Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zoon verkouden, niet naar school.

31-08-2020 08:45 355 berichten
Laat ik even bij het begin beginnen:

Nichtje (is hier meerdere malen per week) is verkouden, kreeg griep verschijnselen. Corona test ondergaan en gelukkig negatief getest!
Zij was weer welkom bij haar werk e.d. maar nog steeds verkouden.

Maar ze heeft mijn zoontje ook aangestoken.
Nu is het protocol op zijn basisschool dat je bij neusverkoudheid niet mag komen.
Contact gehad met school. En inderdaad hij mag niet komen... begrijp ik heel goed.
Maar vorig jaar was hij ook verkouden, meer dan 1 maand!


Hoor net van 2 andere ouders dat zij het zelfde probleem hebben.
Kan toch niet zijn dat hij al die tijd thuis moet blijven? En meer kinderen zullen dit hebben, dus lege klassen de hele winter?

Er is nu ook geen les op afstand omdat zijn juf nu gewoon weer fulltime voor de klas staat.
Ik ben nu bijna van plan om een Corona test te laten afnemen. Zodat hij kan aantonen dat het geen Corona is.

Hebben meer ouders dit probleem?
anoniem_63e492ea60a21 wijzigde dit bericht op 31-08-2020 08:50
Reden: Extra info
3.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
31-08-2020 11:39
Yes dit gebeurd dus! Voor de zomervakantie bleek ik zn beetje de enige moeder die haar kind met verkoudheidsklachten had thuis gehouden. Er werd er zelfs door uitgelachen.
Het is pertinent niet waar dat kinderen bij verkoudheid thuis moeten blijven.
Dat thuisblijven geldt bij een combinatie van diverse klachten.

Dus nee ons kind blijft niet thuis,vakantiedagen zijn inmiddels allemaal verbrand en ik zie ook echt geen reden om ons kind thuis te houden.
Yggdrasil schreef:
31-08-2020 12:39
Uh...
Nee.
Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over basisschoolkinderen.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
31-08-2020 13:06
Het is pertinent niet waar dat kinderen bij verkoudheid thuis moeten blijven.
Dat thuisblijven geldt bij een combinatie van diverse klachten.

Dus nee ons kind blijft niet thuis,vakantiedagen zijn inmiddels allemaal verbrand en ik zie ook echt geen reden om ons kind thuis te houden.
Nee hoor, vanaf 7 jaar bij een neusverkoudheid. Het snot of de kleur maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
In de beslisboom staat toch: Neusverkoudheid/niezen/andere verkoudsheidsklachten: thuis houden en weer naar school na 24 uur klachtenvrij. Geldig voor alle kinderen vanaf groep 3 (groep geeft hier de doorslag, dus geen leeftijd. Mijn jongste zit in groep 3 maar is 6, dus moet toch echt thuisblijven bij klachten)

Of hebben we verschillende beslisbomen.

En ik ben er vrij zeker van dat mijn kind verkouden is geworden op school vorige week (eerste schoolweek) en dus zijn er ouders die dit inderdaad aan hun laars lappen. Waardoor mijn kind weer een schooldag of 2 moet gaan missen.

Dus hou je kind gewoon thuis als het verkouden is.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
31-08-2020 13:11
Nee hoor, vanaf 7 jaar bij een neusverkoudheid. Het snot of de kleur maakt niet uit.
Dat is niet waar, ik heb een peuter maar ook even in de andere beslisboom gekeken.
Als je kind gewoon vaak verkouden is, dus zo goed als chronisch, hooikoorts heeft, of astma mag je kind gewoon naar schoon.

Als je kind een "verkoudheidje"heeft door bijvoorbeeld een virus,koorts heeft, benauwd is, in contact is geweest met een corona patient of een combinatie van al het voorgaande dien je een kind thuis te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er al rekening nee gehouden dat het niet gaat verbeteren en mijn kind veel thuis is de komende weken/maanden
Ik heb nu standaard spullen klaar liggen om verder te gaan met thuisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
31-08-2020 13:18
Dat is niet waar, ik heb een peuter maar ook even in de andere beslisboom gekeken.
Als je kind gewoon vaak verkouden is, dus zo goed als chronisch, hooikoorts heeft, of astma mag je kind gewoon naar schoon.

Als je kind een "verkoudheidje"heeft door bijvoorbeeld een virus,koorts heeft, benauwd is, in contact is geweest met een corona patient of een combinatie van al het voorgaande dien je een kind thuis te houden.
Dat is dus echt niet waar. Vaak verkouden zijn is niet iets chronisch, dat ontstaat door steeds een nieuw virus.
Snotteren door astma of hooikoorts is geen verkoudheid en daar helpen medicijnen tegen, dat is testbaar en dan kan je kind gewoon naar school.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
31-08-2020 13:18
Dat is niet waar, ik heb een peuter maar ook even in de andere beslisboom gekeken.
Als je kind gewoon vaak verkouden is, dus zo goed als chronisch, hooikoorts heeft, of astma mag je kind gewoon naar schoon.

Als je kind een "verkoudheidje"heeft door bijvoorbeeld een virus,koorts heeft, benauwd is, in contact is geweest met een corona patient of een combinatie van al het voorgaande dien je een kind thuis te houden.
Ik als volwassene met 1001 allergieën , breng mijn kind met verkoudheid gewoon naar de crèche en ook dat mag gewoon. Mocht mijn man benauwd(omdat het afwijkend is) worden dan houd ik mijn kind thuis, indien ik benauwdheidsklachten heb gehad zou ik in theorie mijn kind wel weer mogen brengen.
Het hangt gewoon samen met de oorzaak van de klachten.
Alle reacties Link kopieren
https://www.boink.info/cms/streambin.as ... mentid=329

Kijk maar. Hier staat ook alleen bij hooikoorts en astma en niet chronisch verkouden, want dat zijn bijna alle kinderen dus als iedereen zn verkouden kind naar school blijft sturen
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
31-08-2020 11:48
Hier is het beleid dat kinderen moeten thuis blijven bij klachten er is niets gezegd over een negatieve test.

Maar ouders hebben er lak aan en sturen hun kind alsnog naar school.
Heb je de beslisboom al bekeken? Negatieve test is naar school

En een loopneus kan wel degelijk chronisch zijn. En ook het rivm onderschrijft dat in hun richtlijn en zegt dat een kind dan gewoon naar school kan. Dat heeft school me net ook bevestigd dus die van mij gaat morgen gewoon weer naar school. Zo lang het bij een loopneus blijft tenminste.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
31-08-2020 13:24
Ik als volwassene met 1001 allergieën , breng mijn kind met verkoudheid gewoon naar de crèche en ook dat mag gewoon. Mocht mijn man benauwd(omdat het afwijkend is) worden dan houd ik mijn kind thuis, indien ik benauwdheidsklachten heb gehad zou ik in theorie mijn kind wel weer mogen brengen.
Het hangt gewoon samen met de oorzaak van de klachten.
Maar ik heb het over kinderen vanaf 7 jaar. Jongere kinderen mogen inderdaad met een loopneus naar school. Maar vanaf 7 jaar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier van de site van de rijksoverheid

Als mijn kind langdurig verkoudheidsklachten of hooikoorts heeft, kan het dan wel naar school?
Als een kind elk jaar hooikoorts heeft of chronisch verkouden is, dan herkent u de klachten. Het kind mag dan gewoon naar school of de kinderopvang. Twijfelt u, of zijn de klachten anders dan u gewend bent? Houd het kind dan thuis tot de (nieuwe) klachten voorbij zijn of laat uw kind testen.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
31-08-2020 13:21
Dat is dus echt niet waar. Vaak verkouden zijn is niet iets chronisch, dat ontstaat door steeds een nieuw virus.
Snotteren door astma of hooikoorts is geen verkoudheid en daar helpen medicijnen tegen, dat is testbaar en dan kan je kind gewoon naar school.
Kijk even in de de beslisboom van het RIVM, ik heb de beslisboom niet gemaakt, de omschrijvingen niet bedacht.
Ik heb 'm gelinkt.
Het maakt mij verder ook niet uit, wij gaan er op de juiste manier mee om en brengen niemand in gevaar . We hebben het netjes van te voren overlegd, niks aan de hand.

Nee ik ga mijn kind ook niet zomaar testen als ik de oorzaak weet.
Los daar van, wij hebben een situatie gehad met iemand die gezond is en plotseling benauwdheidsklachten had in onze nabije omgeving en dan blijf je thuis en laat je je netjes testen en dan wacht je bij een negatieve test nog steeds netjes tot je klachtenvrij bent.
Green17 schreef:
31-08-2020 13:25
https://www.boink.info/cms/streambin.as ... mentid=329

Kijk maar. Hier staat ook alleen bij hooikoorts en astma en niet chronisch verkouden, want dat zijn bijna alle kinderen dus als iedereen zn verkouden kind naar school blijft sturen
Ik heb al eerder gepost dat mijn kind chronische verkoudheid heeft zonder dat de kinderarts een oorzaak aan kan wijzen. Waarschijnlijk allergie maar er komt niks uit de testen. Zo zwart/wit is het allemaal niet. En zeker niet bij een allergie.
Alle reacties Link kopieren
Dus theoretisch gezien kunnen verkouden kinderen gewoon naar school als ze elke week door de teststraat geen gaan?

Dan mogen ze wel meer locaties gaan openen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
31-08-2020 13:30
Ik heb al eerder gepost dat mijn kind chronische verkoudheid heeft zonder dat de kinderarts een oorzaak aan kan wijzen. Waarschijnlijk allergie maar er komt niks uit de testen. Zo zwart/wit is het allemaal niet. En zeker niet bij een allergie.
Precies, ik ken ook zo een kindje.
Het gaat om communiceren, met de betrokken artsen, met de kinderopvang,& met de school.
Daarnaast moet je het gezin en de naaste omgeving extra goed in de gaten houden omdat de verkoudheid je om de tuin kan leiden.

Meer kun je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
31-08-2020 13:39
Dus theoretisch gezien kunnen verkouden kinderen gewoon naar school als ze elke week door de teststraat geen gaan?

Dan mogen ze wel meer locaties gaan openen.
Laat maar.
ardni schreef:
31-08-2020 13:40
Precies, ik ken ook zo een kindje.
Het gaat om communiceren, met de betrokken artsen, met de kinderopvang,& met de school.
Daarnaast moet je het gezin en de naaste omgeving extra goed in de gaten houden omdat de verkoudheid je om de tuin kan leiden.

Meer kun je niet doen.
Precies. Wanneer de klachten bij dochter ook maar iets afwijken van normaal dan blijft ze thuis.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
31-08-2020 13:24
Ik als volwassene met 1001 allergieën , breng mijn kind met verkoudheid gewoon naar de crèche en ook dat mag gewoon. Mocht mijn man benauwd(omdat het afwijkend is) worden dan houd ik mijn kind thuis, indien ik benauwdheidsklachten heb gehad zou ik in theorie mijn kind wel weer mogen brengen.
Het hangt gewoon samen met de oorzaak van de klachten.
Die mensen dus vaak heel slecht blijken te kunnen inschatten. Van de mensen die bij een onderzoek door Sanquin antistoffen bleken te hebben, dacht 48% geen Corona gehad te hebben, maar wel een verkoudheid of hooikoorts.

Voor crèche en school gelden verder niet dezelfde voorschriften.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn kind langdurig verkoudheidsklachten of hooikoorts heeft, kan het dan wel naar school?
Als een kind elk jaar hooikoorts heeft of chronisch verkouden is, dan herkent u de klachten. Het kind mag dan gewoon naar school of de kinderopvang. Twijfelt u, of zijn de klachten anders dan u gewend bent? Houd het kind dan thuis tot de (nieuwe) klachten voorbij zijn of laat uw kind testen.
bron: rijksoverheid

Ik herhaal mezelf nog maar eens....
Ik begrijp niet dat je je kind als het echt ziek is naar school stuurt om maar naar je werk te kunnen gaan. Dat moet je dan toch echt anders regelen.
Kind hangerig in de schoolbank, de rest aansteken en met wat pech de juf ziek waardoor de hele klas thuis kan blijven.
Vind ik eigenlijk best asociaal.
Neem om de beurt een halve dag vrij bv. Of de ene partner begint vroeg en is dus op tijd terug, de ander zo laat mogelijk. In het ergste geval is kind dan een uurtje alleen en daar kun je telefonisch best wat mee regelen met buren. Er is er vast wel ergens een thuis.
Maar de school opzadelen met een ziek kind omdat je je zaakjes niet goed regelt vind ik niet netjes.
Alle reacties Link kopieren
Een snotneus is niet ziek. Niemand stuurt zijn kind echt ziek naar school.

Trouwens, als school hun zaakjes goed zou regelen dan was er wel het eea geregeld aan lesstof meegeven naar huis. Maar dat is hier dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
31-08-2020 14:42
Ik begrijp niet dat je je kind als het echt ziek is naar school stuurt om maar naar je werk te kunnen gaan. Dat moet je dan toch echt anders regelen.
Kind hangerig in de schoolbank, de rest aansteken en met wat pech de juf ziek waardoor de hele klas thuis kan blijven.
Vind ik eigenlijk best asociaal.
Neem om de beurt een halve dag vrij bv. Of de ene partner begint vroeg en is dus op tijd terug, de ander zo laat mogelijk. In het ergste geval is kind dan een uurtje alleen en daar kun je telefonisch best wat mee regelen met buren. Er is er vast wel ergens een thuis.
Maar de school opzadelen met een ziek kind omdat je je zaakjes niet goed regelt vind ik niet netjes.
Een keer niezen of beetje snotterig is niet ziek dus dat heeft niets met asociaal zijn te maken. Bovendien zullen de meeste ouders erg pragmatisch moeten zijn, door al het thuisonderwijs vanaf maart zijn de vakantiedagen ook wel een keer op.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
31-08-2020 14:42
Ik begrijp niet dat je je kind als het echt ziek is naar school stuurt om maar naar je werk te kunnen gaan. Dat moet je dan toch echt anders regelen.
Kind hangerig in de schoolbank, de rest aansteken en met wat pech de juf ziek waardoor de hele klas thuis kan blijven.
Vind ik eigenlijk best asociaal.
Neem om de beurt een halve dag vrij bv. Of de ene partner begint vroeg en is dus op tijd terug, de ander zo laat mogelijk. In het ergste geval is kind dan een uurtje alleen en daar kun je telefonisch best wat mee regelen met buren. Er is er vast wel ergens een thuis.
Maar de school opzadelen met een ziek kind omdat je je zaakjes niet goed regelt vind ik niet netjes.
Het wordt steeds gekker, dus nu gaat het al om zieke kinderen.
Dat heb je dan zelf verzonnen want niemand in dit topic heeft het over kinderen die echt ziek zijn.
Alleen jij hoor.

Ouders hebben geen vakantiedagen meer(er valt dus geen halve dag meer vrij te nemen.) en voor de meeste ouders die ik ken is de werkplek inmiddels al maanden het woonhuis.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
31-08-2020 08:51
Dan laat je hem gewoon testen toch? Waarom wil je dat liever niet?
Testen is denk ik eng voor kinderen. Wattenstaaf xl gaat helemaal je neus recht in. Aardig diep
In keel ook
Stel dat haar kind een rare beweging maakt tijdens het testen... brrrr en denk ook niet een kind makkelijk mee werkt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven