Kabelspaghetti
zaterdag 16 oktober 2021 om 12:50
Misschien kan deze ook in het Thuis-forum.
Mijn partner en ik hebben inmiddels iets te veel (draadloos) oplaadbare apparaten en dus heel veel kabeltjes. Partner trekt zijn telefoon of iPad eraf en laat het kabeltje zitten. Ik ben dus constant aan het opruimen. En partner heeft een tegengestelde klacht: laat die kabels nou eens aan de stroom hangen, want ik ben constant aan het zoeken.
Ik heb Dockingstations bekeken voor het opladen van diverse apparatuur, maar vind daarin nog niet de combinatie die ik zoek. Ik durf het complete lijstje van toestellen hier niet te noemen, het is veel Apple en dan nog e-readers en koptelefoons van andere merken.
Ik vraag me af hoe jullie de kabelspaghetti wegwerken? Of de kabeltjeslogistiek in goede banen weten te leiden?
Mijn partner en ik hebben inmiddels iets te veel (draadloos) oplaadbare apparaten en dus heel veel kabeltjes. Partner trekt zijn telefoon of iPad eraf en laat het kabeltje zitten. Ik ben dus constant aan het opruimen. En partner heeft een tegengestelde klacht: laat die kabels nou eens aan de stroom hangen, want ik ben constant aan het zoeken.
Ik heb Dockingstations bekeken voor het opladen van diverse apparatuur, maar vind daarin nog niet de combinatie die ik zoek. Ik durf het complete lijstje van toestellen hier niet te noemen, het is veel Apple en dan nog e-readers en koptelefoons van andere merken.
Ik vraag me af hoe jullie de kabelspaghetti wegwerken? Of de kabeltjeslogistiek in goede banen weten te leiden?
zaterdag 16 oktober 2021 om 12:54
Kabels aan het stroom is toch brandgevaarlijk?
Ik moet bekennen dat ik dat ook wel eens doe. In mijn slaapkamer zit de lader van mijn telefoon altijd in het stopcontact. Beneden hebben we een kastje naast een stopcontact waarin onze devices bij toerbeurt worden opgeladen. Stekker er wel steeds uit. Mijn dochter doet dat dan weer op haar eigen kamer. Alles is van Apple, dus uitwisselbaar.
De twee laptops hebben elk een eigen snoer, maar die gebruiken we alleen als het nodig is en zitten verder in de tas.
Ik moet bekennen dat ik dat ook wel eens doe. In mijn slaapkamer zit de lader van mijn telefoon altijd in het stopcontact. Beneden hebben we een kastje naast een stopcontact waarin onze devices bij toerbeurt worden opgeladen. Stekker er wel steeds uit. Mijn dochter doet dat dan weer op haar eigen kamer. Alles is van Apple, dus uitwisselbaar.
De twee laptops hebben elk een eigen snoer, maar die gebruiken we alleen als het nodig is en zitten verder in de tas.
zaterdag 16 oktober 2021 om 12:56
Ik herken vooral de klacht van je partner, eigenlijk. Ook hier 4 telefoons, smartwatches, koptelefoons, tablets en nog allerlei ander spul. Wij hebben dus 1 bijzettafel, in een hoek van de kamer naast de bank, met een stekkerblok en een grote hoeveelheid kabeltjes die daar permanent liggen. Zo blijft de kabelspagetti beperkt tot 1 hoek (nou ja, in theorie dan
) en weet je altijd waar een passend kabeltje te vinden is.

The owls are not what they seem

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:06
Een sieradendeurhanger aan de binnenkant van een deur of kast(je) voor de kabels. Het werkt alleen als je het beiden consequent terughangt natuurlijk 
Zoiets
https://www.ikea.com/nl/nl/p/enudden-de ... -60251665/
Of
https://www.internet-homeandgarden.com/ ... 0-x-29-cm/
Edit: grotere dingen zoals koptelefoons hebben een vaste lade hier.

Zoiets
Of

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:08

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:15
Gevaarlijker dan een tv, koffiezetapparaat of koelkast die altijd aan de stroom hangen?
Ik heb wel een soort van routine, maar mijn man laadt op daar waar hij is, of was.
Ik vind het slordig staan. En soms moeten ze weg omdat ik iets anders wil doen op die plek. Ze liggen bijvoorbeeld op het aanrecht en dat vind ik met het koken onhandig.
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:16
Dat is creatief! Ik draag geen sieraden en zou dit nooit bedacht hebben.nimue_iparis schreef: ↑16-10-2021 13:06Een sieradendeurhanger aan de binnenkant van een deur of kast(je) voor de kabels. Het werkt alleen als je het beiden consequent terughangt natuurlijk
Zoiets
Of
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:16
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:17
Bron: 100%NL
Eindelijk duidelijkheid: Wat gebeurt er als we stekkers in het stopcontact laten zitten?
Menig mens heeft de gewoonte om stekkers na gebruik in het stopcontact te laten zitten. Er wordt vaak gesuggereerd dat dit gedrag nadelig is voor de energierekening. Toch zijn deze assumpties niet altijd op waarheid gebaseerd.
Delen:
Laten we beginnen met de stekker die we het vaakst vergeten uit het stopcontact te halen en ook het vaakst gebruiken: de oplader van je telefoon. De meeste mensen laden hun telefoon ’s nachts op om vervolgens overdag de oplader de hele dag in het stopcontact te laten zitten. Anderen trekken soms in een opwelling de stekker nog uit het stopcontact met een poging tot energiebesparing. Op dat gebied kunnen we je gelukkig geruststellen. Een oplader zonder telefoon eraan verbruikt zo weinig energie dat je het aan het eind van de maand helemaal niet ziet aan je energierekening.
Hoe zit dat dan precies? Een telefoonoplader wordt ook wel een ‘dom apparaat’ genoemd. Dit betekent dat er een minimale hoeveelheid stroom doorheen loopt. Ook als je telefoon aan het opladen is. Als de telefoon wordt losgekoppeld, trekt het dus geen energie meer.
Voor de levensduur van je snoer en stekker is het alleen wel nadelig. Des te vaker je de stekker in het stopcontact laat zitten, des te eerder je een nieuwe moet aanschaffen. Beter kun je de oplader ergens veilig opbergen waar je het ook niet snel kwijtraakt.
Welke stekkers moet je er dan wel uithalen?
Andere stekkers kun je er misschien beter wél uithalen. Denk bijvoorbeeld aan de stekker van je televisie op de oplader van je laptop. Deze verbruiken namelijk wel veel energie ook als het apparaat is losgekoppeld of de televisie uit is. Toch zal je ook hier niet rijk van worden. Geen probleem dus om de stekkers thuis in het stopcontact te laten zitten!
Eindelijk duidelijkheid: Wat gebeurt er als we stekkers in het stopcontact laten zitten?
Menig mens heeft de gewoonte om stekkers na gebruik in het stopcontact te laten zitten. Er wordt vaak gesuggereerd dat dit gedrag nadelig is voor de energierekening. Toch zijn deze assumpties niet altijd op waarheid gebaseerd.
Delen:
Laten we beginnen met de stekker die we het vaakst vergeten uit het stopcontact te halen en ook het vaakst gebruiken: de oplader van je telefoon. De meeste mensen laden hun telefoon ’s nachts op om vervolgens overdag de oplader de hele dag in het stopcontact te laten zitten. Anderen trekken soms in een opwelling de stekker nog uit het stopcontact met een poging tot energiebesparing. Op dat gebied kunnen we je gelukkig geruststellen. Een oplader zonder telefoon eraan verbruikt zo weinig energie dat je het aan het eind van de maand helemaal niet ziet aan je energierekening.
Hoe zit dat dan precies? Een telefoonoplader wordt ook wel een ‘dom apparaat’ genoemd. Dit betekent dat er een minimale hoeveelheid stroom doorheen loopt. Ook als je telefoon aan het opladen is. Als de telefoon wordt losgekoppeld, trekt het dus geen energie meer.
Voor de levensduur van je snoer en stekker is het alleen wel nadelig. Des te vaker je de stekker in het stopcontact laat zitten, des te eerder je een nieuwe moet aanschaffen. Beter kun je de oplader ergens veilig opbergen waar je het ook niet snel kwijtraakt.
Welke stekkers moet je er dan wel uithalen?
Andere stekkers kun je er misschien beter wél uithalen. Denk bijvoorbeeld aan de stekker van je televisie op de oplader van je laptop. Deze verbruiken namelijk wel veel energie ook als het apparaat is losgekoppeld of de televisie uit is. Toch zal je ook hier niet rijk van worden. Geen probleem dus om de stekkers thuis in het stopcontact te laten zitten!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:18
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:19
Kaascracker schreef: ↑16-10-2021 13:15Gevaarlijker dan een tv, koffiezetapparaat of koelkast die altijd aan de stroom hangen?
Ja, want opladers/accu's e.d. worden snel warm. Meer kans op oververhitting en daardoor kortsluiting.
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:21
Wij hebben een dicht kastje in het tv meubel waar achter een deurtje alles lekker kan opladen. Tegen de zijkant van dit kastje (binnenkant) zitten plak haakjes waar we de snoertjes overheen hangen als ze niet in gebruik zijn. Ik vind die losse snoertjes namelijk ook heel irritant. Voorheen laadde mijn man alles op in een hoekje naast de bank op de grond en dan zat er weleens een snoertje in de stofzuiger.
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:21
Ik dacht dat dat alleen gold als ook het apparaat (je telefoon en laptop) aangesloten is. Dus niet alleen de kabels.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:22
Ik zou 2 plekken aanhouden ervoor. Wij hebben 2 stopcontacten met een blok en diverse kabeltjes. Een beneden in een hoek naast een kast en boven op de slaapkamer, maar eigenlijk ligt alles beneden aan de opladers, 5 telefoons en 4 kopteefoons en een tablet, om en om, kabels blijven mooi daar liggen vaak.
Al heeft de puber soms een kabel gegapt voor op haar kamer. Moet ik daar gaan zoeken.
Het aanrecht ect zou ik ook weghalen.
Al heeft de puber soms een kabel gegapt voor op haar kamer. Moet ik daar gaan zoeken.
Het aanrecht ect zou ik ook weghalen.
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:26
zaterdag 16 oktober 2021 om 13:26
mevrouwiglesias schreef: ↑16-10-2021 13:21Ik dacht dat dat alleen gold als ook het apparaat (je telefoon en laptop) aangesloten is. Dus niet alleen de kabels.
Ja, bij goede apparaten wel. Maar met Chinese meuk zou ik het risico niet nemen.

zaterdag 16 oktober 2021 om 13:53
zaterdag 16 oktober 2021 om 14:02
Wij hebben een een soort open kastje met zulke USB laders
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb- ... -50360269/. Daar kunnen alle apparaten opgeladen worden.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb- ... -50360269/. Daar kunnen alle apparaten opgeladen worden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

zaterdag 16 oktober 2021 om 14:15
Ik heb een paar IKEA lampen met ingebouwde draadloze lader op diverse plekken in huis staan. Voor de telefoons hebben we geen adapters en kabels meer liggen.
Voor andere apparaten (die minder vaak worden opgeladen zoals camera's, koptelefoon, tablet) heb ik aan de onderkant vanmijn bureau een stekkerblok geschroefd met daarin de adapters en bovenop het bureau heb ik een plankje met deuveltjes gemaakt waar tussen ik de kabeltjes doe (vastgeplakt aan het bureaublad met dubbelzijdig tape). De kabels vallen dan nooit achter het bureau, en als ze niet gebruik kan ik de kabels wel achter het bureau laten hangen, en blijft het stekkertje achter de deuvels hangen.
Voor andere apparaten (die minder vaak worden opgeladen zoals camera's, koptelefoon, tablet) heb ik aan de onderkant vanmijn bureau een stekkerblok geschroefd met daarin de adapters en bovenop het bureau heb ik een plankje met deuveltjes gemaakt waar tussen ik de kabeltjes doe (vastgeplakt aan het bureaublad met dubbelzijdig tape). De kabels vallen dan nooit achter het bureau, en als ze niet gebruik kan ik de kabels wel achter het bureau laten hangen, en blijft het stekkertje achter de deuvels hangen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in