Wat doe jij met je smartwatch?

23-11-2023 14:13 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een familielid heeft een nieuwe iPhone en Apple smartwatch aangeschaft en wil de oude doorgeven aan mij. Heel fijn natuurlijk, maar heb net even Google bezocht wat je met zo’n horloge kunt doen en ik word er niet perse heel erg enthousiast van.
Ik heb sowieso nooit een horloge om en de gedachte van constant meldingen op mijn pols word ik al onrustig.

Ik sport, wandel en werk, maar om constant in de gaten te hebben hoeveel ik beweeg… ik ken mezelf, het motiveert me niet op een fijne manier om meer stappen te halen. En eigenlijk beweeg ik veel op een dag dus niet perse nodig.

Maar, misschien vergis ik me. Dus zoek ik ervaringen. Is een smartwatch voor jou een aanvulling op je leven en waarom?
Alle reacties Link kopieren Quote
Berichten, telefoontjes
Maar met name voor het sporten. Ik hou mijn beweging (hardlopen) ermee bij
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er geen, maar je kunt er ook mee bellen en betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al jaren een Fitbit. Handig vooral voor het bijhouden van mijn slaapkwaliteit en of ik wel voldoende beweging krijg. En voor het bijhouden van mijn gewicht. Ermee bellen doe ik niet, veel te onhandig, maar betalen ga ik misschien nog instellen.
Ik weet niet hoe het met Apple werkt maar ik denk net zo: je stelt gewoon zelf in wat je wel en niet wil zien/horen.
Ik heb een oud model samsung. Betalen kan ik daar niet mee.
Ik vind het fijn om mijn stappen mee bij te houden. Berichten lezen en beantwoorden kan ook, maar doe ik eigenlijk nooit, te onhandig. Ik kan ook er ook mijn telefoon mee opnemen, maar ik word niet veel gebeld.
Wat voor mij wel echt handig is dat ik op mijn telefoon een code krijg als ik op mijn werk inlog. Die krijg ik dan ook op mijn horloge, zodat ik die telefoon juist in mijn tas kan houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Fitbit Versa 2.

Ik slaap er niet mee, want dat licht schijnt dan de hele tijd in mijn ogen. Maar overdag draag ik 'm altijd. Kan ik mooi zien hoeveel stappen ik gezet heb en hoeveel calorieën ik verbrand heb op een dag.

Verder vind ik het handig dat ie gaat trillen bij een telefoontje, aangezien mijn telefoon op stil staat en ik toch bijna nooit gebeld word.

Ik gebruik hem ook wel eens als timer voor tijdens het koken.

En er is de 'find my phone' functie, waarmee ik mijn telefoon, ook als ie op stil staat, een hard geluid kan laten maken.

Je kunt er vast nog veel meer mee, maar dat doe ik niet.

Wat ik wel een tikje irritant vind, is dat als ik een wandeling maak maar mijn horloge niet om heb, dit voelt als 'ik doe het voor niks'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
23-11-2023 14:33
Ik heb een Fitbit Versa 2.

Ik slaap er niet mee, want dat licht schijnt dan de hele tijd in mijn ogen. Maar overdag draag ik 'm altijd. Kan ik mooi zien hoeveel stappen ik gezet heb en hoeveel calorieën ik verbrand heb op een dag.
Bij mijn Fitbit kan je dat gewoon uitzetten hoor. Ik kies vaak een leuke nieuwe wijzerplaat en dan kan je kiezen voor 'always on' maar 's nachts zet ik dat uit. Dan moet ik op het knopje drukken om te zien hoe laat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snel zien wie er belt en al je sportieve activiteiten maar ook slaap bijhouden. En de tijd zien om je pols :)
Samsumg heeft ook een nachtstand ja. En een theaterstand zodat je in een donkere zaal niet hinderlijk bent met je lichtje en dan geeft ie geen meldingen ook.

S nachts krijg ik sowieso geen meldingen omdat ik wifi uit zet
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ondertussen 2 (kadootjes) maar laat ze in de kast, word er alleen maar zenuwachtig van
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik het voornamelijk tijdens het sporten om mijn workouts te meten, ik train namelijk op hartslag. Verder vind ik het ook handig om even snel berichtjes te kunnen lezen zonder dat ik mijn telefoon erbij hoef te pakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik mijn smartwatch (Garmin) nu ruim twee jaar om mijn kantoorkont af en toe in beweging te krijgen. Stappendoel van 7.000 per dag overschrijd ik sindsdien makkelijk, vaak zit ik op 10.000 per dag en dat is toch wel heel fijn.

Verder om inkomende appjes en oproepen te zien als ik bezig ben. In tegenstelling tot een Apple Watch kan ik ze niet beantwoorden enz. vanaf het horloge maar dat hoef ik ook niet. Het is meer dat ik weet dat ik mijn telefoon even móet pakken als ik zie dat er iets binnenkomt wat direct aandacht vereist.

Af en toe kijk ik naar mijn slaap maar daar doe ik precies niks mee.

Ik zou er heel graag mee betalen, maar Garmin heeft geen koppeling met ING. En om alleen daarvoor een Apple Watch aan te schaffen gaat me te ver.
Als jij liever geen horloge draagt, het je niet motiveert tot bewegen en je onrustig wordt bij het idee, dan sla je het (vriendelijk bedoelde) aanbod toch lekker af!
Alle reacties Link kopieren Quote
kittyfantastico schreef:
23-11-2023 14:57
Als jij liever geen horloge draagt, het je niet motiveert tot bewegen en je onrustig wordt bij het idee, dan sla je het (vriendelijk bedoelde) aanbod toch lekker af!
dat weet TO al, dat dat kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik 'm voornamelijk als eierwekker.
Edit: En om te zien hoe laat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een smartwatch voor het sporten. Ik loop hard, fiets, zwem, yoga ed. Dan is het leuk en handig ivm schema's om er eentje te hebben. Soms draag ik hem dag en nacht, soms alleen als ik een activiteit doe. Als ik de tijd wil weten, dan kijk ik op de klok op mijn computer (als ik aan het werk ben) of thuis op de klok van de oven of de mechanische ventilatie. :lol:

Ik heb hem wel gepaird met mijn telefoon, maar dit was puur voor de vakantie zodat mijn stappen ed gelijk weggeschreven werden. Maar nu is die verbinding weer verbroken. Ik krijg ook geen meldingen binnen van mijn telefoon, want dat vind ik onzin.

Dus voor mij is het gewoon een sporthorloge, ik maak weinig gebruik van alle andere smartfuncties.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Schriftje schreef:
23-11-2023 14:36
Bij mijn Fitbit kan je dat gewoon uitzetten hoor. Ik kies vaak een leuke nieuwe wijzerplaat en dan kan je kiezen voor 'always on' maar 's nachts zet ik dat uit. Dan moet ik op het knopje drukken om te zien hoe laat het is.

Ik bedoel het licht aan de achterkant van het horloge. Dat is super fel en als mijn hand naast mijn hoofd ligt, schijnt dat in mijn ogen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit gekocht om een jaar lang 10k stappen te lopen per dag. Dat was gelukt.

Contstant meldingen hoeft niet, ik heb m permanent in slaapstand dan gaat de batterij lang mee, en ik krijg sowieso geen meldingen erop binnen.

Ik kijk nu eigenlijk alleen soms hoe lang ik geslapen heb de afgelopen week. En soms hoe laat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me nu af wat het nut eigenlijk is van bijv slaapkwaliteit meten.
Ik bedoel: als mijn slaapkwaliteit niet goed is, dan merk ik dat omdat ik moe ben. En dan weet ik ook wel dat ik heb liggen woelen en piekeren. Of dat ik te laat naar bed ben gegaan. En als ik weinig heb geslapen maar niet moe ben dan is het ook prima.

Zeker nadat ik een keer een krantenartikel las dat er zich mensen melden bij slaapklinieken ben ik sceptisch. 'Mijn fitbit zegt dat ik waardeloos slaap.'
'Ben je moe dan?' 'Nou nee dat dan eigenlijk weer niet.'

Ik merkte zelf ook dat bij mijn e-reader met alle achievement medailles ineens 'pagina's halen' een doel werd ipv gewoon lekker lezen. Beetje hetzelfde idee als wat Taskmaster zegt, het gevoel hebben dat een wandeling niet meetelt als je je smartwatch niet om hebt.

Kortom volgens mij werkt zo'n ding heel snel op je zenuwen.

Maar goed, ik heb dus ook geen smartwatch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
23-11-2023 15:40
Ik vraag me nu af wat het nut eigenlijk is van bijv slaapkwaliteit meten.
Ik bedoel: als mijn slaapkwaliteit niet goed is, dan merk ik dat omdat ik moe ben. En dan weet ik ook wel dat ik heb liggen woelen en piekeren. Of dat ik te laat naar bed ben gegaan. En als ik weinig heb geslapen maar niet moe ben dan is het ook prima.

Zeker nadat ik een keer een krantenartikel las dat er zich mensen melden bij slaapklinieken ben ik sceptisch. 'Mijn fitbit zegt dat ik waardeloos slaap.'
'Ben je moe dan?' 'Nou nee dat dan eigenlijk weer niet.'

Ik merkte zelf ook dat bij mijn e-reader met alle achievement medailles ineens 'pagina's halen' een doel werd ipv gewoon lekker lezen. Beetje hetzelfde idee als wat Taskmaster zegt, het gevoel hebben dat een wandeling niet meetelt als je je smartwatch niet om hebt.

Kortom volgens mij werkt zo'n ding heel snel op je zenuwen.

Maar goed, ik heb dus ook geen smartwatch.
dat ervaar ik ook
en ik word er competitief met mezelf van.
daarom sta ik ook nooit (meer) op een weegschaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er toevallig gisteren 1 gekocht met gps en valdetectie ( de garmin venu 2 sq music) omdat ik het een prettig idee vind dat er hulp word ingeschakeld en dat men weet waar ze me zoeken moeten als er eens wat zou gebeuren als ik alleen aan het buitenrijden ben met mijn paard. Verder lijkt het me ook handig om even snel te kijken wie er belt zonder dat ik mijn telefoon er bij hoef te pakken en lijkt het me ook prettig dat ik er ook muziek mee kan luisteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opsturen naar de Fitbit-reparateur die hem niet kan maken en vervolgens dan weer wachten op een vervangend exemplaar. Inmiddels nummer 5.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik draag al jaren een smartwatch. Ik vind het fijn om de tijd bij me te hebben en ik gebruik hem om mijn sporten vast te stellen. Via een programma op mijn telefoon kan ik allerlei statistieken bekijken (slaap, intensieve sportminuten, cyclus, stappen enz). Ik bekijk dat vaak wel 1x per dag. Niet zozeer vanwege alle statistieken, maar omdat ik bijna dagelijks een workout doe. En ik gebruik de wekkerfunctie op mijn horloge. Geen gepiep naast mijn bed, maar getril op mijn pols. Ik vind het heel erg fijn wakker worden.

Verder zie ik wie er belt en ontvang ik er appjes op. Je kunt zelf aangeven welke meldingen je wel of niet via je horloge wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als medicatie-alarm, als ik telefoon krijg (mijn telefoon staat meestal op stil ivm de vele overleggen), appjes snel even scannen of ik er meteen iets mee moet, betalen, ecg-functie (heb hartfalen). En de valdetectie vind ik daarom ook wel een fijn idee, mocht er iets misgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, kijk, hier heb ik veel aan! Geen idee dat je zoveel kan uitzetten. Dan klinkt het al een stuk aanlokkelijker.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven