10 bollen knoflook. En nu?

18-01-2012 13:43 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon in de supermarkt alleen een zak van 10 bollen knoflook kopen ipv zo'n zakje van 3.

Bij zo'n zakje van 3 heb ik op het eind al uitlopers aan de knoflook zitten. Bij 10 zal ik er zo'n 6 weg kunnen gooien. Dus wie weet lekkere recepten met knoflook? Ik gebruik het zelf vooral in pastagerechten.
http://www.alken.nl/garlic/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Adobo (knoflookmarinade)

Ingredienten: 4 personen

Beetje oregano

beetje thijm

2 bollen knoflook

1 glas cognac

olijfolie

zout

Bereiding:

Knoflook en zout in een vijzel met een stamper fijn stampen, vervolgens een beetje olie toevoegen en tot een glad papje roeren. Hierna de rest van de kruiden toevoegen en de olijfolie er langzaam doormengen. Tot slot de cognac toevoegen, nogmaals doorroeren en het vlees hierin minimaal 2 uur marineren.
Oeh, die taart klinkt ook wel heul erg lekker!

Ga m meteen ff plakken naar mn receptenmapje
Knoflookroom

Ingredienten:

1 bol knoflook

1 klein potje room

1 theelepel olie

beetje zout

Oven voorverwarmen op 200°C. Losse velletjes van de knoflook verwijderen. De kop verwijderen en in een ovenschaaltje zetten en olie erover schenken. Bestrooi knoflookbol met een beetje zout, schaaltje afdekken met dekseltje of alu folie en laat de knoflook in 1 uur gaar worden. De teentjes van gepofte knoflook uitknijpen en goed pletten. Slagroom goed stijfkloppen en als laatste de knoflookpuree er doormengen en goed doorroeren. Minimaal 1 uur laten staan voor gebruik. Lekker bij gepofte aardappelen
quote:krokusje schreef op 18 januari 2012 @ 14:00:

wanneer je knoflook poft, hoef je dan niet die velletjes eraf te halen? Gewoon de hele bol in folie?

Ja, zo uit het netje de oven in. Maar zo te lezen zijn er ook mensen die bv het kapje eraf halen of m in aluminiumfolie verpakken.

Maar zoals ik het doe smaakt het in elk geval prima!
quote:krokusje schreef op 18 januari 2012 @ 14:00:

wanneer je knoflook poft, hoef je dan niet die velletjes eraf te halen? Gewoon de hele bol in folie?

Gepofte knoflook

Ingredienten:

1 bol knoflook

1 theelepel olie

1 theelepel tijm ( liefst vers)

Oven voorverwarmen op 200°C. Losse velletjes van de knoflook verwijderen. De kop verwijderen en in een ovenschaaltje zetten en olie erover schenken. Bestrooi knoflook bol met tijm, schaaltje afdekken met dekseltje of alu folie en laat de knoflook in 1 uur gaar worden. Kan ook in magnetron, dan in 3 minuten gaar laten worden. De gepofte knoflook kan je eten door de teentjes leeg te knijpen en de puree uitstrijken op brood, vis of vlees. Of geef het in plaats van kruidenboter.
Ik snijd altijd het kapje eraf en verwijder "overtollige" schil. Vervolgens zet ik ze in een bakje met een laagje water (zodat ze precies niet onderstaan, dat dek ik af met aluminiumfolie en dan de oven tot het helemaal zacht is. Dus eigenlijk eet ik gestoomde knoflook.
quote:Maja82 schreef op 18 januari 2012 @ 13:53:

[...]

Moet je daar verder nog verder iets speciaals voor doen en hoe lang kan je ze dan bewaren?Eeehhhmmm, weet ik niet...Ik heb het nog nooit gemaakt. Het was het eerste dat bij mij op kwam. Google is je beste vriend!
In 1 keer van al je bollen af :

http://www.smulweb.nl/recepten/155649/I ... e-knoflook
quote:iebeltje schreef op 18 januari 2012 @ 14:13:

In 1 keer van al je bollen af :

http://www.smulweb.nl/recepten/155649/I ... knoflookIk zou het liever niet inleggen. Er bestaat namelijk een kans (geen idee hoe groot, maar ze waarschuwen ervoor) op botulisme.

Edit: O haha, volgens mij is de kans niet zo heel groot, als ik lees dat er in 2003 een man uit Denemarken aan is overleden. Maar ja, kans schijnt dus te bestaan. Volgens mij is in de koelkast bewaren al wel afdoende om ontstaan van die bacterie tegen te gaan, maar dat weet ik ook niet zeker.
Ik wilde ook al waarschuwen voor botulisme: niet inleggen in olie dus....

Verder is de knoflooksoep heerlijk.

Kip vullen met knolook kan ook
Dit topic stinkt
In het knoflookrestaurant hebben ze ook knoflookijs. Misschien kan je dat eens zelf uitproberen?
Liever elitair dan een pauper!
Na nog even verder gegoogeld te hebben, kom ik dit tegen, uit een onderzoek uit 1991:

"Wie kijkt naar de cijfers van het voorkomen van botulisme bij mensen (30 gevallen per jaar op een VS bevolking van 250 miljoen!, Geen Nederlandse gevallen sinds 1945) moet concluderen dat de bedreiging serieus, maar piepklein is..

Onze aanbeveling: ga gewoon door met het maken en consumeren van knoflook in olie maar houdt het product permanent gekoeld."
Het is misschien al gezegd maar iedereen is lyrisch over de knoflooksoep van Eleanora. Recept staat dacht in het topic over beproefde AH recepten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Het droogt uit maar je hoeft het niet zo snel weg te gooien.

Pel drie bollen knoflook, teentjes goed wassen als je ze hebt gepeld, fruit ze heel zachtjes aan in (olijf)olie, vooral niet bakken, afblussen met een scheut sherry of droge witte wijn, borrelglaasje ketjap erbij. Daar leg je twee dubbele kipfilets op en dat laat je op een laag pitje ongeveer een uur garen. Filet wel een keer omdraaien. Gewoon met rijst en atjar ketimun. Als je de volgende dag met het OV naar je werk gaat heb je alle ruimte.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 18 januari 2012 @ 14:49:

Het droogt uit maar je hoeft het niet zo snel weg te gooien.

Pel drie bollen knoflook, teentjes goed wassen als je ze hebt gepeld, fruit ze heel zachtjes aan in (olijf)olie, vooral niet bakken, afblussen met een scheut sherry of droge witte wijn, borrelglaasje ketjap erbij. Daar leg je twee dubbele kipfilets op en dat laat je op een laag pitje ongeveer een uur garen. Filet wel een keer omdraaien. Gewoon met rijst en atjar ketimun. Als je de volgende dag met het OV naar je werk gaat heb je alle ruimte.
Oplossing zonder veel werk:

weggeven aan familie, vrienden en/of bekenden.
Heb het zelf nooit geprobeerd, maar is wel een idee voor mezelf ook in de toekomst, er gaat toch niets boven verse knoflook, maar dit las ik als reactie op smulweb

als je verse knoflook nog langer wil bewaren, kun je de losse teentjes het beste invriezen ! dacht eerst dat het niet kon , maar het werkt perfekt !!! zo heb je altijd verse knoflook in voorraad
aziatische gerechten, surinaamse gerechten, maar ook simpel nasi en bami op wat voorn manier dan ook.. of lekker rijst met wat groenten wokken en knoflook erin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven