Entertainment alle pijlers

Eurovision 2025

19-12-2024 13:34 3088 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag weten we wie Nederland stuurt, dus ik vond het tijd voor een nieuw topic.

AvroTros onthult donderdagmiddag wie Nederland vertegenwoordigt tijdens Eurovisie Songfestival

https://www.ad.nl/show/avrotros-onthult ... ~a02feb80/
Citterio schreef:
19-05-2025 16:37
Ik lees vooral verbazing bij de omroepen dat hun standpunt niet het meerderheidsstandpunt in het land is.

Doet me denken aan de NPO, die denkt ook dat iedereen denkt zoals zij.

Waarom is er geen verontwaardiging over het feit dat omroepen die tegen deelname van een land zijn om politieke redenen, zoals Spanje, een liedje dan geen stemmen geven?
Volgens mij is er vooral politiek gestemd door de 'vakjury's' en vanuit persoonlijke smaak door het publiek.

Laten we niet vergeten dat Israel zich ook heeft geplaatst voor de finale. Dus in de halve finale ook voldoende stemmen gekregen en dat mocht volgens mij alleen van de landen uit die halve finale.

Tot slot, ik heb op Israel gestemd en ben niet geronseld door de Israelische overheid (die denk ik ook wel wat anders te doen heeft dan stemmen ronselen!)
Gewoon met logica kom je toch al op het punt dat zo extreem veel stemmen niet simpelweg een kwestie van smaak is? Zeker gezien de omstandigheden.

Natuurlijk zijn er mensen die het mooi vinden. Maar dat dit geen en masse douze points liedje is, is toch niet te betwisten? Allereerst al omdat zo'n en masse douze points liedje uniek is, omdat er altijd meerdere favorieten zijn. Juist vanwege de smaken verschillen.
MevrouwJack schreef:
19-05-2025 16:30
Tja, vorig jaar hadden ook diverse landen allemaal bezwaren en principes maar toen het er op aan kwam deden ze allemaal weer braaf mee. Maar ben benieuwd naar dat onderzoek, bijvoorbeeld naar of ze kunnen zien hoeveel mensen nu daadwerkelijk stemmen (in plaats van het aantal stemmen).
Klopt. Zelfs na het debacle van Joost zouden mensen echt altijd het ESF boycotten. Mensen hier. Een enorm topic daarover destijds. Die het toch weer een beetje vergeten zijn en gewoon gekeken hebben. Want ze hebben gewoon weer gekeken blijkbaar. Volgende week is iedereen alles weer vergeten. Want laten we eerlijk zijn. Zo belangrijk is het ESF nu ook weer niet. Het is gewoon voor de leuk en entertainment. Want eerlijk? Bijna niemand hier zonder googelen weet wie won 7 jaar terug. Want het doet er niet toe. Het is een leuke avond voor de hele familie
buzziebee wijzigde dit bericht op 19-05-2025 17:41
8.69% gewijzigd
Liv8 schreef:
19-05-2025 17:31
Gewoon met logica kom je toch al op het punt dat zo extreem veel stemmen niet simpelweg een kwestie van smaak is? Zeker gezien de omstandigheden.

Natuurlijk zijn er mensen die het mooi vinden. Maar dat dit geen en masse douze points liedje is, is toch niet te betwisten? Allereerst al omdat zo'n en masse douze points liedje uniek is, omdat er altijd meerdere favorieten zijn. Juist vanwege de smaken verschillen.
Het ESF is altijd politiek beladen. Zelfs vroeger, 40 jaar terug (destijds.. ‘joh laat me raden…. Noorwegen geeft zweden douze points en andersom) wisten we al wie, welk land de meeste punten zou geven. Je moet er dus anders naar kijken. Voor de lol. Meer is het gewoon echt niet. Entertainment voor iedereen die kijkt. Het vooral niet al te serieus nemen
BuzzieBee schreef:
19-05-2025 17:40
Het ESF is altijd politiek beladen. Zelfs vroeger, 40 jaar terug (destijds.. ‘joh laat me raden…. Noorwegen geeft zweden douze points en andersom) wisten we al wie, welk land de meeste punten zou geven. Je moet er dus anders naar kijken. Voor de lol. Meer is het gewoon echt niet. Entertainment voor iedereen die kijkt. Het vooral niet al te serieus nemen
behalve als bepaalde landen met veel geld en bots de stemming volledig beiinvloeden, dan is het onschuldige van Belgie stemt op Nederland ineens heel anders
BuzzieBee schreef:
19-05-2025 17:40
Klopt. En maar mopperen daarop en dan klagen dat België ons geen 12 punten geeft.

Maar die politieke benadering is natuurlijk op geen enkele manier zo impactvol als wat er nu met Israël gebeurt. Of eerder met Oekraïne. Er van uitgaande dat ze echt wel votes zouden behalen, worden er nu alsnog misschien wel iets van 150-200 punten "weggenomen" uit het speelveld voor een eerlijke weergave. En die punten maken wél verschil
Honolulu schreef:
19-05-2025 16:10
Daar kies je zelf voor door te kijken. Ik kijk niet om een heleboel redenen. Dat Israël meedoet is niet een daarvan. Ik kende het lied niet (want keek niet), inmiddels ken ik het lied wel en vindt het mooi. In theorie had ik erop kunnen stemmen. Dat had ik gedaan als ik had gekeken en het het mooiste lied had gevonden. Dat had ik niet gelaten omdat ik het haar land niet gun.

Sowieso doe ik niet mee aan de cancelcultuur van tegenwoordig, maar ik scheid sowieso het bovenstaande.

Wil of kan je dat niet, dan zit er een knop op je tv. Stoort het je dat Israël meedoet of kan winnen, dan kan je ook niet kijken.

Ik ga nooit snappen hoe je deze oorlog onderdeel kunt maken van de cancelcultuur.
Such fun!1
ik vind dat er dit jaar wel 2 technische verschillen of ontwikkelingen zaten in de televoting tav vorige jaren:

- de beschikbaarheid van esims, die kun je gewoon massaal kopen en zeker dit jaar is het vele malen laagdrempeliger. Zo kan ik dus ook echt tientallen keren x 20 stemmen vanaf 1 telefoon of browser, zelfs namens meerdere landen. Een Franse esimkaart kan ik makkelijk en goedkoop en snel krijgen. Een kroatische of estse duurt net wat langer.
- idem voor online creditcards. Je ziet precies waar die snel en goedkoop geregistreerd kunnen zijn.

Je kunt met deze ontwikkeling dus alleen ietwat ontmoedigen door mensen te dwingen op meer dan 1 land te stemmen. Alleen zo kun je nog ietwat representatie krijgen. En dan speelt politiek ook een rol, maar minder duaal voor of tegen 1 of 2 deelnemers.
MarindaH schreef:
19-05-2025 17:56
Ik ga nooit snappen hoe je deze oorlog onderdeel kunt maken van de cancelcultuur.
Honolulu vindt die genocide gewoon niet zo erg, zo lang zij maar lekker liedjes kan kijken. En dat mag natuurlijk. Ik vind daar dan ook weer wat van maar dat valt buiten het bestek van dit topic.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
[quote=Citterio post_id=35854910 time=1747665462 user_id=327861

Tot slot, ik heb op Israel gestemd en ben niet geronseld door de Israelische overheid (die denk ik ook wel wat anders te doen heeft dan stemmen ronselen!)
[/quote]

Nou, dat is wel een beetje naïef, de nazi's deden ook al aan propaganda.....
Ja dit soort discussies zijn er echt altijd geweest. Toen de voormalige oostbloklanden mee gingen doen, was heel West-Europa in rep en roer. Het is niet eerlijk, zij stemmen allemaal op elkaar.
En Scandinavie zou één land moeten zijn, is net zoiets als dat Friesland, Limburg en Nederland meedoen.

Enzovoort!

Oekraine heeft natuurlijk ook gewonnen een paar jaar geleden vanwege politieke redenen. En ga zo maar door.

Israel heeft van 13 landen 12 punten gekregen in de public vote. Dat komt op mij niet heel vreemd over. Zweden kreeg twee jaar geleden van 18 landen 12 punten in de public vote.

Ik denk dat we in Nederland misschien een vertekend beeld hebben van hoeveel mensen zich enorm druk maken om Israel. Ik denk echt dat verreweg de meeste mensen er niet zo mee bezig zijn en gewoon dachten: wow wat een mooi lied en wat een goede zangeres.
AliM schreef:
19-05-2025 18:04
[quote=Citterio post_id=35854910 time=1747665462 user_id=327861

[/quote]

Ja Ali, maar de propaganda van Hamas staat met stip op 1!
Citterio schreef:
19-05-2025 18:06
[/quote]

Geloof je dit echt serieus?
Citterio schreef:
19-05-2025 16:37

Vergis je daar niet in. Het is reuze nuttig voor de Israëlische overheid om te suggereren dat er een breed draagvlak bestaat voor de activiteiten in Gaza. En ze weten gerust wel dat het ESF voor een groot deel een politiek spelletje is, dat is het namelijk al veertig jaar.
(Herman Finkers)
Ik heb op Israel gestemd omdat ik het het beste liedje vond. Daarmee steun ik niet de oorlog in Gaza, dat heeft er voor mij niks mee te maken.
Citterio schreef:
19-05-2025 18:06

Echt?
(Herman Finkers)
Citterio schreef:
19-05-2025 18:14
Ik heb op Israel gestemd omdat ik het het beste liedje vond. Daarmee steun ik niet de oorlog in Gaza, dat heeft er voor mij niks mee te maken.
Je rare praatjes over de propaganda van Hamas zeggen mij iets anders.

Zelf weten hoor, maar dan moet je nu niet onschuldig gaan lopen lullen over dat mooie liedje.
(Herman Finkers)
Citterio schreef:
19-05-2025 17:00
In de app kun je aan een land waar je een hekel aan hebt een 1 geven.
Maar bij het televoten kun je alleen stemmen of niet stemmen. Dat verklaart waarom Israel in de app niet goed scoorde. Ik denk dat veel mensen om politieke redenen lekker puh een lage beoordeling gaven.
Ja, dit dacht ik dus ook. Maar dan is het toch júist des te vreemder dat wanneer er dan gebeld/sms'en gaat worden dan opeens wél "de meeste stemmen" dan naar Israël zijn gegaan?

Want blijkbaar zijn er ook veel kijkers geweest (die in de app meededen althans) die absoluut niet wilden dat Israël hoog ging scoren. En ook vanuit de zaal schijnt er gejoel geweest te zijn en hoorde je luidkeels "Austria Austria" toen het op het laatst om Israël en Oostenrijk ging.
Dala schreef:
19-05-2025 18:19
Ja, dit dacht ik dus ook. Maar dan is het toch júist des te vreemder dat wanneer er dan gebeld/sms'en gaat worden dan opeens wél "de meeste stemmen" dan naar Israël zijn gegaan?

Want blijkbaar zijn er ook veel kijkers geweest (die in de app meededen althans) die absoluut niet wilden dat Israël hoog ging scoren. En ook vanuit de zaal schijnt er gejoel geweest te zijn en hoorde je luidkeels "Austria Austria" toen het op het laatst om Israël en Oostenrijk ging.
Dat laatste heb ik ook gehoord.

En zo mooi was dat liedje van Israël nou ook weer niet hoor. Het was goed gezongen inderdaad maar voor de rest was het behoorlijk saai. Echt niet dat zo'n groot deel van de Europese bevolking daar nou zo door gegrepen werd dat ze er massaal een tientje tegenaan gooiden om dat prrrrachtige liedje maar te laten winnen.
(Herman Finkers)
Citterio schreef:
19-05-2025 18:05
Ja dit soort discussies zijn er echt altijd geweest. Toen de voormalige oostbloklanden mee gingen doen, was heel West-Europa in rep en roer. Het is niet eerlijk, zij stemmen allemaal op elkaar.
En Scandinavie zou één land moeten zijn, is net zoiets als dat Friesland, Limburg en Nederland meedoen.

Enzovoort!

Oekraine heeft natuurlijk ook gewonnen een paar jaar geleden vanwege politieke redenen. En ga zo maar door.

Israel heeft van 13 landen 12 punten gekregen in de public vote. Dat komt op mij niet heel vreemd over. Zweden kreeg twee jaar geleden van 18 landen 12 punten in de public vote.

Ik denk dat we in Nederland misschien een vertekend beeld hebben van hoeveel mensen zich enorm druk maken om Israel. Ik denk echt dat verreweg de meeste mensen er niet zo mee bezig zijn en gewoon dachten: wow wat een mooi lied en wat een goede zangeres.

Dit is onzin en naief als je dit echt gelooft. Gister al meer dan 100.000 man op de been in Den Haag, voor een land dat niet snel z'n luie stoel uitkomt is dit veel.
Such fun!1
Ik denk het eerder andersom, dat er ook heel veel mensen geweest zijn die dachten dit is wel een mooi lied maar oei... Israël, oh dan mijn 2e keuze, Zwitserland of Griekenland dan.

Maar het is lastig te bewijzen of mensen, of ze nou 1, 20 of 100 keer hebben gestemd nou echt kijkers zijn geweest. Het voelt iig enorm wrang.

Estland was 2e bij de televoters toch? Ik zou willen weten hoeveel mensen daar dan 20 of 100 keer hebben gestemd. Als die mogelijkheid wordt geboden kán het namelijk bijna niet zo zijn dat het bij de nr 2, 3, 4 etc. verder niet is gebeurd. Dat is in elk geval heel erg verdacht toch?
Dala schreef:
19-05-2025 18:19

Mensen die niet op Israel willen stemmen, hebben nog 23 andere landen om uit te kiezen. Die stemmen worden dus verdeeld over die landen, waarbij er misschien een top 5 is maar wel verdeeld. Tegenover 20 stemmen op 1 land
MarindaH schreef:
19-05-2025 13:21
Hoelang had je dit antwoord al onder de knop zitten? Het is zo flauw om te gaan zitten vragen naar de bekende weg, even wegdenken dat Israel dagelijks Palestijnen uit elkaar bombardeert en dan met dit antwoord te komen.

Want ja, dat snappen we allemaal, dat winnen een mogelijk gevolg is van meedoen. Maar elke vezel in je lichaam heeft daar toch geen behoefte aan, een beloning aan een land dat niet alleen door de VN verdacht wordt van genocide (echt zo slap uitgedrukt), maar dat door het NIOD en de Hebrew University in Jeruzalem ook gewoon genocide genoemd wordt, pleegt.
Natuurlijk heb ik daar geen behoefte aan. Maar de ebu ziet nog steeds geen reden om ze te verbannen, dus daar doen we met zijn allen niks aan. Hoe graag we ook zouden willen dat ze dat wel doen. En als je mee doet, kan je winnen. Dat zijn gewoon feiten. Of ik het daar nu mee eens ben of niet. Dus niks flauws aan mijn antwoord, vind ik. Ik reageer op iemand die aan gaf dat het onmogelijk was als Israël gewonnen had. Dat is het niet, het was een optie en daar had de ebu vast al over nagedacht. Als zij het namelijk ook onmogelijk hadden gevonden, hadden ze Israël niet laten deelnemen.
Lady*Voldemort schreef:
19-05-2025 18:26

En zo mooi was dat liedje van Israël nou ook weer niet hoor. Het was goed gezongen inderdaad maar voor de rest was het behoorlijk saai. Echt niet dat zo'n groot deel van de Europese bevolking daar nou zo door gegrepen werd dat ze er massaal een tientje tegenaan gooiden om dat prrrrachtige liedje maar te laten winnen.
Nou dit inderdaad. Het was een prima lied, maar ook niet meer dan dat. Laten we niet doen alsof het een uitzonderlijke inzending was dat werkelijk iedereen omver blies met enorm creatief vermogen dat je het over 20 jaar als collectief nog steeds herinnert (als lied dan!).

Oostenrijk was ook niet mijn smaak, maar daar snap ik bepaalde aantrekkingskracht nog wel van. En ik begrijp ook best dat er mensen zijn die het nummer van Israel oprecht mooi vinden. Maar echt niet zo massaal en zo veel mooier dan de rest. Zeker niet omdat je wéét dat het zo'n politieke kwestie is. Daar kun je niet blind voor zijn.

Maar voor mij is dit een onoverbrugbaar statement (anders dan bijv Oekraïne, ook al was ik daar ook tegen winst op die manier en dat statement). Dus zoals hierboven ergens al werd voorgesteld; ik zal niet meer kijken zolang Israël meedoet. En daar zal vast niemand wakker van liggen, dat weet ik ook wel
Lady*Voldemort schreef:
19-05-2025 18:26

Nou ja dit dus. Het nummer was ook veel minder gestreamed en bekeken op YouTube, totaal niet logisch dat het zoveel stemmen heeft gekregen omdat het zo'n geweldig nummer was. Ieder weldenkend mens kan zien dat hier iets niet klopt toch? En je leest inderdaad overal dat er stemmen geronseld zijn en er bots zijn ingezet om meer stemmen te verkrijgen. Gewoon niks aan als dat in de toekomst zo gaat worden dat je zo veel stemmen kunt verzamelen. Daar moet wat op worden bedacht en ik vind het verplicht meerdere landen aankruisen bijv een goed idee.
misssunshine wijzigde dit bericht op 19-05-2025 19:00
Reden: Aanvulling
3.26% gewijzigd
Liv8 schreef:
19-05-2025 18:44
Mensen die niet op Israel willen stemmen, hebben nog 23 andere landen om uit te kiezen. Die stemmen worden dus verdeeld over die landen, waarbij er misschien een top 5 is maar wel verdeeld. Tegenover 20 stemmen op 1 land
Die stemmen worden dan verdeeld idd maar gaan niet meer naar Israël. Wat ik bedoelde is dat die Israël stemmers (en zeker de massale) waarschijnlijk niet eens met die app hebben meegedaan terwijl die mogelijk iets representatiever is voor wat Nederland van de liedjes vond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven