Minesweeper; soms gokken toch?

02-08-2012 05:47 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik speel het spelletje Minesweeper (Mijnenveger in het nederlands denk ik). Uiteraard is je eerste klik een gok. Maar er kan op een gegeven moment toch een moment komen dat je toch moet gokken? Dat je het logischerwijs niet meer kunt weten?

Volgens mij heb ik ooit iemand horen zeggen dat je bij dit spelletje nooit hoeft te gokken (eerste klik uitgezonderd uiteraard).
Ik snap niks van dat spel. Ik speel altijd op goed geluk en het gaat altijd mis. Ik lees mee!
Volgens mij is dat niet helemaal waar, want je kan na de eerste klik natuurlijk een cijfer zien. Dan blijft het natuurlijk gokken wat je volgende klik is, aangezien er meestal niet genoeg informatie is om te bepalen waar eventueel een bom/vrij vakje is.
Dat spel is niet helemaal gokken, ik snap er echt geen donder van en mijn dochter is er juist heel erg goed in. Kwestie van inzicht en slimheid
Ja, het is heel af en toe gokken. Maar grotendeels gewoon te beredeneren.
ik vind het voor een groot deel wel te beredeneren. De eerste klik is altijd linkboven in de hoek. kan niet mis gaan.
Puck
Nou ik gok soms maar volgens mij al je het hele vlak analyseert hoeft datniet. Probleem is dat dat volgens mij geavanceerd rekenen is en daar ga ik voor een spelletje Minesweeper niet aan beginnen.
Je kunt een groot deel redeneren, maar soms moet je inderdaad gokken. Soms heb je te weinig info om het met zekerheid te bepalen en dan moet je gokken.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Soms moet je indrdaad een hokje gokken.
Liever elitair dan een pauper!
nee hoor je hoeft echt niet te gokken als je het goed bekijkt....hoe vaker ik het doe hoe duidelijker het wordt.
Puck
Het nummer op het vakje geeft aan hoeveel bommetjes er aan dat vakje grenzen. De meeste vakjes kun je inderdaad dus zo weg spelen door te tellen en te beredeneren. En naarmate je het vaker speelt word je daar inderdaad steeds beter en sneller in.

Maar toch kom ik soms nog in een situatie waarin ik voor mijn gevoel moet gokken (heb dan bijvoorbeeld echt nog maar 2 vakjes over). Of ik kijk gewoon niet goed...
O, echt: dit heb ik me gewoon eergisteren afgevraagd Ik snap echt heulemaal niets van dit spel, zat vroeger gewoon willekeurig wat hokjes te klikken. Ik geloof dat ik dat benodigde inzicht niet heb
Van Wikipedia: 'Some implementations of Minesweeper will set up the board by never placing a mine on the first square revealed, or by arranging the board so that the solution does not require guessing.'

Blijkbaar is het dus ook afhankelijk van de versie die je speelt. Soms is gokken niet nodig, soms wel.

Bij 'mijn' versie heb ik in ieder geval nog nooit een bom onder het eerste vakje getroffen, en is gokken soms nodig.
Thanks meiden (ik denk meiden voornamelijk) :-)
En voor degenen die het spel niet snappen: jullie spelen dan waarschijnlijk ook geen sudoku?

Mastermind, zelfde principe (wel heul erg jaren 80 btw)

Het spel werkt d.m.v. logisch redeneren en deduceren.
Ik speel wel Sudoku maar dat vind ik heel iets anders als mijnenveger.
quote:Happy_ever_after schreef op 02 augustus 2012 @ 07:59:

Ja, het is heel af en toe gokken. Maar grotendeels gewoon te beredeneren.eens
En doooooor!
quote:mika65 schreef op 02 augustus 2012 @ 14:38:

Ik speel wel Sudoku maar dat vind ik heel iets anders als mijnenveger.Nou, het principe is hetzelfde. Logisch redeneren en deduceren (uitsluiten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven