Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 23 oktober 2025 om 17:43
Het is geen hype. Kom op zeg. Er is voldoende onderzoek over te vinden. Zo ook de DSM-V. Het komt alleen niet zo vaak voor en er zijn nog veel vragen over het ontstaan van DIS. Of roos het heeft is maar de vraag. Dat denk ik niet aangezien ze heel geraffineerd aan de slag ging en er bewust zelf voor kiest wie ze wanneer is. Dit past niet bij DIS.
donderdag 23 oktober 2025 om 17:50
O ja, dat kan ook. Maar ze was in haar hoofd ook Roos, de verpleegkundige, en Mare, het vriendinnetje, en Noukie, het zusje van Mare, dus dan is het meer iets in de richting van eh… ik ken de medische term niet maar ik bedoel de aandoening waarbij mensen meerder persoonlijkheden denken te hebben.martje55 schreef: ↑23-10-2025 16:17Een mogelijkheid die de psychiater niet noemde, maar die ik wel mogelijk acht, is dat er sprake is van een dissociatieve identiteitsstoornis. Waarbij er in Roos haar hoofd een alter bestaat dat Marlotte heet. Dat zou verklaren waarom zij in de laatste aflevering zegt dat Marlotte echt is.
Ik weet het niet, ik denk uiteindelijk dat ‘Roos’ zich heeft laten meeslepen door een zelfgefabriceerd verhaal dat escaleerde en waarvan zij als regisseur geen afstand meer kon doen omdat ze er emotioneel (en creatief
Toevallig keek ik gisteren op HBO Max naar de documentaire over Elizabeth Holmes, een jonge Silicon Valley-oplichtster die miljarden (!) wist los te peuteren bij goedgelovige investeerders die echt geloofden in haar fantasie (ze wilde een soort systeem bedenken waardoor bloed met slechts een druppel uit een vingerprikje kon worden getest op honderden aandoeningen en dat allemaal spotgoedkoop). Over haar gedrag werd door iemand gezegd dat ze waarschijnlijk was meegesleurd in een verhaal dat volledig escaleerde en toen bleef ze maar liegen, deels omdat ze in haar eigen leugens geloofde, deels ook omdat ze zich bezighield met iets ‘goeds’, namelijk de volksgezondheid verbeteren.
Ik vond het heel interessant. Vooral het psychologische aspect: hoe komt het dat ogenschijnlijk intelligente en normaal functionerende (ogenschijnlijk dus!) mensen zo verstrikt raken in een zefgesponnen web van leugens? Waarom trappen zoveel mensen erin? Ja, omdat ze ogenschijnlijk normaal zijn.
Misschien is het ook een soort zelfoverschatting: deze twee vrouwen (Roos en Elizabeth Holmes) hebben waarschijnlijk best veel mee, waardoor ze een zekere trots hebben, en dan loopt een leugen vreselijk uit de hand en kunnen ze niet toegeven - te trots - dat er iets grandioos is misgegaan. Daar kan ik me ergens wel iets bij voorstellen.
donderdag 23 oktober 2025 om 17:59
Die indruk kreeg ik ook. Dat ze wilde doen laten geloven dat ze een ziektebeeld heeft en dat dat dit allemaal heeft veroorzaakt.
Maar wat ik veel waarschijnlijker acht is dat er geen ziektebeeld is. Misschien speelt er best wel iets in haar achtergrond maar ik vermoed dat ze naar iets als een psychose aan het hinten was omdat ze niet kan of wil toegeven dat ze dit bij vol bewustzijn heeft gedaan.
Zou ook best gênant zijn natuurlijk én het roept meer woede op dan als je echt een patiënt bent met een psychose, schizofrenie oid.
Ik denk dat het uit de hand gelopen is, een kick gaf, verslavend werkte of dat ze gewoon niet wist hoe ze dit dan in godsnaam kon stoppen.
Het zou wel interessant zijn een vervolg hierop te horen maar ik denk niet dat we dat gaan krijgen.
donderdag 23 oktober 2025 om 18:30
Brengt me bij het volgende: deze persoon hier achter gaat misschien wel per direct door bij met het volgende bedrog en misleiding.
Ditmaal onder haar eigen naam en persoon (dat is immers al bekend) maar door zich bij de hulpverleners - of bij de rechter als het tot een zaak komt - voor te doen als een patiënt die het echt allemaal niet meer weet of door zich verward voor te doen, de ene keer helder, de andere keer wazig.
Ditmaal onder haar eigen naam en persoon (dat is immers al bekend) maar door zich bij de hulpverleners - of bij de rechter als het tot een zaak komt - voor te doen als een patiënt die het echt allemaal niet meer weet of door zich verward voor te doen, de ene keer helder, de andere keer wazig.
donderdag 23 oktober 2025 om 18:54
Het Pieter Baan Centrum prikt daar wel doorheen hoor.Dala schreef: ↑23-10-2025 18:30Brengt me bij het volgende: deze persoon hier achter gaat misschien wel per direct door bij met het volgende bedrog en misleiding.
Als ze geen serieuze hulp zoekt dan is de kans wel groot dat ze daar een keer belandt. Maar ik vraag me af of ze zelf wel echt in de gaten heeft dat ze een groot probleem heeft. Ze was vooral verantwoordelijkheid aan het afschuiven en aan het zeggen wat het meest zelfbeschermend klinkt.
donderdag 23 oktober 2025 om 19:35
Ja, denk ik ook. Zeker in corona-tijd.
En ach... wij steken toch ook een aantal uren in het luisteren van de podcasts en het hier evalueren van de inhoud.
Ieder zijn 'hobby'.
donderdag 23 oktober 2025 om 19:37
Erla schreef: ↑23-10-2025 17:43Het is geen hype. Kom op zeg. Er is voldoende onderzoek over te vinden. Zo ook de DSM-V. Het komt alleen niet zo vaak voor en er zijn nog veel vragen over het ontstaan van DIS. Of roos het heeft is maar de vraag. Dat denk ik niet aangezien ze heel geraffineerd aan de slag ging en er bewust zelf voor kiest wie ze wanneer is. Dit past niet bij DIS.
Precies.
donderdag 23 oktober 2025 om 22:07
Het staat echt heel ernstig ter discussie hoor.Erla schreef: ↑23-10-2025 17:43Het is geen hype. Kom op zeg. Er is voldoende onderzoek over te vinden. Zo ook de DSM-V. Het komt alleen niet zo vaak voor en er zijn nog veel vragen over het ontstaan van DIS. Of roos het heeft is maar de vraag. Dat denk ik niet aangezien ze heel geraffineerd aan de slag ging en er bewust zelf voor kiest wie ze wanneer is. Dit past niet bij DIS.
Wikipedia kan het beter samenvatten dan ik:
Maar los daarvan zou ze dan alter ego’s nog altijd van alles moeten hebben laten fabriceren. Er lag toch echt geen enkel alter ego in Beverwijk.After multiple personality disorder (MPD) was recognized as a diagnosis in DSM-III in 1975, an epidemic of the disorder spread across North America, closely tied to the satanic panic. Therapists began using hypnosis on patients, believing they were discovering alters and recovering forgotten memories of satanic ritual abuse. Psychologists familiar with the malleability of memory argued they were constructing false memories.[7] Diagnoses reached 50,000 by the 1990s, and the FBI failed to validate allegations made against caregivers. Skepticism increased when MPD patients recovered from the behavior, retracted their false memories, and brought successful lawsuits against therapists.
donderdag 23 oktober 2025 om 22:09
Ik denk idd zeker dat zij géén DIS heeft. DIS ontstaat vaak na vroegkinderlijk trauma, waarbij je bv misbruikt wordt als zeer jong kind en dan als overlevingsmechanisme uit je lichaam treedt en tijdelijk een ander persoon wordt. Oók psychose hangt vaak samen met trauma (bv de stemmen begonnen op de leeftijd dat je ook voor het eerst misbruikt werd). Maar Roos was bewust aan het liegen en bedriegen. Ze heeft zeker een stoornis want dit doe je niet als gezond en normaal persoon met empathie en inlevingsvermogen. Maar ook met een stoornis kan ze gewoon toerekeningsvatbaar en verantwoordelijk zijn voor haar daden.Erla schreef: ↑23-10-2025 17:43Het is geen hype. Kom op zeg. Er is voldoende onderzoek over te vinden. Zo ook de DSM-V. Het komt alleen niet zo vaak voor en er zijn nog veel vragen over het ontstaan van DIS. Of roos het heeft is maar de vraag. Dat denk ik niet aangezien ze heel geraffineerd aan de slag ging en er bewust zelf voor kiest wie ze wanneer is. Dit past niet bij DIS.
vrijdag 24 oktober 2025 om 00:20
https://www.ad.nl/buitenland/schotse-22 ... ~afb7dc54/
Ik kom ineens ook allerlei nieuwsberichten tegen van oplichters en bedriegers.
vrijdag 24 oktober 2025 om 07:27
Och jee.framboosje123 schreef: ↑24-10-2025 00:20https://www.ad.nl/buitenland/schotse-22 ... ~afb7dc54/
vrijdag 24 oktober 2025 om 07:28
Och jee.framboosje123 schreef: ↑24-10-2025 00:20https://www.ad.nl/buitenland/schotse-22 ... ~afb7dc54/
vrijdag 24 oktober 2025 om 07:51
framboosje123 schreef: ↑24-10-2025 00:20https://www.ad.nl/buitenland/schotse-22 ... ~afb7dc54/
Jeetje, wat erg! Wat bezielt sommige mensen toch?
vrijdag 24 oktober 2025 om 08:27
Serieus als bron Wikipedia?
Zoals je had kunnen lezen in mijn bericht geef ik ook aan dat ik denk dat ze geen Dis (meerdere persoonlijkheden) heeft. Verder weten we te weinig over Roos om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
vrijdag 24 oktober 2025 om 09:09
Het was een tijdje een hype om elke scheet een hype te noemen. Sommigen blijven daarin kennelijk.Erla schreef: ↑23-10-2025 17:43Het is geen hype. Kom op zeg. Er is voldoende onderzoek over te vinden. Zo ook de DSM-V. Het komt alleen niet zo vaak voor en er zijn nog veel vragen over het ontstaan van DIS. Of roos het heeft is maar de vraag. Dat denk ik niet aangezien ze heel geraffineerd aan de slag ging en er bewust zelf voor kiest wie ze wanneer is. Dit past niet bij DIS.
vrijdag 24 oktober 2025 om 20:53
Ja, ik heb de discussie destijds aardig bijgehouden maar nu echt geen zin om web of science binnenstebuiten te keren en er een wetenschappelijke verhandeling over te schrijven, en voor korte samenvattingen is Wikipedia erg geschikt. Dat een mate van dissociëren bestaat is wel duidelijk, het optuigen van allerlei alter ego’s is dat niet. Niet voor niets is de naam veranderd.
vrijdag 24 oktober 2025 om 21:41
zaterdag 25 oktober 2025 om 10:44
Wow, wie verzint dit? Valt voor mij in dezelfde categorie als het verhaal van Marlotte.framboosje123 schreef: ↑24-10-2025 00:20https://www.ad.nl/buitenland/schotse-22 ... ~afb7dc54/
zaterdag 25 oktober 2025 om 11:14
Ja vind ik ook. Maar ik vind het ook zielig. Het klinkt alsof die mensen hun hunkeren naar aandacht, gezien worden.PoesMinoes schreef: ↑25-10-2025 10:44Wow, wie verzint dit? Valt voor mij in dezelfde categorie als het verhaal van Marlotte.
Het doet me ineens ook denken aan den verhaal dat ik ooit als kind hoorde. Maar ik weet niet meer of het ging om een persoon die mijn ouders zelf kenden of het ergens gelezen hadden of ik het zelf ergens had gelezen. Maar die vrouw stuurde altijd met (kerst)kaarten naar zichzelf. Onder allemaal verschillende namen, handschriften etc. Dat is mij altijd bijgebleven. Past hier ook wel een beetje binnen en zal denk ik ook gaan over eenzaamheid en gebrek aan echt contact en gezien worden.
Ik denk dat dit allemaal in dezelfde categorie past maar geen idee of het een aandoening betreft.
zondag 26 oktober 2025 om 08:53
In dit topic worden nog 2 podcasts genoemd: Sweet Bobby en Keira's baby. Het is blijkbaar iets wat vaker voorkomt. Ik heb ze beide met fascinatie en afschuw geluisterd.PoesMinoes schreef: ↑25-10-2025 10:44Wow, wie verzint dit? Valt voor mij in dezelfde categorie als het verhaal van Marlotte.
zondag 26 oktober 2025 om 10:12
Ook wel gevalletje hoe dan??? Hoe heeft de ‘vader’ dat niet door?PoesMinoes schreef: ↑25-10-2025 10:44Wow, wie verzint dit? Valt voor mij in dezelfde categorie als het verhaal van Marlotte.
Tegelijkertijd: in een artikel staat dat ze in de gevangenis thuishoort maar voor het overtreden van welke wet?
(Die nepzwangere vrouw dus)
zondag 26 oktober 2025 om 11:40
Ik denk dat je dat moet opvatten zoals mensen soms ook wel eens zeggen: "die, die is knettergek en hoort thuis in het gesticht."
En mensen voelen zich opgelicht omdat ze spulletjes hebben gekocht. Maar eigenlijk is het vooral heel erg eenzaam en zielig (die nep zwangere vrouw). Het ging haar er echt niet om om lekker gratis spulletjes te krijgen maar om dat aandacht die (vaak) gepaard gaat met een zwangerschap.
zondag 26 oktober 2025 om 12:51
Er staat dit: ‘ Velen vinden dat ze hulp nodig heeft, maar eigenlijk hoort ze in de gevangenis.’Dala schreef: ↑26-10-2025 11:40Ik denk dat je dat moet opvatten zoals mensen soms ook wel eens zeggen: "die, die is knettergek en hoort thuis in het gesticht."
En mensen voelen zich opgelicht omdat ze spulletjes hebben gekocht. Maar eigenlijk is het vooral heel erg eenzaam en zielig (die nep zwangere vrouw). Het ging haar er echt niet om om lekker gratis spulletjes te krijgen maar om dat aandacht die (vaak) gepaard gaat met een zwangerschap.
Maar ik snap wel dat je flink kwaad bent als je er zelf tijd en geld aan hebt besteed.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in