8 gangen diner
zondag 28 november 2010 om 17:23
Hoi allemaal,
deze kerst wil ik voor mijn familie een 8 gangen diner koken. Ik heb geprobeerd om wat voorbeeldjes te googleen maar dan krijg ik vooral menu's van restaurants die iets te ambitieus zijn voor mij ( Canneloni van bresaola gevuld met een tartaar van tomaat en dressing van olijven, frisse rucolasalade klinkt goed, maar realistisch gezien niet haalbaar voor mij
)
Ik ben me echt aan het orienteren. Heb zelf al wel wat ideetjes maar die staan nog helemaal niet vast. Ik had bedacht om met een amuse te beginnen, dan een soep, dan een klein voorgerechtje zoals 3 mooie zelfgemaakte ravioli dingen, spoom, vis, vlees, kaasplankje en dessert. Wie o wie kan mij helpen met tips, recepten en andere ideeen? Alle goedbedoelde adviezen om het vooral niet te doen, te beperken tot 4 gangen of mededelingen dat jij het vooral niet zou willen (doen) mogen achterwege blijven.
Groetjes!
deze kerst wil ik voor mijn familie een 8 gangen diner koken. Ik heb geprobeerd om wat voorbeeldjes te googleen maar dan krijg ik vooral menu's van restaurants die iets te ambitieus zijn voor mij ( Canneloni van bresaola gevuld met een tartaar van tomaat en dressing van olijven, frisse rucolasalade klinkt goed, maar realistisch gezien niet haalbaar voor mij
Ik ben me echt aan het orienteren. Heb zelf al wel wat ideetjes maar die staan nog helemaal niet vast. Ik had bedacht om met een amuse te beginnen, dan een soep, dan een klein voorgerechtje zoals 3 mooie zelfgemaakte ravioli dingen, spoom, vis, vlees, kaasplankje en dessert. Wie o wie kan mij helpen met tips, recepten en andere ideeen? Alle goedbedoelde adviezen om het vooral niet te doen, te beperken tot 4 gangen of mededelingen dat jij het vooral niet zou willen (doen) mogen achterwege blijven.
Groetjes!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
zondag 28 november 2010 om 17:38
8-gangen is leuk, maar wel wat overdreven. Zeker als je geen idee hebt wat te maken.
Ga voor 4-gangen die je perfect uitvoert, i.p.v. 8 matige doorsnee gerechten. Soep en spoom zou ik sowieso weglaten.
Pak er een kookboek van Nigella bij, die heeft leuke, lekkere recepten die goed te maken zijn.
En anders even een grote kookwinkel binnenlopen en de vele kookboeken (ook gericht op Kerst) inkijken.
Ga voor 4-gangen die je perfect uitvoert, i.p.v. 8 matige doorsnee gerechten. Soep en spoom zou ik sowieso weglaten.
Pak er een kookboek van Nigella bij, die heeft leuke, lekkere recepten die goed te maken zijn.
En anders even een grote kookwinkel binnenlopen en de vele kookboeken (ook gericht op Kerst) inkijken.
zondag 28 november 2010 om 17:49
probeer dingen te zoeken die je van te voren kan klaarmaken.. of zover dat je ze alleen nog maar hoeft af te maken..
Leuk klein voorgerechtje:
Carpaccio Rolletjes
Ingredienten:
Runder Carpaccio ( te koop per 2 porties meestal, afhankelijk van het aantal eters)
Ruccola of eikenbladsla.
Cherry tomaatjes
Eieren
Parmezaanse kaas
pijnboompitten
Leg een portie RunderCarpaccio op een stukje huishoudfolie
leg hierop een handje sla en doe hierop een flinke hand van de sla op.
Snij de cherry tomaatjes in vieren en doe wat van de partjes op de sla
Strooi hier wat parmezaanse kaas en pijnboompitten overheen.
Rol dit voorzichtig losjes op met behulp van de folie.
Kook de eieren hard en snij ze in 8`en.
Leg op de rol om en om een partje ei en een partje tomaat.
Maar een honing mosterd dressing door 3-4 delen olie te mengen met 1 deel witte wijn azijn. voeg een eetlepel moster toe en anderhalve lepel honing. Goed roeren en op smaak maken met zout en peper. Eventueel naar smaak honing/mosterd toevoegen.
Laat met een lepel de dressing over de rol lopen ( voor het oog ook wat naast de rol, een soort zigzag over de rol heen zeg maar)
Serveren met rode wijn...
Eet smakelijk!
Leuk klein voorgerechtje:
Carpaccio Rolletjes
Ingredienten:
Runder Carpaccio ( te koop per 2 porties meestal, afhankelijk van het aantal eters)
Ruccola of eikenbladsla.
Cherry tomaatjes
Eieren
Parmezaanse kaas
pijnboompitten
Leg een portie RunderCarpaccio op een stukje huishoudfolie
leg hierop een handje sla en doe hierop een flinke hand van de sla op.
Snij de cherry tomaatjes in vieren en doe wat van de partjes op de sla
Strooi hier wat parmezaanse kaas en pijnboompitten overheen.
Rol dit voorzichtig losjes op met behulp van de folie.
Kook de eieren hard en snij ze in 8`en.
Leg op de rol om en om een partje ei en een partje tomaat.
Maar een honing mosterd dressing door 3-4 delen olie te mengen met 1 deel witte wijn azijn. voeg een eetlepel moster toe en anderhalve lepel honing. Goed roeren en op smaak maken met zout en peper. Eventueel naar smaak honing/mosterd toevoegen.
Laat met een lepel de dressing over de rol lopen ( voor het oog ook wat naast de rol, een soort zigzag over de rol heen zeg maar)
Serveren met rode wijn...
Eet smakelijk!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 28 november 2010 om 17:51
zondag 28 november 2010 om 18:08
Geen8 gangen maken. 4 gangen is prima, met daarna nog lekkere koffie en/of thee (verse munt).
Maak wat dingen die je van te voren kunt maken.
Ik maak graag deze gratin: kun je dag van te voren maken. Koud wegzetten, in mooie punten snijden (ik doe hem altijd in een quichevorm) en die puntjes warm je even op in de oven.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=369630
Een toetje kun je ook van te voren maken zoals bijvoorbeeld een champagnemousse of een chocolademousse, of een tiramisu. Warm met koud is ook altijd lekker. Bijvoorbeeld gebakken appels met ijs. Of een lauwe clafoutis met room.
Maak wat dingen die je van te voren kunt maken.
Ik maak graag deze gratin: kun je dag van te voren maken. Koud wegzetten, in mooie punten snijden (ik doe hem altijd in een quichevorm) en die puntjes warm je even op in de oven.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=369630
Een toetje kun je ook van te voren maken zoals bijvoorbeeld een champagnemousse of een chocolademousse, of een tiramisu. Warm met koud is ook altijd lekker. Bijvoorbeeld gebakken appels met ijs. Of een lauwe clafoutis met room.
zondag 28 november 2010 om 18:13
Wat leuk al zo snel reacties. En bedankt voor de tip van carpaccio rolletjes.
@ Blackdress: Ik heb overwogen om deze vraag in het kersttopic te zetten, maar ik denk dat het een apart topic waard is. Als ik het volgende week had gedaan had ik er ook 1 apart geopend, en reacties over wat je gaat doen met kerst zie ik toch wel verschillend als een 8gangen diner. Ik laat de Angel beslissen
@ Bommi: ik vind 8 gangen niet overdreven. Ik denk dat het absoluut moet lukken met een goede voorbereiding en organisatie. Ik wil dit simpel aanpakken. En ik heb al wel een beetje een idee wat te maken (zie openingspost), alleen is het nog niet concreet en sta ik open voor adviezen en tips.
@ _maris_ : Waarom heb je de indruk dat ik er nu al tegen op zie? Ik heb er juist veel zin in!! Lekkere dingen bedenken, goed organiseren. Ook door dingen leuk te brengen en mooi te presenteren bereik je een mooi effect. De eerste gang kan de amuse al zijn bij binnenkomst.
@Noah the: ik heb geen thema in gedachten.
@ Gierzwaluw: waarschijnlijk voor 8 mensen (magic number)
@Mylene valerie: Waarom ik 8 gangen wil maken? Waarom niet?! Gewoon, weer eens wat anders. Omdat het kan!
@ Blackdress: Ik heb overwogen om deze vraag in het kersttopic te zetten, maar ik denk dat het een apart topic waard is. Als ik het volgende week had gedaan had ik er ook 1 apart geopend, en reacties over wat je gaat doen met kerst zie ik toch wel verschillend als een 8gangen diner. Ik laat de Angel beslissen
@ Bommi: ik vind 8 gangen niet overdreven. Ik denk dat het absoluut moet lukken met een goede voorbereiding en organisatie. Ik wil dit simpel aanpakken. En ik heb al wel een beetje een idee wat te maken (zie openingspost), alleen is het nog niet concreet en sta ik open voor adviezen en tips.
@ _maris_ : Waarom heb je de indruk dat ik er nu al tegen op zie? Ik heb er juist veel zin in!! Lekkere dingen bedenken, goed organiseren. Ook door dingen leuk te brengen en mooi te presenteren bereik je een mooi effect. De eerste gang kan de amuse al zijn bij binnenkomst.
@Noah the: ik heb geen thema in gedachten.
@ Gierzwaluw: waarschijnlijk voor 8 mensen (magic number)
@Mylene valerie: Waarom ik 8 gangen wil maken? Waarom niet?! Gewoon, weer eens wat anders. Omdat het kan!
zondag 28 november 2010 om 18:14
Juist leuk 8 gangen. Ik heb het ook een keer gedaan. Je rekent een amuse als gang, spoom, koffie dus dan zijn het eigenlijk 5 gangen waar wat werk in zit.
Ik zal straks even kijken of ik mijn recepten nog kan vinden. Het was allemaal prima te doen en veel vooraf te bereiden. De recepten had ik van een vriendin gekregen die chefkok is.
Ik zal straks even kijken of ik mijn recepten nog kan vinden. Het was allemaal prima te doen en veel vooraf te bereiden. De recepten had ik van een vriendin gekregen die chefkok is.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zondag 28 november 2010 om 18:15
quote:nouschi schreef op 28 november 2010 @ 18:14:
Juist leuk 8 gangen. Ik heb het ook een keer gedaan. Je rekent een amuse als gang, spoom, koffie dus dan zijn het eigenlijk 5 gangen waar wat werk in zit.
Ik zal straks even kijken of ik mijn recepten nog kan vinden. Het was allemaal prima te doen en veel vooraf te bereiden. De recepten had ik van een vriendin gekregen die chefkok is.Yes, wat een leuke reactie! Gewoon enthousiast!
Ik zal straks even kijken of ik mijn recepten nog kan vinden. Het was allemaal prima te doen en veel vooraf te bereiden. De recepten had ik van een vriendin gekregen die chefkok is.Yes, wat een leuke reactie! Gewoon enthousiast!
zondag 28 november 2010 om 18:25
zondag 28 november 2010 om 18:26
quote:chatcat86 schreef op 28 november 2010 @ 18:13:
Die indruk kreeg ik nav je OP.
Heb je de rest van mijn bericht ook gelezen of alleen de eerste zin?
Die indruk kreeg ik nav je OP.
Heb je de rest van mijn bericht ook gelezen of alleen de eerste zin?
zondag 28 november 2010 om 18:32
Heb je een bepaald budget? Ik vind het tof dat je voor 8 gangen gaat. Als amuse of visgang: gebakken coquille met een tuinbonenmousse? Mousse kan je van tevoren maken. En Kip Marbella? Kan je heel makkelijk van tevoren maken, en serveren met een beetje pasta of een lekker stuk brood. (Moeten natuurlijk niet te grote porties worden..)
zondag 28 november 2010 om 18:41
Op deze site staan bergen amuse recepten http://www.amuse-recepten.nl/
Misschien is het een idee om een amuse wat "groter" te maken en gebruiken als gang?
Misschien is het een idee om een amuse wat "groter" te maken en gebruiken als gang?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 28 november 2010 om 18:44
Spoom is een tussengerecht om even de maaltijd te laten zakken. Het moet dan ook in alle rust worden geconsumeerd en is prettig als begeleider van een goed tafelgesprek.
Ingrediënten voor 4 personen:
3 citroenen, geperst
100 ml cactus-citroensiroop (Lessini)of citrus-siroop naar keuze
1 cupje gepasteuriseerd eiwit (te koop bij oa.Jumbo)
200 ml mousserende witte wijn, gekoeld
Benodigdheden:
diepvriesdoos (inhoud 750 ml)
ijsbolletjestang
Voorbereiden:
Van citroensdap 100 ml afmeten en mengen met cactus-citroensiroop. Mengsel overdoen in diepvriesdoos, onafgedekt in vriezer zetten en in circa 1 uur licht laten bevriezen. Eiwitten stijfkloppen. Citroenmengsel uit vriezer nemen en met vork loshalen. Eiwit met mespunt zout loskloppen en voorzichtig door citroenmengsel spatelen.
Mengsel terug in vriezer zetten en elke 30 minuten met vork loshalen of omscheppen. Na 4-5 uur heeft sorbetijs de juiste structuur.
U kunt ook de ijsmassa laten bevriezen en sorbet daarna in keukenmachine in 1 minuut fijnmaken.
Bereiden:
Sorbetijs 10 minuten voor gebruik uit vriezer nemen en in koelkast zetten. Bubbelwijn over 4 glazen verdelen. Met ijsbolletjestang ijsbolletjes over de mooie glazen verdelen
Ingrediënten voor 4 personen:
3 citroenen, geperst
100 ml cactus-citroensiroop (Lessini)of citrus-siroop naar keuze
1 cupje gepasteuriseerd eiwit (te koop bij oa.Jumbo)
200 ml mousserende witte wijn, gekoeld
Benodigdheden:
diepvriesdoos (inhoud 750 ml)
ijsbolletjestang
Voorbereiden:
Van citroensdap 100 ml afmeten en mengen met cactus-citroensiroop. Mengsel overdoen in diepvriesdoos, onafgedekt in vriezer zetten en in circa 1 uur licht laten bevriezen. Eiwitten stijfkloppen. Citroenmengsel uit vriezer nemen en met vork loshalen. Eiwit met mespunt zout loskloppen en voorzichtig door citroenmengsel spatelen.
Mengsel terug in vriezer zetten en elke 30 minuten met vork loshalen of omscheppen. Na 4-5 uur heeft sorbetijs de juiste structuur.
U kunt ook de ijsmassa laten bevriezen en sorbet daarna in keukenmachine in 1 minuut fijnmaken.
Bereiden:
Sorbetijs 10 minuten voor gebruik uit vriezer nemen en in koelkast zetten. Bubbelwijn over 4 glazen verdelen. Met ijsbolletjestang ijsbolletjes over de mooie glazen verdelen
zondag 28 november 2010 om 18:46
Krokante zeevruchtenbakjes
Ingrediënten voor 12 stuks:
3 eetlepels olijfolie
1 teentje knoflook, gepeld en geperst
200 gram filodeeg, ontdooid
200 gram zeevruchtencocktail, ontdooid en uitgelekt
1 eetlepel citroensap
2 eetlepels hotketchup
2 eetlepes gehakte peterselie (vers of diepvries)
materialen: muffinvorm
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200ºC. Vet de muffinvorm in met 2 eetlepels olijfolie die gemengd is met knoflook.
Snijd de vellen filodeeg per stuk in 3 repen en bestrijk deze met de olie.
Snijd een deegreep in drieën en druk de stukjes deeg in elke holte van de vorm zodat een deegbakje ontstaat.
Bak de deegbakjes in 10 minuten lichtbruin en krokant.
Laat ze afkoelen op een rooster. Haal de filodeegbakjes voorzichtig uit de muffinvorm.
Meng de vis met citroensap, ketchup en 1 eetlepel olijfolie.
Vul de bakjes ermee en bestrooi ze met peterselie.
zondag 28 november 2010 om 18:47
Ik denk dat de kunst is dat je de gangen niet te zwaar maakt, dat iedereen niet na gang 3 al bomvol zit. En, zoals ik al zei, vlees, vis, vegetarisch en fruit afwisselen, zodat alle smaken aan bod komen. Bijvoorbeeld:
Amuse: Paddestoelencrostini
Koud tussen: Tonijntartaar
Warm tussen: heldere gemberbouillon met eendenborst
Tussen: frisse perenspoom
Tussen: gevulde portobello met gorgonzola
Hoofd: ????
Na: Zabaglione met vers fruit
Na: koffie met bonbons en koffielikeur
Amuse: Paddestoelencrostini
Koud tussen: Tonijntartaar
Warm tussen: heldere gemberbouillon met eendenborst
Tussen: frisse perenspoom
Tussen: gevulde portobello met gorgonzola
Hoofd: ????
Na: Zabaglione met vers fruit
Na: koffie met bonbons en koffielikeur
zondag 28 november 2010 om 19:02
Oh ja, wat ik wel uit mijn hoofd nog weet, in het koude voorgerecht had ik zoveel mogelijk gecombineerd met wat later terugkwam in andere gerechten.
Zijn er trouwens gasten bij die bijv. vegetarisch zijn, ergens allergisch voor zijn, geen vis lusten etc? Dat maakt het meedenken wat makkelijker.
Wil je ook verschillende wijnen serveren per gerecht? Ik houd er niet van persoonlijk en houd het altijd bij droog wit, maar misschien wil je het 'echt compleet' neerzetten.
Zijn er trouwens gasten bij die bijv. vegetarisch zijn, ergens allergisch voor zijn, geen vis lusten etc? Dat maakt het meedenken wat makkelijker.
Wil je ook verschillende wijnen serveren per gerecht? Ik houd er niet van persoonlijk en houd het altijd bij droog wit, maar misschien wil je het 'echt compleet' neerzetten.
zondag 28 november 2010 om 19:33
Menu suggestie
Tartaar van St Jacobsschelpen en gerookte zalm
warme aspergesalade met prosciutto of
spinaziesalade met lauwwarme rosbief en cashewnoten
risotto met krab of kreeft of een risotto met paddenstoelen
kip-gember consommé
eendenborst met sinaasappel-mangosaus
lasagne van witte chocolade en rood fruit
Koffie
Tartaar van St Jacobsschelpen en gerookte zalm
warme aspergesalade met prosciutto of
spinaziesalade met lauwwarme rosbief en cashewnoten
risotto met krab of kreeft of een risotto met paddenstoelen
kip-gember consommé
eendenborst met sinaasappel-mangosaus
lasagne van witte chocolade en rood fruit
Koffie
Am Yisrael Chai!
zondag 28 november 2010 om 19:34
Voorgerecht: Millefeuille van wild zwijn paté. Met rucola en veenbessencompote.
Paddenstoelenbouillon met verse paddenstoelen
Tussengerecht: Inktpasta met tomaatjes en Parmezaanse kaas.
Spoom
Hoofdgerecht: Parelhoenfilet ( met vleugeltje) met aardappel-pastinaakpuree.
Toetje: Vijgen met honing en ijs.
Kaasplateau met port
Koffie met bonbons, cognac of likeur.
Als je recepten wilt hoor ik het wel.
Paddenstoelenbouillon met verse paddenstoelen
Tussengerecht: Inktpasta met tomaatjes en Parmezaanse kaas.
Spoom
Hoofdgerecht: Parelhoenfilet ( met vleugeltje) met aardappel-pastinaakpuree.
Toetje: Vijgen met honing en ijs.
Kaasplateau met port
Koffie met bonbons, cognac of likeur.
Als je recepten wilt hoor ik het wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!