Wachtwoorden verzinnen, pffff....

10-01-2014 11:33 42 berichten
Beleid op het werk is aangescherpt, waardoor ik vaker een nieuw wachtwoord moet verzinnen. Nu moet ie kleine letters, hoofdletters een cijfer en een teken bevatten.

Ook weer een nieuwe internetspaarrekening geopend, waarvoor ik ook weer een wachtwoord moet verzinnen. En van andere login's zou ik het wachtwoord ook wel eens mogen vervangen. De inspiratie voor een sterk wachtwoord ontbreekt me even.

Hoe doen jullie dat? Een goed wachtwoord verzinnen (en dat nog onthouden ook?).
Ik gebruik een zin. Ben ooit begonnen met de zin: Het veiligste wachtwoord van de wereld is dit! Met een hoofdletter voor alle zelfstandige naamwoorden of bijvoeglijke naamwoorden.

Het wachtwoord werd: hVWvdWiD!

Later nog met het getal '32' erachter

Erg makkelijk te onthouden, die zin blijft wel in je hoofd zitten...
Ik heb wel eens de tip gehoord door een zin te nemen, bv 'beter een vogel in de hand dan tien in de lucht' en dat dan vertalen naar een wachtwoord. De zin wordt dan: B1Vidhd10idL.

Snap je?
wat slwhisper zegt dus
Ik probeer een object voor te houden en dan een wachtwoord verzinnen, bijvoorbeeld een pan, ik maak daar dan van: Pannenlikker1!
Ik neem altijd een bloem + mijn leeftijd bij belangrijke dingen. En dan natuurlijk niet roos ofzo. Maar juist Magnolia21 oid.
Lastpass
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe is een wachtwoord bedenken die uit 2 delen bestaat. Het eerste deel is iets wat met die website of die applicatie te maken heeft, het 2e deel is altijd een standaard wachtwoord (net zo iets als wat hierboven geopperd werd). Zo kan ik oneindig lang door combineren.

Enige lastige vind ik mijn werk, daar moet je om de maand een ander wachtwoord bedenken en die moet voor het grootste gedeelte uit andere letters bestaan dan het pas gebruikte wachtwoord. Je mag dus bijv. niet doornummeren. Daar doe ik meestal 2 woorden bedenken die met die maand te maken hebben en die hussel ik door elkaar. Maar daar moet je wel ff goed over nadenken dan, omdat ze dus weer niet teveel dezelfde letters mogen hebben als het vorige wachtwoord.
Ik heb voor mijn laatste wachtwoord gewoon een random item genomen en gecombineerd met een getal en een teken. Voorbeeld: bestekbakje*78
Ik lees mee, ik word zelf ook niet goed van al die wachtwoorden!
Ik kijk naar buiten en neem allerlei eigenschappen van de auto van een buur over. Dus Audi24VG14. Of ik combineer twee auto's
Op mijn vorige werk deed ik iets met het seizoen. Dus Voor12jaar! ofzo.

Ik beken eerlijk dat ik een aantal wachtwoorden heb die ik her en der gebruik. Dus voor mail, inlog bij mijn verzekering, fora, facebook etc. Niet verstandig maar voro alles een ander wachtwoord verzinnen (én onthouden) is zo veel werk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ook handig bijvoorbeeld een titel van een boek met cijfers combineren
Ik heb eens iemand gezien die 'blokjes' van het toetsenbord gebruikte. Dus 23$weRsdF ofzo.
Later is nu
Verder gebruik ik op m'n werk de ene keer een zin, de andere keer een datum of een seizoen. Na een aantal weken ziekte + vakantie moest ik deze keer wel even nadenken wat het was..
Later is nu
Een random zin, merk, titel is wel een goeie! Dank voor alle inspiratie!

Gebruik ook vaak een random item + nummer + ! of seizoen maar da's best voorspelbaar.

Doel is eigenlijk om voor iedere site een nieuw / ander password te hebben (en die te onthouden ), gewoon om het wat veiliger te maken.

Maar goed, al die wachtwoorden, die ook aan verschillende eisen moeten voldoen, je word er soms niet goed van.
Ik heb voor de meeste websites ongeveer hetzelfde wachtwoord, met detailverschillen (daarom noem ik het hier ook niet ). Is af en toe even zoeken welke nou ook alweer waarbij hoorde, maar bijvoorbeeld de plek van de uitroepteken of bij de één een vraagteken, de ander helemaal geen teken, dat soort werk.
Later is nu
Ik doe vaak random spullen met een tekencombinatie erachter en voor sommige programma's van mijn werk doe ik de maand waar we in zitten op dat moment plus een teken/cijfer combinatie.
Merk, type en kenteken van vorige auto's.

En ook wel @ gebruiken als A, $ als S, bijvoorbeeld dus

$tr@nd.

Verzinnen vind ik niet zo'n probleem, maar het onthoúden....
'Blokjes' van het toetsenbord is dus niet zo heel veilig, want paswoordkrakers kunnen ook zoeken op patronen.

Hetzelfde wachtwoord (de 1e 2 posts, over een zin en daar de eerste letters van nemen, liefst met hoofd- en kleine letters en iets van een uitroepteken erachter ofzo) voor alle sites is goed te doen, door er iets voor te zetten wat relateert aan die site.

Bijvoorbeeld voor Hotmail: HOT-

Of voor Viva: VIV-

enzovoort.
wachtwoord maken
quote:mika65 schreef op 10 januari 2014 @ 12:55:

wachtwoord maken

Leuk maar is er ook een site onthoudwachtwoord.nl?

Keepass ken ik, maar daar stop je al je wachtwoorden achter één wachtwoord.
Ik verzin meestal een niet bestaand woord met en cijfer. Als ik elke maand moet wisselen van wachtwoord pas ik het cijfer aan.
Plaatsnamen gekoppeld aan een jaartal en het land, bijvoorbeeld

Stockholm-1998-ZW.
Tip! Zodra je een @ in je wachtwoord doet, wordt deze al direct een heel stuk veiliger.

Hier kun je kijken hoe lang een hacker erover zou doen om je wachtwoord te ontfutselen
Ik hoop altijd dat karma aan mijn kant staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven