Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zo naar van binnen.

29-09-2020 20:29 22 berichten
Vandaag heb ik een zware dag gehad. In maart slikte ik op aanraden van mijn huisarts oxazepam vanwege mijn corona angsten.

Dit heb ik enige tijd gedaan. Vanaf mei ben ik het gaan afbouwen en niet meer aangeraakt. Sinds een aantal weken merk ik dat ik af en toe weer een tablet moet nemen om rustig te worden. Vanmiddag had ik zo n paniekaanval. Mijn man kan mij dan gelukkig weer rustig krijgen maar het is zo naar.

Ik heb dan weer flashbacks naar maart. Overvolle ziekenhuizen, vele tientallen overlijdens per dag en mijn zorgen voor mijn kwetsbare moeder.

Op dit moment zie ik het zwaar in. Ik ben zo bang dat we heel de winter in een lockdown zitten waarbij de economie en de ziekenhuizen flink geraakt worden.

Ik weet dat niemand hier wonderen kan verrichten en dat het is zo als het is maar mocht iemand toch iets kunnen typen waarom we er beter voor staan dan in maart zou ik dat fijn vinden.

Morgen heb ik een telefonisch consult met de dokter om te kijken hoe nu verder.
Dank voor jullie moeite.
Goed dat je naar de huisarts gaat.

Weet je? Het klinkt heel gemakkelijk zo van de zijlijn, maar je hebt er zo weinig aan om je nu druk te maken over iets wat misschien gaat gebeuren. Als het gebeurt is het op tijd genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel degelijk een aantal lichtpuntjes aan de horizon.
  • Zo lijkt het erop dat een vaccin snel in beeld begint te komen. Diverse partijen zijn ver in de ontwikkeling en het testen ervan.
  • Het aantal opnames op de IC neemt momenteel weliswaar toe, maar de mensen zelf blijven minder lang op de IC liggen. Die tijd is aanmerkelijk verkort en de kansen van mensen die op de IC zijn beland zijn aanmerkelijk beter.
  • Ik denk verder dat met name verpleeginstellingen / ouderenzorg veel stappen heeft gezet. Het aanvankelijke advies in maart was natuurlijk dat verplegend personeel geen bescherming diende toe te passen. Dat is nu al anders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
En door de behandelingen die er nu zijn is de opname op de ic nog maar de helft van wat het was.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je niet geruststellen helaas. Ik voel me net als jij en ben ook erg bang. Wel een dikke :hug: voor jou en heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
HoleyMalonely schreef:
29-09-2020 20:32
Weet je? Het klinkt heel gemakkelijk zo van de zijlijn, maar je hebt er zo weinig aan om je nu druk te maken over iets wat misschien gaat gebeuren. Als het gebeurt is het op tijd genoeg.

Ja... Dit was ook mijn eerste initiele gedachte. Daarop aansluitend:

Het heeft inderdaad bar weinig zin om je zorgen te maken over iets dat er nog niet is. Je moet je voorzorgsmaatregelen nemen en dring er bij anderen op aan dat ze dat ook doen als ze met je moeder in contact komen. Gek veel meer kun je niet doen en... Gek veel meer hoef je niet te doen. Voor de rest moet je het allemaal van je af laten glijden. Het is negatieve energie die je helemaal zal afmatten en - alhoewel ik het niet verwacht - stél dat jij of je geliefden toch corona krijgen, dan kun je die energie beter voor hun inzetten. Om te zorgen, om te herstellen, etc.
Kruip met je man op de bank/ in bed en zet 'm leuke film aan op Netflix. Niet gaan lezen hier.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 29-09-2020 21:34
1.06% gewijzigd
FitsSprits schreef:
29-09-2020 20:35
Ja... Dit was ook mijn eerste initiele gedachte. Daarop aansluitend:

Het heeft inderdaad bar weinig zin om je zorgen te maken over iets dat er nog niet is. Je moet je voorzorgsmaatregelen nemen en dring er bij anderen op aan dat ze dat ook doen als ze met je moeder in contact komen. Gek veel meer kun je niet doen en... Gek veel meer hoef je niet te doen. Voor de rest moet je het allemaal van je af laten glijden. Het is negatieve energie die je helemaal zal afmatten en - alhoewel ik het niet verwacht - stél dat jij of je geliefden toch corona krijgen, dan kun je die energie beter voor hun inzetten. Om te zorgen, om te herstellen, etc.
Precies dit. Plus dat stress niet zo goed is voor je weerstand en je daardoor alleen maar vatbaarder bent. Zorg goed voor jezelf!
Alle reacties Link kopieren
Ziekenhuizen zijn nu beter op dit soort pieken ingesteld. Er is meer mogelijk dan voorheen, zoals eerdere verspreiding van patiënten.

Er is meer bekend over de behandeling waardoor minder mensen op de ic komen.

De supermarkt ligt vol met eten/ontsmettingsmiddel enzo

Het weer wordt natter dus mensen blijven binnen Netflixen ipv naar buiten hutje mutje in park.

Dat zijn even een paar dingetjes
Dankjullie wel voor jullie berichten!! Dat helpt mij echt. Net als in maart maak k er dan een screenshot van en lees ik ze op mijn moeilijkste momenten.

Ik maak mij snel druk. Ik maakte mij voor Corona erg druk om terrorisme, aanslagen etc en het lijkt wel of het zich nu verplaatst. Ik vind het erg moeilijk om mij niet druk te maken over zaken waar ik weinig tot geen controle over uit kan oefenen. Maar ik snap dat er niets anders op zit.

Nogmaals bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kan je op een andere manier zorgen dat je hoofd vol zit? Je hoofd uitputten met breinbrekers ofzo. Propvol met sexy gedachtes.
Je focussen op een nieuwe taal leren? Geen ruimte overlaten voor doemgedachtes
Alle reacties Link kopieren
Dagblad schreef:
29-09-2020 21:02
Kan je op een andere manier zorgen dat je hoofd vol zit? Je hoofd uitputten met breinbrekers ofzo. Propvol met sexy gedachtes.
Je focussen op een nieuwe taal leren? Geen ruimte overlaten voor doemgedachtes

Dit inderdaad. Het voelt een beetje aan als die oude benedenbuurvrouw die ik had, die zich ook stoorde aan onze 'geluidsoverlast'. Met name die ene week in augustus, toen het echt onhoudbaar was... Alleen waren wij toen 3 weken met vakantie. Ze leed aan eenzaamheid en gebrek aan hobbies. Dan hoor je inderdaad ook alles.
Alle reacties Link kopieren
Bericht van Diederik Gommers dat deze week op LinkedIn voorbij kwam:

“We zien de afgelopen dagen dat de positieve testen maar blijven stijgen maar nu ook dat de ziekenhuizenopnamen flink toenemen en daar achteraan de IC-opnamen. Natuurlijk maken we ons zorgen maar we moeten GEEN angst zaaien !!! In vergelijking met de eerste golf zijn er medisch gezien veel dingen veranderd. We hebben meer kennis opgebouwd: gebruik van remdesivir, dexamethason, LMWH (heparine), Tocilizumab, Vit D, inzet van Optiflow (niet-invasieve beademing). We verwachten positieve effecten op ligduur en overleving. Verder hebben we nu genoeg beademingsapparaten etc. Ook is LCPS gestart in Zeist en gaan we eerder patiënten verspreiden over het land, daar waar nog capaciteit beschikbaar is. Wat helaas niet gelukt is om meer (IC)-verpleegkundigen terug te halen naar de ziekenhuizen (wel zijn we gestart met extra opleiden). Maar wat wij nu nodig hebben is dat we met elkaar de besmettingen laten dalen !!! Zodat wij in de ziekenhuizen niet hoeven te kiezen tussen een covid of non-covid patient (Triage) en we gewoon de reguliere zorg kunnen blijven doen. Dus wacht niet op het kabinet of OMT of ze met nieuwe maatregelen komen maar doe het gewoon zelf !!!!! Dankjewel“
Alle reacties Link kopieren
:hug:
not all who wander are lost
To, als je dit hiervoor ook al had, angstig zijn over zaken waar je geen controle over hebt, is het dan een idee om daar therapie voor te vragen? Er is best wat aan te doen. Heel naar om er zo mee rond te moeten blijven lopen.
Alle reacties Link kopieren
Smartwoman1971 schreef:
29-09-2020 21:12
To, als je dit hiervoor ook al had, angstig zijn over zaken waar je geen controle over hebt, is het dan een idee om daar therapie voor te vragen? Er is best wat aan te doen. Heel naar om er zo mee rond te moeten blijven lopen.
Dit, to. Je geeft het zelf al aan, als het geen Corona is, is het iets anders waar je je zorgen op richt. Allemaal hebben ze gemeen dat het zaken zijn waar je geen controle over hebt. Het is dus geen specifieke corona angst, maar een drang naar controle. Het punt is dat je dat nooit zal bereiken. Het is absoluut onmogelijk om te leven met volledige controle over alles. Dat kan niet.
Hier heb je echt hulp bij nodig, to. Dit gaat niet over met een pilletje om paniek te onderdrukken. De paniek is slechts een symptoom.
Sterkte. :hug:
Ik zou ook therapie aanraden. Weet je, dit bedoel ik niet lullig, maar je angst lijkt nu voor meer problemen te zorgen dan de effecten van waar je bang voor bent kunnen doen. De kans dat jou iets ergs overkomt is heel klein, maar de angst beheerst toch je leven. Dat is zonde.

Bovendien kun je aan de dingen waar je bang voor bent niet zoveel doen. De wereld draait, wat jij er ook van vindt. Je kunt alleen wel proberen je eigen reactie en gevoelens en gedachten te herkennen en ze wellicht leren sturen.
Alle reacties Link kopieren
Afleiding zoeken en het nieuws laten voor wat het is.

Ga wandelen als je je onrustig voelt. Dat gevoel gaat ook weer weg.
Ik snap je ontzettend goed. Ik heb momenteel sowieso last van een angststoornis, maar dit hele gebeuren draagt er niet aan bij.

Ik val in de risico groep (want auto immuun ziekte, diabetes type 1) en ik ben alleenstaande ouder van een puber(vader overleden). Dus ja, ik ben bang. Bang om ziek te worden, er wat aan over te houden en daardoor bijvoorbeeld mijn kind tekort doen.

Ik let goed op wat ik doe(afstand houden, handen wassen etc), maar mijn kind gaat naar het VO en daar zijn de eerste besmettingen al geconstateerd.
Een paniekaanval is zo beangstigend dat je hem gaat omzeilen door oxazepam te gebruiken terwijl je niet dood gaat aan een paniekaanval. Als je nou een keer thuis bent en je krijgt een paniekaanval is het misschien een idee om er eens rustig voor te gaan liggen of zitten en de hele rit uit te zitten.

Voel nou eens hoe die paniekaanval voelt i.p.v. er voor weg te lopen, voel dat beklemmende gevoel in je hartstreek, dat je koud wordt, duizelig, zweten enz. Kijk met nieuwsgierigheid hoe je lichaam tekeer gaat bij zo'n paniekaanval. Wat voel je het eerst, wat komt daarna, wat voelt het engst en welk gevoel geeft aan dat de paniekaanval wegzakt.

Als je niet goed weet hoe een totale paniekaanval voelt kun je er ook niet mee leren omgaan. Nu weet je hoogstens dat het naar en kut voelt en dat je er bang voor bent. Als je weet in welke volgorde je paniekaanval zich voordoet dan weet je ook hoe ver je bent in je paniek en wanneer het gevoel gaat afnemen dan kun je ook een stuk rustiger blijven en neemt het niet je totale geest over en leer je het uitzitten. De kans is dan erg groot dat je er ook veel minder last van hebt omdat je paniekaanvallen dan meer een bekende van je worden dan de vijand waar je voor moet wegrennen.

Ik wens je sterkte, ik weet hoe verschrikkelijk het is maar leer er niet voor weg te lopen maar het "te verwelkomen", geef je paniek minder macht.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik raad je aan om in therapie te gaan. Als je nu de ene angst vervangen hebt door de andere, heb je best kans dat je aan een gegeneraliseerde angststoornis lijdt. En daar is echt wat aan te doen, gelukkig. Ik leed daar vroeger ook aan. Nog steeds kan ik tobben of piekeren, maar dat obsessief angstige is echt weg.
Alle reacties Link kopieren
Mooie post Geronimo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven