digitale opvoeding voor digibeten

11-07-2017 14:57 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Digibeet is een groot woord, maar ik heb in ieder geval niet heel veel advanced computerskills.
Tot nu toe ben ik best afhoudend geweest met beeldschermen voor mijn dochter, maar de laatste tijd realiseer ik mij dat het in deze eeuw toch wel heel handig is als je goed met computers om kunt gaan. Ik kan haar daar zelf alleen niet heel erg mee helpen.
Ze heeft een tablet, maar kijkt voornml youtube filmpjes. Minecraft vind ze wel leuk, maar doet ze niet lang of vaak.
Wie weet een leuk, toegankelijke website of app waarmee kinderen (7-10 jaar) kunnen leren programmeren e.d.?
Tada:

https://online-learning.tudelft.nl/cour ... -kinderen/
Op zich maakt het natuurlijk niet uit, maar waarom moet ze perse (op deze leeftijd al) leren programmeren? Zijn ze niet op deze leeftijd vooral bezig met spelletjes en filmpjes?
En dit kind heeft misschien meer interesse in programmeren dan is er toch niets mis mee dat ze daarin wegwijs gemaakt gaat worden? Is toch niemand die zegt dat ze dat 'perse moet' ? Wie weet wil ze dat zelf heel graag
Uit het bericht van TO maak ik niet op dat het kind daar interesse in heeft. TO schrijft zelf dat dat ze afhoudend is met beeldschermen en dat haar kind alleen you tube bekijkt en soms minecraft. Maar ik zei zelf al dat natuurlijk niet uit maakt, ik verbaasde me er alleen over :-).
Als ze er aanleg/interesse in heeft kan ze zich misschien aanmelden bij een Coderdojo, dat is een club voor kids die willen leren programmeren. Vaak in de lokale bieb gehouden. Is erg geschikt voor zulke jonge kids, ze leren daar spelenderwijs meer.

Maar bedoel je echt computergebruik in het algemeen? Dan zou ik haar lekker zelf laten ontdekken. Emailen en facebooken doet ze vast nog niet. Zelf een programmatje scripten of de rasberry pi opdrachten geven ook niet ;-) Gewoon computer gebruik leert ze wel door in de klas op te letten en met vriendjes het internet/laptop/pc te gebruiken.

Wil je zelf ook niet liever wat digitaler onderlegd worden? Ook voor volwassenen zijn er cursussen te vinden. Vaak ook via de bieb.
Mijn dochter gaat volgende week een cursus programmeren doen, in Scratch. Ze is 7, ik denk dat ze het wel leuk zal vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven