Entertainment alle pijlers

Maestro 2025-2026

14-11-2025 01:00 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het nieuwe seizoen Maestro is vanaf 21 december te zien

In Maestro gaat een diverse groep kandidaten de uitdaging aan om de meest complexe klassieke en populaire muziekstukken feilloos te dirigeren.
De presentatie is wederom in handen van Frits Sissing.
De vakjury bestaat ook dit seizoen uit dirigent en pianist Ed Spanjaard, contrabassist en dirigent Dominic Seldis en violist Isabelle van Keulen.

Dit keer wagen deze mensen zich aan een van de meest indrukwekkende uitdagingen in de muziekwereld:

• Zanger en presentator Jamai Loman
• illusionist Hans Klok
• Acteur Liz Snoijink
• Singer-songwriter Froukje Veenstra
• Cabaretier en acteur Isabelle Kafando
• Ex-commando Dai Carter
• Cabaretier en acteur Annick Boer
• Acteur Daniel Cornelissen

Van ontroering tot uitbundigheid: de deelnemers brengen muziek tot leven die raakt, verrast en verbindt. Maestro is niet alleen een competitie, maar ook een uitnodiging om klassieke muziek (opnieuw) te ontdekken.
Dit jaar hebben ze onder andere populaire klassieke stukken en filmmuziek op het repertoire staan. Het nieuwe jaar luiden ze in met een Weens Nieuwjaarsconcert.
In de finale brengen de finalisten traditiegetrouw een eigen interpretatie van De Vijfde van Beethoven.

Maestro is te zien vanaf zondag 21 december wekelijks om 21.25 uur bij AVROTROS op NPO 1.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, schitterend!
Jamai steekt er ontzettend veel tijd in om het stuk te ontleden, te begrijpen. Maar ik kan me voorstellen dat 3 of 5 jaar naar het conservatorium om echt dirigent te worden te veel is.

Ik had verwacht dat Daniel er uit zou gaan. Of in ieder geval niet met zo’n enorm verschil zou winnen.
De keuze voor Daniel geeft wel aan dat het orkest meer vertrouwen in hem had dan in Annick. Daniel is heel erg gegroeid en dat werd vanavond beloond.
himalaya schreef:
25-01-2026 22:09
Ja, schitterend!
Jamai steekt er ontzettend veel tijd in om het stuk te ontleden, te begrijpen. Maar ik kan me voorstellen dat 3 of 5 jaar naar het conservatorium om echt dirigent te worden te veel is.

Ik had verwacht dat Daniel er uit zou gaan. Of in ieder geval niet met zo’n enorm verschil zou winnen.
Ik snap het grote verschil tussen Daniel en Annick ook niet.
Ik zag het verschil wel. Ik ben niet voldoende thuis in de muziek om het te benoemen, maar ik zag wel dat Daniel met meer gevoel en inlevingsvermogen dirigeerde. Annick bleef in mijn ogen toch meer afstandelijk, hoewel ze wel heel erg investeerde in de muziek. Ze had zich ongelofelijk goed voorbereid.
Ik heb niets met of tegen Jamai, maar vind het oprecht fijn voor hem dat hij dit talent bij zichzelf ontdekt heeft.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hier staat een mooi artikel over de kunst van het dirigeren, geschreven door de voorzitter van de bond van orkestdirigenten.
Maestro is natuurlijk niet echt te vergelijken met het werk van een dirigent, daar gaat veel meer in zitten. Maar wel leuk :-)
https://www.klankwijzer.nl/260120-8/
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Dankjewel voor de link Kluitje. Mooi dat ook een professional zegt dat een dirigent kwetsbaar moet durven zijn, en op die manier leiderschap kan laten voelen. Op die manier het vermogen heeft om het orkest mee te nemen. En ook niet onbelangrijk: hij benadrukt nog maar eens hoe professioneel de orkestleden zijn. Hoezeer zij vanuit hun vaardigheden in kunnen spelen (letterlijk ;) op dat wat de kandidaten van Maestro hen bieden. De orkestleden zijn flexibel genoeg om ook bij kleine foutjes op de juiste manier door te spelen.
En fantastisch natuurlijk dat Jamai dit talent bij hemzelf ontdekt heeft. Wat hij er ook mee gaat doen.
himalaya schreef:
25-01-2026 22:09

Ik vind Daniel wel echt duidelijk beter dan Annick, snap de keuze dus zeker.

Jamai is buitencategorie in dit programma.
Anna582 schreef:
26-01-2026 11:08
Dankjewel voor de link Kluitje. Mooi dat ook een professional zegt dat een dirigent kwetsbaar moet durven zijn, en op die manier leiderschap kan laten voelen. Op die manier het vermogen heeft om het orkest mee te nemen. En ook niet onbelangrijk: hij benadrukt nog maar eens hoe professioneel de orkestleden zijn. Hoezeer zij vanuit hun vaardigheden in kunnen spelen (letterlijk ;) op dat wat de kandidaten van Maestro hen bieden. De orkestleden zijn flexibel genoeg om ook bij kleine foutjes op de juiste manier door te spelen.
Ik ben amateurmuzikant, en heb ook wel eens meegespeeld in een maestro-concert (wordt ook vaak door amateur-orkesten gedaan). En eigenlijk is het moeilijker om mee te gaan met de dirigent dan 'bij kleine foutjes op de juiste manier door te spelen'.
Als een dirigent een ander tempo aangeeft, en bv het slagwerk gaat daar niet in mee, is het makkelijker om het slagwerk te volgen dan de dirigent. Dus ik vind de professionaliteit van het orkest ook blijken uit hoe ze wel meegaan met de fouten van de dirigent.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Wat en prachtig en heerlijk programma toch! Ik had het idee dat Annick de techniek goed op orde heeft maar, wat één van de juryleden eerder zei, ze mist mimiek in haar gezicht ten opzichte van beide heren. Ik denk dat dat haar de das heeft omgedaan.
Ik kijk uit naar de finale, leuk dat die live is :)
Ik was het ook met de jury eens dat Annick vooral mimiek mist. Ze leek daar zelf verbaasd over te zijn in haar reactie, maar ik vind haar ook in alle gesprekken die ze laten zien dat zij lastig te lezen is qua gelaatsuitdrukkingen. Ik ken haar niet als cabaretier, maar vermoed dat ze hele droge humor heeft? Dat past wel bij de weinige mimiek.

Echt jammer dat we alweer naar de finale gaan.

Hopelijk wordt Maestro niet wegbezuinigd.
Het scheelt natuurlijk dat een deel van de kosten van Maestro terugverdiend worden door de kaartverkoop, en het al die jaren uitverkocht is.

En bijna 2 miljoen kijkers per uitzending, dat is ook wel wat waard.
Kluitje schreef:
26-01-2026 08:43
Hier staat een mooi artikel over de kunst van het dirigeren, geschreven door de voorzitter van de bond van orkestdirigenten.
Maestro is natuurlijk niet echt te vergelijken met het werk van een dirigent, daar gaat veel meer in zitten. Maar wel leuk :-)
https://www.klankwijzer.nl/260120-8/

En ook mensen die er zo over denken (Maartje Rammeloo, professioneel sopraan, op FB):

Ik zit de laatste weken met enorme bewondering naar Maestro van AVROTROS te kijken. En in het bijzonder naar Jamai Loman.

Wat een muzikaliteit, wat een toewijding, en wat een groei laat hij zien. Je ziet iemand die niet alleen talent heeft, maar ook keihard werkt om de muziek recht te doen. Dat is mooi om te zien, als kijker, maar óók als professioneel musicus.

Tegelijk hoor ik om me heen kritiek uit het vak: dat het programma geen realistisch beeld geeft van wat dirigeren écht inhoudt. Dat het vak zoveel meer is dan muzikaal aanvoelen en een beetje de maat slaan.
En daar zit natuurlijk waarheid in. Dirigeren is naast de maat slaan vooral een visie hebben op muziek en dit weten over te brengen. Dat is een instinct (wat Jamai overduidelijk heeft) maar daarnaast jarenlange muziekanalyse, bestuderen van instrumenten, muziektheorie, stijlen, componisten, partituren en nog veel meer.

Maar… Maestro leidt geen dirigenten op. dat is ook helemaal niet wat dit programma pretendeert te doen. Het maakt muziek zichtbaar. Het laat zien hoeveel er gebeurt tussen dirigent en orkest. Het laat voelen hoe spannend, kwetsbaar en intens klassieke muziek kan zijn. En eerlijk? Ik ken als professioneel musicus dirigenten die minder inspirerend zijn en een minder duidelijke slagtechniek hebben dan wat Jamai hier laat zien. 🫣

Wat ik vooral belangrijk vind, is dit: het programma genereert aandacht voor klassieke muziek. En dat is in deze tijd zó waardevol.
In een wereld vol snelheid en oppervlakkigheid zoeken veel mensen juist weer verdieping. Klassieke muziek kan daarin een bijzondere rol spelen. De spanningsboog is anders: langer en gelaagder. Je kunt niet vluchtig luisteren; je wordt uitgenodigd om te vertragen, stil te staan en echt te ademen. Juist daarin kan het een ontsnapping zijn aan de constante prikkels van de realiteit.

Wat ik me dan oprecht afvraag is: waar zijn we eigenlijk bang voor? Dat nu ineens jan en alleman het vak van dirigent gaat overnemen? We zeggen toch zelf dat dat ze dat niet kunnen? Dat er minder respect komt voor het vak? Wat ik juist zie, is méér respect. Mensen krijgen een inkijkje in hoe complex het is.

Als ik dan reacties lees van ouders die zeggen dat hun 16-jarige puber opeens al die klassieke stukken heeft opgeslagen in hun Spotify-playlist… dan zie ik alleen maar winst.
Als dit programma de drempel verlaagt, nieuwsgierigheid wekt en nieuwe oren opent voor deze prachtige kunstvorm, dan is dat iets om te koesteren!!
himalaya wijzigde dit bericht op 29-01-2026 15:35
0.02% gewijzigd
Prachtig, Himalaya. Zo ervaar ik het ook.
Helemaal mee eens :worship:

Wat ik wel apart vind is dat het programma nu aan het 8e seizoen bezig is. Ik beken, dit is de eerste keer dat ik het kijk (en het erg jammer vind dat ik niet eerder ben begonnen). Is er nooit eerder van dat commentaar geweest dan? Dat het allemaal niet zomaar gaat en je moet wel een studie volgen, dit is maar amusement bla bla.
Tuurlijk is dat zo, maar slaat de paniek toe ofzo met die fantastische Jamai :heart:
himalaya schreef:
29-01-2026 13:26
En ook mensen die er zo over denken (Maartje Rammeloo, professioneel sopraan, op FB):

Ik zit de laatste weken met enorme bewondering naar Maestro van AVROTROS te kijken. En in het bijzonder naar Jamai Loman.

Wat een muzikaliteit, wat een toewijding, en wat een groei laat hij zien. Je ziet iemand die niet alleen talent heeft, maar ook keihard werkt om de muziek recht te doen. Dat is mooi om te zien, als kijker, maar óók als professioneel musicus.

Tegelijk hoor ik om me heen kritiek uit het vak: dat het programma geen realistisch beeld geeft van wat dirigeren écht inhoudt. Dat het vak zoveel meer is dan muzikaal aanvoelen en een beetje de maat slaan.
En daar zit natuurlijk waarheid in. Dirigeren is naast de maat slaan vooral een visie hebben op muziek en dit weten over te brengen. Dat is een instinct (wat Jamai overduidelijk heeft) maar daarnaast jarenlange muziekanalyse, bestuderen van instrumenten, muziektheorie, stijlen, componisten, partituren en nog veel meer.

Maar… Maestro leidt geen dirigenten op. dat is ook helemaal niet wat dit programma pretendeert te doen. Het maakt muziek zichtbaar. Het laat zien hoeveel er gebeurt tussen dirigent en orkest. Het laat voelen hoe spannend, kwetsbaar en intens klassieke muziek kan zijn. En eerlijk? Ik ken als professioneel musicus dirigenten die minder inspirerend zijn en een minder duidelijke slagtechniek hebben dan wat Jamai hier laat zien. 🫣

Wat ik vooral belangrijk vind, is dit: het programma genereert aandacht voor klassieke muziek. En dat is in deze tijd zó waardevol.
In een wereld vol snelheid en oppervlakkigheid zoeken veel mensen juist weer verdieping. Klassieke muziek kan daarin een bijzondere rol spelen. De spanningsboog is anders: langer en gelaagder. Je kunt niet vluchtig luisteren; je wordt uitgenodigd om te vertragen, stil te staan en echt te ademen. Juist daarin kan het een ontsnapping zijn aan de constante prikkels van de realiteit.

Wat ik me dan oprecht afvraag is: waar zijn we eigenlijk bang voor? Dat nu ineens jan en alleman het vak van dirigent gaat overnemen? We zeggen toch zelf dat dat ze dat niet kunnen? Dat er minder respect komt voor het vak? Wat ik juist zie, is méér respect. Mensen krijgen een inkijkje in hoe complex het is.

Als ik dan reacties lees van ouders die zeggen dat hun 16-jarige puber opeens al die klassieke stukken heeft opgeslagen in hun Spotify-playlist… dan zie ik alleen maar winst.
Als dit programma de drempel verlaagt, nieuwsgierigheid wekt en nieuwe oren opent voor deze prachtige kunstvorm, dan is dat iets om te koesteren!!
Wat prachtig verwoord Himalaya!
Anna582 schreef:
29-01-2026 19:49
Wat prachtig verwoord Himalaya!
Dit komt van facebook;

Maartje Rammeloo, professioneel sopraan, op FB):

Niet geschreven door himalaya dus.
Nyco schreef:
29-01-2026 19:55
Dit komt van facebook;

Maartje Rammeloo, professioneel sopraan, op FB):

Niet geschreven door himalaya dus.
Klopt!
Terechte winnaar, met 88 punten van het publiek.
himalaya schreef:
01-02-2026 22:17
Terechte winnaar, met 88 punten van het publiek.
Zeker! Als Jamai niet gewonnen had, zou dat wel vreemd geweest zijn. Ik kneep 'm een beetje. De publieksstemmen kunnen soms niet goed uitpakken, maar gelukkig ging het goed.
Ik gunde het Daniel van harte, maar ja: Jamai was zo goed! Hij kon alleen maar de winnaar zijn.
Ik heb genoten vanavond!
Anna582 schreef:
01-02-2026 23:44
Zeker! Als Jamai niet gewonnen had, zou dat wel vreemd geweest zijn. Ik kneep 'm een beetje. De publieksstemmen kunnen soms niet goed uitpakken, maar gelukkig ging het goed.
Ik gunde het Daniel van harte, maar ja: Jamai was zo goed! Hij kon alleen maar de winnaar zijn.
Ik heb genoten vanavond!
Ja, ik kneep hem ook. Zo van ‘Jamai was het hele seizoen de winnaar, maar nu was Daniel nét even beter..’. Maar toen ik hoorde dat er ook nog 100 publieksstemmen te verdelen waren, had ik weer goede hoop. Vertrouwen in de mensheid 😁
Benieuwd wat Jamai gaat doen met zijn net ontdekte talent. Muzikaal was hij natuurlijk altijd al, maar dirigeren is toch even een andere uitdaging. Hij lijkt mij een heel gevoelig mens. Zo'n conservatorium opleiding van 3 a 5 jaar is niet mis. Hij zou z'n hele leven om moeten gooien. Het zou wel geweldig zijn als hij het zou doen.
Ik had Maestro ook al jaren niet meer gevolgd maar de serie toevallig wel en hoe leuk was dat. Jamai is de terechte winnaar en bovendien een hele sympathieke gast, zo gegund.
Anna582 schreef:
02-02-2026 10:37
Benieuwd wat Jamai gaat doen met zijn net ontdekte talent. Muzikaal was hij natuurlijk altijd al, maar dirigeren is toch even een andere uitdaging. Hij lijkt mij een heel gevoelig mens. Zo'n conservatorium opleiding van 3 a 5 jaar is niet mis. Hij zou z'n hele leven om moeten gooien. Het zou wel geweldig zijn als hij het zou doen.

Hij zei in een eerdere aflevering dat hij nu heel leuk werk heeft, en dat dat niet te combineren is met 3-5 jaar conservatorium (of woorden van gelijke strekking)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven