Nerds hier?

26-02-2024 17:24 303 berichten
Op 15 juni 2011 opende “ Anoniem_640b751944c2d” een topic waar de nerds onder ons vragen kunnen beantwoorden aan wie maar vragen heeft. Uit de reacties concludeer ik dat er best een paar nerds op dit forum zitten. Gewoon uit nieuwsgierigheid: zijn er echte nerds hier? En wat voor nerdigs doe/kan je?
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
28-02-2024 00:08
Dagdagelijks ook, waar hoor je het nog.
en ik ben niet eens echt oud....
TillyDataMevrouw schreef:
28-02-2024 00:57
Millenial hier, 29, eerste reactie op dit forum. In mijn optiek is de definitie van een "nerd" iemand die veel interesse toont in "on"conventionele onderwerpen; vaak in de vorm van een hobby. De klassieke verbeelding hiervan is bijvoorbeeld in de sitcom "the big bang theory" waarin 3 outcasts , een wetenschapper, een trekkie (of star wars fan, even vergeten) en een sociaal ongemakkelijke man zich een weg proberen te vinden in de wereld.

In de populaire cultuur waren dit vooral mannen, maar dankzij onder andere mijn generatie, vooral de "internetgeneratie" genoemd, is nerd zijn het nieuwe cool geworden. Gelijkgestemden kunnen elkaar tegenwoordig vinden op het web, van doorgewinterde World of Warcraft spelers, D.r Who fans, of zoals mijzelf, een fan van custom mechanische toetsenborden.

Aan het woord nerd zit wel een dubbele lading, een goed voorbeeld hiervan is (weer een sitcom) How I met Your Mother. Het onschuldige onderwerp van daten als jongvolwassene lijkt een donker randje te hebben als het gaat over seksisme , en dan ook op het gebied van de "nerd" kant. Een vrouw is al snel de perfecte vrouw als ze van " mannendingen" aka nerdy dingen houdt zoals gamen en star wars. Helaas heb ik hier zelf ook ervaring mee, maar ik weet niet of helaas het goede woord is, het was vaak eerder een soort van joker die ik in kon zetten in het vinden van een date, maar wat vaak ook voelde als oppervlakkige snak naar validatie of een muur ophouden zodat je niet vreemd maar juist bovenwonderlijk werd bevonden.

Ik kan heel lang doortypen maar daar word ik zelf niet blij van. De goede kant is dat het nerd zijn ook een soort van titel is die je kan dragen. Je weet veel van iets, je bent graag met hetgene bezig, en het is leuk als je iemand tegen komt die ook datgene leuk vindt. Zo heb ik zelf een clubje opgestart met mechanische toetsenbord liefhebbers. Om je een idee te geven kun je alle onderdelen zelf uit elkaar halen en net als mensen graag aan auto's of motoren sleutelen, een heel eigen persoonlijk apparaat bouwen die precies werkt zoals jij wilt.

nerd zijn is wel duur soms.
Dank voor de uitleg :D
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben wel benieuwd hoe homogeen de groep is die zich hier heeft verzameld
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
29-02-2024 09:21
ik ben wel benieuwd hoe homogeen de groep is die zich hier heeft verzameld
ik stem op: totaal niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
29-02-2024 09:21
ik ben wel benieuwd hoe homogeen de groep is die zich hier heeft verzameld
maar we kunnen het natuurlijk uitrekenen, dus als we een set van variabelen bedenken en daar wat statistiek op los laten komen we een heel end. Als we genoeg mensen hebben kunnen we een EFA doen en dan kunnen we meteen tot een definitie en schalen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
29-02-2024 09:23
maar we kunnen het natuurlijk uitrekenen, dus als we een set van variabelen bedenken en daar wat statistiek op los laten komen we een heel end. Als we genoeg mensen hebben kunnen we een EFA doen en dan kunnen we meteen tot een definitie en schalen komen.
:-D
Deze aanpak kan ik wel waarderen.

En ik denk ook: totaal niet homogeen. Toch grappig dat er dan wel één variabele ('nerd') zo sterk is dat mensen zich er op willen verbinden.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
De eerste variabele is al: mensen die weten wat EFA is en die het niet weten. Ik hoor bij de laatsten.

En er moet ook een schaal met Startrek, Dr Who, Blake’s 7, Galactica, Marvel en kom… er was nog zoiets… Iets met Star… kom er even niet op.

En iets met mensen die Wiskunde B kunnen en mensen die Wiskunde A uitsluitend overleefd hebben door het onderdeel statistiek.

En of je kunt programmeren of dat je helemaal zelf je volledig dichtgetimmerde Apple kunt aanzetten (ik hoor bij de laatste groep)

Dit wordt weer een prachtig Excelsheet.
EFA: geen idee

Star wars, Blake’s 7, Start Trek TNG, BSG en BSG de remake, Dr Who. Geen marvel


Wiskunde B eitje, wiskunde A beetje saai, naam van de wiskunde vakken op de TU/e herinner ik me niet meer maar die waren wat pittiger.

Programmeren, ja in BASIC, Z80, 8086, Pascal, C, Rust gaat steeds beter, R en PHP een beetje, Python alleen als het moet, beetje Bash, beetje Zsh, vrij goed Command shell, SQL
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
29-02-2024 12:49
De eerste variabele is al: mensen die weten wat EFA is en die het niet weten. Ik hoor bij de laatsten.

En er moet ook een schaal met Startrek, Dr Who, Blake’s 7, Galactica, Marvel en kom… er was nog zoiets… Iets met Star… kom er even niet op.

En iets met mensen die Wiskunde B kunnen en mensen die Wiskunde A uitsluitend overleefd hebben door het onderdeel statistiek.

En of je kunt programmeren of dat je helemaal zelf je volledig dichtgetimmerde Apple kunt aanzetten (ik hoor bij de laatste groep)

Dit wordt weer een prachtig Excelsheet.
Ik weet niet wat EFA is.

Ik heb geen van de films die je noemt gezien.

Ik heb zelfs Wiskunde A nauwelijks overleefd.

Ik kan programmeren. :D SQL en Python maar als het moet ook Powershell, R, Java, C#, HTML/CSS. En nog een taal die ik niet ga noemen anders ben ik HEEL erg herkenbaar, zo specifiek is die.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
29-02-2024 12:49
De eerste variabele is al: mensen die weten wat EFA is en die het niet weten. Ik hoor bij de laatsten.

En er moet ook een schaal met Startrek, Dr Who, Blake’s 7, Galactica, Marvel en kom… er was nog zoiets… Iets met Star… kom er even niet op. Hoort lego ook op deze schaal? of moeten we daar een aparte van maken?

En iets met mensen die Wiskunde B kunnen en mensen die Wiskunde A uitsluitend overleefd hebben door het onderdeel statistiek.

En of je kunt programmeren of dat je helemaal zelf je volledig dichtgetimmerde Apple kunt aanzetten (ik hoor bij de laatste groep)

Dit wordt weer een prachtig Excelsheet.
EFA: ? ik niet
Films/series niet zoveel, wel boeken: Hitchhikers Guide, Terry pratchet, of de boeken van Bill Bryson
Wiskunde: A&B
Programmeren: steeds minder, maar kennis van R, Python en basic. Ooit: in studie/onderzoek, nu vooral als ik informatie nodig uit grote databases voor probleem analyse of verbanden.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een belangrijke vergeten: waar zit je op Douglas-Adams-schaal in quotes per dag?

Antwoord je slechts af en toe ‘42’, beschrijf je je vakantiebestemming als ‘mostly harmless’, ga je nooit de deur uit zonder handdoek of probeer je dagelijks te vallen en de grond te missen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoort lego op de schaal? Ja, als je weet wat pat pend is. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
29-02-2024 14:55
Hoort lego op de schaal? Ja, als je weet wat pat pend is. :proud:
haha, dat weet ik heel toevallig sinds een paar maanden!
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
29-02-2024 15:00
haha, dat weet ik heel toevallig sinds een paar maanden!
Dan ben je geslaagd voor je nerdendiploma! De uitreiking is in het restaurant at the end of the universe.
xynix schreef:
29-02-2024 15:07
Dan ben je geslaagd voor je nerdendiploma! De uitreiking is in het restaurant at the end of the universe.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolende nerds die het nut van loslopen op aarde niet zien?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
29-02-2024 23:57
Dolende nerds die het nut van loslopen op aarde niet zien?
nee hoor (het restaurant is een referentie naar een heel erg nerdy boek)
florence13 wijzigde dit bericht op 01-03-2024 08:31
0.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor degenen die het interessant vinden EFA: is een wiskundige techniek die je kunt gebruiken om dit soort dingen uit te rekenen.

Je bedenkt dan allerlei variabelen en dan ga je kijken welke mathematisch bij elkaar horen en hoe je van die losse variabelen schalen kunt construeren om zo dus tot een set te komen. Je gaat dan dus van allerlei 'onderbuik ideeen' naar iets wat statistisch significant is. Wat je dus hernieuwde inzichten geeft in welke variabelen en welke constructen bij elkaar horen
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat is ‘mathematisch bij elkaar horen’?

(Hier bedenk ik dan een verhaaltje bij, over de eenzaamheid van priemgetallen.)
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
01-03-2024 08:35
Maar wat is ‘mathematisch bij elkaar horen’?

(Hier bedenk ik dan een verhaaltje bij, over de eenzaamheid van priemgetallen.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Explorato ... r_analysis

(als dit een beetje te nerdy is: negeer mij gewoon)
Alle reacties Link kopieren Quote
En ook: wat zijn constructen?

(Ik was eens met een bioloog op stap. Wat ze in mijn vak ‘vorm’ noemen, heettte in zijn vsk ‘structuur’. Wat in mijn vak iets heel anders betekent.)
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
01-03-2024 08:38
En ook: wat zijn constructen?

(Ik was eens met een bioloog op stap. Wat ze in mijn vak ‘vorm’ noemen, heettte in zijn vsk ‘structuur’. Wat in mijn vak iets heel anders betekent.)
een construct een een verzameling van items (kenmerken): dus het construct 'kledingstijl' bestaat uit de kenmerken 'kleurgebruik', 'printjes op kleding', 'hoofdbedekking' en 'accessoires'

Een EFA kijkt dus of dat inderdaad zo is, maar ook of er bijvoorbeeld niet ook nog andere kenmerken bij horen. Je zou bijvoorbeeld zelf bedacht kunnen hebben dat 'make up' een kenmerk van het 'kledingstijl' zou zijn, maar dat blijkt dan bijvoorbeeld niet het geval te zijn maar bij het construct 'verzorging' te horen.

Uiteindelijk heb je dan dus een lijst met allerlei kenmerken die je in groepjes (constructen) kunt plaatsen en van die constructen kun je dan schalen construeren.

(weet niet of dat voorbeeld waar is, verzin ik ter plekke)
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
01-03-2024 08:36
https://en.wikipedia.org/wiki/Explorato ... r_analysis

(als dit een beetje te nerdy is: negeer mij gewoon)
Ik wil dit begrijpen maar het lukt niet. Mede doordat er een machine naast mijn oor staat te stampen. Maar even voor een in den blinde dolende leek: ik probeer dit te begrijpen als iets in de werkelijke wereld. Rekenen met appels, zeg maar. Maar misschien leid je gemeenschappelijke factoren af uit hoe getallen zich gedragen?

Als ik ergerlijk domme vragen stel, negeer me dan. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
01-03-2024 08:38
En ook: wat zijn constructen?

(Ik was eens met een bioloog op stap. Wat ze in mijn vak ‘vorm’ noemen, heettte in zijn vsk ‘structuur’. Wat in mijn vak iets heel anders betekent.)
ik vind die verschillen in definities ook altijd heel lastig, voor mijn werk, werk ik heel veel samen met mensen met vakinhoudelijke kennis (die heb ik niet, ik reken alleen maar) en de ene keer zit je met een bioloog de andere keer met een climatoloog en daarna met een geograaf. Dus dan moet je de hele tijd schipperen.
Alle reacties Link kopieren Quote
florence13 schreef:
01-03-2024 08:44
een construct een een verzameling van items (kenmerken): dus het construct 'kledingstijl' bestaat uit de kenmerken 'kleurgebruik', 'printjes op kleding', 'hoofdbedekking' en 'accessoires'

Een EFA kijkt dus of dat inderdaad zo is, maar ook of er bijvoorbeeld niet ook nog andere kenmerken bij horen. Je zou bijvoorbeeld zelf bedacht kunnen hebben dat 'make up' een kenmerk van het 'kledingstijl' zou zijn, maar dat blijkt dan bijvoorbeeld niet het geval te zijn maar bij het construct 'verzorging' te horen.

Uiteindelijk heb je dan dus een lijst met allerlei kenmerken die je in groepjes (constructen) kunt plaatsen en van die constructen kun je dan schalen construeren.

(weet niet of dat voorbeeld waar is, verzin ik ter plekke)
Je moet de Wikipedia redigeren, dit snap ik in één keer. :P

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven