Bohemian Rhapsody
donderdag 8 november 2018 om 12:43
Zo'n beetje iedereen in mijn omgeving gaat of is geweest naar de film Bohemian Rhapsody. De film over Queen en natuurlijk hun legendarische frontzanger Freddie Mercury.
Eigenlijk ben ik net te jong om het Queen-tijdperk goed te herinneren. Maar ik ben er wel mee opgegroeid: mijn moeder was fan. Ik herinner me Freddie's dood dus ook nog, hoewel ik toen nog net geen 5 was. Het was schokkend, zeker ook dat zo'n bekend persoon aids had.
Jarenlang luister ik nog regelmatig Queen. Het wordt nog vaak gedraaid. En veel liedjes zijn echt alltime klassiekers. Zoals Bohemian Rhapsody.
Toen ik zag dat er een film over zou komen, wist ik gelijk dat ik die wilde zien. Nu ben ik dus geweest. En de laatste dagen staat alles voor me in het teken van Freddie Mercury. Toen ik opgroeide wist ik altijd al wel dat hij een legende en uitzonderlijk talent was, maar nu nog meer. Ik heb meerdere documentaires op youtube gekeken. Nummers geluisterd. Wat een fenomeen. En wat een in en in tragisch verhaal. Hoe luguber dat hij al tijden wist dat hij ziek was en zou sterven. In de laatste video's zie je hem ook duidelijk fysiek verzwakt.
Als je het mij vraagt zijn Freddie Mercury en Michael Jackson de beste mannelijke vocalisten en performers allertijden. Uniek talent, maar helaas veel te jong overleden.
Zijn er meer mensen naar de film geweest? Ik vond het een prachtige film. Al had ik wel wat meer willen zien over Freddie. Het ging vooral over de muziek, wat ook prima is.
Eigenlijk ben ik net te jong om het Queen-tijdperk goed te herinneren. Maar ik ben er wel mee opgegroeid: mijn moeder was fan. Ik herinner me Freddie's dood dus ook nog, hoewel ik toen nog net geen 5 was. Het was schokkend, zeker ook dat zo'n bekend persoon aids had.
Jarenlang luister ik nog regelmatig Queen. Het wordt nog vaak gedraaid. En veel liedjes zijn echt alltime klassiekers. Zoals Bohemian Rhapsody.
Toen ik zag dat er een film over zou komen, wist ik gelijk dat ik die wilde zien. Nu ben ik dus geweest. En de laatste dagen staat alles voor me in het teken van Freddie Mercury. Toen ik opgroeide wist ik altijd al wel dat hij een legende en uitzonderlijk talent was, maar nu nog meer. Ik heb meerdere documentaires op youtube gekeken. Nummers geluisterd. Wat een fenomeen. En wat een in en in tragisch verhaal. Hoe luguber dat hij al tijden wist dat hij ziek was en zou sterven. In de laatste video's zie je hem ook duidelijk fysiek verzwakt.
Als je het mij vraagt zijn Freddie Mercury en Michael Jackson de beste mannelijke vocalisten en performers allertijden. Uniek talent, maar helaas veel te jong overleden.
Zijn er meer mensen naar de film geweest? Ik vond het een prachtige film. Al had ik wel wat meer willen zien over Freddie. Het ging vooral over de muziek, wat ook prima is.

donderdag 8 november 2018 om 13:30
Ik trok ook even mijn wenkbrauwen omhoog.
Maar goed, dat is hier de discussie niet.

donderdag 8 november 2018 om 13:34
Open over seks praten was in die periode toch al taboe. En dan nog homo zijn artiest zijn en wisselende partners was in die tijd toch al amper bespreekbaar.

donderdag 8 november 2018 om 13:34
Volgens mij was condoomgebruik in homoseksuele kringen toen niet gebruikelijk nee.
Edit: maar of het nou eigen schuld was dat mensen aids kregen???
Aids heeft een lange incubatietijd (9 jaar dacht ik), maar al die tijd kun je het wel overdragen. Pas toen mensen ziek werden, werd duidelijk hoe je je kon beschermen maar dan was het vaak al te laat.
Verder gingen er veel indianenverhalen de ronde en mensen zullen ook gerust zelf de kop in het zand hebben gestoken.
Vorig jaar was er toevallig veel aandacht in de media voor die hysterische periode omdat het zoveel jaar geleden was allemaal.
Ik heb het zelf veel meegekregen omdat ik puber was begin jaren 90 en zo in retrospectief vond ik het best beangstigend.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 13:39
49.73% gewijzigd

donderdag 8 november 2018 om 13:42
Wat vreselijkTanteBedelia schreef: ↑08-11-2018 13:36Ik ben mijn neef er aan verloren, die was een enorme Queenfan ook in die periode.
Je mocht van alles zeggen behalve dat je homo was.

donderdag 8 november 2018 om 13:43
Ik was 16 toen Live Aid werd uitgezonden, en ik herinner me nog dat ik met kippenvel naar Queen zat te kijken, me realiserend dat ik naar iets groots zat te kijken, dat er op dat moment geschiedenis gemaakt werd.
Dit weekend ga ik met mijn kinderen naar de film, ben heel benieuwd wat zij ervan gaan vinden.
Dit weekend ga ik met mijn kinderen naar de film, ben heel benieuwd wat zij ervan gaan vinden.

donderdag 8 november 2018 om 13:47
Condoomgebruik was toen nog helemaal niet gebruikelijk. Daar zijn destijds campagnes voor opgezet om het publiek daarover te informeren. Ik herinner me diverse reclamespotjes op televisie.
Ook in films kon je de veranderende moraal merken. Bij oude James Bond-films dook hij geregeld met diverse vrouwen het bed in, vanaf die tijd had hij steeds slechts één liefje per film.
En nee, natuurlijk was het niet je eigen schuld als je het kreeg, maar dat werd er wel snel bij gedacht. Want het was een homoziekte, dus je zou vast wel iets raars hebben gedaan. Het duurde best lang voordat het algemeen bekend werd dat het niet alleen onder homo's heerste, maar dat iedereen het kon krijgen. En inderdaad, de wildste verhalen deden de ronde. Je kon het krijgen van zoenen, van iemand aanraken, van op dezelfde wc zitten... Allemaal onzin natuurlijk, maar de angst zat er wel in bij het grote publiek.
Philadelphia is inderdaad een mooie film over die periode. Die scène waarin de hoofdpersoon vertelt dat hij AIDS heeft, en waarbij de camera vanaf het plafond registreert dat zijn gesprekspartner (onbewust) een stap naar achteren doet. Meesterlijk, en heel tekenend.
Ook in films kon je de veranderende moraal merken. Bij oude James Bond-films dook hij geregeld met diverse vrouwen het bed in, vanaf die tijd had hij steeds slechts één liefje per film.
En nee, natuurlijk was het niet je eigen schuld als je het kreeg, maar dat werd er wel snel bij gedacht. Want het was een homoziekte, dus je zou vast wel iets raars hebben gedaan. Het duurde best lang voordat het algemeen bekend werd dat het niet alleen onder homo's heerste, maar dat iedereen het kon krijgen. En inderdaad, de wildste verhalen deden de ronde. Je kon het krijgen van zoenen, van iemand aanraken, van op dezelfde wc zitten... Allemaal onzin natuurlijk, maar de angst zat er wel in bij het grote publiek.
Philadelphia is inderdaad een mooie film over die periode. Die scène waarin de hoofdpersoon vertelt dat hij AIDS heeft, en waarbij de camera vanaf het plafond registreert dat zijn gesprekspartner (onbewust) een stap naar achteren doet. Meesterlijk, en heel tekenend.

donderdag 8 november 2018 om 13:49
Dit is de reden dat ik er niet heen ga. Ook is er op cruciale punten een loopje met de waarheid genomen uit effectbejag, om een meer op de emotie van het publiek te spelen.
Ik heb zoveel goede docus en interviews gezien met de echte Freddie, dat deze film alleen maar tegen kan vallen en ergernis zal opwekken.
Ik ben trouwens wel verbijsterd dat er mensen zijn die Queen niet of amper kennen.
.
donderdag 8 november 2018 om 13:54
Ik vind het juist mooi dat de film niet just seks and drugs and rock&roll is. Eigenlijk gaat hij over thema's als vriendschap, liefde, eenzaamheid en verbinding. Het is mooi klein gehouden over een band die zo enorm groot is.
Ik was zwaar onder de indruk.
Zonde om er met "gezonde scepsis" heen te gaan. Vind ik dan.
Ik was zwaar onder de indruk.
Zonde om er met "gezonde scepsis" heen te gaan. Vind ik dan.
.
donderdag 8 november 2018 om 13:55
De tijd vloog. Hij was zomaar voorbij.TanteBedelia schreef: ↑08-11-2018 13:28En zolang stil zitten in een bioscoop is voor mij persoonlijk lastig.
.
donderdag 8 november 2018 om 14:00
Ondanks enkele negatieve recensies scoorde Bohemian Rhapsody aan de box-office. Sommige critici geven echter niet op en klagen de feitelijke onjuistheden in de Queen-biopic aan. De film zou een loopje met de waarheid nemen wat de solocarrière en de hiv-diagnose van frontman Freddie Mercury (Rami Malek) betreft.
In het echt bracht Queen-drummer Roger Taylor als eerste een soloplaat uit en had er zelfs al een tweede op de markt voor Mercury met zijn solodebuut Mr. Bad Guy op de proppen kwam. In Bohemian Rhapsody zorgt Mercury’s beslissing om solo te gaan voor wrevel binnen de band met Taylor als zijn grootste tegenstander.
Tevens wordt gedaan alsof de zanger ontdekte dat hij besmet was met het hiv-virus voor Queens legendarische Live Aid-optreden in 1985. Zijn ziekte zou tot een reünie van de band hebben geleid, maar Mercury kreeg naar alle waarschijnlijkheid pas in 1987 het nieuws te horen.
https://vertigoweb.be/bohemian-rhapsody ... esmetting/
Vooral dat laatste stuit mij enorm tegen de borst.
Naast het feit dat deze Freddy een veel te brave, familievriendelijke versie is van de echte.
.
In het echt bracht Queen-drummer Roger Taylor als eerste een soloplaat uit en had er zelfs al een tweede op de markt voor Mercury met zijn solodebuut Mr. Bad Guy op de proppen kwam. In Bohemian Rhapsody zorgt Mercury’s beslissing om solo te gaan voor wrevel binnen de band met Taylor als zijn grootste tegenstander.
Tevens wordt gedaan alsof de zanger ontdekte dat hij besmet was met het hiv-virus voor Queens legendarische Live Aid-optreden in 1985. Zijn ziekte zou tot een reünie van de band hebben geleid, maar Mercury kreeg naar alle waarschijnlijkheid pas in 1987 het nieuws te horen.
https://vertigoweb.be/bohemian-rhapsody ... esmetting/
Vooral dat laatste stuit mij enorm tegen de borst.
Naast het feit dat deze Freddy een veel te brave, familievriendelijke versie is van de echte.
.
Onmogelijk, om deze film zonder scepsis te ondergaan.
impala wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:02
12.23% gewijzigd
.
donderdag 8 november 2018 om 14:02
Film. Alles is nagespeeld.
.
donderdag 8 november 2018 om 14:03
Ik vind dat het het juist wel een soort docu lijkt. Wie Queen niet goed kent, denkt dat hier de waarheid wordt verteld.
Ik heb laatst trouwens de laatste film over Whitney Houston gezien (Whitney). Dat was een film, maar dan met échte beelden van haar en interviews met echte mensen die haar kenden (familie), dus misschien toch meer een docu. Dat vond ik wel een fantastische film, maar die heeft om een of andere reden heel weinig aandacht gehad,
impala wijzigde dit bericht op 08-11-2018 14:23
37.92% gewijzigd
.

donderdag 8 november 2018 om 14:04
donderdag 8 november 2018 om 14:04
Queen.. mijn allereerste concert, 1980 in Leiden. Ik was een grietje van 12 en mocht met mijn oudere zus en een vriend van mijn ouders mee. Indrukwekkend!
Ik heb verschillende reportages van/over Freddy Mercury gezien. Zou graag naar de bios willen voor deze film maar over het algemeen staat voor het geluid veel te hard, dat doet pijn aan mijn oren.
Maar wachten tot hij een keer op tv komt.
Ik heb verschillende reportages van/over Freddy Mercury gezien. Zou graag naar de bios willen voor deze film maar over het algemeen staat voor het geluid veel te hard, dat doet pijn aan mijn oren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 8 november 2018 om 14:05
film en ja, ik denk dat het een brave versie is van de werkelijkheid, maar wat het wel heel goed laat zien, is zijn eenzaamheid.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 8 november 2018 om 14:05
Ondertussen weten we wel dat je alles dat per scherm naar je toekomt mag relativeren. En als mensen het wel als waarheid aanvaarden is er geen man overboord toch?
Voor mij was het een heerlijke avond entertainment met mijn geliefde exman. Gaan we vaker doen!
.

donderdag 8 november 2018 om 14:06
Heb je geen bios die aan senioren voorstellingen doet? Je hoeft geen senior te zijn om naar de voorstelling te gaan, geluid is wel een stuk aangenamer.himalaya schreef: ↑08-11-2018 14:04Queen.. mijn allereerste concert, 1980 in Leiden. Ik was een grietje van 12 en mocht met mijn oudere zus en een vriend van mijn ouders mee. Indrukwekkend!