10 bollen knoflook. En nu?

18-01-2012 13:43 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon in de supermarkt alleen een zak van 10 bollen knoflook kopen ipv zo'n zakje van 3.

Bij zo'n zakje van 3 heb ik op het eind al uitlopers aan de knoflook zitten. Bij 10 zal ik er zo'n 6 weg kunnen gooien. Dus wie weet lekkere recepten met knoflook? Ik gebruik het zelf vooral in pastagerechten.
Kan je ze niet inleggen? Pellen, in een potje stoppen en dan overgieten met (olijf)olie. Als je ze nodig hebt, haal je ze daar uit.
Er is hier een keer een recept langsgekomen voor knoflooksoep. Klonk heerlijk! Moet het zelf nog steeds een keer proberen.
Ik heb al meerdere malen een knoflooksoep zien langskomen op het forum die ik altijd nog een keertje wil proberen.
Ik eet graag ingelegde knoflook, zoals je ze soms tussen de olijven vindt. Gezond, zonder de luchtjes die erbij horen.

Misschien kan je vinden hoe je ze juist moet opleggen om ze zo te krijgen?
.
Knoflooksoep, aioli, knoflookolijfolie?
Mmmm, knoflooksoep, dat is vast heel lekker, wel een beetje vervelend voor de omgeving ben ik bang.
borderwalk
Hele bol knoflook in alufolie pakken. Half uur/drie kwartier in de oven op 200 graden. Af laten koelen, in elk geval tot hanteerbaar maar helemaal kan ook. Zachte knoflook uit vel drukken en op stokbrood smeren. Jammie!
@ mamsky, volgens mij was het met gepofte knoflook, die is dan een stuk zachter van smaak (en volgens mij ook van geur)
Je kunt ook hele bolletjes of hele teentjes (met schil) poffen in de oven. Zoooo lekker! Het wordt dan helemaal zacht, is niet meer scherp en je kunt het heerlijk uitknijpen over je biefstukje, gehaktbal of aardappels.

Ik bak bijvoorbeeld vaak aardappels in de oven en gooi daar dan een knoflookbol bij, maar zo kan het ook.
quote:sri schreef op woensdag 18 januari 2012 13:49 Hele bol knoflook in alufolie pakken. Half uur/drie kwartier in de oven op 200 graden. Af laten koelen, in elk geval tot hanteerbaar maar helemaal kan ook. Zachte knoflook uit vel drukken en op stokbrood smeren. Jammie!nog lekkerder als het bovenste kapje er afsnijdt overgiet met olijfolie en er verse kruiden zoals rozemarijn bij inpakt
Deze is dat. Inderdaad gepofte knoflooksoep. Niemand last van de volgende dag en echt om je vingers bij af te likken zo lekker!

Knoflooksoep
Voordeel van gepofte knoflook is dat deze niet meer de "geurhindernissen" oplevert van rauwe knoflook. In de knoflook soep gaat ook gepofte knoflook volgens mij.
Het gaat bij mij overal doorheen. Niet door gekookte groenten, maar verders wel.

Wat ook nog lekker is, en je gebruikt er veel: knoflook poffen. Lekker over een biefstukje, of op een stokbroodje. Gewoon een hele bol in de folie in de oven.
quote:isadoro schreef op 18 januari 2012 @ 13:45:

Kan je ze niet inleggen? Pellen, in een potje stoppen en dan overgieten met (olijf)olie. Als je ze nodig hebt, haal je ze daar uit.Moet je daar verder nog verder iets speciaals voor doen en hoe lang kan je ze dan bewaren?
quote:maryni83 schreef op 18 januari 2012 @ 13:50:

Je kunt ook hele bolletjes of hele teentjes (met schil) poffen in de oven. Zoooo lekker! Het wordt dan helemaal zacht, is niet meer scherp en je kunt het heerlijk uitknijpen over je biefstukje, gehaktbal of aardappels.

En dit inderdaad. Reken maar dat je 10 bollen zo op zijn
Knoflooksoep, dan ben je al 3 bollen kwijt. Bol halveren en zo bij je vlees in de oven leggen.

Aardappels uit de oven, gooi ik ook een halve bol bij, etc.

Succes ermee. Hier blijven die dingen trouwens heel lang goed!
Echt heeeúúúl lekker

Hartige taart met gekarameliseerde knoflook uit het kookboek: ’Plenty’ van Yotam Ottolenghi.

10 plakjes roomboterbladerdeeg (diepvries), 1 el boter, 3 bollen knoflook, 2 el olijfolie, 2 tl balsamicoazijn, 225 ml water, 3/4 el basterdsuiker, 1 volle el verse rozemarijnnaaldjes, 1 volle el verse tijmblaadjes, plus enkele takjes tijm, 125 g verse, romige geitenkaas, 125 g harde geitenkaas, 2 scharreleieren, 200 ml crème fraîche, zout, versgemalen peper, steunvulsel (bijvoorbeeld overjarige peulvruchten)

Probeer mooie, gave knoflookbollen te vinden en gebruik de lekkerste kaasjes die er zijn. Hoofdgerecht voor ca. 4 personen, voor- of bijgerecht voor ca. 8 personen.

Laat het bladerdeeg ontdooien. Vet een springvorm van ca. 28 cm doorsnede in met boter. Rol de plakjes deeg samen uit tot een cirkel die bodem en wanden van de vorm ruim bekleedt. Dek de bodem af met een cirkel bakpapier en doe het steunvulsel erin. Laat de taartbodem 20 minuten in de koelkast rusten. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bak de taartbodem met het steunvulsel 20 minuten, neem vervolgens bonen en bakpapier eruit en bak de taartbodem nog 5 à 10 minuten tot het deeg goudgeel kleurt. Neem de taartbodem uit de oven, en verlaag de oventemperatuur tot 160 graden C.

Bereid tijdens het bakken de gekarameliseerde knoflook. Maak de teentjes los en pel ze. Doe de gepelde knoflook in een steelpan met ruim water, en laat 3 minuten zachtjes koken. Giet ze af, droog de pan en doe knoflook en olijfolie in de pan. Bak de knoflook op halfhoog vuur in ca. 2 minuten goudbruin. Voeg balsamicoazijn en het water toe, breng aan de kook en kook zachtjes ca. 10 minuten door. Voeg de suiker, rozemarijn, tijmblaadjes en 1/4 tl zout toe. Kook het geheel zachtjes verder door tot het vocht is ingedikt tot een dik, donker stroopje.

Verbrokkel beide kaassoorten, en leg ze in bergjes over de taartbodem. Verdeel de knoflook met de stroop erover. Meng in een kom eieren, crème fraîche, 1/2 tl zout en gemalen peper door elkaar. Giet dit mengsel om de kaas en knoflook heen, zodat ze deels zichtbaar blijven. Bak de taart in het midden van de oven in 35 à 45 minuten gaar en goudbruin. Verwijder de rand van de springvorm, leg de takjes tijm op de taart en serveer meteen.
Volgens mij werkt die gepofte knoflook alleen met verse knoflook, en niet die uit zo'n netje?

Ik heb het van het weekend ook weer gemaakt, 2 bollen verse gepofte knoflook in mijn eentje opgegeten, uitgesmeerd over wat geroosterd brood. Onbetaalbaar.

(en geen last gehad van flauwvallende mensen om mij heen, noch van vampiers )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oke. Knoflooksoep wordt het dit weekend. En vrijdagavond biefstukje met gepofte knoflook. Dat zijn dan al 4 bollen. Dank!

Vanavond pasta met zalm, vrijdag pasta carbonara.
http://www.moestuinforum. ... tten-hoe-en-wat-t236.html

Plant ze in potjes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
wanneer je knoflook poft, hoef je dan niet die velletjes eraf te halen? Gewoon de hele bol in folie?
quote:himalaya schreef op 18 januari 2012 @ 13:57:

Volgens mij werkt die gepofte knoflook alleen met verse knoflook, en niet die uit zo'n netje? Met knoflook uit een netje gaat het helemaal goed hoor! Zit nu net te overwegen om er één in de oven te stoppen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven