Aardappelgratin - succesrecept?

10-02-2017 14:12 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil Pommes Dauphinoise maken, laagjes aardappelschijfjes met room, knoflook en dan gegratineerd. Ik ben er gek op, maar heb het nog nooit zelf gemaakt (omdat het een vette hap is).



Wie heeft er een succesrecept? (Geen enorme hoeveelheid, voor 2 personen).

Welke aardappels kun je er het beste voor gebruiken?

Hoe krijg je mooie plakjes (worden ze te dun als ik de kaasschaaf gebruik? Ik heb geen mandoline)

En hoe voorkom je dat het een kledder wordt?

Doe je er nog kaas bovenop? En welke kaas dan?



.
Alle reacties Link kopieren
ik weet het niet precies impala. en het zou best kunnen dat je met een goed recept zelf voor minder geld iets maakt wat nog lekkerder is. maar dit was een kwestie van het bakje de oven inschuiven en het er 20 minuten later weer uithalen, en dan wat lekkers kunnen eten. Makkelijk, snel en heerlijk.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer toch maar even voorkoken, anderhalf uur op 175 graden was niet voldoende.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Apart toch he. Bij mij was het na een uur op 175 graden te gaar.

Voorkoken zou ik echt niet doen ivm het zetmeel dat de boel bijeen moet houden.
.
Alle reacties Link kopieren
Het plakte niet aan elkaar vast, ik denk dat ik wat meer vocht moest gebruiken. Ik gebruikte Bildstar aardappels, een halfkruimige soort.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ensuite, il y a des pommes de terre à chair ferme qui sont la belle de Fontenay, la ratte… Si on veut un gratin ultra fondant, je propose les pommes de terre à chair farineuse. La bintje est passe partout et idéale pour les gratins. Si on préfère au contraire des lamelles plus fermes, on peut proposer la belle de Fontenay ou la nicola."



Bintjes ??? Dat binn'n toch gaain eerappels ???





La Monalisa à la chair riche en amidon, très collante, se plaît en gratin et en purée.

La Nicola se prépare très bien en gratin.



Nicola klinkt al beter.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nicolas of Bintjes dus, waarbij de Nicola wat stevigere schijfjes geeft?



En wat is er volgens jou mis met het Bintje? Ik ben niet zo thuis in de eerpels.
.
Alle reacties Link kopieren
Er zit geen smaak aan.

Wij hebben meestal Bildstar, liever nog Redstar, maar die is moeilijker te krijgen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen smaak moeten we niet hebben. Helaas staat er vaak niet op de zak of krat wat voor aardappelras erin zit. Alleen hoe kruimig ze zijn.

Oude of nieuwe aardappels zal ook nog wel uitmaken denk ik.



Is die Bildstar ook goed voor een gratin? Of had je die nu gebruikt en plakten ze niet genoeg?
.
Alle reacties Link kopieren
Ze plakten niet, maar ik denk dat ik gewoon niet genoeg vocht had.

Franse receptensites gebruiken meer vocht dan de recepten die al in het topic stonden. Plus meer oventijd, plus een lagere temperatuur.



Préparation : 20 min

Cuisson : 150 min

Niveau : facile

Coût : budget faible

Ingrédients du gratin dauphinois pour 4 personnes



800 g pommes de terre

1 gousse d’ail

1/2 litre lait entier

1/4 litre crème liquide entière

1 noix de muscade

sel, poivre

1 noix de beurre





Préchauffage du four



Faire préchauffer votre four à 150 degrés.

Pommes de terre



Éplucher les pommes de terre, les laver puis les couper en fines lamelles. (Vous pouvez utiliser une mandoline à condition de maîtriser cet outil particulièrement dangereux pour les doigts.) Ne pas rincer les pommes de terre une fois coupées en lamelles.

Préparation du plat



Éplucher la gousse d’ail.

Frotter généreusement le plat de cuisson avec la gousse d’ail.

Beurrer le plat de cuisson.

Montage du gratin dauphinois



Étaler une première couche de pommes de terre, saler, poivrer et râper un peu de muscade.

Étaler une seconde couche de pommes de terre, saler, poivrer et râper un peu de muscade.

Si nécessaire répéter l’opération jusqu’en haut du plat.

Verser le lait et la crème jusqu’à effleurer les pommes de terre.

Vous pouvez aussi utiliser davantage de crème et inverser les proportions lait/crème. Votre gratin dauphinois n’en sera que meilleur.

Cuisson du gratin dauphinois



Mettre au four : (150°) durant entre 2h30 et 3h00.

Surveiller régulièrement le gratin dauphinois pour éviter que le dessus soit brûlé.

Pour tester la cuisson du gratin dauphinois, une pointe de couteau devra s’enfoncer sans difficulté.

Servir



Vous pouvez servir votre gratin à coté d’une viande ou d’une volaille ou alors en plat principal lors d’un repas décontracté accompagné d’une salade verte assaisonnée avec de l’huile de noix AOC de Grenoble.

Gain de temps



Pour prendre un peu d’avance, il est possible de réaliser presque toutes les étapes avant l’arrivée des invités. Préparer son gratin dauphinois et le passer au four 20 minutes sans le faire gratiner. Finir la cuisson le lendemain. C’est d’ailleurs ainsi que procédait les paysans dauphinois dans les fermes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ook wel goeie tip ja, eerst de knof smeren en dan pas de schaal invetten. Andersom werkt niet, heb ik gemerkt
.
Alle reacties Link kopieren
Als onze Jeroen het niet weet, dan weet niemand het... Dus bij dezen:



https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... dauphinois



Veel melk en room maar wel opgewarmd met de kruiden, vastkokende aardappelen en maar 30 minuten in de oven op 160°
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Geen smaak aan: je moet ook niet kinderachtig zijn met zout en peper als je die laagjes aardappelen maakt.

Het is toch al een bom van vet, koolhydraten en andere zogenaamde ongezonde ingredienten, dan maakt zo'n beetje zout en peper ook niet meer uit, dus strooi met gulle hand.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsNiceGuy schreef op 14 februari 2017 @ 14:34:

Als onze Jeroen het niet weet, dan weet niemand het... Dus bij dezen:



https://dagelijksekost.een.be/gerechten ... dauphinois



Veel melk en room maar wel opgewarmd met de kruiden, vastkokende aardappelen en maar 30 minuten in de oven op 160°

Dat opwarmen van de melk/room lijkt me wel een goed plan. Maar het is wel heel veel vocht hier (800 ml op 800gr aardappel!!)

En nog steeds: Welk type vastkokende aardappel??
.
Alle reacties Link kopieren
VASTKOKENDE AARDAPPELEN

Amandine: dit is een vroege, stevige vastkokende aardappel met een goede kookkwaliteit en gemakkelijk te wassen. De aardappel heeft een fijne smaak.





Gebruik: Salades, koken, in de schil, in de microgolfoven

Kooktype: Extra vastkokend

Knolvorm: Langwerpig

Kleur van het vlees: Licht geel

Kleur van de schil: Licht geel

Rijptijd: Vroeg



Annabelle



Gebruik: Salades

Kooktype: Vastkokend

Knolvorm: Lang ovaal

Kleur van het vlees: Donker geel

Kleur van de schil: Geel

Rijptijd: Vroeg



Charlotte: dit is een vastkokende aardappel. Hij heeft een fijne smaak, een gladde gele schil en een mooie gelijkmatige vorm. Geschikt als kookaardappel en voor de bereiding van salades.



Gebruik: Salades, koken, bakken en stomen

Kooktype: Vastkokend

Knolvorm: Langwerpig

Kleur van het vlees: Geel

Kleur van de schil: Geel

Rijptijd: Half vroeg





Franceline: dit is beter gekend als de rode Charlotte. De Franceline is heel vastkokend, heeft een zeer dunne en gladde schil en een uitmuntende smaak.



Gebruik: Salades, in de schil, gekookt, gebakken

Kooktype: Vastkokend

Knolvorm: Ovaal

Kleur van het vlees: Geel

Kleur van de schil: Rood

Rijptijd: Half vroeg





Gourmandine



Gebruik: Salades, gekookt

Kooktype: Vastkokend

Knolvorm: lang ovaal

Kleur van het vlees: Geel

Kleur van de schil: Rood

Rijptijd: Half vroeg





Nicola: de Nicola is een vastkokende variëteit, herkenbaar aan de gelijkmatig ovaal gevormde knollen met felgeel vruchtvlees. Hij is gekend voor zijn nadrukkelijke aardappelsmaak, is geschikt voor alle bereidingen en bewaart goed.



Gebruik: Alle bereidingen

Kooktype: Vastkokend

Knolvorm: Lang ovaal

Kleur van het vlees: Geel

Kleur van de schil: Geel

Rijptijd: Laat





Victoria: de Victoria heeft een uitmuntende smaak. De aardappel is geschikt als kook- en frietaardappel en dit tot het einde van het bewaarseizoen.



Gebruik: Puree en voor friet

Kooktype: Vrij vastkokend

Knolvorm: Ovaal

Kleur van het vlees: Diep geel

Kleur van de schil: Geel

Rijptijd: Half vroeg, half laat





Ik denk dat ik gemakkelijkheidshalve voor de Nicola zou gaan. Die is overal te krijgen.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 14 februari 2017 @ 15:34:

[...]



Dat opwarmen van de melk/room lijkt me wel een goed plan. Maar het is wel heel veel vocht hier (800 ml op 800gr aardappel!!)

En nog steeds: Welk type vastkokende aardappel??Nicola en Bintje werden op een Franse site genoemd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, echt een gerecht uit mijn kindertijd
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 14 februari 2017 @ 15:55:

[...]





Nicola en Bintje werden op een Franse site genoemd.Ja heb ik gezien. Maar ik bedoelde dat in dat nieuwe recept van 'onze jeroen' niet stond welk ras aardappel.
.
Alle reacties Link kopieren
Amandines zag ik in Frankrijk trouwens aangeprezen als dé raclette aardappel. Nu we het toch over aardappels hebben.



Ik kijk wel naar namen van rassen, maar heel vaak staat dat er niet op. En ik eet vrijwel geen aardappels dus ik heb er weinig ervaring mee.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:makreel schreef op 10 februari 2017 @ 15:09:

Mijn versie is de beste (zeg ik zonder de andere versies geproefd te hebben).



Schil de aardappelen en snij ze in dunne plakjes met een mandoline of met de keukenmachine. Met een mes kan ook maar dan moet je echt heel netjes snijden.



Smeer boter op de bodem van een ovenschaal. Wrijf in met een doorgesneden teentje knoflook.



Leg de aardappelplakjes dakpansgewijs in de ovenschaal. Over elk laagje peper en zout strooien. Niet kinderachtig doen met peper en zout anders wordt het een flauwe hap.



Oven voorverwarmen op 175 graden. Alle aardappels in de schaal? Overgiet met slagroom. Leg op de bovenkant nog wat vlokjes boter. Schuif in de oven en bak in een uur, soms iets langer, goudbruin en gaar.



Ik gebruik voor 4 mensen 1 kilo aardappelen en een halve liter slagroom. Nee, het is niet bepaald light - maar wel heel lekker.



Experimenten: kaas tussen de laagjes (mwah), plakjes spek er tussen (what was I thinking), afwisselen met laagjes pompoen of zoete aardappel (best lekker maar niet een echte gratin dauphinois), aardappelen voorkoken (vond ik niet lekker, het werd erg papperig en ook massief), kant-en-klare aardappelen (niet lekker) en kant-en-klare gratin (nog erger).



Dit is goddelijk. Maak voor 2 mensen ook gewoon de hoeveelheid voor 4 en dan kun je er morgenmiddag weer van eten.



Ik heb 'm gemaakt en het was heerlijk! Heb er de tweede dag wat kaas tussen gedaan en dat vond ik ook erg lekker.

Bedankt voor het recept!
Ik heb gisteren die van MV weer gemaakt, maar dan in 1 grote schaal. Was weer erg lekker en de 2e keer vaak nog lekkerder dus kijk er naar uit morgen...
100 ml kookroom, 50 ml melk, theelepel knoflook pasta, beetje nootmuskaat, peper, zout, 1 ei, 45 gr geraspte kaas. Dat mengen in een kom.

500 gr aardappelen in hele platte schijfjes snijden, dit doe ik gewoon met een mesje.

Schijfjes door het mengsel doen, even laten intrekken.

Overschaal invetten, mengsel er in, nog een laagje geraspte kaas erover heen in een voorverwarmde oven op 200 graden 1 uur in de oven.

Ik heb altijd geraspte belegen kaas.
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit topic toch in mijn lijstje staat een update. Ik heb die van de Jumbo geprobeerd. Smaak was goed maar ik vond hem veel te vet en te zwaar en te nat/papperig. Veel te veel room. Hij is niet snijdbaar, zoals het plaatje in de OP, het is een roomprutje.
.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag voor het eerst aardappelgratin gemaakt die wel lukte!

Bij een aardappelverkoper op de markt gevraagd welke ik het beste kon gebruiken. Hij pakte meteen de Charlotte. Tien minuten koken in de schil, daarna in plakjes snijden volgens hem.

Braaf gedaan, en OMG wat smaakten ze zo al lekker! In plakjes gesneden, scheut room er op, plus steakkruidenzout, aandrukken met bakpapier, daarna nog twee lagen op dezelfde manier. Afgebakken in de oven.

Geen kaas of zo erbij, puur deze lekkere aardappels met room.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoelang had je ze in de oven, Snoesje?
Ik ga het ook eens op jouw manier doen.
Tot dusver kook ik de gesneden aardappels even voor in kokend water met room, wat olie en kruiden en dan de oven in.
Alle reacties Link kopieren
In tien minuten koken zijn die kleine charlottes in de schil al aardig gaar. Omdat je ze eerst nog wat laat afkoelen voordat je ze kunt snijden zijn ze vrijwel doorgegaard.

Het hoeft dus niet heel lang in de oven, gewoon totdat zich een soort velletje heeft gevormd over de bovenkant.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven