Hellup welke fotocamera

20-08-2013 08:29 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ben alle winkels af geweest alle topics hier gelezen en nu weet ik het niet meer.

Het leek me leuk om foto's te gaan maken. Ik ben helemaal niet zo'n fotograaf en wil dus niet gelijk te moeilijk gaan maar waar ik wel wat mee kan.

Wil graag een camera met een lens, dat is het enige wat ik weet

Maar ga ik gelijk voor spiegelreflex of neem ik bijv een nikon j2 of 3. Ik wil er niet gelijk heel veel geld aan uitgeven dus ongeveer rond de 400 euro. Wie kan me goed advies geven!!

Alvast bedankt
Heel veel mensen hebben een spiegelreflex en maken hun foto's vooral op de auto....

Je zou iets kunnen kiezen wat tussen point & shoot en dslr in zit, zoals de Canon Powershot sx 270/280 of zijn tegenhanger van Panasonic. Kun je heel veel op instellen.

Kun je daarna altijd overstappen op dslr al het bevalt en het kleintje voor in je handtas houden.

Maar een lens hebben ze niet.
Het grootste voordeel van een dslr t.o.v. een point&shoot vind ik de snelheid. Gek word je van die vertraging bij die compactjes!

Zou dus voor een instapmodel Nikon of Canon gaan met kitlens. Beide goede merken, gewoon zelf in 'n winkel even kijken welke voor jou het lekkerst in de hand ligt.
Olympus pen, met losse lens en maakt prachtige foto's. Dit is een systeemcamera, ook niet te groot om mee te zeulen!
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bedankt allemaal voor de reacties!

elninjoo als ik een instapmodel neem kan ik dan voorlopig zonder een grotere lens of heb ik dan de eerste de beste keer gelijk dat ik niet ver genoeg kan in zoemen??

Hamerhaai ik wil gewoon net iets meer kunnen en mooiere foto's maken dan met een klein simpel dingetje. En ik nog een iphone 3 dus zo'n lens gaat dan niet werken denk ik.
Mijn ervaring met DSLR: aan een lens heb je niet genoeg. Vaak zijn ze wel in de aanbieding per twee, maar ik miste toen alsnog mijn nr 3, een macrolens. Dan doe je dus een flinke financiële investering.

Een telelens heb je zeker nodig, je haalt niet het bereik van een point & shoot met een lens.
Het hangt inderdaad sterk af van je andere wensen. Vertel eens wat meer over je plannen? Wat ben je van plan allemaal te gaan fotograferen?

Met een instapmodel+standaardlens kun je al goed inzoomen voor bijvoorbeeld portret-foto's of kinderen op afstand fotograferen. Meestal zie je dat je pas na 2 jaar de behoefte voelt om een andere lens erbij te kopen (ik kocht zelfs eerst een grote flitser, voordat ik een grotere lens kocht).

Een Nikon 1 of een Nikon Coolpix P520 Black geeft ook nagenoeg dezelfde resultaten als een DSLR, is lichter en compacter dus makkelijker meenemen. Maar je zit dan met beperkte uitbreidingsmogelijkheden.

Uiteindelijk geld: koop beter een goedkoper model, want dan hou je geld over om naar een mooie locatie te reizen en daar mooie foto's te maken!

Of geld over voor een leuke workshop of cursus of foto-boek. Dat levert meer op dan één model hoger in de range.
quote:jodietjes schreef op 20 augustus 2013 @ 09:14:

Bedankt allemaal voor de reacties!

elninjoo als ik een instapmodel neem kan ik dan voorlopig zonder een grotere lens of heb ik dan de eerste de beste keer gelijk dat ik niet ver genoeg kan in zoemen??

Hamerhaai ik wil gewoon net iets meer kunnen en mooiere foto's maken dan met een klein simpel dingetje. En ik nog een iphone 3 dus zo'n lens gaat dan niet werken denk ik.

Dat hangt van je eigen behoefte af. Ikzelf heb een 17-55 en 'n 70-200, maar die laatste gebruik ik alleen voor speciale doeleinden. Tijdens sommige reizen komt ie er niet of nauwelijks op.

Maar als jij bijvoorbeeld beesten wil fotograferen (eekhoorntje/vogel e.d.) dan is tele wel weer handig. Van kitlenzen is daar bijv. een 70-300 in te verkrijgen. Ook niet heel goedkoop trouwens.

Als je niet heel kritisch bent op technische perfectie zou je als kitlens ook 'n 18-200 kunnen nemen. Dan heb je het meest standaard bereik in 1 lens.
Ik wil graag foto's maken in de bossen op het strand en natuurlijk in en om het huis.

Kritisch ben ik niet want de enige foto's die ik nu maak zijn even snel met mijn telefoon!

wil gewoon een camera waar ik een beetje mee kan rommelen maar niet super ingewikkeld. Want als het te ingewikkeld is beland ie in de kast
Dan zou ik kijken of je ergens een dslr kunt lenen, want daar maak je niet even zo een leuke foto mee, dat moet je leren. En kun je wel wennen aan zo'n fototas en het steeds wisselen van lenzen? Of vind je het uiteindelijk toch allemaal teveel gedoe en pak je je telefoon mee?
Ik heb wel een digitale spiegelreflex, maar ik fotografeer wel op handmatig en heb er drie lenzen bij en nog een aantal toebehoren, zoals opzetflitsers, lampen, Orbis ring flash. Ik heb nu ook twee cursussen gevolgd en lees heel veel over fotografie.

Overigens kun je als beginner ook prima een leuke foto maken, misschien niet zo mooi als wanneer je het echt in de vingers hebt, maar het is in mijn ogen niet moeilijker dan fotograferen met een compact-camera (die ook bij de meeste mensen op automatisch staat). Er zijn alleen wat meer functies die onbenut blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Trouwens, de cursusleider van een van de twee cursussen gaf heel hoog op over de Panasonic DMC-FZ200. Die heeft wel een vaste lens, maar je kunt inzoomen tot 600 millimeter en de lens is heel lichtgevoelig.
Persoonlijk denk ik niet dat je nu de prijs-kwaliteit verhouding eruit haalt als je een DSLR koopt.

Je maakt weliswaar wat sneller foto's, maar alleen onder goede lichtomstandigheden. Als het donkerder is dan zal je sluitertijd langer worden en dan krijg je wazige foto's met je goedkope kitlens, óf je camera gaat flitsen, en de flitser op een DSLR is niet veel beter dan op een compact of bridge camera.

Je zal toch tijd moeten investeren om erachter te komen hoe dat apparaat werkt en hoe jij dingen kan instellen zodat het apparaat betere foto's kan maken. En dan alsnog, ook al investeer je in kennis, iedere fotograaf weet dat je leercurve beperkt wordt door je apparatuur. Uiteindelijk moet je andere lenzen, flitsers en dergelijke kopen om weer beter te kunnen worden.

Begin je aan een hobby koop dan een instap DSLR van Canon of Nikon, wil je gewoon leuk foto's maken, koop dan een goeie compact camera.
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Iedereen weer bedankt voor de reacties!!

Ik ben inmiddels er over uit dat ik geen lenzen wil wisselen dit zie ik mezelf niet doen. Ik heb de Panasonic bekeken en dit lijkt me wel wat.

Maar ik twijfel nu tussen de Panasonic of de Canon PowerShot sx50

Iemand advies of tips??
Ik zou kijken op www.dpreview.com Je hoeft niet de hele reviews door te lezen, want dat is wel erg technisch, gewoon de eerste pagina met de waardering en dan de testfoto's, de plus- en minpunten en de conclusie. Verder kun je her en der op internet nog wel wat reviews vinden, eventueel ook op www.kieskeurig.nl En ga sowieso ook naar wat winkels om beide modellen eens vast te houden, toen ik twijfelde heb ik dat ook gedaan en aan de hand daarvan de uiteindelijke knoop doorgehakt. Een camera moet ook lekker in de hand liggen, de ene past beter bij je dan de andere. Dus lekker in gaan verdiepen!
@Jodietjes: Maar ik twijfel nu tussen de Panasonic of de Canon PowerShot sx50

Tip: ga naar de winkel en probeer ze uit. Klinkt lullig, maar diegene die het best in de hand ligt, de beste knopjes heeft, en voor jouw het duidelijkste is... is gewoon de beste.

De panasonic lijkt een iets betere spec te hebben (meer flits, 1/4000 sec sluitertijd,

Persoonlijk ben ik meer van de Nikon of de Canon, maar dat is persoonlijk. Hup, naar de winkel, zeg ik!
Vind die compactjes veel te traag. Je kunt ook 'n dslr kopen met 'n 18-200 lens, dan hoef je niet te wisselen.
Ik heb gemerkt dat ik met een 28-80 lens en een voorzet-vergrootglas (+3) van Cokin veel mooiere foto's maak dan met de 70-300 lens op 300 macro stand.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik heb sinds een tijdje de samsung galaxy camera. Echt een supergoed ding! Ik gebruik m'n spiegelreflex nu niet meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven