Entertainment alle pijlers

Sakawa (internetoplichting)

28-01-2020 22:02 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Straks om 22:40 op NPO2 een interessant programma (denk ik) over internetoplichting.
Toen ik het voorstukje zag moest ik oa denken aan iemand die hier schreef dat ze via social media iemand had leren kennen in een afrikaans land, hij wilde trouwen, en dat hij haar via de webcam kennis had laten maken met zijn “familie”.

In Ghana liggen stortplaatsen vol oude computers. Het is relatief eenvoudig toegang te krijgen tot persoonlijke informatie van de voormalige eigenaren. Met een naam en adres is vrijwel iedereen online op te sporen. De film volgt Ama, een jonge moeder, die internetoplichter wil worden. Ama kijkt vol verbazing naar een Amerikaanse straat die via Google Maps in een paar klikken tevoorschijn wordt getoverd. Een ervaren zwendelaar probeert haar de kneepjes van het vak te leren, maar Ama heeft weinig talent. 'One Dollar' daarentegen is een meesteroplichter. Met een nepaccount weet hij zijn slachtoffers te verleiden: zij laten zich gek maken door een foto van een volslanke schoonheid en zijn hoge, verleidelijke stem. Maar hoeveel medelijden kun je ook hebben met een man die wekelijks voor tweehonderdvijftig dollar aan vis voor zijn baas koopt, terwijl 'One Dollar' een schamele twaalf dollar per maand verdient? De documentaire gaat over oplichting op internet, vaak gedaan door jonge, arme Afrikanen. Welk menselijk verhaal ligt achter het wijdverspreide fenomeen van internetfraude? 'Sakawa' is de Ghanese term die wordt gebruikt voor illegale praktijken, die op internet gebaseerde fraude combineren met fetisjrituelen.
Ik heb de docu gezien.

Het is dan wel oplichting, maar de mensen in de westerse landen zijn zelf zo dom om geld over te maken.
Daarom vind ik het van die jongens (en meisjes) goed verdient.
Alle reacties Link kopieren
O, ik dacht dat het een nieuw programma was?
Ik ga zo kijken, ben benieuwd.
Het gaat wel erg makkelijk. Maargoed, ik zit al vaak met open mond naar Opgelicht te kijken, dus ik ben misschien een beetje te hard.
Ik kende vroeger een nogal gehaaide dame van rond de 50 die mannen heel makkelijk geld kon aftroggelen. Bepaalde mensen zijn na een lang huwelijk met een lief persoon gewoon niet opgewassen tegen dat soort types, die kennen het niet.
Het is wel zo dat er altijd mensen in de omgeving waarschuwen en dat maakt die mensen op de een of andere manier nog eigenwijzer. Zo van: ik heb lekker toch geld overgemaakt.
Het is in dit geval lastig om daders aante wijzen als je de leefomstandigheden ziet en het gemak waarmee mensen geld overmaken. Ze doen het zelf.
Lastig.
nienkejj schreef:
28-01-2020 22:24
O, ik dacht dat het een nieuw programma was?
Ik ga zo kijken, ben benieuwd.
Ik heb m dit jaar gezien op Ffilm festival Amsterdam
Kezia schreef:
28-01-2020 22:22
Ik heb de docu gezien.

Het is dan wel oplichting, maar de mensen in de westerse landen zijn zelf zo dom om geld over te maken.
Daarom vind ik het van die jongens (en meisjes) goed verdient.
Meen je dat nu serieus?

Veel van deze mensen die opgelicht worden zijn op zoek naar liefde / genegenheid / vriendschap of iets in die geest omdat ze zo godsallemachtig eenzaam zijn. Wat geeft een ander het recht daar misbruik van te maken?

En het zijn echt niet per definitie domme mensen die er in trappen.
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
28-01-2020 22:37
Meen je dat nu serieus?

Veel van deze mensen die opgelicht worden zijn op zoek naar liefde / genegenheid / vriendschap of iets in die geest omdat ze zo godsallemachtig eenzaam zijn. Wat geeft een ander het recht daar misbruik van te maken?

En het zijn echt niet per definitie domme mensen die er in trappen.
Nouhou, sommigen zijn wel erg goedgelovig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Raresnijboon schreef:
28-01-2020 22:37
Meen je dat nu serieus?

Veel van deze mensen die opgelicht worden zijn op zoek naar liefde / genegenheid / vriendschap of iets in die geest omdat ze zo godsallemachtig eenzaam zijn. Wat geeft een ander het recht daar misbruik van te maken?

En het zijn echt niet per definitie domme mensen die er in trappen.
Ja dat meen ik serieus. Dit is een deel van de armste mensen op aarde. Liever dat ze dit doen dan andere uitwegen zoeken. Zij maken daar indd misbruik van.

Ok ze zijn niet per definitie dom. Maar ik weet niet of je de beelden hebt gezien. Heel doordacht is het ook niet.
anoniem_63970887729c7 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 22:50
0.67% gewijzigd
Sorry hoor, maar als je denkt liefde te vinden bij Afrikaanse charmeurs die je alleen online benaderd hebben, mis je wel 'n paar hersencellen en is het tijd om aan je eigenwaarde te gaan werken.

Ook is het dom om je gebruikte computers weg te gooien zonder hem volledig te vernietigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu aan het kijken.
Wat een vertekend beeld hebben ze van de westerse wereld.

Een van die jongens wil 40 duizend euro verdienen en dan een boerderij beginnen in Italië.
Ze hebben echt echt geen idee....zomaar even een boederij beginnen in italie, geen idee hebben van de wet en regel geving.
En dan heb ik het nog niet eens over hoe je in Italië moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Al aan het begin in slaap gevallen dus helaas de docu gemist :-?
nienkejj schreef:
28-01-2020 22:02

Toen ik het voorstukje zag moest ik oa denken aan iemand die hier schreef dat ze via social media iemand had leren kennen in een afrikaans land, hij wilde trouwen, en dat hij haar via de webcam kennis had laten maken met zijn “familie”.
Ja! Hoe is het met dit verhaal afgelopen? Ik kan het niet vinden via de zoekfunctie..
valisa schreef:
28-01-2020 23:42
Ik ben nu aan het kijken.
Wat een vertekend beeld hebben ze van de westerse wereld.

Een van die jongens wil 40 duizend euro verdienen en dan een boerderij beginnen in Italië.
Ze hebben echt echt geen idee....zomaar even een boederij beginnen in italie, geen idee hebben van de wet en regel geving.
En dan heb ik het nog niet eens over hoe je in Italië moet komen.
Ja he, het is zo bizar.

Ik heb wat projecten gedaan in west-Afrika met jongens (wat het veel al zijn) die naar Europa willen.

Ze hebben bijna allemaal zo’n vertekend beeld. Als ze geen verblijfsvergunning kunnen krijgen kunnen ze het wel kopen. Ze verwachten dat ze niet langer in dan een week in een azc of kamp zitten (bij Griekenland) en dan verdeeld worden over Europa. Ik vind het heel schrijnend, want met dat beeld vertrekken ze vaak naar Europa.
Alle reacties Link kopieren
Kezia schreef:
29-01-2020 08:51
Ja he, het is zo bizar.

Ik heb wat projecten gedaan in west-Afrika met jongens (wat het veel al zijn) die naar Europa willen.

Ze hebben bijna allemaal zo’n vertekend beeld. Als ze geen verblijfsvergunning kunnen krijgen kunnen ze het wel kopen. Ze verwachten dat ze niet langer in dan een week in een azc of kamp zitten (bij Griekenland) en dan verdeeld worden over Europa. Ik vind het heel schrijnend, want met dat beeld vertrekken ze vaak naar Europa.
Klopt en dat beeld wordt ook vaak in stand gehouden.
Mensen die de oversteek hebben gemaakt en Europa hebben bereikt die zeggen niet dat het slecht gaat. Ze houden de schijn op.
valisa schreef:
29-01-2020 09:09
Klopt en dat beeld wordt ook vaak in stand gehouden.
Mensen die de oversteek hebben gemaakt en Europa hebben bereikt die zeggen niet dat het slecht gaat. Ze houden de schijn op.
Ja, ze moeten vaak wel. Maarja, dat brengt dan geen verandering in het probleem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven