's middags warm eten

19-04-2012 13:25 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_150169 wijzigde dit bericht op 14-09-2012 19:01
Reden: Rooster is veranderd
% gewijzigd
Vanwege ploegendiensten heb ik ook een periode warm moeten eten rond 12.00 uur. Zolang een het lichte maaltijd met niet al te zwaar ruikende groente betrof, had ik er geen moeite mee,

Het is me echter vaak zat overkomen dat ik na het koken achter een warmdampende maaltijd zat en er spontaan geen trek meer in had. Dan nam ik het meestal mee naar het werk om het daar weer op te warmen later in de middag.
Tuurlijk, er is niks 'minder gezond' aan twee keer warm eten op een dag hoor. Helemaal niet als het om groenten gaat. Zitten veel meer en betere vezels in dan in brood.

Brood eten is heel nederlands, in de meeste andere landen gebeurt dat niet. Ik ben ook broodloos opgegroeid. Hooguit dat mijn moeder eens 'brood' maakte van amandelmeel en bananen. En tussen de middag brood eten is helemaal nederlands. Hele wereldbevolkingen eten warm twee keer op een dag.
Wat Oriane zegt, moet je eens met buitenlanders lunchen en hen boterhammen met ham en kaas en een beker melk aanbieden....Nou, dan krijg je wel napraat hoor.
Ik ben wel erg benieuwd naar wat jullie dan als warme lunch eten (recepten ook welkom!) En ben je dan niet duurder uit dan als je brood eet?
Tussen de middag gewoon vlees en groenten als ik thuis ben. Op het werk een (zelfgemaakte) salade met kip, rosbief of zalm met nootjes en pitjes, of dat wat de pot schaft in het restaurant als dat binnen mijn levensstijl past.

Het is wel wat duurder, maar als het op mijn gezondheid aankomt dan bespaar ik daar niet op (en is helemaal off topic, ik ben ervan overtuigd dat granen en zuivel, tenzij rauwmelks, funest zijn voor het menselijk lichaam)
Veel mensen denken dat brood gezond is, omdat het een bron is van vitamines, zoals Vitamine B en gebruiken dit als argument als je tegen ze zegt dat ze brood moeten laten staan.

Brood wordt op hoge temperaturen gebakken en hierbij treedt een verlies op van vitamines. Verhitting verandert de structuur van meerdere elementen zoals de eiwitten, vetten en zetmeel, waardoor deze allemaal moeilijk verteerbaar worden.

Granen bevatten lectines. Deze kleine monsters zijn niet te verteren door het lichaam. Hierdoor raakt je stoelgang versneld omdat het lichaam ze zo snel mogelijk er weer uit wil hebben

Granen bevatten fytinezuur. Hierdoor kunnen de mineralen calcium, koper, ijzer, zink en magnesium niet goed opgenomen worden door het lichaam.

Brood bevat gluten. Het eiwit dat bij steeds meer en meer mensen slechte fysieke (en mentale) reacties opwekt. Constipatie, opgeblazen gevoel, moeheid (verteringsproblemen) en ‘leaky gut’ zijn slechts een klein aantal nadelige gevolgen van brood.

.

Granen bevatten bevat anti-tripsine en anti-chemotripsine. Stoffen die het verteren van eiwit in het lichaam moeilijker maken. Als gevolg? Je raadt het al: moeheid, darm/maagproblemen, etc.

Granen bevatten fytohemagglutinine. Dat wordt gelinkt aan ontstekingen in de darmslijmvliezen waardoor je darmen minder goed voeding kunnen absorberen. Ook worden door deze stof vitamines/mineralen uit het lichaam opgenomen in plaats van dat het aan je afgegeven wordt.

Brood zit vol zout. Volgens de wet is het toegestaan om zout toe te voegen aan brood en hier wordt dan ook behoorlijk gebruik van gemaakt. Gevolgen van te veel zout zijn o.a. een hoge bloeddruk. Er wordt beweerd dat je brood moet eten, omdat je anders een jodiumtekort krijgt. Jodium krijg je ook uit vis, zeewier en zeekraal.

Brood zit vol chemische troep. Denk je dat brood er van nature zo overheerlijk uitziet en ook zo smaakt? Dat als ik brood op een 100% natuurlijke manier maak zoals ze dat vroeger deden dat het dan smaakt zoals jouw perfecte boterham uit de supermarkt? Dan heb je het mis. Naast al het chemische afval dat overal in gestopt mag worden volgens de wet, voegen ze aan brood ook nog het volgende toe: vetstoffen, suikers, moutmeel of moutextract, voedingszetmelen, melk, melkconserven, karnemelk, caseïne, caseïnaten, maltodextrinen, maltose, meel van peulvruchten en gluten, zodat het langer houdbaar is, er beter uitziet en het beter smaakt.

Houden de chemische stoffen daarmee op? Nope. Het bevat ook bewaarmiddelen, zoals sorbinezuur, propionzuur, azijnzuur, citroenzuur, melkzuur, emulgeermiddelen zoals textuurverbeteraars mono- en diglyceriden, antioxidanten zoals tricalciumorthofosfaat, L-ascorbinezuur en ook kunstmatige kleur- en smaakmiddelen.

O ja, nog iets; het meel waar brood mee wordt gemaakt moet gebleekt worden met chemische stoffen. Hierdoor komt een stof vrij, alloxaan, waar ze diabetes mee kunnen produceren in ratten. Of het invloed heeft op diabetes in mensen weet ik niet, maar ook dat is mij het risico niet waard. Alloxaan komt ook voor in witte pasta. We hebben tegenwoordig meer diabetici dan ooit.

Bruin brood is vaak gewoon wit brood dat chemisch bruin is gemaakt. Waarom? Omdat ze dat mogen doen.

Wit brood, stokbrood en bruin brood hebben allemaal een hoge GI waarde (glycemische index). Dat houdt in het kort in dat het je bloedsuikerspiegel erg piekt en uiteindelijk dus ook dikmakend is.

Daarom beter twee warme maaltijden dan brood......
Oriane, Bedankt voor je heldere antwoord. Dat brood e.d. helemaal niet zo goed is had ik al vernomen.

En besparen op gezondheid doe ik liever ook niet, maar we zitten echt heel krap dus alles moet zo goedkoop mogelijk

Edit: uit jou verhaal begrijp ik dat zelfgemaakt brood vanuit de basis (dus geen kant-en-klare paktjes) dus al minder erg is?
En nu weet ik ook waarom de kinderen geen brood moeten.

*gooit al t brood naar de hond nu*
Pasta is ook gemaakt van granen en niet goed voor het menselijk lichaam.
quote:chihiro schreef op 19 april 2012 @ 17:02:

Oriane, Bedankt voor je heldere antwoord. Dat brood e.d. helemaal niet zo goed is had ik al vernomen.

En besparen op gezondheid doe ik liever ook niet, maar we zitten echt heel krap dus alles moet zo goedkoop mogelijk

Edit: uit jou verhaal begrijp ik dat zelfgemaakt brood vanuit de basis (dus geen kant-en-klare paktjes) dus al minder erg is?

Dan nog steeds werk je met granen. Ik bak wel zelf 'brood' maar dan van amandelmeel, eieren en wat honing. (daar doe ik dan nootjes in zoals walnoten en hazelnoten, en rozijnen). Is heel machtig want aan 1 plak heb je genoeg, maar vezelrijd, voedzaam, gezond en bomvol eiwitten.

Ik maak er ook muffins van, en pannekoekjes etc. etc.
Oriane, eet het jouw hele gezin geen granen? En eet jij/eten jullie wel aardappels?
Wij eten allemaal geen granen, zo heel af en toe als we ergens op visite zijn of als we uit eten zijn. Laten we zeggen 95% granen vrij.

Ikzelf eet geen aardappels, rijst of pasta, de kinderen wel. Die eten alleen geen pasta van die drie. Die moeten later zelf kiezen of ze hier iets mee willen. Zoete aardappel eet ik nog wel eens. Ah en geen zuivel. Ook de kinderen niet.

De kinderen eten warm op school tussen de middag. En sochtends kokospannenkoekjes of een stukje amandelmeelbrood met krentjes en nootjes.

Ikzelf ben er ooit mee begonnen omdat ik al jaren kwakkelde met mijn gezondheid. PDS en migraine aanvallen, ik dacht, kom, give it a try.... Vanaf dag 1 nooit meer klachten gehad.

Voordeel van deze leefstijl is het 80/20 principe. 80% paleo en 20% zoals je altijd gewend was. Met die 80% heb je genoeg benefits van het dieet om gezond te blijven. Alhoewel ik granen echt zo veel mogelijk uit de weg ga. (rijst is ook een graansoort evenals mais)
Bij mij komt het soms wel eens voor dat ik 's middags warm eet. En 's avonds dan alleen brood. Maar het is dan wel altijd zo, dat ik de volgende ochtend op de weegschaal lichter weeg. Blijkbaar zit er dan toch minder in de weg. Of ik denk nu heel simpel.
Ik eet sinds ik in zweden woon bijna altijd 2 x per dag warm. Vind brood niet lekker en vooral het brood hier niet. Voel me gezonder en ben in 1,5 jaar zo'n 20 kilo afgevallen. Heb ook een kind gekregen dat speelt ook mee met het afvallen.

In Nl eet ik wel brood maar daar ben ik niet zo vaak
Ik heb zelfs van mensen gehoord met de ziekte van Crohn dat ze klachtenvrij zijn met deze levensstijl....
quote:Oriane schreef op 19 april 2012 @ 18:33:

Wij eten allemaal geen granen, zo heel af en toe als we ergens op visite zijn of als we uit eten zijn. Laten we zeggen 95% granen vrij.

Ikzelf eet geen aardappels, rijst of pasta, de kinderen wel. Die eten alleen geen pasta van die drie. Die moeten later zelf kiezen of ze hier iets mee willen. Zoete aardappel eet ik nog wel eens. Ah en geen zuivel. Ook de kinderen niet.

De kinderen eten warm op school tussen de middag. En sochtends kokospannenkoekjes of een stukje amandelmeelbrood met krentjes en nootjes.

Ikzelf ben er ooit mee begonnen omdat ik al jaren kwakkelde met mijn gezondheid. PDS en migraine aanvallen, ik dacht, kom, give it a try.... Vanaf dag 1 nooit meer klachten gehad.

Voordeel van deze leefstijl is het 80/20 principe. 80% paleo en 20% zoals je altijd gewend was. Met die 80% heb je genoeg benefits van het dieet om gezond te blijven. Alhoewel ik granen echt zo veel mogelijk uit de weg ga. (rijst is ook een graansoort evenals mais)Oriane, wat eet je als vervanger van graan? Ben ik benieuwd naar want hoe je het ook altijd bekijkt; bij elke groente en vlees/vis of kip behoort toch iets bij? Rijst/brood/chapati/wraps/roti noem maar op. Of is dit iets wat aangeleerd is? Aardappels/pasta/rijst met vlees/kip/vis en groentes. Hoe doe jij dat?
Vraagje aan Oriane (als het van TO even mag): eet je wel speltbrood? En tarwe- en glutenvrije andere producten, zoals de pasta's hiervan? Of mayonaise en andere dingen waar tarwe in zit?
Ik ben ook enorm benieuwd naar de alghele eet-levensstijl van Oriane (en andere mensen die op deze manier leven).

Wellicht een nieuw topic er over openen met recepten e.d.?
quote:Oriane schreef op 19 april 2012 @ 18:54:

Ik heb zelfs van mensen gehoord met de ziekte van Crohn dat ze klachtenvrij zijn met deze levensstijl....

Daar wil ik wel even wat aan toevoegen. Veel lactose is niet zo goed voor de darmen, dus bij sommige mensen kan dat problemen geven. Bij gluten is dat niet zo maar je kunt er wel intolerant voor zijn, dan kun je ze beter laten staan.

Als je die (of andere) producten niet neemt kan dat darmklachten verminderen. Het is alleen niet zo dat je een opvlamming van crohn de kop in kan drukken, want daar zit het probleem in het immuun systeem en niet in de darmen.
Oriane, heb je dan niet als je bij anderen toch iets met granen eet, dat je daar last van krijgt? (darmen bijv)

Ik heb zelf gevoelige darmen en heb in het verleden wel wat diëten geprobeerd. Maar - naast dat het niet meteen werkte - het gaf me zo veel stress dat ik niet gewoon bij anderen kon eten of uit eten kon.

Maar als het iets minder streng kan dan ik destijds probeerde, is het misschien een optie om het nog eens te proberen.
Aha, nou. Dank oriane.

Met mijn pds kan ik dus niet tegen teveel vezels.

Gedroogde fruitsoorten etc kan ik al niet eten, (rozijnen) dan zit ik 3 dagen in, om, rond en op t toilet. Bij gewoon fruit als ik er meer dan 2 stuks van eet op een dag. (suikers)

Evenals vet. Vet of veel vlees bv. Eet ook vaker vis of magere rund. En inderdaad zuivel. Heerlijk, maar auw. Maar amandel meel brood zonder rozijnen zou ik wel kunnen proberen.

Heb je een recept?

*sorry TO, voor de of topic*
Miss als je veel vezels eet, drink je er dan ook veel bij?
Als iemand een leuke OP weet kunnen we misschien even afsplitsen :D

(ik weet ff echt helemaal niks)
Wij eten regelmatig warm eten. Mijn man heeft wisselende diensten en als we allemaal tussen de middag thuis zijn, dan eten we warm. Ik heb er geen moeite mee. Wel lekker eigenlijk. Maar wat al eerder is gezegd... ik vind het in de avond wel erg karig om alleen een broodje te eten.
De beste vezels haal je gewoon uit groente (groene bladgroenten) en die kan je lichaam wel verwerken. Die van amandelmeel ook.

Resseppie voor een brood ter grootte van een cakeblik;

Oven op 160 graden verwarmen

400 gram amandelmeel

6/7 eieren

Zakje bakpoeder of 1/2 theelepel bicarbonaat (laatste te koop in natuurwinkels

3 eetlepels honing

Mix de eieren en de honing en het bakpoeder of bicarbonaat. De het amandelmeel erbij. Giet het in een met olijfolie ingevet bakblik (of met bakspray) even wat amandelmeel eerst in het ingevette blik doen.

Brood 40 minuten in de oven en klaar. Wil je er nootjes in (walnoten, hazelnoten) dan echt 7 eieren doen. Brood vult heel erg. Aan een plakje heb ik een uur of vier genoeg. Check af en toe even, amandelmeel kan snel verbranden als je oven te hoog staat.

Kind kan de was doen

Variatie 1

Rozijnen erin

Variatie 2

Drie rijpe bananen prakken en door het deeg doen (bananenbrood)

Variatie 3

50 gram meel vervangen door 100 gram cocosschaafsel (cocosbrood)

Variatie 4

Doe eens leuk met kaneel of speculaaspoeder er door heen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven