aardappels paars kleurtje

15-11-2010 17:54 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
hm ik heb net aardappels gekregen van mijn moeder, nu ben ik aan het schillen, maar ze spruiten heel lichtjes, maar die plekjes zijn paars,. Ik schil dat er uiteraad af, en de aardappel zelf is wel mooi van kleur en geen beurse plekken, maar wat houd het in dat de aardappel ( de schil dus) echt paarse plekjes heeft, en kan dit kwaad ?

bedankt
Ja, dat kan idd kwaad. Aardappels over datum kunnen giftig worden. Goed schillen dus, zolang ze hun normale kleur hebben en er geen spruiten aan zitten is het goed.
Je kunt rustig aardappelen eten waar spruiten aan zitten. Deze plekken wel even goed wegsnijden.

Bewaar de aardappels koel en donker dan spruiten ze niet zo snel. De koelkast is geen goede bewaarplaats voor aardappelen.
bedankt ik heb het dus goed weggeschild, en toen zagen ze er wel prima uit, maar inderdaad, beter om het niet zo ver te laten komen.
quote:nummerzoveel schreef op 15 november 2010 @ 18:13:

Ja, dat kan idd kwaad. Aardappels over datum kunnen giftig worden. Goed schillen dus, zolang ze hun normale kleur hebben en er geen spruiten aan zitten is het goed.Dat is wanneer de aardappel groen wordt. Dit is gewoon de 'uitspruitplek' die paars wordt. Wegsnijden en opeten.
quote:Dahlia74 schreef op 15 november 2010 @ 18:15:

Bewaar de aardappels koel en donker dan spruiten ze niet zo snel. De koelkast is geen goede bewaarplaats voor aardappelen.

Niet? Is dat te koel en donker?

Ik bewaar de mijne altijd in de koelkast. De kelder is waarschijnlijk beter maar bij gebrek aan, is de koelkast toch de beste plek?
quote:borderwalk schreef op 15 november 2010 @ 19:19:

[...]

Niet? Is dat te koel en donker?

Ik bewaar de mijne altijd in de koelkast. De kelder is waarschijnlijk beter maar bij gebrek aan, is de koelkast toch de beste plek?In de koelkast is het te koud waardoor ze zoetig worden en bovendien drogen ze snel uit in de koelkast. Beter nog in een aanrechtkastje of schuur/bijkeuken.
Ik heb geen schuur/bijkeuken en maar 1 aanrechtkastje, dus dan lijkt mij de koelkast nog steeds de beste optie. Ik koop trouwens vaak ook maar een onvoordelig kilootje dus heel lang bewaar ik ze niet.
Nog beter een met een theedoek afgedekt mandje in de hoek van je aanrecht dan de koelkast. Te koud is echt niks voor piepers! VivaTuinMuts heeft helemaal gelijk dat ze zoetig worden, blèèègh!! En groen is idd veel erger dan paars.
quote:sri schreef op 15 november 2010 @ 20:59:

Nog beter een met een theedoek afgedekt mandje in de hoek van je aanrecht dan de koelkast. Te koud is echt niks voor piepers! VivaTuinMuts heeft helemaal gelijk dat ze zoetig worden, blèèègh!! En groen is idd veel erger dan paars.Ook geen eigen aanrecht helaas, misschien kan ik ergens een plekje vinden, maar een mandje aardappels staat vast niet zo heel decoratief in mijn (studenten)kamer. Snel maar verhuizen.
dubbel
Ik heb ze in een doos onder in m'n klerenkast ( ook student), dus geloof me: er zijn altijd plekken te vinden ( onder je bed, la in je bureau...)
een ouderwetse juten zak is ideaal om aardappels in te bewaren. wel uit het evt. plastic halen, dan gaan ze ook niet broeien/schimmelen/rotten/spruiten. Ze zijn op in deze tijd volop te koop. Je moet alleen wel de Sint en of Piet op de koop toe nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven