Een boek maken
dinsdag 5 juli 2011 om 20:27
Ik heb twee vragen. Het document in Word is klaar, het zijn 402 pagina's geworden. Ik wil het laten printen; het hoeft niet verkocht of online in een webshop gezet te worden - het is gewoon voor eigen gebruik, maar het zou wel leuk zijn als het er als een echt boek uitzag.
Nu het probleem.
Ik wil het op (ongeveer) A5-formaat laten printen. Maar als ik het Word document naar dit formaat verklein, gaan alle teksten weer verlopen en is het lettertype nogal groot in verhouding. Kan dit ook op een andere manier? Ik moet dus een pdf-document aanleveren op het juiste formaat, in mijn geval dus A5.
Iemand tips? Andere opties? Of kan het ook ergens waar zij het op het juiste formaat verkleinen?
(Misschien domme vragen, maar ik heb hier geen ervaring mee.)
Nu het probleem.
Ik wil het op (ongeveer) A5-formaat laten printen. Maar als ik het Word document naar dit formaat verklein, gaan alle teksten weer verlopen en is het lettertype nogal groot in verhouding. Kan dit ook op een andere manier? Ik moet dus een pdf-document aanleveren op het juiste formaat, in mijn geval dus A5.
Iemand tips? Andere opties? Of kan het ook ergens waar zij het op het juiste formaat verkleinen?
(Misschien domme vragen, maar ik heb hier geen ervaring mee.)
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
dinsdag 5 juli 2011 om 20:36
dinsdag 5 juli 2011 om 20:40
dinsdag 5 juli 2011 om 20:53
quote:Elmervrouw schreef op 05 juli 2011 @ 20:41:
Pdf kan ik wel maken; heb ik al gedaan. Maar ik dacht dat zo'n printing service dat dan zelf verkleint naar het formaat wat jij wil; dat is dus niet bij allemaal zo.Dat snap ik dus niet. Zo'n printing service kan dan toch zelf bepalen op wat voor voormaat het wordt afgedrukt? Zij kunnen dan toch bij de printopdracht het papierformaat A5 aanklikken, appeltje - eitje.
Pdf kan ik wel maken; heb ik al gedaan. Maar ik dacht dat zo'n printing service dat dan zelf verkleint naar het formaat wat jij wil; dat is dus niet bij allemaal zo.Dat snap ik dus niet. Zo'n printing service kan dan toch zelf bepalen op wat voor voormaat het wordt afgedrukt? Zij kunnen dan toch bij de printopdracht het papierformaat A5 aanklikken, appeltje - eitje.
dinsdag 5 juli 2011 om 20:54
@Septembergirl: document (pdf) moet boek op A5-formaat worden. Maar alles is in A4-formaat geschreven. Als ik het zelf verklein naar A5, verlopen alle pagina's (en dat is vervelend, want er staan ook foto's in) en wordt ook de lettergrootte niet automatisch aangepast. Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet uitleggen, maar iig bedankt voor het meedenken.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
dinsdag 5 juli 2011 om 20:57
Ok. Als ik een document in 'paginainstelling' verander van a4 naar a5, gaat bij mij de lettergrootte gewoon mee (bij A4 lettergrootte 8 blijft bij A5 ook lettergroote 8).
Over dat verlopen.... heb je pagina-einde toegepast?
En hoe staan de plaatjes erin? (om kader of geheel naar achtergrond)?
En hoe kom je uit met je marges als je naar A5 gaat?
Over dat verlopen.... heb je pagina-einde toegepast?
En hoe staan de plaatjes erin? (om kader of geheel naar achtergrond)?
En hoe kom je uit met je marges als je naar A5 gaat?
dinsdag 5 juli 2011 om 20:57
Zit je niet meer in de hoek van het uitgeven in eigen beheer en dat je dan het printing on demand bedrijf nodig hebt voor de de productie van je boek?
bij zoiets dus?>
http://www.freemusketeers ... /3301/eigen_uitgever.html
bij zoiets dus?>
http://www.freemusketeers ... /3301/eigen_uitgever.html
dinsdag 5 juli 2011 om 21:22
Als het straks eruit moet komen te zien als een echt boek dan zal het bedrijf dat het boek print/drukt toch ook de goede marges etc moeten instellen om het een beetje fatsoenlijk ingebonden te krijgen met harde kaft etc? Kun je niet overleggen met/hulp vragen aan het bedrijf waarbij je het boek wil laten printen?
dinsdag 5 juli 2011 om 21:24
In principe zou de drukker dit zelf moeten kunnen, ook als je een pdf op A4 formaat geeft.
En anders, je A4 document 'printen' naar PDF bestand, maar als papierformaat A5 aanvinken. Heb het net even getest en dat werkt.
Dus dan wordt de hele pagina geschaald naar A5, moet je natuurlijk wel even checken of alles nog goed leesbaar blijft.
En anders, je A4 document 'printen' naar PDF bestand, maar als papierformaat A5 aanvinken. Heb het net even getest en dat werkt.
Dus dan wordt de hele pagina geschaald naar A5, moet je natuurlijk wel even checken of alles nog goed leesbaar blijft.
dinsdag 5 juli 2011 om 21:28
Ik heb een keer een tekst met foto's in een HEMA fotoalbum laten printen. Heb toen van iedere bladzijde een JPG-bestand gemaakt, en ze dus als hele "foto-pagina" in een album laten printen. Het werd zo een echt boek, met harde kaft.
bezzzz wijzigde dit bericht op 05-07-2011 21:29
Reden: tikfoutje
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
dinsdag 5 juli 2011 om 21:40
quote:Appelsientje schreef op 05 juli 2011 @ 21:31:
Vast geen 402 pagina's, Bezzzz, of heb ik het mis?
402 pagina's is idd ook nog een aparte categorie. Ik heb een van mijn studieboeken in de goedkoopste editie in A5 formaat met dat dunne goedkope romannetjespapier. Het boek is 458 pag. en gelijmd in een slappe kaft, maar dat blijft niet lang mooi.
Ik denk dat je dat het mooist genaaid kan laten inbinden en dan neem ik toch aan dat de drukker de (boek)drukopmaak verzorgt.
Vast geen 402 pagina's, Bezzzz, of heb ik het mis?
402 pagina's is idd ook nog een aparte categorie. Ik heb een van mijn studieboeken in de goedkoopste editie in A5 formaat met dat dunne goedkope romannetjespapier. Het boek is 458 pag. en gelijmd in een slappe kaft, maar dat blijft niet lang mooi.
Ik denk dat je dat het mooist genaaid kan laten inbinden en dan neem ik toch aan dat de drukker de (boek)drukopmaak verzorgt.
dinsdag 5 juli 2011 om 21:58
Wanneer je van A4 naar a5 gaat zonder verlies van opmaak, plaatsing van plaatjes, etc, dan kan dat alleen door te schalen. De letters en foto's worden dan ook kleiner.
Het gaat wat tijd kosten, maar je kan het best je document omzetten naar a5. Dan je puntgrootte omzetten naar het gewenste formaat. De documentmarges instellen. En vervolgens aaaalles nalopen om te kijken of de plaatjes op de juiste plek staan en de rest ook nog klopt.
Het gaat wat tijd kosten, maar je kan het best je document omzetten naar a5. Dan je puntgrootte omzetten naar het gewenste formaat. De documentmarges instellen. En vervolgens aaaalles nalopen om te kijken of de plaatjes op de juiste plek staan en de rest ook nog klopt.
dinsdag 5 juli 2011 om 22:05
Stoer Elmervrouw.. Ik volg je al vele jaren eerst onder andere nick, en ik zelf heb ook al eens gedacht om het een en ander op papier te zetten.. Vroeger was hier een forummer Frank.. Die schrijver is en die heeft me wat tips gegeven, ik kan je zelf geen tip over je vraag geven, maar ik hoop dat het boek mooi gaat worden. Altijd fijn om dingen van je af te schrijven..
dinsdag 5 juli 2011 om 22:16
Als je van A4 naar A5 wilt moet je - zoals banaanaap al aangeeft - het hele document landscape in A5 zetten, de marges aanpassen en de tekst over twee kolommen verdelen (dus linkerpagina en rechterpagina). Als je dat echter gewoon print wordt het nooit een boek, omdat na pagina 2 (een linkerpagina op je eerste blad) pagina 3 komt (en dat is een rechterpagina op een volgend blad).
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt: het hoeft 'alleen maar' geprint te worden (dubbelzijdig neem ik aan, en dan is het bovenstaande van toepassing), maar het moet er uit zien als een boek. Die twee zaken gaan niet samen. Je kunt het prima (laten) printen, en dan laten inbinden met een spiraalring of zo, maar dan ziet het er niet uit als een boek maar als een nette syllabus.
Als je een echt boek wilt kun je eens kijken bij Kirjaboek
Zij zijn niet duur en het resultaat is een echt boek, ingenaaid met een harde kaft of als paperback, net wat je wilt. Ik ken de resultaten en die zien er perfect uit.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt: het hoeft 'alleen maar' geprint te worden (dubbelzijdig neem ik aan, en dan is het bovenstaande van toepassing), maar het moet er uit zien als een boek. Die twee zaken gaan niet samen. Je kunt het prima (laten) printen, en dan laten inbinden met een spiraalring of zo, maar dan ziet het er niet uit als een boek maar als een nette syllabus.
Als je een echt boek wilt kun je eens kijken bij Kirjaboek
Zij zijn niet duur en het resultaat is een echt boek, ingenaaid met een harde kaft of als paperback, net wat je wilt. Ik ken de resultaten en die zien er perfect uit.