Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:shining schreef op 22 september 2009 @ 18:14:

[...]





Zoiets als dit heb je vast og nooit gezien. Dit is niet meer 'indrukwekkend' inderdaad. Dit is te erg voor woorden. Dit is gewoon misselijkmakend. Ik heb die docu ook gezien, en word er nu weer aan herinnerd.

Wat een vreselijke dingen gebeurden daar. :(

Mij ontgaat in ieder geval de eetlust. Wat verschrikkelijk. Krijg weer een brok in mijn keel.





Nou, dat bedoel ik dus. Ik hoef dat niet te zien, want ik ga kapot. Dat ik weet dat er zulke vreselijke gruwelijkheden gebeuren in de wereld is omdat ik natuurlijk ook wel eens een krant lees, het nieuws bekijk of iets dergelijks. Maar dat betekent niet dat ik zo'n docu moet of wil bekijken.



Ik vind het eigenlijk ook heel erg dat mensen zoiets benoemen als 'tip'. En dan erbij zeggen: Kijken!! Schokkend!!

Krijg daar een heel naar gevoel bij..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
En toch kan ik je aanraden om de documentaire te bekijken. Niet uit sensatiezucht. Waarom wel kan ik niet duidelijk zeggen. Het is serieus om verdrietig van te worden. En dan druk ik me heel zwak uit.
Alle reacties Link kopieren
Nee, sorry.. gaat 'm niet worden.



Ik kan het niet verdragen om iets betreft kindermishandeling of dierenmishandeling te aanschouwen. Ik kan het gewoon niet.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Snap ik wel. Het is ook hartverscheurend.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt om documentaires die aangrijpend of ontroerend zijn, de laatste die genoemd zijn zijn dat.

Wat wil je dan zien, geen dieren en kindermishandeling?



Die over die kinderen in China is schokkend maar wel de waarheid, wil je allen leuke dingen zien?, gek genoeg gaan documentaires niet vaak over leuke en gezellige onderwerpen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik zie wel graag docu's over 'n wilde dierenfamilie die gedurende een jaar of langer gevolgd wordt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet hele topic gelezen maar heeft iemand de documentaire reeks 7 up al genoemd? Echt heel mooi, is van Michael Apted.



Dat gaat over een groep kinderen die vanaf hun 7e ieder jaar worden geinterviewd. Heel interessant, mooi, en ontroerend.



En @ La Vie en Rose, ik kan ook niet naar dat soort dingen kijken. Een documentaire die je ontroert hoeft niet perse schokkende beelden te bevatten, ik krijg er ook een beetje sensatie-idee van.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op Lisa ling.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
'Earth' is een prachtig gefilmde docureeks over de aardse natuur. Heel mooi en rustgevend (wel de Engelse versie kijken, de Nederlandse voice-over is een beetje weeïg).



'Beperkt houdbaar' van Sunny Bergman heeft veel discussie losgemaakt en is daarom de moeite van het kijken wel waard. Over de schoonheidsindustrie.



Het programma 'Holy Shit!' vond ik ook heel interessant. Een programma van de KRO waarin Sebastiaan Labrie op reis gaat om bijzondere religieuze rituelen/fenomenen te ontdekken.



De al genoemde Up-serie, Jesus Camp en Theroux-docu's vind ik ook goed.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi topic, bedankt.

Ik heb vandaag de Jonestown documentaire gekeken en ben er nog van onder de indruk.

Vanavond ga ik Jesus Camp kijken; ergens intrigeren die cult-achtige godsdienstige bewegingen me heel erg. Het is tegelijkertijd afstotend en toch blijf ik kijken, ik wil dan zién hoever het gaat.

En soms, zoals in Jonestown, gaat het veel en veel verder dan ik ooit had kunnen denken.

Wat was dat gruwelijk, de stem van Jim Jones die zegt: waar blijft het vat, dan beginnen we nu met de volwassenen.



In ieder geval van een documentaire-fan hier: mooi topic!
Alle reacties Link kopieren
Allein in vier Wänden

http://www.youtube.com/watch?v=B5fjr6iCh9A



Ik vond het erg aangrijpend. Dat filmpje is natuurlijk slechts een zeer klein fragment van de film
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit een mooie documentaire: China Blue

Voor m'n werk heb ik veel contact met Chinese fabrikanten. Dus toen ik deze documentaire had gezien, zei ik meteen tegen m'n baas: We moeten niet meer gaan afdingen hoor!

Inmiddels doen we alleen nog zaken met fabrikanten die strenge onderzoeken hebben gehad en gaan we er ook regelmatig zelf naar toe om een indruk te krijgen hoe het er aan toe gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:pepexx schreef op 22 september 2009 @ 18:57:

Je vraagt om documentaires die aangrijpend of ontroerend zijn, de laatste die genoemd zijn zijn dat.

Wat wil je dan zien, geen dieren en kindermishandeling?



Die over die kinderen in China is schokkend maar wel de waarheid, wil je allen leuke dingen zien?, gek genoeg gaan documentaires niet vaak over leuke en gezellige onderwerpen.



Zoals ik al zei; kinder- en dierenmishandeling vallen voor mij niet onder de noemer aangrijpend of ontroerend.



Dus nee, dat wil ik niet zien, dank u.

En verder heb ik mezelf al uitgelegd.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Oh, nog een paar:



'Close Up: De wereld van Keith Haring'. Inspirerend, online te bekijken.

'Être et avoir', ontroerend portret van een klein Frans dorpsschooltje.



En ik hoef echt verschrikkelijke dingen ook niet te zien hoor. Natuurlijk moeten deze zaken bekend worden, en ik snap dat collectieve verontwaardiging met beeld en muziek nu eenmaal gemakkelijker te bereiken is. Maar om er even lekker voor te gaan zitten, nee.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net 'Abandoned Children' gezien..(en vanmiddag al 'the most hated family..' - dit is geen goed topic voor me want ik heb eigenlijk heel veel te doen )



Ik snap dat je deze wat te heftig vindt hoor La Vie en Rose, maar ik denk wel dat het stempel "Indrukwekkende documentaires" er perfect oppast (indrukwekkend op een verdrietige manier...)



Kent iemand de documentaire over mensen die kinderen lopend over de himalaya van Tibet naar noord-India (dacht ik..) brengen zodat ze daar naar school kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Die Up-serie ben ik ook in geïnteresseerd, waar kan ik die online bekijken?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Maar lieve mensen, even serieus, waarom moet ik iets gaan bekijken wat mij dusdanig van slag maakt dat ik uren lang jankend op de bank zit?



Ik bedoel, ik heb al vaak genoeg zulk soort beelden gezien, daarom weet ik gewoon dat ik dat niet meer wil. Ik sluit mijn ogen niet, nogmaals, ik weet wat voor ellende er in de wereld speelt. Ik wil het gewoon niet zien, ik kan dat niet verdragen.



Daarnaast noem ik kinder- en dierenmishandeling niet indrukwekkend, maar afschuwelijk en schokkend. Dat vind ík.

En dat mag ik vinden.



En nu hou ik er over op
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens LVeR.

Die up serie is volgens mij niet online te bekijken. Het is ook nogal veel. Je kan wel de DVD bestellen op Bol.com. En bij de Volkskrant hadden ze een tijdje geleden een aanbieding.



Hier is een link over de serie; http://en.wikipedia.org/wiki/Up_Series
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 22 september 2009 @ 19:35:

Maar lieve mensen, even serieus, waarom moet ik iets gaan bekijken wat mij dusdanig van slag maakt dat ik uren lang jankend op de bank zit?



Ik bedoel, ik heb al vaak genoeg zulk soort beelden gezien, daarom weet ik gewoon dat ik dat niet meer wil. Ik sluit mijn ogen niet, nogmaals, ik weet wat voor ellende er in de wereld speelt. Ik wil het gewoon niet zien, ik kan dat niet verdragen.



Daarnaast noem ik kinder- en dierenmishandeling niet indrukwekkend, maar afschuwelijk en schokkend. Dat vind ík.

En dat mag ik vinden.



En nu hou ik er over op



Ik ben precies hetzelfde, La Vie.

Ik ga die Chinese docu dan ook niét kijken, om dezelfde redenen. Zelfbescherming hè?
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hoef je niets te kijken wat je niet wil joh! :-)



Maar ik begreep dit forum als een algemeen voor-wie-het-wil-zien tips (misschien werkt het niet zo hoor, ik ben nog maar een rookie hier) en ik ben persoonlijk "blij" - sorry, blij slaat de plank een beetje mis maar ik weet even geen beter woord- dat ik deze docu gezien heb.



Ik denk dat de grens tussen 'indrukwekkend' en 'afschuwelijk' voor mij ligt bij hoe integer de docu gemaakt is en hoe er met het onderwerp wordt omgegaan. "OH MY GOD!! HE'S CRASHING INTO THAT CARRR!!!" = afschuwelijk , de manier waarop deze gedraaid werd (ondanks duidelijke onderdrukte woede in de stem van de maakster) = integer en dus indrukwekkend



Maar nogmaals: je hoeft natuurlijk niks! Meerkat Manor is ook een docu en wel echt leuk!:-d
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de link fladder, ik ga eens even kijken..!



Ja, Robo, noem het zelfbescherming, inderdaad.

Ik weet bijvoorbeeld nog goed dat ik lang geleden eens wat aan het zappen was. Ik kwam terecht bij SBS6, 'Reportage' ofzo (wat ik over het algemeen ook wel eens kijk als het onderwerp me interesseert) Het ging over nanny's die met de verborgen camera werden gefilmd en een waarop duidelijk te zien was hoe ze hun oppaskinderen (soms zelfs kleine baby's!) vreselijk mishandelden. Ik zal niet herhalen wat ik heb gezien, het was afschuwelijk. Drie minuten heb ik het aan kunnen kijken en moest toen echt zo vreselijk janken dat ik de tv heb uitgezet. Ik was zó ongelooflijk kwaad, woest, in staat om bij wijze van door die tv te springen en dat stomme, vieze, kutwijf van een nanny hoogstpersoonlijk iets aan te doen..

Ik ben er gewoon niet geschikt voor om naar zulk soort dingen te kijken. Het zelfde met dierenleed.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Precies La Vie, dat herken ik heel erg. dat je het je gewoon teveel aantrekt. Ik heb dat vooral met dieren, ik herinner me een docu over zwerfhonden in Turkije of Griekenland, in ieder geval een vakantieland. Nou, ik heb er echt een nacht van wakkergelegen en nòg als ik eraan denk kan ik janken.

Dus dan maar niet meer kijken hè Beter voor de gemoedsrust en dat mag gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaren geleden bleef ik hangen in een documentaire die nog steeds wel eens door mijn hoofd spookt. Titel weet ik niet, maar het ging over een vrouw uit Nieuw-Zeeland die een jaar uit haar leven filmt.

Haar uitgangspunt is haar relatie, maar al snel blijkt ze zwanger te zijn en draait het uiteindelijk daarom.

Alles gaat goed, de zwangerschap en de bevalling, maar uiteindelijk overlijdt haar pasgeboren zoontje plotsklaps.

Alles wordt gefilmd, de bevalling, maar ook wat daarna gebeurt.

Het verdriet en het afscheid van het kindje.

Zo intens verdrietig, maar integer gefilmd.



Weet iemand misschien hoe deze docu heet?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Nysse, ik hou wel van wat diepere, aangrijpende, zielige en trieste docu's. Ik heb er genoeg gezien waarbij ik een traantje weg pink, die me diep raken, waaraan ik nog dagen lang denk.



En die vind ik fijn om te zien, dat wil ik ook. Dat doet me wat.



Maar niet zúlk soort, echt niet.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, die Meerkat Manor heb ik gezien, erg leuk inderdaad.





Ook iets voor Elninjoo..aangezien ze dat genre noemde.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven