Entertainment alle pijlers

Rechtszaak Marco Borsato

28-10-2025 11:31 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afbeelding
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-10-2025 13:10
Reden: titel aangepast
0.00% gewijzigd
Stressed is just desserts spelled backwards
Iedere keer word ik onpasselijk als ik onder zo’n opiniestuk weer van die zemelige goody two shoes zie die zich weer moeten profileren als ‘onbevooroordeeld’. En menen anderen de maat te moeten nemen over hoe zij hun werk dienen uit te oefenen om zo zichzelf en hun ondermaatse coachbedrijfje te moeten profileren.

Als zelfs maar de helft van wat die huilstruik zelf heeft gezegd te hebben gedaan is gebeurd, dan kun je toch niet anders dan tot de conclusie te komen dat het een viezerik is. Er is gewoon geen context mogelijk waarin dat zelfs in de verre verte ‘begrijpelijk’ is.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik vond de column goed, het commentaar daaronder weer typerend, zeker gezien het artikel een paar posts daarboven.

Edit: wat Lemoos schrijft.
Lori schreef:
21-11-2025 09:31
https://www.linkedin.com/posts/abbie-ch ... vyboNvyMdI

Als jullie onverhoopt ergens mijn naam zien staan, dan hoor ik dat graag. 😬
Dank je wel! En je naam zie ik nergens staan 😉

Ook hier op LinkedIn zie ik in de reacties nog heel veel mensen en ook veel vrouwen die het toch voor hem opnemen. De "laten we vooral de rechtzaak afwachten" reacties zijn meer. Alles wat hij heeft gezegd in de rechtzaal vind ik al genoeg voor een veroordeling.

Overigens ben ik het het ook niet helemaal eens met hoe hij de moeder als slachtoffer wegzet maar zij staat niet terecht in deze zaak.

Even een aanpassing naar aanleiding van een reactie hieronder. Misschien niet genoeg voor een veroordeling maar voor mij wel voldoende om te zirn dat het gewoon een viespeuk is. Ik hoop uiteindelijk dat er voldoende bewijs is om hem te veroordelen voor ontucht met een minderjarige.
misssunshine wijzigde dit bericht op 21-11-2025 14:18
Reden: Aanvulling
12.00% gewijzigd
LemoosGaatDoor schreef:
21-11-2025 09:46
Iedere keer word ik onpasselijk als ik onder zo’n opiniestuk weer van die zemelige goody two shoes zie die zich weer moeten profileren als ‘onbevooroordeeld’. En menen anderen de maat te moeten nemen over hoe zij hun werk dienen uit te oefenen om zo zichzelf en hun ondermaatse coachbedrijfje te moeten profileren.

Als zelfs maar de helft van wat die huilstruik zelf heeft gezegd te hebben gedaan is gebeurd, dan kun je toch niet anders dan tot de conclusie te komen dat het een viezerik is. Er is gewoon geen context mogelijk waarin dat zelfs in de verre verte ‘begrijpelijk’ is.
Nou ja dit dus! Ik word daar ook kwaad om.
LemoosGaatDoor schreef:

A-men.
Lori schreef:
21-11-2025 06:03
http://corr.es/609162 "We maken een spektakel van een zedenzaak – omdat we niet kunnen verteren hoe alledaags misbruik is"

Ik kukel van de bank af:

Freud wíst dus dat zijn patiënten hadden geleden onder misbruik, maar gaf er de voorkeur aan om meisjes weg te zetten als kleine verleidstertjes van hun vader en vrouwen als hysterisch zodat Freud zélf niet buiten de groep viel @( .

En sprookjes waarin misbruikte vrouwen en meisjes zich eeuwenlang konden herkennen, wáren er dus wel maar werden uiteindelijk vervangen door de versies waarin de man weer de held is (en vrouwen gemene stiefmoeders).
Ars longa, vita brevis
LemoosGaatDoor schreef:

not huilstruik :HA:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Goede artikelen, Lori!
En inderdaad walgelijke reacties weer onder dat Linkedin stuk.
Dat soort reacties kom ik irl ook vaak tegen.
Er is helemaal niemand die zich beperkt tot Borsato, het moet áltijd over die moeder gaan. Niemand die eens zegt 'Ja wat een lul.' en dan klaar.
Als ze het zeggen, wordt het gevolgd door 'Maar die moeder is ook wel heel raar hoor.'
Bij mij slaan inmiddels zo'n beetje de stoppen door als mensen dat zeggen, ik vind het heel moeilijk om rustig te blijven zeggen dat ze niet in die eeuwenoude tactiek moeten trappen.
Dat doe ik al jaren maar het lijkt nergens te blijven hangen.
Het blijven allemaal vrouwenhaters en ze beseffen het niet eens.
Terwijl er zoveel over geschreven is, maar alleen de mensen die al weten hoe het zit, lezen die artikelen.
Zoveel mensen zijn totaal clueless maar wel een grote bek over van alles.
Misssunshine schreef:
21-11-2025 08:56
Ik vond de column van Abbie Chalgoum op instagram, Het land waar we liever meezingen dan nadenken ook heel goed. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik hem kan delen hier.
Tja, het hele land zingt natuurlijk niet met Marco Borsato mee.

Hij zegt:

"Wat de rechter ook beslist, dit gaat óók over de cultuur waarin dit kon ontstaan. Over de stiltes, de wegkijkers, en de mensen die liever het succes beschermen dan de kwetsbare stemmen daaronder. Want niets is zo Nederlands als selectieve verontwaardiging. We schreeuwen moord en brand als een rapper te grof is,
maar als een volksheld wordt verdacht van ontucht, mompelen we: “Laten we eerst de rechtszaak afwachten.” Dat wachten doen we met zijn muziek op repeat. Op verjaardagen, in sportscholen, bij talkshows. Het geheugen is hier net zo kort als de aandachtsspanne van een talkshowtafel."

Hij doet net alsof iedereen er zo in staat. En dat klopt gewoon niet. Ik vraag me ook af of dit nu wel zo cultuurgebonden is en of wat nu gebeurt rondom de strafzaak wel zo typisch Nederlands is.

Hij gaat er ook aan voorbij dat Borsato al jaren niet meer heeft opgetreden en dat hij ook actief wordt gecancelled. Niet door iedereen en alle radiostations, maar het gebeurt wel degelijk.
Lori schreef:
21-11-2025 06:03
http://corr.es/609162 "We maken een spektakel van een zedenzaak – omdat we niet kunnen verteren hoe alledaags misbruik is"
Ik vind dit stuk wel zeer goed.
Wat mij in deze zaak het meest raakt, is dat sommige factoren worden meegewogen die eigenlijk helemaal geen rol zouden mogen spelen. Bijvoorbeeld de reputatieschade die Marco Borsato heeft opgelopen. Hoezo zou dat strafverminderend moeten zijn? Een gewone burger krijgt ook geen “korting” omdat zijn naam door het slijk is gehaald. Het voelt alsof bekendheid een soort privilege wordt. Dat hoort gewoon niet.

Daarnaast vind ik het zorgelijk dat het OM aangeeft dat het slachtoffer geen gevangenisstraf wil. Begrijpelijk, slachtoffers voelen vaak ook na misbruik nog een vorm van loyaliteit of verbondenheid met de dader, zeker als het om iemand uit hun omgeving gaat. Maar juist omdat die gevoelens zo complex zijn, zou dit niet leidend moeten zijn in de strafmaat.

Het recht hoort boven persoonlijke gevoelens te staan, juist om minderjarigen te beschermen. Een meisje van vijftien heeft recht op bescherming, ook als ze zelf twijfelt of ze straf wil voor degene die haar heeft beschadigd.

De eis van vijf maanden voelt als een aanfluiting. De berichten die hij haar stuurde waren seksueel getint en laat duidelijk zien dat er in ieder geval sprake was van een ongepaste en intieme dynamiek vanuit zijn kant. Het is daardoor heel moeilijk vol te houden dat hij “geen enkele seksuele intentie” had richting haar.

Juist omdat die berichten al aantonen dat de grens op dat vlak al vervaagd was, maakt het de inhoud van haar dagboek voor mij veel aannemelijker.

En dan de mensen die hem openlijk steunen…. schamen zij zich niet? Het is één ding dat het bewijs volgens de rechter niet volledig rond te krijgen is, maar het is iets heel anders dat zoveel mensen hem blijven steunen terwijl ze die berichten zelf ook hebben gezien. Die berichten tonen al duidelijk grensoverschrijding aan. Hoe kun je die negeren?

Dit wringt aan alle kanten!
Zenah schreef:
21-11-2025 12:47
Wat mij in deze zaak het meest raakt, is dat sommige factoren worden meegewogen die eigenlijk helemaal geen rol zouden mogen spelen. Bijvoorbeeld de reputatieschade die Marco Borsato heeft opgelopen. Hoezo zou dat strafverminderend moeten zijn? Een gewone burger krijgt ook geen “korting” omdat zijn naam door het slijk is gehaald. Het voelt alsof bekendheid een soort privilege wordt. Dat hoort gewoon niet.

Daarnaast vind ik het zorgelijk dat het OM aangeeft dat het slachtoffer geen gevangenisstraf wil. Begrijpelijk, slachtoffers voelen vaak ook na misbruik nog een vorm van loyaliteit of verbondenheid met de dader, zeker als het om iemand uit hun omgeving gaat. Maar juist omdat die gevoelens zo complex zijn, zou dit niet leidend moeten zijn in de strafmaat.
Dat over die reputatieschade vind ik lastig;. Enerzijds heeft Borsato ook geprofiteerd van zijn roem. Anderzijds kan hij niet een dorp verder gaan wonen weer opnieuw beginnen. Iedereen kent hem.

En voor gewone burgers geldt ook dat als iemands identiteit bekend wordt gemaakt dat dat strafverminderend kan werken.

En ik weet niet of het OM heeft aangegeven dat het slachtoffer geen straf wil. Ik heb het sowieso van de verdediging gehoord. Ook heeft het slachtoffer in haar slachtofferverklaring aangegeven vooral erkenning te willen. Het is haar goed recht dat ze vooral hiernaar op zoek is inplaats van vergelding.
Ook weegt dit volgens mij niet mee in de strafmaat.
Anna75 schreef:
19-11-2025 16:35
Leuk, retorische vragen. Is zíj hier de minderjarige die bescherming nodig heeft? Mag je niet reageren op uitspraken die zij in de media doet?

Quote: “Dan denk ik bijna: hè?! Heb je wel geluisterd naar alles wat er is besproken? Want als je nu nog stééds — en dat is mijn mening hè — denkt dat hij schuldig is, heb ik het idee dat je de rechtszaak niet hebt gevolgd. Ik denk dat het heel duidelijk is allemaal, hoe het daadwerkelijk in elkaar zit.”

Ja, ik heb geluisterd naar MB himself. Dat was inderdaad heel duidelijk.

Jade is allang niet meer minderjarig, maar een volwassen vrouw.
Zenah schreef:
21-11-2025 12:47

Het recht hoort boven persoonlijke gevoelens te staan, juist om minderjarigen te beschermen. Een meisje van vijftien heeft recht op bescherming, ook als ze zelf twijfelt of ze straf wil voor degene die haar heeft beschadigd.
Maar waar haal je vandaan dat het leidend was voor de strafmaat? Ze hebben notabene een gevangenisstraf geëist, dus ze hebben zich er niet door laten leiden.

Daarbij: bij iedere verdachte, in iedere zaak, worden persoonlijke omstandigheden meegewogen. Dus als je in een dorp woont, waarbij iedereen weet dat je X hebt gedaan, dan kan dat net zo goed iets zijn wat wordt meegewogen. Maar als je het persbericht van het OM had gelezen, dan had je dit gezien: "Zo houdt het OM er rekening mee dat de strafzaak al uitgebreid in media is besproken en dat de carrière en het persoonlijke leven van de verdachte daar ernstig onder hebben geleden.

Tegelijkertijd is het zo dat de verdachte kon weten dat niet alleen zijn successen breed worden uitgemeten in de media, maar ook zijn misstappen. Daarbij heeft niet alleen de verdachte veel last van de enorme belangstelling voor deze strafzaak, dat geldt ook voor het slachtoffer."
Lori schreef:
21-11-2025 13:37
Maar waar haal je vandaan dat het leidend was voor de strafmaat? Ze hebben notabene een gevangenisstraf geëist, dus ze hebben zich er niet door laten leiden.

Daarbij: bij iedere verdachte, in iedere zaak, worden persoonlijke omstandigheden meegewogen. Dus als je in een dorp woont, waarbij iedereen weet dat je X hebt gedaan, dan kan dat net zo goed iets zijn wat wordt meegewogen. Maar als je het persbericht van het OM had gelezen, dan had je dit gezien: "Zo houdt het OM er rekening mee dat de strafzaak al uitgebreid in media is besproken en dat de carrière en het persoonlijke leven van de verdachte daar ernstig onder hebben geleden.

Tegelijkertijd is het zo dat de verdachte kon weten dat niet alleen zijn successen breed worden uitgemeten in de media, maar ook zijn misstappen. Daarbij heeft niet alleen de verdachte veel last van de enorme belangstelling voor deze strafzaak, dat geldt ook voor het slachtoffer."
Tja, in een utopische maatschappij misschien, niet in die waar de normale mensen in leven... want sexuele roofdieren in alle vormen hebben eigenlijk zowat vrij spel.
Cancelcultuur bestaat helemaal niet en hij gaat gewoon weer optreden over een tijdje en z'n fan's en de mensen die helemaal niets geven om leed van een ander, staan daar dan gewoon hun geld aan uit te geven en mee te zingen.
Paradise schreef:
21-11-2025 13:10
Dat over die reputatieschade vind ik lastig;. Enerzijds heeft Borsato ook geprofiteerd van zijn roem. Anderzijds kan hij niet een dorp verder gaan wonen weer opnieuw beginnen. Iedereen kent hem.

En voor gewone burgers geldt ook dat als iemands identiteit bekend wordt gemaakt dat dat strafverminderend kan werken.

En ik weet niet of het OM heeft aangegeven dat het slachtoffer geen straf wil. Ik heb het sowieso van de verdediging gehoord. Ook heeft het slachtoffer in haar slachtofferverklaring aangegeven vooral erkenning te willen. Het is haar goed recht dat ze vooral hiernaar op zoek is inplaats van vergelding.
Ook weegt dit volgens mij niet mee in de strafmaat.
Dat begrijp ik, dat hij door zijn bekendheid niet zomaar opnieuw kan beginnen. Alleen vind ik het wel problematisch dat dit als argument kan worden gebruikt voor strafvermindering. In principe is het strafrecht bedoeld om de ernst van de daad te beoordelen en niet om rekening te houden met hoe gemakkelijk iemand opnieuw kan beginnen. Als we dat wel laten meewegen, kan beroemdheid of status onterecht voordeel opleveren.

Bij een gewone burger kan persoonlijke omstandigheden soms worden meegewogen, maar dat is meestal marginaal en zeker nooit doorslaggevend.
Het gaat dus niet om het principe op zich, maar om de mate waarin het effect significant wordt.

Het feit dat hij bekend is geeft hem juist meer verantwoordelijkheid imo. Het zou niet aan het strafrecht moeten zijn om voor zijn roem of bekendheid te compenseren. En voor het slachtoffer kan dit ook juist grotere gevolgen hebben: hoe beroemder de dader, hoe groter de kans dat haar identiteit of verhaal uitlekt, ondanks procedures rondom anonimiteit. Voor haar betekent dat ook meer impact en mogelijk extra trauma..

Over je opmerking dat het slachtoffer vooral erkenning zoekt en dat dat volgens jou niet meespeelt in de strafmaat: in de praktijk kan dit soort informatie zeker wel een rol spelen, afhankelijk van hoe de rechter het interpreteert en weegt. Het is niet zo dat het automatisch doorslaggevend is, maar de rechter houdt vaak rekening met de wensen en gevoelens van het slachtoffer.
Misssunshine schreef:
21-11-2025 10:00
Dank je wel! En je naam zie ik nergens staan 😉

Ook hier op LinkedIn zie ik in de reacties nog heel veel mensen en ook veel vrouwen die het toch voor hem opnemen. De "laten we vooral de rechtzaak afwachten" reacties zijn meer. Alles wat hij heeft gezegd in de rechtzaal vind ik al genoeg voor een veroordeling.

Overigens ben ik het het ook niet helemaal eens met hoe hij de moeder als slachtoffer wegzet maar zij staat niet terecht in deze zaak.
Een veroordeling voor wat precies?
Vivalafete25 schreef:
21-11-2025 13:57
Een veroordeling voor wat precies?
Ontucht met een minderjarige.
Maleficent schreef:
21-11-2025 13:58
Ontucht met een minderjarige.
Maar wat heeft hij dan gezegd dat ontucht bewijst?
Vivalafete25 schreef:
21-11-2025 14:03
Maar wat heeft hij dan gezegd dat ontucht bewijst?
Hij heeft o.a. gezegd dat hij wel dingen heeft gedaan die op een ander zouden kunnen overkomen dat het te ver was gegaan.
Hij heeft een app gestuurd dat hij een keelontsteking had en niet met haar kon zoenen, maar wel haar billen kon aanraken.
Hij heeft een app gestuurd dat ze zichzelf kon gaan bevredigen.

Dat ziet er al met al heel lelijk uit. Dat hij haar heeft aangeraakt blijkt uit het dagboek van het meisje.
Als al die rare apps er niet waren geweest dan was hij veel minder verdacht geweest.
Maleficent schreef:
21-11-2025 14:07
Hij heeft o.a. gezegd dat hij wel dingen heeft gedaan die op een ander zouden kunnen overkomen dat het te ver was gegaan.
Hij heeft een app gestuurd dat hij een keelontsteking had en niet met haar kon zoenen, maar wel haar billen kon aanraken.

Dat ziet er al met al heel lelijk uit. Dat hij haar heeft aangeraakt blijkt uit het dagboek van het meisje.
Als al die rare apps er niet waren geweest dan was hij veel minder verdacht geweest.
Allemaal walgelijke dingen maar juridisch nog geen bewijs van daadwerkelijke ontucht.
Maleficent schreef:
21-11-2025 14:07

Dank je wel, dit scheelt mij weer typen. Dit dus.
Marco is een walgelijke vent en hij en z'n advocaten zijn er succesvol in geweest om de schuld aan moeder te geven. Maar Marco is degene geweest die zich ongepast heeft gedragen met dat kind.
Vivalafete25 schreef:
21-11-2025 14:08
Allemaal walgelijke dingen maar juridisch nog geen bewijs van daadwerkelijke ontucht.
Omdat ontucht sowieso onmogelijk te bewijzen is, kijk je natuurlijk wel heel erg naar het gedrag van een verdachte en wat hij zelf vertelt. En dat ziet er niet best uit.
Het had voor het meisje een heel ander verhaal geweest als er alleen een dagboek was. Had Marco ten alle tijde gepaste afstand gehouden was er nu geen rechtszaak geweest.

Hij geeft zelf toe in de rechtszaal dat er een losse seksuele sfeer was in het huis waar hij teveel in mee is gegaan. Plus de rare appjes die hij zelf stuurde en zijn eigen uitspraken in de rechtszaak, maakt dat het veel aannemelijker wordt dat hij daadwerkelijk het meisje betast heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven