Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Deze vond ik ook heel indrukwekkend, die heb ik een tijd terug gewoon op tv gezien..



http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34361850/



Lolapaloeza - John Frusciante

Bram van Splunteren, VPRO, 1994

Het is 1994 en VPRO-programmamaker Bram van Splunteren is op bezoek bij John Frusciante, voormalig gitarist van de Red Hot Chili Peppers. Frusciante is in 1992 uit de band gestapt, omdat hij zich ongemakkelijk voelde bij de grote populariteit van de Red Hot Chili Peppers. In zijn enorme villa in de heuvels boven Hollywood verwordt hij in de jaren daarna tot kluizenaar en junk.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een tijd geleden op hollanddoc een docu over een jochie ( jaar of 7 ) met een hechtingsstoornis dat van plek naar plek gaat. Ik kan hem niet meer vinden, de titel was iets van "ik neem gewoon mijn lego mee" ofzo.



Hartverscheurend, maar wel mooi gefilmd en verteld.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:La Vie en Rose schreef op 23 september 2009 @ 07:55:

[...]





Weet jij waar ik deze kan bekijken?Ik heb em zelf eens op DVD gezien, ik denk niet dat hij ergens online te bekijken is eerlijk gezegd. Het is vooral een heel rustige mooie schets van een Frans dorpschooltje.
Alle reacties Link kopieren
quote:borodini schreef op 23 september 2009 @ 09:00:

Ik zag een tijd geleden op hollanddoc een docu over een jochie ( jaar of 7 ) met een hechtingsstoornis dat van plek naar plek gaat. Ik kan hem niet meer vinden, de titel was iets van "ik neem gewoon mijn lego mee" ofzo.



Hartverscheurend, maar wel mooi gefilmd en verteld.



Hij heet "Ik neem gewoon mijn speelgoed mee" en staat bijna halverwege bij 12 mei 2005



de donderdag documentaire



Sowieso is dit archief een aan/afrader voor docu-junks! (Bijvoorbeeld 'Alison's baby' en 'Alison's grote geluk' over een moeder die geboren is zonder ledematen en nu alleen haar zoontje opvoed, of 'maak me normaal' over een autistisch meisje of ... )
Alle reacties Link kopieren
Dat was hem, dank je Nysse, de donderdag documentaire. Ik heb er al een flink aantal va gekeken, vandaag kijk ik Yvette.



Ook erg interessant. Sowieso vind ik docu's over pubers altijd boeiend om te kijken :-)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Pff, Nysse.. daar staan echt hele interessante tussen. En wat veel ook!



Dat wordt weer nachtbraken vannacht



Die van Borodini wil ik ook wel zien.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
quote:AgentL schreef op 23 september 2009 @ 00:48:

Gezien op IDFA 2005: China Blue.

Erg indrukwekkend. Heeft ervoor gezorgd dat ik eerst in het label kijk waar de kleding vandaan komt voordat ik het koop.



Gezien op IDFA 2007: Timber Gang.

Over houthakkers die in de winter in een onmogelijk landschap en zware omstandigheden in de bergen verblijven om te werken. Heel puur.



En vorig jaar een supergave documentaire over Johnny Cash gezien op IDFA!

'Hair India' is ook indrukwekkend. Gelovigen offeren hun haar in een tempel. Haar wordt opgekocht door 'Great Lenghts' en overal ter wereld als extensions verkocht!

'Jesus Camp' ook erg indrukwekkend idd



Volgens mij heb ik die 'hair india' ook wel eens gezien. Bizar he? Ben erg benieuwd naar de film die jij noemt over houthakkers.



Ik had hier pas gratis bij de krant ook de documantaire van Win Wenders, over de Buena Vista Social Club (wanneer ze dus in 1999 hun succes hebben). Erg mooi om die muziekanten bezig te zien en hun verhalen te horen.
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 23 september 2009 @ 09:32:

[...]





Ik heb em zelf eens op DVD gezien, ik denk niet dat hij ergens online te bekijken is eerlijk gezegd. Het is vooral een heel rustige mooie schets van een Frans dorpschooltje.Kan het inderdaad niet terugvinden.. jammer. Ik lees wel allemaal goede dingen, al googlend
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 23 september 2009 @ 09:48:

Pff, Nysse.. daar staan echt hele interessante tussen. En wat veel ook!



Haha, dan had je maar niet dit topic moeten starten, ik heb sinds gisteren ook al meer tijd aan docu's besteed dan zou moeten



Trouwens.. niet alle items in het donderdag documentaire archief hebben daadwerkelijk een filmpje.. dus misschien valt het nog mee met je nacht?



Yvette heb ik ook gezien.. mooi gemaakt





Edit: http://www.docdepot.nl/bekijk-documentaire/121



het Joods Historisch Museum dook in 2007 een ware schat op; een plastic zak vol vooroorlogse filmbeelden. Het bleek amateurmateriaal van een Joods gezin uit het dorpje Ochten in de Betuwe. Beelden van Sam Frank, zijn vrouw en hun twee schattige dochtertjes Betty en Ietje. Vrolijke en onschuldige beelden die wrang worden doordat bekend is hoe het met dit gezin is afgelopen: in de zomer van 1943 werden ze vergast in Sobibor. Een reconstructie van het leven van het gezin Frank in de provincie.
Rose, er zijn al vele mooie documentaires genoemd maar mogen ze ook vermakelijk zijn?

Dan is John Cleese op zoek naar Lemurs wel heel leuk om te kijken. Op youtube in een aantal delen. Genieten!



Dit is deel 1
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mag dat Leo! Is misschien wel eens fijn juist om wat luchtigers te zien. Ik ga vanavond even kijken, ben benieuwd, John Cleese ken ik wel





Net de docu gezien die Boro noemde, van Remy..

Zo triest en sneu allemaal.. die echte moeder ook van hem. 'Apart' figuur.

Die eerste pleegmoeder vond ik wel echt een heel lief mens trouwens.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat nooit meer weg over mishandelde vrouwen is ook heel goed
Frankly my dear, I don"t give a damn
Niet aangrijpend of ontroerend, eerder bizar, maar wel boeiend vond ik Grey Gardens

De echte documentaire uit 1975 bedoel ik, niet de verfilming.
Calvijn ik heb de docu waar jij het over hebt ook gezien, maar kan me de titel niet meer herinneren, ik zal proberen of ik hem kan vinden voor je

Was het niet "Losing Layla? "



Boro, Yvette heb ik ook gezien, ze schreef hier nog op het forum dat het goed met haar en de kleine ging Werd laatst herhaald op Hollanddoc geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:borrie2 schreef op 23 september 2009 @ 20:37:

Calvijn ik heb de docu waar jij het over hebt ook gezien, maar kan me de titel niet meer herinneren, ik zal proberen of ik hem kan vinden voor je

Was het niet "Losing Layla? "



Boro, Yvette heb ik ook gezien, ze schreef hier nog op het forum dat het goed met haar en de kleine ging Werd laatst herhaald op Hollanddoc geloof ik.





Jaaaaaa!!!!!!!!

Die is het.

Je bent gewèldig!!!!!!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Losing Layla gaat over die vrouw uit Nieuw-Zeeland?



Zo ja, is die online te bekijken?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 23 september 2009 @ 20:50:

Losing Layla gaat over die vrouw uit Nieuw-Zeeland?



Zo ja, is die online te bekijken?



Blijkt Australië te zijn en een dochtertje dat overlijd.

Ben aan het kijken of hij ergens te bekijken is, maar kan het nog niet vinden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nu probeer ik em nog online te vinden.



Ik zag laatst een Documentaire op Holanddoc;



Lap Rouge; ging over twee broers die met hun oude moeder in Frankrijk wonen..

Ik vond het op de een of andere manier een indrukwekkende documentaire, maar het verhaal werd mij een beetje tè absurd..



De dag erna kwam de docu "Kutzooi" voorbij, weer zo'n vreemde maar toch boeiende docu..

Tot ik de broers uit Lap Rouge een kleine rol zag spelen!



Na googelen erachter gekomen dat het inderdaad fictieve documentaires zijn die gemaakt als eindexamen stuk voor de filmacademie, geen idee of ze daarom op dit topic thuis horen, maar vond het wel boeiend om ze te zien!

link naar artikel



Heb ze nog even niet online kunnen vinden...
Alle reacties Link kopieren
quote:Nysse schreef op 23 september 2009 @ 09:45:

[...]



Hij heet "Ik neem gewoon mijn speelgoed mee" en staat bijna halverwege bij 12 mei 2005



de donderdag documentaire



Mooie docu, ik heb hem net bekeken. Hield het niet droog toen hij zei "ik neem gewoon mijn speelgoed mee".

Wat een lief jochie (buiten die driftbuien om). Sneu hoor, zijn leven...
Alle reacties Link kopieren
Heb dit topic ook wat tips opgedaan, heb inmiddels Bulgarian Abandanod Children gezien, Nadia wil niet leven, De huizen van Hristina gezien en zelf nog twee docu's van Frans Bromet (Het spookhuis en In de familie).



@La Vie en Rose: Waar haal je de tijd vandaan om de hele dag docu's te kijken? Heerlijk, dat zeker! Je moet Frans Bromet's docu's echt gaan zien!
Alle reacties Link kopieren
Zazana, bedrijf waar ik werkte is failliet gegaan, zit nu dus noodgedwongen thuis. Vandaar



Ik kijk niet elke dag en de hele dag door docu's hoor..maar wel veel ja, de laatste tijd.



Heb even gekeken naar Frans Bromet, heb op zich niet veel met dat thema. Misschien wel omdat ik het een beetje creepy vind en me niet wil inlaten met dat soort zaken.

Maar tis de moeite waard dus?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Ja Spookhuis is wel leuk maar moet je van houden, maar ook andere docu´s van hem (op zijn site), zoals De Winkelwagen, of Late liefde (echt heel schattig, die van Jaap en Gré) zeker de moeite waard!!! Staan volgens mij ook allemaal op zijn site.
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is het al genoemd, maar ik herinner me nog "De kinderen van De Hondsberg" (NCRV, 1998) Zóóó indrukwekkend. En met liefde gemaakt. Je leeft gewoon helemaal mee met het leven van de kinderen.



Van internet geplukt deze info:

In het Brabantse Oisterwijk staat het instituut De Hondsberg, een tehuis voor verstandelijk gehandicapte kinderen die in hun vroege jeugd zware trauma's hebben opgelopen. De Hondsberg is het enige landelijke centrum voor onderzoek en behandeling van verstandelijk gehandicapte kinderen met ernstige psychische gedragsstoornissen. Het is voor sommige kinderen een beetje het laatste toevluchtsoord waar zij geholpen konden worden.



In een reeks van vijf documentaires van 40 minuten wordt een beeld geschetst van de dagelijkse gang van zaken binnen het instituut. Ook belicht de serie de gevoelens van hoop en teleurstelling bij ouders én begeleiders. Regisseur Roel van Dalen volgde een aantal kinderen een jaar lang met zijn camera.
Alle reacties Link kopieren
quote:Naski schreef op 24 september 2009 @ 19:34:

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is het al genoemd, maar ik herinner me nog "De kinderen van De Hondsberg" (NCRV, 1998) Zóóó indrukwekkend. En met liefde gemaakt. Je leeft gewoon helemaal mee met het leven van de kinderen.



Was al genoemd, maar inderdaad een hele mooie documentaire. Zou wel eens willen weten hoe het nu met die kinderen gaat.



De documentaire die hier ook al genoemd is en die ik ook nooit zal vergeten ging over een verstandelijk gehandicapt echtpaar die maar kinderen bleven krijgen omdat de kinderen steeds uit huis geplaatst werden.



Een andere documentaire die ik me kan herinneren ging over 2 homo's die pleegkinderen opvingen. In de zomer zaten ze met het hele stel op de camping. Geweldig dat er zulke mensen zijn.



En een andere documentaire was gemaakt door een vrouw die een aantal jaren de klas van haar zoontje gevolgd had. Ze is ook bij Paul de Leeuw geweest. Waren nogal dramatische verhalen, ik kan me herinneren dat één van de meisjes misbruikt was en op haar 17e van een nogal vage vriend zwanger werd. Zegt dit iemand iets? Volgens mij is dit zo'n 8 jaar geleden uitgezonden.



Zembla afgelopen zondag over de isoleercel vond ik ook indrukwekkend, hoewel hier en daar wat dramatisch aangezet naar mijn mening.



België heeft ook vaak goede documentaires. Op de zender België 1 volg ik nu de serie "Het leven zoals het is" over het OCMW in Tienen (soort sociale dienst). Heel interessant.
Alle reacties Link kopieren
Even dit topic weer omhoog. Ik ben benieuwd of er nog meer tips komen.



Ik ga "de kinderen van de Hondsberg" opzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven