hoaxwaarschuwing ABN AMRO

02-03-2012 09:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een mailtje, zogenaamd van de ABN, dat ik mijn gegevens moest verifieren. Dit is dus een hoax mensen, trap er niet in als je dezelfde mail krijgt! Banken zullen je nooit mailen om je gegevens te vragen. Hieronder de inhoud van de mail:

Amsterdam, 1 Maart, 2012

Geachte klant,

Uw Online Bankieren wordt geblokkeerd We hebben onlangs uw account, en vermoedt dat uw ABN AMRO Bank account zouden zijn benaderd door een onbevoegde derde partij. De beveiliging van uw account is onze primaire zorg. Daarom, als een preventieve maatregel, hebben we tijdelijk beperkte toegang tot gevoelige account functies. Te herstellen toegang tot uw account, we hebben u nodig om uw identiteit te bevestigen. Om dit te doen moeten we u naar de onderstaande link te volgen en overgaan tot de bevestiging van uw gegevens: verifieren door op de volgende link te klikken. MailScanner heeft een e-mail met mogelijk een poging tot fraude gevonden van "www.chacaranossosonho.com.br" htttp://abn.nl/verificatie

Dank u voor uw geduld terwijl wij werken samen aan het beschermen van uw account. U kunt ons helpen u te voorzien van de meest relevante informatie door het nemen van een moment dat u ons uw e-mail voorkeuren. En natuurlijk kunt u op elk moment uitschrijven. Vergeet niet, is ABN AMRO Bank zich in voor uw veiligheid en bescherming.

Voor meer informatie, neem een kijkje op onze Informatie sectie Beveiliging het kader van privacy en veiligheid op de website.

Hoogachtend,

Klantenservice,

2011 ABN.AMRO Bank N.V. Nederland.
Die komen dagelijks en van alle banken.. Ook van banken waar ik niet eens een rekening van heb. Niks nieuws onder de zon.
Nee, maar toch zijn er mensen die erin trappen
Ik heb deze mail in slecht Nederlands ook al gehad. Als je op de link klikt word je gevraagd om o.a. je pincode in te toetsen. Ik ben er niet ingetrapt maar het ziet er afgezien van het slechte taalgebruik erg ABN AMRO uit. Bij 'pincode' vragen, moeten alle alarmbellen afgaan.
Dit is geen hoax, dit heet phishing. Ik heb heel vaak dit soort mailtjes in mijn spambox. Lijkt me niet iets om een topic voor aan te maken.
Een hoax is iets anders.
Fijn dat je anderen wilt waarschuwen Er is niet voor niets aandacht voor. Er zijn helaas mensen die er nog wel intrappen dus ik vind het top dat je het hier wel even met ons deelt.
Vissen. Ik krijg ze wel eens van een bank die ik niet gebruik. Dom vissen.
@malu, je kan beter niet op zo'n link klikken. Soms kunnen ze op die manier zien dat het een actief mailadres is en dan krijg je alleen maar meer spam.
quote:andersleven schreef op 02 maart 2012 @ 09:36:

Fijn dat je anderen wilt waarschuwen Er is niet voor niets aandacht voor. Er zijn helaas mensen die er nog wel intrappen dus ik vind het top dat je het hier wel even met ons deelt.

Ik vraag me af wie trapt daar dan nu nog in. Je pincode je weet toch dat je dat niet ergens op internet moet invullen.

Of ben je dan gewoon wereldvreemd ???
Bij het eerste woord zie je al dat er een tekst door een vertaalmachine is geramd en toch zijn er nog mensen die erin trappen, ook als ze worden gebeld door een zogenaamde bankmedewerker.
verba volant, scripta manent.
Blijkbaar trappen mensen er toch nog in Mara2. Anders zouden de mensen die achter deze mailtjes zitten er toch wel mee stoppen? Ik vind het altijd oke om anderen te waarschuwen ook al ben je zelf iemand die zich wel bewust is van het feit dat je idd nooit en te nimmer je pincode ergens in moeten vullen op het internet of via de telefoon gegevens verstrekt.

TO bedoeld het goed en dat siert haar, vind ik.
Ik vind het nogal overdreven. Een waarschuwing op scholen of in een bejaardenhuis is wellicht op zijn plaats, maar om nu te gaan waarschuwen voor een jaren oude truc op een internetforum...
Dit soort mailtjes komt inderdaad met de regelmaat van de klok voor.

Tip: als je een link niet vertrouwt: ga er met je muis op staan (NIET KLIKKEN!), dan zie je in je statusbalk de URL en dan zie je meteen dat het niet ABN of ING is.

Bijvoorbeeld: ik kreeg gisteren een mailtje, zogenaamd van ING, en de URL van de link is http://welcome35.tk

Dat is dus duidelijk niet ING!
Och, ik heb deze mail (of en variant erop) al heel vaak n mn postvak gehad, tezamen met ING hoax mails.

Gewoon blokkeren en negeren.

Scheelt dat ikzelf Rabobank heb, dan weet ik van tevoren al dat het spam is.

Maar ik kan me ergens wel indenken dat mensen met een ABN amro rekening erin kunnen trappen, zeker als ze maar zelden op internet zitten en dus niet zo ingewijd zijn in alle spam en 'gevaarlijke' email.

Oke, deze is wel in erg slecht Nederlands, maar ik heb er ook voorbij zien komen die heel leesbaar waren en alle logo's e.d. erbij hadden staan!
Ik krijg dit soort mailtjes niet zo vaak, dus ik dacht, kom, laat ik eens waarschuwen.

Uiteraard is dit topic niet bedoeld voor mensen die digi-savvy genoeg zijn om er niet in te trappen.
Als ik iets wil weten over één of ander onderwerp dat google ik vaak. Je komt zo op allerlei websites en ook op die van viva. Dus het kan best zijn dat er iemand die zich hier nog niet van bewust is, ook gaat zoeken en dan op dit topic uitkomt.
quote:malu3 schreef op 02 maart 2012 @ 09:32:

Ik heb deze mail in slecht Nederlands ook al gehad. Als je op de link klikt word je gevraagd om o.a. je pincode in te toetsen. Ik ben er niet ingetrapt maar het ziet er afgezien van het slechte taalgebruik erg ABN AMRO uit. Bij 'pincode' vragen, moeten alle alarmbellen afgaan.Ja en ik zag op tv dat als ze niet naar je pincode vragen het heeeeel betrouwbaar lijkt. Mevrouw had zo'n mail aangeklikt en zou als laatste bevestiging nog een telefoontje van de bank krijgen. Ze vraagt dan; Hoe weet ik dat u echt van de bank bent? Nou ik vraag toch niet om uw pincode En dan gewoon je TANcodes afgeven.
Maryni83, Van de Rabo zijn er net zo goed pishing mails. Het is geen Hoax en het heeft niets specifieks met ABN AMRO te maken. Rabo klanten zouden er net zo goed in kunnen trappen.
quote:Dahlia74 schreef op 02 maart 2012 @ 10:14:

Maryni83, Van de Rabo zijn er net zo goed pishing mails. Het is geen Hoax en het heeft niets specifieks met ABN AMRO te maken. Rabo klanten zouden er net zo goed in kunnen trappen.Yup, dat zal best, maar die heb ik nog niet gehad dus.

En onder 'hoax' versta ik ook oplichterij, dus is het wel een hoax.

En oja, ik geef ook toe dat de gemiddelde Rabobankklant waarschijnlijk niet slimmer is dan de gemiddelde ABN AMRO (of ING) klant
Dahlia, als Maryni dit soort mailtjes zogenaamd van ABN AMRO en ING krijgt maar ze heeft haar rekeningen bij de Rabobank, dan weet ze toch meteen dat het nep is?

Je moet lezen.
Dat ABN-mailtje wordt door gmail rechtstreeks in de spam gezet bij mij. Krijg het overigens nooit Rabobank spam (da's mijn bank)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven