Ouders die het digitaal niet meer zo goed weten.

21-10-2025 06:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader is altijd een computer nerd geweest, hield informatie over de nieuwste gadgets bij. Mijn moeder is zo'n beetje een digibeet. Ze kan mailen, appen en online shoppen lukt ook nog wel op bol maar dat was het wel. Kortom mijn vader hield alles bij voor m'n moeder.

Maar nu weet mijn vader het ook allemaal niet zo goed meer. Doet soms domme dingen online waardoor ik wel eens verbaasd ben dat hij nog niet te maken heeft gehad met bijvoorbeeld identiteitsfraude of een lege bankrekening. Zat het hele weekend te klooien met zijn nieuwe telefoon omdat hij te eigenwijs was om de juiste stappen te volgen of ze niet begreep.

Ik vraag me af hoe anderen hiermee omgaan, met ouders die het digitaal allemaal niet meer zo goed weten of kunnen bijhouden (en dat ook niet altijd willen toegeven of zien) ? Zijn je ouders daardoor een keer in de problemen geraakt?
Ik schrik hier toch wel van...
Mijn moeder is erg voorzichtig, neemt ook niet op als ze door een onbekend nummer wordt gebeld. Ze is nu wel voorzichtig, maar ook niet helemaal digitaal vaardig meer.
Ik vrees wel voor de toekomst als ik jullie verhalen zo lees.
Sierlijk schreef:
22-10-2025 08:12
Dit klinkt me niet erg realistisch in de oren. Ik weet niet hoe oud haar moeder is, maar de meeste mensen leer je geen dingen meer aan als ze hun hele leven zo zijn, en bij 80 plus wordt het heel lastig om die dingen te onthouden.

Wat voor ons een klein dingetje is, is voor hen enorm moeilijk. Gelukkig niet voor iedereen, maar verkijk je hier niet op.
Is ook niet realistisch, net wat je zegt. Als je ouder wordt leer je basisvaardigheden niet "even" aan. En de ene 80-jarige is de ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven