Laptop, maar welke?
woensdag 9 december 2015 om 10:51
Vanaf februari ga ik studeren.
Ik heb op dit moment een Packert Bell EasyNote TG71BM. Vorig jaar gekocht, omdat-ie lekker goedkoop was en ik snel er eentje nodig had ivm doodgaan van de vorige laptop.
Ik vind het ding een ramp. Hij is traag. Traag met het openen van programma's, traag met het openen van nieuwe browsertabbladen, traag met het openen van zoekresultaten.
En het toetsenbord is echt ruk, pakt vaak toetsen niet.
Ligt allemaal aan de laptop denk ik?
Volgend jaar dus een studie, voornamelijk in een digitale omgeving en heel veel tekstverwerken (ik heb een 360 (?) pakket).
Af en toe een filmpje of foto's uploaden, maar niet bewerken.
Wat wil ik:
snel programma's openen (en niet 3 minuten moeten laden)
niet te groot, maar ook geen minibeeldscherm
absoluut geen touchscreen
niet te zwaar
degelijk toetsenbord
genoeg opslagruimte
goede accu
Maar welke. Ik heb vanmorgen een beetje zitten rondkijken, maar er is zoveel met zo onwijs veel opties, dat ik de weg een beetje kwijt ben.
Oja, budget: rond de 500, goedkoper mag ook, beetje duurder ook.
Ik heb op dit moment een Packert Bell EasyNote TG71BM. Vorig jaar gekocht, omdat-ie lekker goedkoop was en ik snel er eentje nodig had ivm doodgaan van de vorige laptop.
Ik vind het ding een ramp. Hij is traag. Traag met het openen van programma's, traag met het openen van nieuwe browsertabbladen, traag met het openen van zoekresultaten.
En het toetsenbord is echt ruk, pakt vaak toetsen niet.
Ligt allemaal aan de laptop denk ik?
Volgend jaar dus een studie, voornamelijk in een digitale omgeving en heel veel tekstverwerken (ik heb een 360 (?) pakket).
Af en toe een filmpje of foto's uploaden, maar niet bewerken.
Wat wil ik:
snel programma's openen (en niet 3 minuten moeten laden)
niet te groot, maar ook geen minibeeldscherm
absoluut geen touchscreen
niet te zwaar
degelijk toetsenbord
genoeg opslagruimte
goede accu
Maar welke. Ik heb vanmorgen een beetje zitten rondkijken, maar er is zoveel met zo onwijs veel opties, dat ik de weg een beetje kwijt ben.
Oja, budget: rond de 500, goedkoper mag ook, beetje duurder ook.
woensdag 9 december 2015 om 11:55
Dan kan je het beste toch voor een i5 gaan voor nu, gezien het budget.
Maar wil je vooruit denken dan zal je denk ik toch naar de i7 moeten kijken.
Snelheid met laden haal je ook voornamelijk uit het gebruik van een SSD.
De harde schijf is tegenwoordig wel het punt wat het 'langzaamste' is in een computer. Met een SSD schijf ga je al heel veel snelheid winnen.
Een SSD schijf (Solid State) heeft geen draaiende componenten als een standaard Harde schijf.
Zie het al een grote USB-stick.
Maar wil je vooruit denken dan zal je denk ik toch naar de i7 moeten kijken.
Snelheid met laden haal je ook voornamelijk uit het gebruik van een SSD.
De harde schijf is tegenwoordig wel het punt wat het 'langzaamste' is in een computer. Met een SSD schijf ga je al heel veel snelheid winnen.
Een SSD schijf (Solid State) heeft geen draaiende componenten als een standaard Harde schijf.
Zie het al een grote USB-stick.
Love bubbles....
woensdag 9 december 2015 om 11:56
Ik had een MSI I7 met allerlei snelle opties, vooral ook handig omdat er snel op gegamed kon worden, 800 euro aanschaf. Helaas is het scherm 1,5 maand na de garantietermijn stuk gegaan en moest ik op zoek naar een nieuwe omdat vervangen van het scherm ook weer 300 euro kostte.
Ik heb gekozen voor een Toshiba satellite met SSD schijf, 4GB RAM met 15,6 inch scherm. Scherm open en hop het beeld staat er alweer. Let op je processor, ik heb een AMD A4 en voor mij is dat snel genoeg. Office draait er prima op en ik internet er prima op. Er zit geen diskdrive in en hij weegt lekker licht (Mac book air is altijd lichter...). Ik heb er 439 voor betaald.
Ik koos voorheen altijd voor snelste, lichtste enz. maar door vorige ervaring merk ik dat slepen met een laptop toch een risico kan zijn. Dus nu koop ik gewoon een nieuwe als hij stuk is en dan wel een die voor dit moment en een jaar vooruit goed genoeg is. Volgens mij ben ik dan net zo duur uit.
Ik heb gekozen voor een Toshiba satellite met SSD schijf, 4GB RAM met 15,6 inch scherm. Scherm open en hop het beeld staat er alweer. Let op je processor, ik heb een AMD A4 en voor mij is dat snel genoeg. Office draait er prima op en ik internet er prima op. Er zit geen diskdrive in en hij weegt lekker licht (Mac book air is altijd lichter...). Ik heb er 439 voor betaald.
Ik koos voorheen altijd voor snelste, lichtste enz. maar door vorige ervaring merk ik dat slepen met een laptop toch een risico kan zijn. Dus nu koop ik gewoon een nieuwe als hij stuk is en dan wel een die voor dit moment en een jaar vooruit goed genoeg is. Volgens mij ben ik dan net zo duur uit.
Ik doe mijn best
woensdag 9 december 2015 om 11:56
quote:LoiseauCoureur schreef op 09 december 2015 @ 11:53:
Ik vond dit wel een handig overzichtje om te bepalen wat ik nodig had:
http://www.laptopshop.nl/advies/laptops.html
Ik heb een Dell Inspiron, die werkt fijn en snel. Ik kan heel veel dingen tegelijkertijd doen zonder dat ie traag wordt.
Qua grootte: ik heb zelf een 15.6" laptop, vind ik ideaal voor thuis om te tekstverwerken, maar het is dan wel weer een onding om mee te nemen in de trein bijvoorbeeld, omdat ie een stuk groter is dan A4formaat en daardoor niet makkelijk in een tas te schuiven is.
Qua processor: ik heb i5 en vind dat meer dan voldoende voor het tekstverwerken, films kijken en spelletjes.
Dat linkje zegt op al mijn wensen "elke mogelijkheid" en daar valt deze laptop vast onder. Maar ik ben er toch echt niet blij mee
Ik ga iig voor zo'n SSD.
Ik vond dit wel een handig overzichtje om te bepalen wat ik nodig had:
http://www.laptopshop.nl/advies/laptops.html
Ik heb een Dell Inspiron, die werkt fijn en snel. Ik kan heel veel dingen tegelijkertijd doen zonder dat ie traag wordt.
Qua grootte: ik heb zelf een 15.6" laptop, vind ik ideaal voor thuis om te tekstverwerken, maar het is dan wel weer een onding om mee te nemen in de trein bijvoorbeeld, omdat ie een stuk groter is dan A4formaat en daardoor niet makkelijk in een tas te schuiven is.
Qua processor: ik heb i5 en vind dat meer dan voldoende voor het tekstverwerken, films kijken en spelletjes.
Dat linkje zegt op al mijn wensen "elke mogelijkheid" en daar valt deze laptop vast onder. Maar ik ben er toch echt niet blij mee
Ik ga iig voor zo'n SSD.
woensdag 9 december 2015 om 12:16
Hangt er van af. Als je veel data op moet slaan (denk aan fotootjes, of videootjes) dan zou ik een externe Harde schijf nemen (als je die nog niet hebt) en daar alles op bewaren. In theorie zou je dan genoeg moeten hebben aan 128 GB.
Met office er op, windows 10 en wat standaard programmaatjes hou je ongeveer 60-70 GB over voor opslag.
Moet je echt een berg programma's installeren is wellicht een 256 GB SSD aan te raden. Zo niet, is 128 GB echt wel voldoende, mits je je bulk aan data opslaat op een externe schijf (fotootjes dus)
Eventueel zou je een netwerkschijf kunnen aanmaken bij je thuis zodat je altijd toegang hebt tot je fotootjes e.d. (op elk apparaat die je hebt die netwerkschijven kan lezen)
Edit: De meeste routers van internet providers hebben een USB aansluiting, dus het is te realiseren. Een NAS is beter uiteraard (network attached storage))
Met office er op, windows 10 en wat standaard programmaatjes hou je ongeveer 60-70 GB over voor opslag.
Moet je echt een berg programma's installeren is wellicht een 256 GB SSD aan te raden. Zo niet, is 128 GB echt wel voldoende, mits je je bulk aan data opslaat op een externe schijf (fotootjes dus)
Eventueel zou je een netwerkschijf kunnen aanmaken bij je thuis zodat je altijd toegang hebt tot je fotootjes e.d. (op elk apparaat die je hebt die netwerkschijven kan lezen)
Edit: De meeste routers van internet providers hebben een USB aansluiting, dus het is te realiseren. Een NAS is beter uiteraard (network attached storage))
Love bubbles....
woensdag 9 december 2015 om 12:26
Moiren, dan is 128 gb echt ruim voldoende.
i5-CPU (5e generatie)
8 GB RAM
128 GB SSD
Heb je nog een voorkeur voor schermgrootte? Moet het overal mee naar toe worden genomen (13 inch is aanrader)
Of is het het mobiele gedeelte niet zo aanwezig (15 inch)
Of staat de laptop voor de meeste tijd op een bureau als desktop vervanger (17 inch)
13 inch is handzaam en elke laptop kan een externe monitor op aangesloten worden zodat je het zo groot kan maken als je wilt.
i5-CPU (5e generatie)
8 GB RAM
128 GB SSD
Heb je nog een voorkeur voor schermgrootte? Moet het overal mee naar toe worden genomen (13 inch is aanrader)
Of is het het mobiele gedeelte niet zo aanwezig (15 inch)
Of staat de laptop voor de meeste tijd op een bureau als desktop vervanger (17 inch)
13 inch is handzaam en elke laptop kan een externe monitor op aangesloten worden zodat je het zo groot kan maken als je wilt.
Love bubbles....
woensdag 9 december 2015 om 12:30
quote:Focus4life schreef op 09 december 2015 @ 12:29:
Wil je design?
Nee, ik val niet echt voor design, maar kan iets wel heel mooi vinden
Van deze vind ik dat streepje er in zo fantastisch
http://www.paradigit.nl/t ... 1lu/80041283/details.aspx
Wil je design?
Nee, ik val niet echt voor design, maar kan iets wel heel mooi vinden
Van deze vind ik dat streepje er in zo fantastisch
http://www.paradigit.nl/t ... 1lu/80041283/details.aspx
woensdag 9 december 2015 om 12:36
Moiren,
Mijn ervaring met Toshiba is de hoeveelheid bloatware die ze er op gooien. Dat is best storend en vertragend.
(Bloatware is ongevraagde software die de fabrikant er op zet)
Op zich is het een keurige laptop. Er valt mij wel op dat het scherm geen full-hd is, op 15 inch ga je dat toch wel zien.
Geen reclame hier hoor, maar kijk eens voor de grap bij Dell.
Struin rond op Bol.com of op laptopshop.nl (wederom geen reclame maar daar kan je heel makkelijk filteren op jouw wensen)
Dit is gewoon puur ter indicatie en te kijken wat je precies wil.
Zelf hen ik gewoon geen leuke ervaringen met Toshiba, helaas. Maar iemand anders kan er bij zweren natuurlijk.
Mijn ervaring met Toshiba is de hoeveelheid bloatware die ze er op gooien. Dat is best storend en vertragend.
Op zich is het een keurige laptop. Er valt mij wel op dat het scherm geen full-hd is, op 15 inch ga je dat toch wel zien.
Geen reclame hier hoor, maar kijk eens voor de grap bij Dell.
Struin rond op Bol.com of op laptopshop.nl (wederom geen reclame maar daar kan je heel makkelijk filteren op jouw wensen)
Dit is gewoon puur ter indicatie en te kijken wat je precies wil.
Zelf hen ik gewoon geen leuke ervaringen met Toshiba, helaas. Maar iemand anders kan er bij zweren natuurlijk.
Love bubbles....
woensdag 9 december 2015 om 12:58
woensdag 9 december 2015 om 13:01
quote:Focus4life schreef op 09 december 2015 @ 12:36:
Moiren,
Het voordeel van een laptop is dat je deze bloatware er ook net zo snel weer af kunt gooien, dit in tegenstelling tot de bloatware op telefoons.
Moiren,
Het voordeel van een laptop is dat je deze bloatware er ook net zo snel weer af kunt gooien, dit in tegenstelling tot de bloatware op telefoons.
Niet geschoten is altijd mis