Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
American Gods :heart:
Van Gaiman vind ik Neverwhere, Anansi Boys, en Stardust aanraders.

Ik lees nu The Night Circus van Erin Morgenstern. Het is wat traag, maar het heeft een leuke, geheimzinnige sfeer. Doet me denken aan Jonathan Strange & Mr. Norrell.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
The nightcircus heb ik ook een tijd geleden geprobeerd te lezen maar ik was de draad vrij snel kwijt en kwam er niet in. Nooit uitgelezen dus.. ik ben benieuwd wat jij ervan vind! Ik heb net in het water van paula hawkins uit, was aan het begin wat lastig te volgen omdat ekk hoofdstuk vanuit edn ander persoon is geschreven maar toen iedereen aan bod was geweest las het als een sneltrein en was het erg spannend. Ik begin nu in leugenaar van Sarah Naughton.
Veel over gehoord, Night Circus. Was wel even een hype, toch?

Begonnen aan 2e serie van Strike. Leuker dan de eerste. Maar nu moet ik wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu van Jessica Knoll Het gelukkigste meisje ter wereld. Voor de liefhebbers van Gone Girl en Donna Tartt staat er achterop en het wordt verfilmd dus ik ben benieuwd.
Is Gone Girl een aanrader?
Ik heb een ander boek van Gillian Flynn gelezen, Dark Places. Maar dat heeft geen verpletterende indruk op me gemaakt. Want zelfs als ik de synopsis lees herinner ik me er niets van. Van Gone Girl heb ik de film gezien. Was spannend. En het boek krijgt goede recensies.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
12-09-2017 20:50
Is Gone Girl een aanrader?
Ja vond ik wel. Boek en film.
interesting. dank!
Bezig in Een Zachte Hand van Leila Slimani, winnaar van de Prix Councourt. Over een carrierestel uit Parijs, en hun oppas uit de banlieus, die de kinderen vermoord. Heel mooi geschreven! Een scherp psychologisch portet van alle betrokkenen en de maatschappelijke tegenstellingen in een stad als Parijs, en tegelijkertijd een spannende thriller die leest als een trein. Tip!

American Kingpin over het brein achter de Silk Road was ook erg cool. Wat een verhaal. Wordt vast verfilmd.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tip, Tigri, er staan gewoon 33 (!) mensen in de wachtrij van de bieb voor Een zachte hand!!
Alle reacties Link kopieren
Klaar met Het gelukkigste meisje. Prima boek.

Nu verder met Het vervloekte huis. Geschreven door Lydia van Houten. Thriller, speelt in Canada.
Alle reacties Link kopieren
Gone Girl vond ik erg goed, en de andere boeken van Gillian Flynn ook. Ze is goed in het schrijven van sterke, vrouwelijke karakters zonder dat het eendimensionale supervrouwen zijn. Haar thrillers zijn echt psychologisch en leunen niet zo op gruwelijk geweld (al zit dat er zeker wel in).

Ik heb The Night Circus van Erin Morgenstern uit, en vond het prachtig! Ja, het is traag, en de onchronologische volgorde maakt het zeker in de eerste helft verwarrend, maar saai vond ik het zeker niet. Ze besteedt veel aandacht aan details en hoe alles eruit ziet/ruikt/beweegt/voelt en dat werkt goed om het mysterieuze circus tot leven te brengen. Je krijgt eerst veel beschrijving en interessante scènes die nog geen geheel lijken, maar de verschil verhaallijnen raken steeds meer vervlochten.
Als je houdt van rauw, realistisch, en snel, moet je dit overslaan. Als je houdt van mysterie, verwijzingen naar Shakespeare, en een dromerig magisch circus, dan is dit zeker een aanrader.
What a nuanced anxiety
Heb door jou enthousiasme iets van Iain Banks besteld Tychee (the Crow Road), hopelijk bevalt het.

En iets van Maya Angelou, altijd leuk, en een James Baldwin (Just above my head). Weer een kleine afro-amerikaanse fase blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik las High Fidelity van Nick Hornby. Heerlijk boek, zeker voor de wat oudere muziekliefhebber ;-D
Ondertussen luisterde ik in de auto Pride and Prejudice. Het is natuurlijk de grootmoeder aller bouquetreeksen, maar ik zat er op een gegeven moment echt heel erg in. En toch altijd boeiend qua mores van die tijd en standsverschillen enzo. Toch wel zo van genoten dat ik dacht maar even in die periode te blijven hangen en Wuthering Heights te gaan lezen, maar daar kwam ik zo gauw niet in. Daarom maar Broer van Esther Gerritsen gelezen. Was blijkbaar een boekenweekgeschenk ooit, het is een novelle. Erg mooi, vond ik.
Nu ns bedenken wat ik nu ga lezen..
High Fidelity heb ik ook laatst gelezen. Had de film al tig keer gezien, maar vond het boek toch erg leuk. Wuthering Heights daarentegen...

Ik schiet niet erg op met lezen. Ik ben halverwege One Flew Over The Cuckoo's Nest en op 1/3 van Travels With Charley. Het ligt niet aan de boeken. Ik heb even niet de rust om te lezen. Ik kijk meer films en luister in de auto naar Podcasts. Bij One Flew Over The Cuckoo's Nest is het ook dat ik vrees voor het einde. Ik zit er wel in, maar ik ben bang dat het helemaal fout gaat lopen en daarom stel ik het uit. Haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees Zomermeisjes van ene Jobien Berkouwer. Nederlandse thriller over een seriemoordenaar in Twente.
Moosey, heb je Jane Eyre al gelezen? Dat is mijn favoriet uit die periode.
Ik heb High Fidelity laatst ook gelezen. Heerlijk boek inderdaad. Ik ben nu bezig in Silkworm van Robert Galbraith. Ik heb een beetje een leesdip, meestal kom ik daar met een detective/thriller wel weer uit. Ik was gisteren eerst begonnen in De Onwaarschijnlijke Reis van Harold Fry, maar kwam er na twee hoofdstukken achter dat ik hem al eens gelezen had. Wel een goed boek trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Fellside - M.R. Carey

The girl with al the gifts van dezelfde schrijver vond ik heel erg goed en dan wil je natuurlijk wel heel graag dat het 2e boek net zo fijn is. JA! Echt zo'n boek dat je niet weg kunt leggen omdat je wil weten hoe het verder gaat met de hoofdpersoon. En hoe zit dat in vredesnaam met die raadselachtige Alex?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alle boeken van Nick Hornby leuk. Ik wil zelfs zijn voetbal boek nog graag een keer leren. Ik vond about a boy ook leuk om te lezen.

Zelf lees ik momenteel helaas alleen maar stukken voor mijn werk. Niet helemaal de leukste kost, maar goed, ik verdien er wel het geld mee om mijn boeken van te kopen ;)
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
21-09-2017 13:02
Fellside - M.R. Carey

The girl with all the gifts van dezelfde schrijver vond ik heel erg goed en dan wil je natuurlijk wel heel graag dat het 2e boek net zo fijn is. JA! Echt zo'n boek dat je niet weg kunt leggen omdat je wil weten hoe het verder gaat met de hoofdpersoon. En hoe zit dat in vredesnaam met die raadselachtige Alex?
Nu ben ik (dus) The girl with all the the gifts aan het herlezen - want als ik een heel fijn boek heb gelezen, dan wil ik niets liever dan direct weer een heel fijn boek lezen - en hoewel ik Fellside dus een erg goed boek vond, is The girl with all the gifts nog beter.

Maar als dat boek niet zou bestaan, was ik nu Fellside aan het herlezen, want dat doe ik: een boek direct nog een keer lezen omdat ik het zo goed vond.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
18-09-2017 14:37
Heb door jou enthousiasme iets van Iain Banks besteld Tychee (the Crow Road), hopelijk bevalt het.
Ben benieuwd hoe je het vindt!

Ik heb Salmon Fishing in the Yemen van Paul Torday gelezen.
Via e-mails, nieuwsberichten, dagboekfragmenten en transcripties van ondervragingen wordt het verhaal verteld van een sjeik uit Yemen die een droom heeft om sportvissen in zijn land te introduceren. Hiervoor wordt wetenschapper Alfred Jones ingeschakeld, die uiterst sceptisch aan de taak begint maar uiteindelijk steeds meer geïnspireerd raakt door de bevlogenheid van de sjeik.
Op de achtergrond spelen allerlei politieke belangen en gespannen verhoudingen tussen de UK en het Midden-Oosten een rol.

Het boek is bedoeld als satire. Tenminste dat hoop ik, anders kan ik niet verklaren waarom de personages zulke karikaturen zijn die compleet blind zijn voor hun eigen fouten en onlogische redenaties. De meesten zijn ongeloofwaardig, oppervlakkig, stompzinnig, of alle drie. Dan hoop je als compensatie op een meeslepend verhaal, maar daar is het format totaal niet geschikt voor. In een officieel interview met een commissie ga je niet uitgebreid en poëtisch beschrijven hoe het licht van de zon weerkaatst in een meer, bijvoorbeeld. Dat dat wel gebeurt is afleidend. Volgens mij zit er ook nog wat cultuurkritiek in over Westers kapitalisme en de consumptiecultuur die wordt verkocht aan de rest van de wereld als democratie. Best een valide punt maar zo zwart-wit neergezet dat het totaal niets doet.

Een teleurstelling dus.
Wel een aanrader als je dol bent op feitjes over zalm.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet dat het een boek was maar daar heb ik de film van gezien van die zalmen in Yemen. Was volgens mij nog best een leuke film maar is al ff geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me best voorstellen dat het als film wel werkt, dan heb je veel minder geneuzel nodig om bijvoorbeeld een landschap te beschrijven en acteurs kunnen de personages wat menselijker maken.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Net 'My Absolute Darling' uitgelezen. Wow....... Ik heb het boek 5 sterren gegeven op Hebban, maar de meningen zijn zeer verdeeld las ik elders. Over een veertienjarig meisje dat gebukt gaat onder het gestoorde wereldbeeld en de ziekelijke - to say the least- gedragingen van haar vader en hoe ze hiermee omgaat. Prachtige beschrijvingen van de natuur worden afgewisseld met afschuwelijke scenes over misbruik. Turtle, de protagonist, kruipt onder je huid en laat je niet meer los. Zeker geen boek voor de massa.
Alle reacties Link kopieren
Stuk van jou - Sophie Jackson

Na Fellside en The girl with all the gifts - beide nogal heftig - wou ik iets luchtig en niemendallerigs en dit klonk wel chicklitachtig en bovendien met de aanbeveling 'voor fans can Orange is the New Black' op de voorkant.

Met Orange is the New Black heeft het erg weinig te maken, maar chicklit was het wel. 200 bladzijden voorspel, en daarna best veel spel, met alle te verwachten clichés en gedoe voor ze elkaar krijgen. Geen aanrader, en beroerd vertaald ook nog. Enigszins diagonaal uitgelezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven