Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires deel 2

06-06-2020 17:20 1748 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het topic met tips voor goede documentaires.

Hier komen we vandaan: entertainment/indrukwekkende-documentai ... ages/57646
SunShine35 schreef:
24-02-2026 16:50
Meer dan zij maar ook niet echt.
Die man van de productie zei over een ding: dat was fout. Dat had ik niet zo moeten doen. Ik weet alleen niet meer waarover 8-) al was dat naar mijn idee het enige echt oprechte dat ik gehoord heb.
Ja, dat klopt eigenlijk ook wel. Die met dat blonde haar en de fotograaf vond ik nog redelijk sympathiek overkomen.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik heb de documentaire (ANTM) ook gezien. Los van het feit dat er inderdaad weinig verantwoordelijkheid werd genomen, door Tyra inderdaad helemaal niet, was het toen de era van de afzeiktelevisie. Genoeg programma's toen waar men vernederd, uitgelachen en de grond in werd geboord. Gelukkig is dat nu stukken minder. Op tv dan. Denk wel dat het achter de schermen nog wel keihard is.
Kijkt iemand de NPO Doc: Ons campertje? Nu op NPO2.

Ik vind het zo verschrikkelijk verdrietig. En mooi. Maar vooral verdrietig.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Ik ken het niet. Is het wat?
Mwrosa schreef:
25-02-2026 22:09
Ik ken het niet. Is het wat?
Nou ja, het was een documentaire in één aflevering, over een man die met zijn demente vrouw door Europa reist. En dat klinkt romantischer dan het is. Ik vond het indrukwekkend en verdrietig tegelijk.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Een soort documentaire in ; Dit is de kwestie;.

Gaat over schuldhulpverlening, Een man die met €50.- per week moet rondkomen. Hij heeft €80.000 euro schuld door gokken. Zit nu dus in de schuldhupverlening en moet rondkomen van €50.- per week. Is onmogelijk. Het Nibud zegt ook dat je ongeveer €90.- per week nodig hebt voor een alleenstaande.

Nu heeft die man twee katten die hij niks ontzegd, want hij gunt ze alles. Hij gaat boodschappen doen en koopt geen groente en fruit omdat dat te duur is, maar wel 6 flessen cola en zakken chips.
De interviewer vroeg aan hem waarom hij dan 6 flessen cola koopt. Zegt die man, 'ja ik kan wel water gaan drinken, maar dat schiet ook niet op'. Nou.....juist wel, dat schiet juist wel op! Hij vindt dat hij zichzelf af en toe best mag verwennen met cola en chips.

Met zo iemand heb ik geen medelijden.
WoonWens schreef:
25-02-2026 20:47
Kijkt iemand de NPO Doc: Ons campertje? Nu op NPO2.

Ik vind het zo verschrikkelijk verdrietig. En mooi. Maar vooral verdrietig.
Ik heb hun (reis)verhalen gevolgd op de socials.
De belichaming van in voor- en tegenspoed. Ik vond het hartverscheurend mooi
Wil de documentaire nog wel kijken.
Happy85 schreef:
25-02-2026 22:34
Een soort documentaire in ; Dit is de kwestie;.

Gaat over schuldhulpverlening, Een man die met €50.- per week moet rondkomen. Hij heeft €80.000 euro schuld door gokken. Zit nu dus in de schuldhupverlening en moet rondkomen van €50.- per week. Is onmogelijk. Het Nibud zegt ook dat je ongeveer €90.- per week nodig hebt voor een alleenstaande.

Nu heeft die man twee katten die hij niks ontzegd, want hij gunt ze alles. Hij gaat boodschappen doen en koopt geen groente en fruit omdat dat te duur is, maar wel 6 flessen cola en zakken chips.
De interviewer vroeg aan hem waarom hij dan 6 flessen cola koopt. Zegt die man, 'ja ik kan wel water gaan drinken, maar dat schiet ook niet op'. Nou.....juist wel, dat schiet juist wel op! Hij vindt dat hij zichzelf af en toe best mag verwennen met cola en chips.

Met zo iemand heb ik geen medelijden.

Ik denk dat deze man simpelweg niet in staat is om alles te overzien en goede keuzes te maken. Als je 30.000 aan overwaarde van je huis binnen 1 maand door de gokautomaat gooit is er natuurlijk al iets goed mis. Hij zou veel.betere begeleiding moeten hebben die hem.doet inzien dat hij zijn katten nu beter een ander thuis kan geven bijvoorbeeld
En hoe hij toch wat gezondere keuzes kan maken in de supermarkt.

Ik snapte niet wat er nou gebeurde bij de bewindvoerder. Had die nou niet de goede informatie gegeven of had de man zelf het niet goed begrepen dat hij wel meer leefgeld had kunnen krijgen? Want hij scheen te denken dat hij niet meer mocht dan 50,00 terwijl de bewindvoerder zei dat hij daar in het begin zelf voor had gekozen.
huismuis
Milestone schreef:
26-02-2026 14:39
Ik denk dat deze man simpelweg niet in staat is om alles te overzien en goede keuzes te maken. Als je 30.000 aan overwaarde van je huis binnen 1 maand door de gokautomaat gooit is er natuurlijk al iets goed mis. Hij zou veel.betere begeleiding moeten hebben die hem.doet inzien dat hij zijn katten nu beter een ander thuis kan geven bijvoorbeeld
En hoe hij toch wat gezondere keuzes kan maken in de supermarkt.

Ik snapte niet wat er nou gebeurde bij de bewindvoerder. Had die nou niet de goede informatie gegeven of had de man zelf het niet goed begrepen dat hij wel meer leefgeld had kunnen krijgen? Want hij scheen te denken dat hij niet meer mocht dan 50,00 terwijl de bewindvoerder zei dat hij daar in het begin zelf voor had gekozen.

Natuurlijk is het beter voor hem dat hij een ander huis zoekt voor de katten. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarschijnlijk is dat het enige leuke en fijne dat hij nog in zijn leven heeft. Dus ik snap ook wel dat hij ze niet wil missen. Wat mij wel verbaast, is dat hij zegt dat hij de katten niks wil ontzeggen. Als je logisch nadenkt, dan denk je.......geef die katten het goedkoopste voer en dat is het.

De interviewer die met hem meeliep naar de winkel vroeg hem waarom hij cola en chips kocht, hij zei dat heel veel mensen thuis zouden denken dat dat onverstandig is. Daarop antwoordde hij dat hij toch niet alleen maar water kan drinken?

Ik denk dat hij heus snapt dat hij wel groente en fruit kan kopen, maar dat hij simpelweg liever chips eet. En zielig gaat doen dat hij geen geld heeft voor gezond eten. Prima natuurlijk, zijn geld, zijn leven, zijn gezondheid. Maar waar ik dan flabbergasted over ben, is dat hij zegt dat hij geen geld heeft voor gezond eten.
Dat heeft hij wel. Misschien niet elke dag luxe en uitgebreid, maar als hij zijn geld beter zou uitgeven, dan kan hij (redelijk) gezond eten.

Bijvoorbeeld roggebrood, vult goed, goedkoop en gezond. Kwark, goedkope groente zoals winterwortels en spruitjes. Potten wortels en erwten, diepvriesspinazie, prei, goedkope tomaten, grof volkorenbrood enzovoort.

Is dat leuk en elke dag luxe? Nee, maar hij kan een heel eind verder komen dan hoe hij nu leeft.
Happy85 schreef:
26-02-2026 16:11
Natuurlijk is het beter voor hem dat hij een ander huis zoekt voor de katten. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarschijnlijk is dat het enige leuke en fijne dat hij nog in zijn leven heeft. Dus ik snap ook wel dat hij ze niet wil missen. Wat mij wel verbaast, is dat hij zegt dat hij de katten niks wil ontzeggen. Als je logisch nadenkt, dan denk je.......geef die katten het goedkoopste voer en dat is het.

De interviewer die met hem meeliep naar de winkel vroeg hem waarom hij cola en chips kocht, hij zei dat heel veel mensen thuis zouden denken dat dat onverstandig is. Daarop antwoordde hij dat hij toch niet alleen maar water kan drinken?

Ik denk dat hij heus snapt dat hij wel groente en fruit kan kopen, maar dat hij simpelweg liever chips eet. En zielig gaat doen dat hij geen geld heeft voor gezond eten. Prima natuurlijk, zijn geld, zijn leven, zijn gezondheid. Maar waar ik dan flabbergasted over ben, is dat hij zegt dat hij geen geld heeft voor gezond eten.
Dat heeft hij wel. Misschien niet elke dag luxe en uitgebreid, maar als hij zijn geld beter zou uitgeven, dan kan hij (redelijk) gezond eten.

Bijvoorbeeld roggebrood, vult goed, goedkoop en gezond. Kwark, goedkope groente zoals winterwortels en spruitjes. Potten wortels en erwten, diepvriesspinazie, prei, goedkope tomaten, grof volkorenbrood enzovoort.

Is dat leuk en elke dag luxe? Nee, maar hij kan een heel eind verder komen dan hoe hij nu leeft.
Ik denk oprecht dat die man geen idee heeft hoe met geld om te gaan en welke keuzes voor hem beter zouden zijn. Dat jij je het niet kunt voorstellen, wil niet zeggen dat het niet kan dat iemand daadwerkelijk geen goede keuzes weet te maken.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 16:29
Ik denk oprecht dat die man geen idee heeft hoe met geld om te gaan en welke keuzes voor hem beter zouden zijn. Dat jij je het niet kunt voorstellen, wil niet zeggen dat het niet kan dat iemand daahttps://forum.viva.nl/dwerkelijk geen goede keuzes weet te maken.

Dat klopt dat mijn mening niet de waarheid is.
Andersom is jouw mening ook niet de waarheid. Dat jij het je wel kunt voorstellen, betekent niet dat het zo is.
Happy85 schreef:
26-02-2026 16:34
Andersom is jouw mening ook niet de waarheid. Dat jij het je wel kunt voorstellen, betekent niet dat het zo is.
Klopt.
Stephen King
Madam_Madness schreef:
26-02-2026 16:38
Klopt.
Dan snap ik niet waarom je zegt dat als ik me iets niet kan voorstellen dat het niet betekent dat het niet zo is.
Natuurlijk is dat zo. Ik schrijf mijn eigen gedachten, schrijf vanuit mijn eigen referentiekader. Dan is het overbodig om zoiets te zeggen.
Maar goed, dat vind ik he. :)
Het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want zij zouden er veel beter in zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Happy85 schreef:
26-02-2026 16:34
Dat mensen in langdurige armoede niet altijd goede beslissingen kunnen maken is geen mening, dat is een feit. Er is veel over onderzocht en gepubliceerd, zie bijvoorbeeld: https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... on-hilbert
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
26-02-2026 17:03
Dat mensen in langdurige armoede niet altijd goede beslissingen kunnen maken is geen mening, dat is een feit. Er is veel over onderzocht en gepubliceerd, zie bijvoorbeeld: https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... on-hilbert

Precies!
Toen ik ooit een traject in zou gaan voor begeleiding voor mijn financiële puinhopen en ik zelfs mijn huur niet kon betalen, heb ik van mijn allerlaatste centen een nieuwe tas gekocht.
En ik maakte in die periode vaker niet zulke verstandige keuzes, althans dat kan ik nu achteraf zo zien. In die periode had ik dat zelf niet door.

Zo'n lange periode met behoorlijke geldstress (de huur dus niet kunnen betalen, al die brieven en telefoontjes van incassobureaus en deurwaarders, niet weten of je genoeg geld hebt voor boodschappen) deed heel wat met mijn tot dan toe prima functionerende brein.

Inmiddels zit ik er financieel een stuk beter bij gelukkig.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
En wat sommige mensen zich ook niet kunnen voorstellen is dat niet iedereen de behoefte heeft om te gezond eten (om wat voor reden dan ook)

Een zak chips/snoep/chocolade is toch ook lekkerder dan een zak geraspte worteltjes
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
26-02-2026 17:35
En wat sommige mensen zich ook niet kunnen voorstellen is dat niet iedereen de behoefte heeft om te gezond eten (om wat voor reden dan ook)

Een zak chips/snoep/chocolade is toch ook lekkerder dan een zak geraspte worteltjes
So-wie-so!
Rabarbara schreef:
26-02-2026 17:00
Het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want zij zouden er veel beter in zijn.
Ja dat denk ik ook.
Stephen King
calvijn1 schreef:
26-02-2026 17:35

En dit inderdaad.
Stephen King
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk betuttelnd om voor iemand te moeten bepalen of hij zijn beetje geld uitgeeft aan iets gezonds of aan iets waar hij lol aan beleefd
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
26-02-2026 18:45
Eerlijk gezegd vind ik het behoorlijk betuttelnd om voor iemand te moeten bepalen of hij zijn beetje geld uitgeeft aan iets gezonds of aan iets waar hij lol aan beleefd

Dat is het ook. Dat doe ik dan ook niet, ik schreef dat het zijn leven is en hij zelf moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft.
Maar zeg dan niet dat je geen geld hebt voor gezonde boodschappen. Dat heeft hij wel, maar hij maakt de keuze om die niet te kopen.
Dat schreef ik.
Happy85 schreef:
26-02-2026 18:47
Dat is het ook. Dat doe ik dan ook niet, ik schreef dat het zijn leven is en hij zelf moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft.
Maar zeg dan niet dat je geen geld hebt voor gezonde boodschappen. Dat heeft hij wel, maar hij maakt de keuze om die niet te kopen.
Dat schreef ik.

Precies, en daarom reageerde ik met als hij het anders zou willen, dat hij dan begeleiding nodig zou hebben.

En wat de katten betreft, dat zijn wel levende wezens die er niet alleen voor zijn lol kunnen zijn. Als ze ziek worden heeft hij geen geld voor de dierenarts.
huismuis
Milestone schreef:
26-02-2026 19:30
Precies, en daarom reageerde ik met als hij het anders zou willen, dat hij dan begeleiding nodig zou hebben.

En wat de katten betreft, dat zijn wel levende wezens die er niet alleen voor zijn lol kunnen zijn. Als ze ziek worden heeft hij geen geld voor de dierenarts.

Wat de katten betreft ben ik het helemaal met je eens. Maar ik snap hem ook, dat hij geen ander adres voor ze wil zoeken, want misschien is het het enige fijne dat hij nog heeft in zijn leven.
Net Ons Campertje gekeken , gaat over een man die besluit met zijn dementerende vrouw te gaan reizen . Mooi de onvoorwaardelijke en onbaatzuchtige liefde van deze man voor zijn vrouw . Al begreep ik hun zoons ook wel die het ook wel behoorlijk risicovol vonden .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven