Indrukwekkende documentaires...
maandag 21 september 2009 om 21:47
vrijdag 9 juni 2017 om 00:00
Op het moment weet ik er geen maar misschien vind je in onderstaande link iets. Jouw tip staat er ook bij, ik zal hem zo gaan bekijken.
http://topdocumentaryfilms.com/category/history/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 9 juni 2017 om 00:10
Ik heb je links niet bekeken, maar zelf vond ik Barbarians (History) wel aardig gedaan. Niet alles is even goed gedaan en er zitten wat missers in, maar toch wel vermakelijk.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
vrijdag 9 juni 2017 om 08:56
Dat getik op de handen was EMDR. Dat aanraken gaat ook weldoordacht (alleen bij cliënten die er goed op reageren)cerulli schreef: ↑17-05-2017 19:52Ik heb "Ik ben geen probleemkind, ik ben een uitdaging" gisteren zitten kijken. Inderdaad indrukwekkend. Qua privacy: ik neem aan dat ze dat van tevoren regelen en de ouders/voogden zullen wel toestemming moeten geven omdat het om minderjarigen gaat. Tenminste, dat hoop ik, want anders is het ethisch gezien wel wat dubieus.
Verder vond ik het mooi hoe de documentaire de menselijkheid (ik weet even geen beter woord) van deze jongeren liet zien. Ze worden vaak weggezet als onhandelbare monsters, en ze zitten natuurlijk niet voor niets in een instelling, maar het zijn ook kinderen die vaak heel veel hebben meegemaakt.
Het enige waar ik zelf wat moeite mee had was die therapeute die Wieke's handen vastpakte en haar handen op haar hoofd legde. Zal wel mijn vertekende interpretatie zijn (ik ben niet zo aanrakerig) maar ik zou dat heel onaangenaam vinden. Ik dacht ook altijd dat therapeuten geen lichamelijk contact mochten hebben met clienten. Of zie ik dat verkeerd?
vrijdag 9 juni 2017 om 13:31
Thanks, ga ik vanavond even tussen speuren.kopjekoffie70 schreef: ↑09-06-2017 00:00Op het moment weet ik er geen maar misschien vind je in onderstaande link iets. Jouw tip staat er ook bij, ik zal hem zo gaan bekijken.
http://topdocumentaryfilms.com/category/history/
vrijdag 9 juni 2017 om 13:32
Bedankt voor de tip. Ik heb vanavond weer heel wat te kijken zo.AeonOfWinter schreef: ↑09-06-2017 00:10Ik heb je links niet bekeken, maar zelf vond ik Barbarians (History) wel aardig gedaan. Niet alles is even goed gedaan en er zitten wat missers in, maar toch wel vermakelijk.
vrijdag 9 juni 2017 om 22:41
Ik heb een tijdje geleden The True Cost gezien over hoe het eraan toe gaat in de mode industrie. Hoe slecht het voor het milieu is, maar vooral over de vreselijke omstandigheden waaronder mannen, vrouwen en soms zelfs kinderen in ontwikkelingslanden moeten werken voor onze goedkope kleding en de invloed daarvan op hun leven en gezinnen. Ook was er aandacht voor ondernemers die duurzaam/fair trade kleding produceren. Onvoorstelbaar dat de grote merken zo weinig doen. Schrijnend.
Zojuist heb ik Newtown gezien, over de shooting op een basisschool in het dorp Newtown in de VS op 14 december 2012. Ook erg aangrijpend. Wat een verdriet, wat een horror.
Ook een tijdje geleden Embrace gekeken over body image. De invloed van onze maatschappij en media op hoe we als vrouwen vaak (geleerd worden) ons lichaam zien en daarmee ook onszelf. Ik vond hem goed, ook zeker heel goed dat hij gemaakt is. Maar ik had een paar jaar terug de trailer gezien toen het op kickstarter kwam en ik vond de boodschap daaruit toen sterker.
Allemaal te vinden op Netflix.
Zojuist heb ik Newtown gezien, over de shooting op een basisschool in het dorp Newtown in de VS op 14 december 2012. Ook erg aangrijpend. Wat een verdriet, wat een horror.
Ook een tijdje geleden Embrace gekeken over body image. De invloed van onze maatschappij en media op hoe we als vrouwen vaak (geleerd worden) ons lichaam zien en daarmee ook onszelf. Ik vond hem goed, ook zeker heel goed dat hij gemaakt is. Maar ik had een paar jaar terug de trailer gezien toen het op kickstarter kwam en ik vond de boodschap daaruit toen sterker.
zaterdag 10 juni 2017 om 00:03
Dan vind je Miss Representation misschien ook interessant. Dat vond ik een hele sterke docu (ook op Netflix)KeaAlpine schreef: ↑09-06-2017 22:41
Pivot! PIVOT!!!
zondag 11 juni 2017 om 15:27
+100MwTheelepel schreef: ↑23-03-2017 15:12Ik ben wel voor verplichte anticonceptie bij bepaalde groepen. Ik heb in mijn werk teveel ellende gezien met gezinnen waarvan je vaak vooraf al had kunnen zeggen (en ik soms ook wel gezegd heb) dat het mis zal gaan. Veel mensen zijn erop tegen want het zal misschien leiden tot de meest heftige dingen waardoor alleen nog supermensen kinderen mogen krijgen, vooral de angst dus dat het hen zelf zal raken. Maar dat gaat helemaal nergens over, het is onzinnig om aan te nemen dat als je ergens begint je niet meer weet waar het zal eindigen. De ellende voor kinderen in gezinnen met beperkte ouders maar ook met verslaafde of ernstig psychisch zieke ouders is gewoon niet te overzien. Een behoorlijk deel van de kinderen van mensen met en verstandelijke beperking is zelf ook verstandelijk beperkt en de schade die kinderen oplopen door drugsgebruik is echt heftig. En aan die dingen verander je niets meer ook niet met het allerbeste pleeggezin. Dan zijn er ook nog zat kinderen die van pleeggezin naar pleeggezin gaan en soms toch weer een poging om bij de ouders te gaan wonen. Daardoor kunnen die kinderen zich niet normaal en veilig hechten en op andere vlakken normaal ontwikkelen. Ik zie in de psychiatrie regelmatig mensen met een dergelijke achtergrond en vaak zijn ze daar echt ernstig door beschadigt. Ik vind dat je kinderen daar tegen moet beschermen. Het recht van kinderen, ook ongeboren kinderen moet boven het recht van de (toekomstige) ouders gaan. Die kinderen hebben geen keus, het leven wordt hen aangedaan. Het zou niet moeten kunnen dat ouders zoals in deze docu maar kinderen blijven krijgen terwijl ze er niet voor kunnen zorgen en de helft een beperking heeft.
Ik vind het ook onbegrijpelijk dat ze nog twee pogingen gedaan hebben Cynthia bij haar ouders terug te plaatsen, ze was het vijfde kind dat uit huis geplaatst werd! En ik ben het eens met wie dat hierboven zei dat het idioot is dat kinderen hun leven lang bij de jeugdzorg lopen en op hun 18 het systeem uit getrapt worden en zich maar moeten redden. Dat heb ik ook al menigmaal mis zien gaan.
zaterdag 14 oktober 2017 om 16:22
zaterdag 14 oktober 2017 om 17:28
Ik werd nieuwsgierig en heb speciaal hiervoor een maand Netflix genomen. Ben nu halverwege, wat afgrijselijk onrechtvaardig allemaal. Dank voor de tip, ook al is dit niet echt gezellig vermaak nee.
zaterdag 14 oktober 2017 om 22:26
Graag gedaan, denk ik? Haha. Het is inderdaad een vreselijk, indrukwekkend, tragisch verhaal. Maar wel een must see, in mijn ogen.
zondag 15 oktober 2017 om 12:48
https://www.npo.nl/aids-vluchten-kon-ni ... _101303846
Dertig jaar geleden deed de ziekte aids haar intrede in Nederland. Wat gebeurde er met de stewards, pursers en het grondpersoneel van de KLM ten tijde van de aids-uitbraak? In deze documentaire van Hetty Nietsch laten oud-KLM-medewerkers en nabestaanden zien.
Aangrijpend
Dertig jaar geleden deed de ziekte aids haar intrede in Nederland. Wat gebeurde er met de stewards, pursers en het grondpersoneel van de KLM ten tijde van de aids-uitbraak? In deze documentaire van Hetty Nietsch laten oud-KLM-medewerkers en nabestaanden zien.
Aangrijpend
dinsdag 21 november 2017 om 23:28
Ik zie nu net het bericht van pussywillow en het is wel zo toepasselijk aangezien Charles Manson onlangs overleden is.
Vanavond was "Piet is weg" op t.v. Over een jonge man die in 1987 op Texel verdween. Al met al met bijzondere gebeurtenissen en erg vaag. Goed gemaakte docu.
Vanavond was "Piet is weg" op t.v. Over een jonge man die in 1987 op Texel verdween. Al met al met bijzondere gebeurtenissen en erg vaag. Goed gemaakte docu.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
dinsdag 21 november 2017 om 23:55
Ik zag alleen de titel toen ik door de programma's scrolde en dacht dat het een programma over Het Zwarte Piet gebeuren gingkopjekoffie70 schreef: ↑21-11-2017 23:28Vanavond was "Piet is weg" op t.v. Over een jonge man die in 1987 op Texel verdween. Al met al met bijzondere gebeurtenissen en erg vaag. Goed gemaakte docu.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
woensdag 22 november 2017 om 11:26
Had een heel dubbel gevoel hierbij. Ik sluit me aan bij Arjen Fortuin (recensent NRC): intimiteit die niet voor mij bedoeld is. Een van die kinderen die dan een paar keer moet vragen om te stoppen met filmen voor er gestopt wordt, ik vond het heel naar allemaal en voelde me een voyeur. Ik heb maar een paar fragmenten gekeken, verder kon niet. Twee ouders waren gisteren bij DWDD en die waren wel blij met het resultaat, dus misschien ligt het vooral aan mezelf.