Entertainment alle pijlers

Maestro 2025-2026

14-11-2025 01:00 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het nieuwe seizoen Maestro is vanaf 21 december te zien

In Maestro gaat een diverse groep kandidaten de uitdaging aan om de meest complexe klassieke en populaire muziekstukken feilloos te dirigeren.
De presentatie is wederom in handen van Frits Sissing.
De vakjury bestaat ook dit seizoen uit dirigent en pianist Ed Spanjaard, contrabassist en dirigent Dominic Seldis en violist Isabelle van Keulen.

Dit keer wagen deze mensen zich aan een van de meest indrukwekkende uitdagingen in de muziekwereld:

• Zanger en presentator Jamai Loman
• illusionist Hans Klok
• Acteur Liz Snoijink
• Singer-songwriter Froukje Veenstra
• Cabaretier en acteur Isabelle Kafando
• Ex-commando Dai Carter
• Cabaretier en acteur Annick Boer
• Acteur Daniel Cornelissen

Van ontroering tot uitbundigheid: de deelnemers brengen muziek tot leven die raakt, verrast en verbindt. Maestro is niet alleen een competitie, maar ook een uitnodiging om klassieke muziek (opnieuw) te ontdekken.
Dit jaar hebben ze onder andere populaire klassieke stukken en filmmuziek op het repertoire staan. Het nieuwe jaar luiden ze in met een Weens Nieuwjaarsconcert.
In de finale brengen de finalisten traditiegetrouw een eigen interpretatie van De Vijfde van Beethoven.

Maestro is te zien vanaf zondag 21 december wekelijks om 21.25 uur bij AVROTROS op NPO 1.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
La_Galette schreef:
11-01-2026 21:15
Magistraal mooi, Jamai met Schindlers List. Echt tot tranen geroerd.
Mee eens, de tranen stonden in mijn ogen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ja, hier ook!
Terechte score.

En je bent zo slecht als je laatste optreden, dat bleek wel weer. Froukje er uit, terwijl ze voorgaande keren goed scoorde.
Jamai deed het prachtig. Ik was ook weer ontroerd, terwijl ik dat muziekstuk maar één keer eerder had gehoord. Mooi hoe de musici uit het orkest óók bewogen waren door hoe hij dirigeerde.

Froukje eruit... ik was een beetje verbaasd. Ze deed het niet goed, maar over de vorige keren was zij vele malen beter dan Isabelle, die er nu vermoedelijk een volgende keer uit zal gaan.
Ik ken het stuk, ben ook opgegroeid en doe nog steeds aan klassieke muziek dus ben kritisch. Ik hink bij dit programma altijd op twee benen, want: dirigenten studeren er jaren voor en dan zouden kandidaten 'dit kunstje' even snel kunnen leren. Anderzijds kan ik het alleen maar toejuichen dat op deze manier klassieke muziek voor het grote publiek ook aantrekkelijk gemaakt wordt.
Ik keek niet dit seizoen, maar heb het stukje met Jamai net gekeken en ik was echt geroerd, wat deed hij dit goed! Overgang naar snelle deel..en hij was echt in charge, met alle ruimte voor de musici om de sterren van de hemel te spelen.
Prachtig, werkelijk.
Ik denk dat het programma inderdaad wel eraan bijdraagt dat een breder publiek kijkt en luistert naar klassiekere muziek.

Verder ben ik ook met je eens dat dirigeren natuurlijk een vak is waarvoor je een studie moet volgen. Ik denk niet dat de deelnemers zich dat niet realiseren nadat ze hebben deelgenomen. Ik denk ook dat sommigen er wel echt aanleg/talent voor hebben.
Jamai is echt fantastisch! Ik heb alle seizoenen gezien en Carlo Boszhard was toen ook geweldig maar Spike ging toen met de gouden baton er vandoor. Ik hoop toch niet dat die seizoen Annick er met de gouden baton vandoor gaat want Jamai is eigenlijk toch wel de ultieme winnaar. Ik zie de finale gaan tussen hem en Annick.
Ik vond Jamai ook steengoed.

Ik meende te zien dat Bas Treub ook behoorlijk emotioneel was. Volgens mij deed hij enorm zijn best om het niet al te veel te laten blijken maar zijn reactie op de complimenten liet het zien en hij keerde ook enigszins in zichzelf toen het stuk was afgelopen.

Wel mooi dat muziek dat met je kan doen.
Frommeltje schreef:
12-01-2026 14:45
Ik vond Jamai ook steengoed.

Ik meende te zien dat Bas Treub ook behoorlijk emotioneel was. Volgens mij deed hij enorm zijn best om het niet al te veel te laten blijken maar zijn reactie op de complimenten liet het zien en hij keerde ook enigszins in zichzelf toen het stuk was afgelopen.

Wel mooi dat muziek dat met je kan doen.
Ik zag dat ook, hij leek echt tranen weg te slikken, maar met hem het hele orkest. Het was ook echt prachtig.
KatjaSasja schreef:
12-01-2026 08:07
Ik ken het stuk, ben ook opgegroeid en doe nog steeds aan klassieke muziek dus ben kritisch. Ik hink bij dit programma altijd op twee benen, want: dirigenten studeren er jaren voor en dan zouden kandidaten 'dit kunstje' even snel kunnen leren. Anderzijds kan ik het alleen maar toejuichen dat op deze manier klassieke muziek voor het grote publiek ook aantrekkelijk gemaakt wordt.
Ik keek niet dit seizoen, maar heb het stukje met Jamai net gekeken en ik was echt geroerd, wat deed hij dit goed! Overgang naar snelle deel..en hij was echt in charge, met alle ruimte voor de musici om de sterren van de hemel te spelen.
Prachtig, werkelijk.

Als er nou iets duidelijk wordt bij dit programma is dat het geen kunstje is wat je even leert vind ik.
Het is zeker geen kunstje dat je even kunt leren. Ik denk dat Jamai een aangeboren talent heeft om dit te doen. Hij blijkt heel muzikaal te zijn. Het was werkelijk prachtig gisteravond. Ik hoop ook dat hij gaat winnen. De nadruk op zijn klasse kan nu niet teveel gelegd worden. Het zou voor de anderen bijna niet meer te doen zijn om gemotiveerd te blijven.
urim schreef:
12-01-2026 07:52
Froukje eruit... ik was een beetje verbaasd. Ze deed het niet goed, maar over de vorige keren was zij vele malen beter dan Isabelle, die er nu vermoedelijk een volgende keer uit zal gaan.
Zou het misschien zijn dat Froukje wel beter was alle keren, maar niet zoveel ontwikkelde. Soort hoger "start-talent", maar geen stijgende lijn. Was qua stemming ook wel close.
Ben benieuwd hoe Daniël het volgende week doet. Was deze keer een gelukstreffer of blijft hij verbeteren?
MRLM schreef:
12-01-2026 18:16
Zou het misschien zijn dat Froukje wel beter was alle keren, maar niet zoveel ontwikkelde. Soort hoger "start-talent", maar geen stijgende lijn. Was qua stemming ook wel close.
Ben benieuwd hoe Daniël het volgende week doet. Was deze keer een gelukstreffer of blijft hij verbeteren?

Ja, dat is ook goed mogelijk. Had ik niet bij stilgestaan.
Daniel deed het goed. Fijn! Hij groeit echt.
En Jamai! Ongelofelijk!
Wat Jamai doet, is echt ongelofelijk. Hij leeft gewoon in die muziek en ademt het en daardoor gaan de muzikanten ook echt stralen, fantastisch.
En Jamai! Ongelofelijk!
Ik hou zo van Ode an die Freude. Prachtig!
Jammer dat Jamai met Beethoven niet een wat langer stuk kreeg. Ik vond het nu wel heel erg ingekort.
Ik vond hem geweldig in het dirigeren van het slagwerk stuk. Wat ontzettend knap!
Ik was er heilig van overtuigd finale tussen Jamai en Annick maar wauw, wat deed Daniel het gisteren ook goed zeg.

Ik vond Jamai zijn stuk met de slagwerkers fantastisch maar ode an die Freude vond ik tegenval, voor mij waren dat geen 9’ens
Ik vind zo’n koor met het orkest altijd zo’n kippenvelmoment.

En wij zaten hier bij Jamai ook van ‘zit hij weer aan zijn bril!’ Maar later bleek waarom.
Voor mij was het hoogtepunt vanavond het Dies Irae van Verdi. Weet niet eens meer wie het dirigeerde. Kippenvel.
Brooklyn28 schreef:
19-01-2026 10:09
Voor mij was het hoogtepunt vanavond het Dies Irae van Verdi. Weet niet eens meer wie het dirigeerde. Kippenvel.
Isabelle dirigeerde dat.
Lacrimosa :flirting: dat gaat gespeeld worden op mijn uitvaart, prachtig.
Maar ik vond de andere stukken met koor ook geweldig, ik ben een liefhebber.
Maar wat is Jamai ontzettend goed zeg wauw :heart:
Wat een mooi programma!

Daniel doet het steeds beter!

En Jamai....je kan duidelijk merken dat hij al een muzikale achtergrond heeft. Wat is die steengoed! Hij komt uit Schoonhoven, vertelde hij nou dat hij daar lid was geweest van een muziekvereniging? Mijn vader is geboren en opgegroeid in Schoonhoven en als je lid was van een van die Schoonhovense muziekverenigingen had je het wel gemaakt zei mijn 82jarige vader!

Voor de overige deelnemers is het wel strijden om plek 2 volgens mij, want vanaf de eerste aflevering steekt Jamai er met kop en schouders boven uit. Ik hoop dat hij er wat mee gaat doen!
Weer enorm genoten vanavond. Ik had een feestje aan de eind van de middag, maar zorgde dat ik op tijd thuis was voor Maestro!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven