Harde schijf redden?

14-06-2011 20:48 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet voor mijzelf maar iemand die ik ken.

Vastgesteld is dat de harde schijf kaduuk is. (hoe stel je dat eigenlijk vast?).

Nu gaan 'ze' kijken of er nog wat te redden is.

Aangezien e.e.a. nogal cruciaal is, wil ik graag meedenken, snappen wat er gebeurt. Ben ook een soort vertaler tussen het 'slachtoffer' en 'techneut'.

Hoe gaat het reanimeren in zijn werk?
Haha, ik zit niet naast de pc, dus pech. Ja, de stekker zat er in.

Hij is ook al in een computerwinkel geweest, dus de basics kan je helaas wel uitsluiten.

Van die piepjes weet ik niet zeker (kan het niet navragen), maar dan had ie me dat wel verteld, dus nee.

(Even een long shot: die piepjes, die komen uit het moederbord? Of zit er helemaal naast (ik herinner me iets van lang lang geleden)).

Maar kan ie niet in een andere pc gezet worden? En dan eerst klonen?
quote:nerd_ schreef op 14 juni 2011 @ 21:55:

Oh, wacht. Je kan naar de pc kijken. Voeding, mainboard, monitor, grafische kaaart, maar je kunt ook vorlopig de schijf kopiëren.

Die zal dan wrel goed zijn, maar voor ´t geval je dat prettig vindt

Jij denkt dat de harde schijf wél okay is?

(dat dacht ik eerst ook nl. omdat de hele pc dood was zeg maar, dan denk ik eerder aan moederbord, processor etc.)
Geen bios? Kun je ook niet booten vanaf CD/DVD?
.
Als ik het goed heb begrepen was de PC zo 'dood' dat er geen elektronen rondgingen. Dus via floppy of CD gaat dan ook niet. (ja, 't was een ouwetje).

Nerd, hele stomme vraag misschien.

Ik heb heel lang geleden meegemaakt dat pc helemaal niks meer deed simpelweg omdat er een batterijtje in het moederbord zat dat leeg was. Heb je daar ooit van gehoord? Ik vraag me soms af of ik me dat goed herinner (begin ook oud te worden!)
.
.
Moment, ik heb een update.
.
Als het cmos batterijtje op is komt hij altijd wel in het biosscherm, maar safe settings and return dat moet je dan een paar keer herhalen. Dan tankt hij een beetje bij.
Ik begin te twijfelen omdat mijn bron ook niet helemaal helder is...

Dus sorry, bijgewerkte versie:

ja, de pc heeft nog wel gepiept...

hulptroepen hebben wel geprobeerd bij de Bios te komen, en o.a. F5+ startknop geprobeerd. Er is ondermeer een foutmelding van Windows gekomen. Waar en hoe het verder precies fout is gegaan, kon hij niet zeggen. En het is zo lastig om dit uit een digibeet te trekken. Nogmaals ik was er niet bij.

Heb al wel ingefluisterd dat ik de harde schijf misschien eerst wil laten kopiëren, hij heeft hem gelukkig nog zelf in zijn bezit.
.
het patroon van de piepjes weet ik niet.

het was/is een oude pc (knoopcelletje??)

er is niets aan gewijzigd onlangs, helemaal noppes, dat weet ik zeker.
Wat zijn voor jou basics?
.
quote:nerd_ schreef op 14 juni 2011 @ 22:13:

Zeg je niks, blijkt ´t dadelijk de pc van een gamer te zijn, die z´n processor opgestookt heeftHet tegenovergestelde... echt, trust me.
.
Weet ik niet... m'n handen jeuken om dat ding zelf in handen te krijgen.

Maar is het goed nieuws dat er toch nog wat leven in zat?

Of is de kans nu groot dat het klopt wat ze zeggen: dat het de harde schijf is die kapot is gegaan.

(ik kan er niet tegen dat mensen zo snel en gemakkelijk een diagnose stellen en dan ook nog "nu weet ik niet of ik hem nog wel kan repareren" gaan lopen pmiepen, haha).
.
.
Elk merk computer heeft weer een ander toets voor de bios. Hier F11.

Mijn voor-vorige XP computer had weer een andere toets en die moest ik tappend indrukken. Dan kom ik in de bios, maak een veranderingetje (de tijd) en daarna start hij vaak door. Als hij dat niet doet zet ik hem uit herhaal ik het.

Doet hij nog steeds.
Kom ik terug op mijn eerste vraag eigenlijk: hoe weet je dat de harde schijf kapot is?
quote:Bahco schreef op 14 juni 2011 @ 22:22:

Elk merk computer heeft weer een ander toets voor de bios. Hier F11.

Mijn voor-vorige XP computer had weer een andere toets en die moest ik tappend indrukken. Dan kom ik in de bios, maak een veranderingetje (de tijd) en daarna start hij vaak door. Als hij dat niet doet zet ik hem uit herhaal ik het.

Doet hij nog steeds.F8?
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven