Als het buiten koud is

30-11-2010 11:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een diep bord boerenkoolstamppot, plakjes rookworst er op, en dan (zó slecht voor hart en bloedvaten maar zó lekker) in de koekenpan uitgebakken kaantjes, een juslepel ervan met het bakvet dat zo heet is dat het knettert in het kuiltje, nog wat peper en zout erover, en dan wordt je terwijl je zit te eten helemaal warm van binnen.

Wat eet jij om warm te blijven met deze kou?
Ik drink warme chocolademelk!!
Stamppotjes en liters thee.
zuurkoolschotel uit de oven, snert, stamppotten (spitskool, boerenkool, zuurkool, hutspot...) Ik hou wel van de winter!
Fajita's gevuld met véél rode pepers, daar blijf je wel warm van

(nee hoor, boerenkool met worst en snert staan hier op 1)
idd stampotjes, ook een aanrader warme slemp (oudhollands winterdrankje) warme chocolademelk met zelfgebakken appaltaart. Gluhwein of zelfgemaakt erwtensoep met een plakje roggebrood met spek...mmmm!!

En voor de mentale kou, kaarsjes aan, kneuterige verlichting, filmpjes kijken, avond winterwandeling, met rode blossen binnen komen en dan iets van bovenstaand naar binnen werken.
Rijst met goulash.... mmm en stamppot zuurkool en andijvie.
Ik ben totaal geen soepmens. Maar mijn verwarming was een weekje kapot en ik heb heerlijke Italiaanse tomatensoep gegeten. Krijg ik het heerlijk warm van. Van cup a soup ook trouwens.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
(zit je weer warm MV? goed te lezen dat je 'was' schrijft)
Erwtensoep, Hachee, Sheperd's Pie, Boeuf Bourguignon, Goulash, Hutspot.

Verder veel thee!
mmmm... goeie ideeën...

Ik heb daarstraks een spitskool gekocht. Als je daar stamppot van maakt, wat eet je er dan bij (of doorheen).

Ik stoof'm normaalgesproken met kerrie en roomboter, en eet er kruimige gekookte aardappels bij, en een tartaartje.

En slemp, hoe maakt je dat? Slemp klinkt echt naar hete slurp met alcohol (zit ik er ver naast?)
Wat zal je weer genieten, MV, van een lekker behaaglijk temperatuurtje!

Ik heb je gevolgd en aan je gedacht hoor!
Amaretto drinken helpt ook goed.

O wacht, dat was de vraag niet. Ik eet als het koud is graag Hollandse pot.
quote:Perel schreef op 30 november 2010 @ 12:17:

mmmm... goeie ideeën...

Ik heb daarstraks een spitskool gekocht. Als je daar stamppot van maakt, wat eet je er dan bij (of doorheen).

Ik stoof'm normaalgesproken met kerrie en roomboter, en eet er kruimige gekookte aardappels bij, en een tartaartje.

En slemp, hoe maakt je dat? Slemp klinkt echt naar hete slurp met alcohol (zit ik er ver naast?)

Blokjes jong belegen komijnenkaas gaat er bij mij door de spitskoolstamp.

Dat trekt dan van die lekkere lange draden.... Helaas kan je in Zwitserland geen komijnenkaas kopen, dus maar wachten tot ik weer in Nederland ben.
graag stampot, kaasfondue (maar dat kan niet elke dag/week) en wat ik ook erg lekker vind met koud weer is alpenmacaroni.

Dat is penne (of een andere soort pasta die je lekker vindt) met gebakken ui, spekjes, aardappelsblokjes, kaas en wat room.

Heel machtig maar erg lekker met koud weer!

Recept komt van Zwitserse vriendin.
ik heb een recept uit de delicious van vorig jaar en bij mij gaat er (uit mijn hoofd even, is lang geleden dat ik het heb gemaakt) basilicum en aardappel doorheen. Maar ik kan vanmiddag voor je kijken (ik eet het vanavond weer na een maand of 7...)

womanizer, 8 minuten geleden

Amaretto drinken helpt ook goed.

Vodka, cognac en wijntjes ook
quote:Mylene_Valerie schreef op 30 november 2010 @ 12:10:

Ik ben totaal geen soepmens. Maar mijn verwarming was een weekje kapot en ik heb heerlijke Italiaanse tomatensoep gegeten. Krijg ik het heerlijk warm van. Van cup a soup ook trouwens.

Ik heb gister trouwens jouw hachee gemaakt. Maar omdat ik dus (op jou aanraden) tomatenpuree erdoor gedaan, zodat het meer leek op goulasch zonder paprika.

Evenzogoed was het smullen hoor MV.
Slemp is eigenlijk niet zo heel spannend hoor! en zonder alcohol. Het is warme melk op smaak gebracht met kruiden en specerijen..

Even het recept voor je opzoeken..

knip plak van het net:

Recept

Slemp

Proef de gezelligheid van vroeger. Echt een drankje voor de winter als het flink koud is!

Ingrediënten

1 ltr melk - 1 theezakje (gewone thee) - schil van 1 citroen - 1/2 pijpje kaneel - 3 kruidnagelen - stukje foelie - (iets saffraan) - 2 eetl suiker - 10 gr maizena

Voorbereiding

Melk met theezakje, citroenschilletjes, kaneel, kruidnagelen, foelie en evt. saffraan aan de kook brengen en ? 1/2 uur laten trekken. Melk zeven.

Bereidingswijze

Suiker en maizena aanlengen met wat koude melk tot een papje. Slemp weer aan de kook brengen en met dit papje binden.

Serveertips

Drank lekker warm drinken
ik maak het trouwens altijd zonder de maizena...
Die penne met aardappel lijkt me heerlijk.

Zwitsers eten is sowieso al erg lekker (en machtig).

Herinner me de rösti met een gebakken ei en een braadworst ( een soort die ik hier nog niet heb kunnen kopen) en een bruine saus erover. Hoog in de bergen tussen de besneeuwde toppen-kost.
Perel het is ook erg lekker. Wel machtig zoals ik zei maar echt heerlijk wintereten. Veel mensen vinden aardappel met pasta een gekke combi maar het kan prima.

Voordeel is ook dat het super makkelijk te maken is!
Ik doe trouwens wel vaker iets wat op slemp lijkt, alleen niet zo gekruid: een pannetje melk langzaam heet maken met een theezakje erin. Beetje zoet erbij, klaar.

Maar die hier staat ga ik ook nog wel maken, lijkt me lekker.
Chai-thee met hete melk, en liters gewone thee. Qua eten veel soep en ovenschotels. Hollandse kost ben ik niet zo'n fan van, dat is zonder vlees toch minder lekker.

(Weet wel dat er een heleboel lekkere vegetarische stamppotten zijn maar die scoren qua winterproofgehalte toch niet zo hoog)
Glühwein!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven