Wachtwoorden verzinnen, pffff....
vrijdag 10 januari 2014 om 11:33
Beleid op het werk is aangescherpt, waardoor ik vaker een nieuw wachtwoord moet verzinnen. Nu moet ie kleine letters, hoofdletters een cijfer en een teken bevatten.
Ook weer een nieuwe internetspaarrekening geopend, waarvoor ik ook weer een wachtwoord moet verzinnen. En van andere login's zou ik het wachtwoord ook wel eens mogen vervangen. De inspiratie voor een sterk wachtwoord ontbreekt me even.
Hoe doen jullie dat? Een goed wachtwoord verzinnen (en dat nog onthouden ook?).
Ook weer een nieuwe internetspaarrekening geopend, waarvoor ik ook weer een wachtwoord moet verzinnen. En van andere login's zou ik het wachtwoord ook wel eens mogen vervangen. De inspiratie voor een sterk wachtwoord ontbreekt me even.
Hoe doen jullie dat? Een goed wachtwoord verzinnen (en dat nog onthouden ook?).
vrijdag 10 januari 2014 om 11:36
Ik gebruik een zin. Ben ooit begonnen met de zin: Het veiligste wachtwoord van de wereld is dit! Met een hoofdletter voor alle zelfstandige naamwoorden of bijvoeglijke naamwoorden.
Het wachtwoord werd: hVWvdWiD!
Later nog met het getal '32' erachter
Erg makkelijk te onthouden, die zin blijft wel in je hoofd zitten...
Het wachtwoord werd: hVWvdWiD!
Later nog met het getal '32' erachter
Erg makkelijk te onthouden, die zin blijft wel in je hoofd zitten...
vrijdag 10 januari 2014 om 11:49
Wat ik doe is een wachtwoord bedenken die uit 2 delen bestaat. Het eerste deel is iets wat met die website of die applicatie te maken heeft, het 2e deel is altijd een standaard wachtwoord (net zo iets als wat hierboven geopperd werd). Zo kan ik oneindig lang door combineren.
Enige lastige vind ik mijn werk, daar moet je om de maand een ander wachtwoord bedenken en die moet voor het grootste gedeelte uit andere letters bestaan dan het pas gebruikte wachtwoord. Je mag dus bijv. niet doornummeren. Daar doe ik meestal 2 woorden bedenken die met die maand te maken hebben en die hussel ik door elkaar. Maar daar moet je wel ff goed over nadenken dan, omdat ze dus weer niet teveel dezelfde letters mogen hebben als het vorige wachtwoord.
Enige lastige vind ik mijn werk, daar moet je om de maand een ander wachtwoord bedenken en die moet voor het grootste gedeelte uit andere letters bestaan dan het pas gebruikte wachtwoord. Je mag dus bijv. niet doornummeren. Daar doe ik meestal 2 woorden bedenken die met die maand te maken hebben en die hussel ik door elkaar. Maar daar moet je wel ff goed over nadenken dan, omdat ze dus weer niet teveel dezelfde letters mogen hebben als het vorige wachtwoord.
vrijdag 10 januari 2014 om 12:08
Op mijn vorige werk deed ik iets met het seizoen. Dus Voor12jaar! ofzo.
Ik beken eerlijk dat ik een aantal wachtwoorden heb die ik her en der gebruik. Dus voor mail, inlog bij mijn verzekering, fora, facebook etc. Niet verstandig maar voro alles een ander wachtwoord verzinnen (én onthouden) is zo veel werk.
Ik beken eerlijk dat ik een aantal wachtwoorden heb die ik her en der gebruik. Dus voor mail, inlog bij mijn verzekering, fora, facebook etc. Niet verstandig maar voro alles een ander wachtwoord verzinnen (én onthouden) is zo veel werk.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 10 januari 2014 om 12:37
Een random zin, merk, titel is wel een goeie! Dank voor alle inspiratie!
Gebruik ook vaak een random item + nummer + ! of seizoen maar da's best voorspelbaar.
Doel is eigenlijk om voor iedere site een nieuw / ander password te hebben (en die te onthouden ), gewoon om het wat veiliger te maken.
Maar goed, al die wachtwoorden, die ook aan verschillende eisen moeten voldoen, je word er soms niet goed van.
Gebruik ook vaak een random item + nummer + ! of seizoen maar da's best voorspelbaar.
Doel is eigenlijk om voor iedere site een nieuw / ander password te hebben (en die te onthouden ), gewoon om het wat veiliger te maken.
Maar goed, al die wachtwoorden, die ook aan verschillende eisen moeten voldoen, je word er soms niet goed van.
vrijdag 10 januari 2014 om 12:40
Ik heb voor de meeste websites ongeveer hetzelfde wachtwoord, met detailverschillen (daarom noem ik het hier ook niet ). Is af en toe even zoeken welke nou ook alweer waarbij hoorde, maar bijvoorbeeld de plek van de uitroepteken of bij de één een vraagteken, de ander helemaal geen teken, dat soort werk.
Later is nu
vrijdag 10 januari 2014 om 12:51
'Blokjes' van het toetsenbord is dus niet zo heel veilig, want paswoordkrakers kunnen ook zoeken op patronen.
Hetzelfde wachtwoord (de 1e 2 posts, over een zin en daar de eerste letters van nemen, liefst met hoofd- en kleine letters en iets van een uitroepteken erachter ofzo) voor alle sites is goed te doen, door er iets voor te zetten wat relateert aan die site.
Bijvoorbeeld voor Hotmail: HOT-
Of voor Viva: VIV-
enzovoort.
Hetzelfde wachtwoord (de 1e 2 posts, over een zin en daar de eerste letters van nemen, liefst met hoofd- en kleine letters en iets van een uitroepteken erachter ofzo) voor alle sites is goed te doen, door er iets voor te zetten wat relateert aan die site.
Bijvoorbeeld voor Hotmail: HOT-
Of voor Viva: VIV-
enzovoort.