Digitale omgangsvormen?

01-06-2012 15:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, waar ik nou wel eens benieuwd naar ben is het volgende.

Hoe kijken jullie aan tegen omgangsvormen via bijvoorbeeld sms of WhatsApp. Steeds vaker merk ik dat ik hele gesprekken voer met mensen op WA, zeg maar vergelijkbaar met een telefoongesprek.

Wat mij betreft is een gesprek een gesprek dus als je uitgepraat bent of wat anders gaat doen, zeg/schrijf je 'gedag'. Dus bv 'Ik ga even verder, tot later/fijne avond' of iets in die trant.

Maar ik merk dat andere mensen dat vaak niet doen, die 'zeggen' ineens niks meer terug en dan moet ik daar maar uit opmaken dat we uitge-appt zijn. Ik heb daar moeite mee. Ik vind het onbeschoft, als je met iemand in het echt praat of aan de telefoon hebt dan loop je ook niet zomaar weg of gooi je de telefoon erop.

Maar de mensen waarmee dat gebeurt, vinden het de normaalste zaak van de wereld.

Ben ik raar/ouderwets, of heeft het met leeftijd te maken... Wat vinden jullie...?
Je bent raar, ouderwets en ja het heeft met de leeftijd te maken ;-)

Ik zeg ook nooit gedag eigenlijk per sms. Ik voer ook nooit hele uitgebreide gesprekken. Soms willen mensen dat wel en kap ik dat wel af, maar alleen omdat ik er vanaf wil zijn.
Dat heb ik ook.. Dat mensen opeens niet meer reageren, erg vervelend.

Hangt er wel een beetje vanaf waar t over gaat. Bij een bullshit gesprek vind ik t niet zo erg maar als we echt praten.. Heel vervelend!

Heb t tegen mn vrienden gezegd en die doen nu dan kort bericht 'moet ff weg/verder/whatever Xx' en dan komt t later wel weer.

Vinden ze een kleine moeite als ik me daar prettiger bij voel :)
Internagelaktisch
Ik heb nooit hele sms gesprekken. Als ik met iemand wil praten dan bel ik of dan spreek ik af. Ik heb geen zin in dat gesms de hele dag door.
Nooit iets begrepen van SMS, het is nota bene een onderdeel van je telefoon, waar je mee kan bellen en elkaar gezellig kan spreken.
Ik heb geen WA. Dus daar geen gesprekken. Op FB doe ik wel eens chat en die sluit ik wel netjes af.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Het gaat mij niet over gewoon losse informatieve sms'jes met bv een vraag of een mededeling, maar echt over gesprekken. Dat doe ik alleen via Whatsapp.

Bellen doe ik sowieso amper meer, van de week stond in NRC Next een artikel over dat iemand opbellen bij veel mensen uit de gratie is, omdat het opdringerig is en je inbreuk maakt op iemands privacy.
Ik heb ook echt een hekel aan bellen haha.

Doe ik heel soms 1/2 minuten als ik ergens ben en ff snel een afspraak wil maken met iemand.

Voor de rest via whatsapp. Veel relaxter, kan ik mn eigen ding doen ondertussen en soms ff nadenken over mn antwoord.
Internagelaktisch
schorpioentje29 schreef op 01 juni 2012 @ 16:06:

Het gaat mij niet over gewoon losse informatieve sms'jes met bv een vraag of een mededeling, maar echt over gesprekken. Dat doe ik alleen via Whatsapp.

Bellen doe ik sowieso amper meer, van de week stond in NRC Next een artikel over dat iemand opbellen bij veel mensen uit de gratie is, omdat het opdringerig is en je inbreuk maakt op iemands privacy.
Ja en er zijn ook al volop geluiden dat het individualisme veel te ver is doorgeschoten, ik begrijp nu waarom. Tjonge.
inbreuk op iemands privacy?! dat is weer wat nieuws als je geen zin heb in een gesprek druk je het telefoontje gewoon weg. Zou wat zijn als ik iemand echt nodig heb dat ik niet meer kan bellen en een smsje moet sturen in de hoop dat die persoon zijn telefoon check..

Volgens mij was het een column in het Volkskrant Magazine van, ik dacht, Sylvia Witteman. Zij schreef dat ze bij sommige mensen het gevoel kreeg dat bellen in hun ogen een inbreuk op de privacy was. Het is dus geen wet van meden en perzen, zoals jij hierboven lijkt te beweren.

Maar ik ben zelf de hele dag al in een bui dat ik mensen verbeter terwijl ik het zelf fout had, dus neem mijn info alsjblieft met een korreltje zout. En dan kun je je natuurlijk afvragen waarom ik niet gewoon mijn mond hou, zo ook in dit geval, maar ja, ik heb zo'n bui he? Doe je niks an. :'-(
Katherina schreef op 01 juni 2012 @ 16:12:

[...]

Volgens mij was het een column in het Volkskrant Magazine van, ik dacht, Sylvia Witteman. Zij schreef dat ze bij sommige mensen het gevoel kreeg dat bellen in hun ogen een inbreuk op de privacy was. Het is dus geen wet van meden en perzen, zoals jij hierboven lijkt te beweren.

Maar ik ben zelf de hele dag al in een bui dat ik mensen verbeter terwijl ik het zelf fout had, dus neem mijn info alsjblieft met een korreltje zout. En dan kun je je natuurlijk afvragen waarom ik niet gewoon mijn mond hou, zo ook in dit geval, maar ja, ik heb zo'n bui he? Doe je niks an. :'-(
:rofl:
Grappig want ik kan eerlijk gezegd wel schrikken van een telefoontje. Als ik iemand weken niet gesproken heb en ook niet echt aan diegene gedacht heb en ik sta spreekwoordelijk de aardappels af te gieten en iemand belt 'hoe het gaat'.

Maar daar ging het niet over. Ik whatsapp niet, heb nog geen smartphone. Bij SMSen laat ik het soms verder zitten als alles besproken is en de laatste SMS geen vraag bevatte. Een andere keer zou ik nog bijv 'is goed, tot dan, doei' kunnen sturen.

Bij mails eigenlijk hetzelfde, als verder alles duidelijk is ga ik niet er achteraan sturen dat ik stop met mailen. Dat merkt die ander vanzelf wel.

Maar bij MSN of chat vind ik het wel netjes om af te sluiten met 'doei' oid. Niet middenin de chat gewoon weggaan (al is dat soms wel lekker makkelijk X-D)
Nee het was echt een heel artikel in NRC Next... Een van die belbedrijven heeft toch een een campagne met 'Wie belt er nou nog' of zoiets als slogan. Dat is niet voor niks...

Maar het zijn moderne manieren waar ik soms moeite mee heb. Net als je met vrienden bv in een café zit en dat iedereen de hele tijd naar zijn telefoon zit te staren. Ik denk dan 'we hebben hier en nu in het echt contact met elkaar, waarom moet je dan bezig zijn met andere mensen die je kennelijk interessanter vindt?'
Ik voer ook wel gesprekken met m'n vriendinnen via de whatssap en eigenlijk sluiten we het nooit echt af. Op een gegeven moment loopt het gesprek dan ten einde en zeggen we beiden niks meer.

Soms wacht ik nog even, maar als ik ook niks meer te zeggen heb, ga ik off-line. Levert nooit problemen op.

Mocht mijn vriendin nog verder willen praten en ik niet, dan sluit ik wel af.
Dat laatste heb ik ook.

Was laatst met een paar mensen in een kroeg die naar elkaar gingen SMSen over iets wat ik niet mocht weten. Uiterst onbeschoft en dat heb ik ook gezegd. Maar geen excuses want zij vonden het heel gewoon.

De rest van de groep was ook steeds met de telefoon bezig, behalve een paar die geen smartphone hebben maar een oud ding. Ik ben daar maar bij gaan zitten, was wel de gezelligste hoek :)
Wat grappig dat je hier een topic over hebt geopend want het zat mij ook dwars dat mensen ineens wegblijven of inderdaad het gesprek niet afsluiten met: tot ziens of dag.

Totdat ik zelf het gemak daarvan begon in te zien. En nu kan ik het ook loslaten.
Ik sluit ook niet af. Ik heb whatsapp ook op stil staan omdat ik er gek van werd (groepjes)
Moonllight, dat soort dingen stel ik beslist niet op prijs.

Een paar weken geleden was een vriendin hier en die werd gebeld. De ander vroeg waar mijn vriendin op dat moment verbleef en ze zei: ik zit bij Lamystere. Haar gesprekspartner zei toen: o, dan bel ik vanavond terug. Nee, hoor, vertel maar zei mijn vriendin om vervolgens drie kwartier aan de telefoon te zitten.

Sarcastisch vroeg ik na een half uur of ze er ook chips bij wilde. Ja hoor! En babbelde nog een kwartier door. Het sarcasme werd helaas niet opgepikt.
lamystere1 schreef op 01 juni 2012 @ 16:46:

Moonllight, dat soort dingen stel ik beslist niet op prijs.

Een paar weken geleden was een vriendin hier en die werd gebeld. De ander vroeg waar mijn vriendin op dat moment verbleef en ze zei: ik zit bij Lamystere. Haar gesprekspartner zei toen: o, dan bel ik vanavond terug. Nee, hoor, vertel maar zei mijn vriendin om vervolgens drie kwartier aan de telefoon te zitten.

Sarcastisch vroeg ik na een half uur of ze er ook chips bij wilde. Ja hoor! En babbelde nog een kwartier door. Het sarcasme werd helaas niet opgepikt.
@-(
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik doe dat ook. Dat ik inene niets meer zeg via Whatsapp, zonder iets aan te geven of dag te zeggen. Met MSN net zo, hoewel ik daar ietsje vaker wel aangeef dat ik een toilet ga bezoeken ofzo. Maar lang niet altijd.
Ja soms ben je gewoon uitgepraat, dat vind ik ook niet gek. Maar als ik bv iets vraag aan iemand die dan geen antwoord meer geeft vind ik het wel raar.

Voor mij is het echt als in een telefoongesprek, stel dat de ander ineens bezoek krijgt of weg moet of iets anders gaat doen, dan zegt hij toch ook gewoon gedag in plaats van ineens de hoorn op de haak te knallen.

Voor een deel denk ik leeftijd (34) en de manier waarop ik ben gewend te communiceren. Ik krijg zakelijk gezien soms ook mailtjes van jongeren die ik niet ken, die bv een offerte willen. Die kunnen zich ook amper fatsoenlijk uitdrukken, geen 'Beste X, blblbla verzoek, met vriendelijke groeten' maar gewoon 'Wat kost het om...' zonder introductie of naam eronder. Daar ga ik maar niet eens op in...
Er kan een kind roepen , misschien moet ik poepen, de aardappelen koken over en dan "praat" ik niet meer terug...

Ik chat niet of msn maar doe dit wel met smssen.

Als er nog iets om op terug te komen was kom ik er nog op terug maar anders niet, dit zijn wel mensen die ik regelmatig berichten stuur..

:rofl:

Mensen zijn collectief gek geworden volgens mij. Ik moest laatst een werkgerelateerd telefoontje plegen. Vroeg netjes of ik gelegen belde. Kreeg ik heel verontwaardigd te horen dat ze nu in gesprek zat. Mens, neem je telefoon dan niet op!
Nellaaa, dat heb ik ook weleens gehad bij iemand (volgens mij m'n vriend), dat ik vroeg: "Bel ik gelegen?" "Eh, nee eigenlijk niet." Grrr, neem dan niet op!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven