Aardappelgratin - succesrecept?

10-02-2017 14:12 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil Pommes Dauphinoise maken, laagjes aardappelschijfjes met room, knoflook en dan gegratineerd. Ik ben er gek op, maar heb het nog nooit zelf gemaakt (omdat het een vette hap is).



Wie heeft er een succesrecept? (Geen enorme hoeveelheid, voor 2 personen).

Welke aardappels kun je er het beste voor gebruiken?

Hoe krijg je mooie plakjes (worden ze te dun als ik de kaasschaaf gebruik? Ik heb geen mandoline)

En hoe voorkom je dat het een kledder wordt?

Doe je er nog kaas bovenop? En welke kaas dan?



.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geleerd als au-pair in Frankrijk, dus een origineel recept.



Ik neem geen kruimige aardappels, die nemen teveel vocht op. Ik neem vaak een zak van die hele grote aardappels, dat scheelt in het schillen en daar krijg je mooie plakjes van. Een kaasschaaf maakt te dunne plakjes, met een mes is niet makkelijk. Een Mandoline is niet duur dus zou die halen.



Schaal invetten met boter en met een doorgesneden teentje knoflook insmeren. Laagje aardappels, peper en zout, laagje kaas (gruyere of belegen kaas), en dan wat slagroom (gebruik voor 4 personen 250 ml). Laagjes blijven maken tot de aardappels op zijn. Geen kaas meer op bovenste laag. Melk warm maken met doorgesneden knoflook erin. Net genoeg over de aardappels schenken zodat als je met een vork op de aardappels drukt de melk er een beetje bovenuit komt.



Oven op 200 graden en dan 1 a 1.5 uur. Ligt een beetje aan je oven. Je kan ook gelijk meer maken en in een aluminium schaaltje invriezen. Ik haal dat dan 15 minuten eerder uit de oven en bak het nog zo'n 15 A 20 minuten af.



Af en toe even prikken voor de gaarheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 10 februari 2017 @ 14:19:

Ja dat is ook nog een optie, gewoon kopen

Maar is die van de AH écht lekker? Zit er bv wel knoflook in?Als je geen zin hebt om het zelf te maken wel, maar een pakje kan niet tippen aan zelf maken
Het recept van Mylene Valerie heb ik gebruikt voor de Kerst. Brrrriljant gelukt en mega lekker. Plakjes ook met de keukenmachine gesneden, waardoor ze precies goed waren. In mijn oven hadden ze alleen iets langer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik ook eens proberen te maken! Vind aardappelgratin altijd heel lekker al is dat alweer eventjes geleden. De recepten in dit topic zijn voor mij ook bruikbaar. Hopelijk lukt het.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je het recept van MV er niet even bij zet



Hij staat in de oven Heb er wel wat Gruyere in gedaan (ben ik gek op) maar niet teveel en een half teentje knoflook door de room geperst. Geen melk. Geen tijm en geen nootmuskaat. Dat vind ik allebei te overheersend.



De mandoline was nog wel een dingetje. Ik denk: ga er gewoon eentje halen, want ik kan dat wel vaker gebruiken. Dus waar ga je dan heen? Naar de Blokker natuurlijk ! Ik kon het niet vinden, zag alleen alleen een 'slicer dicer' van TellSell voor veertig euro. Dus maar even vragen dan. De eerste winkeljuf wist niet eens wat het was (een watte??), en de tweede (oudere dame) kon melden dat ze het niet hadden. Ik zei, goh jullie moeten ook weer niet zo fancy worden dat je de basics vergeet. Ze zucht diep en zegt: daar hebben wij niks meer over te vertellen. In het begin hadden we niet eens meer een simpele aardappelschiller.

Ok dan. Op naar de old fashioned Marskramer. Bleek opgeheven. Er was wel een grote Grand Bazar gekomen, dus daar even gevraagd. "Een watte?? Nee, dat hebben we niet. Wel een ding om spiraaltjes te maken van courgette."

Heb dus de keukenmachine maar afgestoft. Had speciaal hele grote (half-kruimige) aardappels gekocht, maar die pasten niet door het gat van de keukenmachine, dus ik moest ze alsnog doormidden snijden. Maar verder ging het als een speer en precies de goede dikte denk ik. Het is nu wel een ravage, in de keuken ;-(



Ben erg benieuwd of het de moeite waard was !!!
.
Alle reacties Link kopieren
Nou t zit erin :-)

Smaak was perfect maar het was een beetje te papperig geworden. Volgende keer iets minder lang in de oven (175 graden). Nu ruim een uur maar krap een uur was beter geweest en misschien ook een tikkie minder room. Ik had nu op ruim een kilo aardappel ca 300 ml room. Het kwam niet echt (of nét hier en daar) boven bij aandrukken. En een beetje melk ipv room was misschien ook geen slecht idee, het was wel erg vet nu.



Burps



En er is bijna niks over. Vriend is een vreetmonster. (Ik ga de Rennies klaarzetten )
.
Via de zoekfunctie is het zo ongeveer de eerste hit. Dacht dat, dat je wel zou lukken...
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt de zoekfunctie van het forum? Gebruik ik nooit want werkt voor geen meter. Via Google kon ik het niet snel vinden. Wat is het zoekwoord? Dauphinoise of aardappelgratin? Of plaats gewoon de link ff als je die bij de hand hebt?
.
Nou kiek es an:



Ik zoek het perfecte recept voor aardappelgratin
Alle reacties Link kopieren
Thanks. Hier dus juist weer vastkokende aardappels en opnieuw 250 ml room op 1 kilo aardappel, dus dat laatste moet gewoon kloppen. Room nu niet tussen de laagjes maar als laatste bovenop. En geen boter bovenop. Ik had ook teveel boter denk ik. Schaal te dik ingesmeerd en toch teveel bovenop. Misschien hoeft er helemaal geen boter op.



En niet meteen uit de oven serveren maar tijdje laten rusten of zelfs afkoelen en opwarmen lijkt me ook een heel goed plan.



De mijne had in elk geval te lang in de oven gestaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Aardappelschijfjes van ong 2-3 mm max (kan je wel met een mesje doen ipv een schaaf, is wel veel werk). Heel kort voorkoken. Slagroom, zout, peper, knoflook, nootmuskaat, emmentaler en gruyere mengen, schijfjes erdoor mengen, in de oven, en de laatste minuten nog wat extra kaas bovenop. Hoeveelheden weet ik niet, ik doe het een beetje op gevoel. Als het kledder wordt, heb je teveel slagroom gebruikt, dus dat is een kwestie van uitproberen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Voorkoken lijkt mij toch echt geen goed plan. Dan spoel je het zetmeel weg dat de boel bij elkaar houdt.
.
Alle reacties Link kopieren
Vastkokende aardappels geeft veel beter resultaat. Was de boter nog vergeten. Schaal dun inwrijven en na de melk nog klein klontje boter toevoegen. Kan evt ook in de melk eerst smelten. Melk en slagroom is lekkerder.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Ga ik in het weekend proberen!
Alle reacties Link kopieren
Deze al gezien?

http://www.24kitchen.nl/recepten/aardappelgratin
Alle reacties Link kopieren
Raar recept. 300 ml melk én 300 ml room op 1,5 kilo aardappel is veel te veel vocht.
.
tvp!



als je het echt vet wilt maken zegt mijn schoonM net, moet je er nog eieren bij doen
Alle reacties Link kopieren
In het filmpje van 24 kitchen is hij wel heel duidelijk. Aardappels niet voorkoken etc..
Alle reacties Link kopieren
quote:ieneminnie schreef op 11 februari 2017 @ 14:29:

In het filmpje van 24 kitchen is hij wel heel duidelijk. Aardappels niet voorkoken etc..

Ja, dat hadden we op pagina 1 al ontdekt, dat 24 Kitchen juist weer niet voorkookt. En dat is wél een goede aanwijzing.

Maar er staan op 24 Kitchen ook veel reacties van mensen die zeggen dat het bij hun drab wordt. En dat snap ik, met 600 ml vocht. Het werd bij mij met 300 al drabberig.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook op. Waarschijnlijk waren mijn aardappels minder kruimig als die van jou, want het was niet papperig geworden. Ik had het 1.5 uur in een oven van 170°C gedaan. Heerlijk. Maar de volgende keer doe ik er ook wat melk door, haha. En iets meer zout ;)

al met al heerlijk gegeten en het laatste restje vanmiddag op (opgewarmd in de magnetron), was bijna nog lekkerder als gisteren
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel aardappel en hoeveel room had jij? En ook nog boter erop? Die alufolie was wel een goeie tip trouwens :-)
.
Alle reacties Link kopieren
1kg aardappels ongeveer en 300ml room. Roomboter in klontjes erbovenop, ik schat zo'n 20-25gr in totaal. De bovenste plakjes aardappel lagen nog niet in de room. Had wel wat room gegoten tussen elk laagje aardappels. Er was geen room meet "over" toen de gratin klaar was, alles was opgenomen door de aardappels en/of verdampt.

Had het wel ff laten afkoelen in de ovenschaal totdat het lauwwarm was want heb 2 kinderen die direct beginnen met schaften zodra er iets op hun bordje belandt
Alle reacties Link kopieren
naar aanleiding van dit draadje heb ik de jumbo-aardappelgratin gekocht en vandaag gegeten. En oooooh wat is die lekker!!! romig, dun laagje kaas er op, echt smullen! die houden we er in ... voor bijzondere momenten want echt gezond is het volgens mij niet



overigens gaat er maar weinig gratin in zo'n bakje, voor ruim 2 volwassenen ongeveer.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Wat kostte het? Waarschijnlijk hetzelfde als anderhalve kilo zelfgemaakt :-)

Maar ik ga die vd Jumbo ook proberen. Meer is niet altijd beter, want het is idd een ongezonde hap.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven