hbo-opleiding Personeel en Arbeid (HRM)

31-01-2011 17:34 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
Een baan vinden als starter is zowiezo lastig, doe vooral iets wat je leuk vindt! Je moet na je P nog minimaal 3 jaar en tegen die tijd kan de banenmarkt helemaal veranderd zijn. Ik snap dat de toekomst belangrijk is maar doen wat je leuk vind (en leuk vind om te leren) is ook echt belangrijk. Met HBO recht kan je evt ook je master in de rechten halen. Is dat iets wat je zou willen?
x
Ik begin morgen met mijn afstudeerfase binnen de opleiding P&A. Ik zit er dus precies middenin nu Het bevalt me uitstekend, leuke werkzaamheden die ik heb mogen uitvoeren tijdens mijn stages en er zijn zoveel organisaties, maar ook werkgebieden waarin je terecht kunt komen. Dit sprak mij aan, en het feit dat ik met mensen wilde werken in een zakelijke opgeving.

Mij is aangeraden door een HR directeur die werkzaam was bij een organisatie waar ik stage heb gelopen, om zo snel mogelijk aan het werk te gaan, en werkervaring op te bouwen. Mijn master kon ik altijd nog in deeltijd halen en ik wil toch graag als P&O medewerker aan de slag. Wellicht ligt er daarna meer voor me in het verschiet ( als P&O adviseur of manager) maar dat zie ik eerlijk gezegd nog laaaaang niet gebeuren!
Ik doe momenteel ook de opleiding P&A, mijn hogeschool biedt echter de mogelijkheid om een richting te kiezen, namelijk HRM of Juridisch Medewerker/CWI. Wellicht zou die laatste richting heel goed bij jou passen? En wat de anderen zeggen is wel waar, in bijna alle leuke vacatures wordt ervaring (werk of stage) gevraagd, dus als starter die zonder stage van school afkomt is het denk ik nog knap lastig een leuke baan te vinden. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb als ik straks (juni) afgestudeerd ben.
Ik heb de opleiding gedaan en verdien beter dan menig advocaat. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf! Naast de opleiding, heb ik inmiddels ook een prima CV.

Op dit moment is de arbeidsmarkt niet zo geweldig, maar ik verwacht wel dat dit aantrekt.

Het vak van recruiter is heel commercieel. Het gaat niet alleen om het vinden van de match, maar ook om het krijgen van de opdrachten. Ben je een kei, dan kun je er erg veel in verdienen. Starters verdienen echter niet veel de eerste jaren. (Maar dat geldt voor vrijwel ieder vak).
x
Ik volg de studie momenteel zelf ook, maar ik heb ook al werkervaring in het veld. Als je kiest voor de arbeidsbemiddelingkant dan is daar best wel wat werk in te vinden (recruiter, intercedent, werkcoach UWV etc.). Maar in de P&O sector is het best lastig om daar tussen te komen. Er zijn nl. ontzettend veel mensen die wel in de P&O willen werken en die daar ook (deze of een andere) een opleiding in hebben gevolgd. Maar er is relatief weinig werk in.
x
Ik ben een 'Business Partner' met management taken.

Ik heb geen master gevolgd, maar ik merk wel dat er voor functies op management/directieniveau wel steeds vaker om gevraagd wordt. Toch is werkervaring dan denk ik nog belangrijker dan het papiertje.

De afgelopen jaren was er nauwelijks vraag, maar dit begint nu bij de uitvoerende functies (t/m niveau adviseur) weer wat toe te nemen. Voor de strategische en tactische functies is het nog steeds erg lastig.
x
Ik heb de opleiding in deeltijd gedaan, dus dat is niet vergelijkbaar met voltijd. Het was niet moeilijk, maar wel heel veel. En erg leuk!

Ik heb amper statistiek gehad en geen wiskunde. Ik hoop echter dat ze dat tegenwoordig wel doen, want er wordt in de praktijk steeds vaker om cijfermatige onderbouwing van de analyses, plannen en ideeen gevraagd. In het werk heb je het dus wel nodig.
Ik vind de studie zelf niet zwaar. Heb gewoon gemiddeld mijn havo gehaald, zonder echt mijn best te hebben gedaan en zo ben ik ook deze studie doorgekomen. Totaal 1 herkansing moeten doen, in het derde jaar, en verder zonder kleerscheuren erdoor heen gekomen. Ik had in het eerste en twee jaar redelijk veel les. Zo'n 15-20 contacturen. In het derde jaar waren dit er nog maar 10.

Ik heb geen wiskunde gehad, maar wel moeten werken met het statistiekprogramma SPSS. Valt allemaal dus heel erg mee. Wel moeten we bij iedere beleidsnotitie of advies, aangegeven wat de kosten-baten zijn, budgettering, planning & control etc. gebruiken, om zo toch te laten zien dat we ook over de financien hebben nagedacht. Dit is wel een van de meest lastige aspecten, vind ik zelf

Vakken die je met name krijgt zijn;

Beleid, management, leidinggeven. Welke theorieen omtrent leidinggevenden zijn er, hoe kun je beleid schrijven op strategisch, tactisch en operationeel niveau, hoe te implementeren etc.

Verzuim; hoe aan te pakken, waar komt het door etc.

Organistievraagstukken; veranderingsprocessen, organisatiestrategie, structuur, cultuur etc.

Mondelinge & schriftelijke communicatie; waarin gesprekstechnieken werden aangeleerd, om bijv. slecht-nieuwsgesprekken te kunnen voeren.

Loopbaan; hier moet je wat meer denken aan mensen begeleiden in hun loopbaan, advies geven.

En arbeidsrecht. Een van de leukste vakken vond ik, maar ik ben dan ook wel iemand die zich verdiept hierin en meer wil weten. De meeste klasgenoten hadden met dit vak de meeste moeite.

Ik studeer aan Saxion, dus het is heel goed mogelijk dat mensen die aan een andere hogeschool de vakken anders benoemen, maar ik denk dat de inhoud hier zo'n beetje op neer komt.
Wij hadden niet zozeer vakken alswel onderwerpen die in een casusvorm in projectverband moesten worden opgelost. Dat resulteerde dan in een rapport en vaak ook een presentatie. Ik heb maar weinig tentamens hoeven maken.

Ook hadden wij 'vakken' als intervisie en supervisie. Erg leuk en leerzaam!
Ja, en dat vond ik dus wel een groot gemis. Weinig oog voor de praktijk. Alles werd uitgelegd in een les, sheets kregen we via de mail opgestuurd en dat was dan dat. Cases hebben we nauwelijks gehad en al helemaal niet met voorbeelden uit de praktijk zelf. Erg jammer, want dit had al heel erg geholpen tijdens het begin van mijn stage. Toch wat onzeker als je zo in het diepe wordt gegooid en nauwelijks begeleiding krijgt vanuit school. Gelukkig was het een stage en geen afstudeeropdracht, dus dat was een voordeel. Daarnaast denk ik dat het misschien ook wel beter was geweest om al in het tweede jaar een aantal weken stage te lopen. Zo kun je je beter 'inleven' in de praktijk, want daar liepen een aantal klasgenoten ook tegenaan..het toch niet zo leuk vinden in de praktijk als dat ze hadden gedacht. Erg jammer na ruim 2,5 jaar een studie te heben gevolgd.
Ik heb inderdaad een vorm van statistiek nu in mijn studie. En datzelfde geldt voor boekhouden. Niet echt leuk, maar het hoort erbij. Ik ervaar de studie inderdaad ook niet als moeilijk.
x
Ik weet wel dat de opleiding P&A binnen Saxion in Deventer beter aangeschreven staat dan die in Enschede, en toch volg ik de opleiding in Enschede. Makkelijker voor mij en uiteindelijk krijg ik hetzelfde diploma als mijn mede studenten in Deventer. En een ander voordeel ( vond ik) was dat ik nu alleen af kon studeren, in Deventer moet het in duo's,

Verder heb ik geen idee over niveauverschillen eerlijk gezegd.
HRM aan de HvA stond toen ik begon goed aangeschreven, maar later niet meer. Ik heb het daar echter prima naar mijn zin gehad en er veel geleerd. En idd, aan het eind van de rit krijg je hetzelfde papiertje.

(Moet wel zeggen dat een hele goede leraar nu net met pensioen is. Hij maakte, samen met 1 andere leraar, voor mij wel echt het verschil daar).
x
Nou, ik moet wel eerlijk toegeven dat het in mijn regio ( Twente) wel lastig was om een goede stageplek te vinden. Een afstudeerplek was nog moeilijker. Meer dan de helft van mijn klasgenoten hebben geen afstudeerplek. Dit is trouwens landelijk zo, heb ik van mijn docenten gehoord. Een afstudeeropdracht moet aan zoveel eisen voldoen dat het gewoon echt lastig is een goede plek hiervoor te vinden.

Ik denk dat je in het westen ( de Randstad) eerder een stageplek zult vinden, aangezien hier gewoon veel meer bedrijven/organisaties zitten die je wat kunnen bieden tijdens je stage. Je echt kennis laten maken met de werkzaamheden en je niet zien als een hulpje bij administratieve zaken.
x
quote:vief90 schreef op 01 februari 2011 @ 11:40:

Chantilly21 en Cici25 vonden jullie het moeilijk om een goede stageplaats te vinden?Ik doe de deeltijdvorm en hoef dus geen stage te lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven