Als het buiten koud is
dinsdag 30 november 2010 om 11:55
Een diep bord boerenkoolstamppot, plakjes rookworst er op, en dan (zó slecht voor hart en bloedvaten maar zó lekker) in de koekenpan uitgebakken kaantjes, een juslepel ervan met het bakvet dat zo heet is dat het knettert in het kuiltje, nog wat peper en zout erover, en dan wordt je terwijl je zit te eten helemaal warm van binnen.
Wat eet jij om warm te blijven met deze kou?
Wat eet jij om warm te blijven met deze kou?
dinsdag 30 november 2010 om 12:07
idd stampotjes, ook een aanrader warme slemp (oudhollands winterdrankje) warme chocolademelk met zelfgebakken appaltaart. Gluhwein of zelfgemaakt erwtensoep met een plakje roggebrood met spek...mmmm!!
En voor de mentale kou, kaarsjes aan, kneuterige verlichting, filmpjes kijken, avond winterwandeling, met rode blossen binnen komen en dan iets van bovenstaand naar binnen werken.
En voor de mentale kou, kaarsjes aan, kneuterige verlichting, filmpjes kijken, avond winterwandeling, met rode blossen binnen komen en dan iets van bovenstaand naar binnen werken.
dinsdag 30 november 2010 om 12:10
dinsdag 30 november 2010 om 12:17
mmmm... goeie ideeën...
Ik heb daarstraks een spitskool gekocht. Als je daar stamppot van maakt, wat eet je er dan bij (of doorheen).
Ik stoof'm normaalgesproken met kerrie en roomboter, en eet er kruimige gekookte aardappels bij, en een tartaartje.
En slemp, hoe maakt je dat? Slemp klinkt echt naar hete slurp met alcohol (zit ik er ver naast?)
Ik heb daarstraks een spitskool gekocht. Als je daar stamppot van maakt, wat eet je er dan bij (of doorheen).
Ik stoof'm normaalgesproken met kerrie en roomboter, en eet er kruimige gekookte aardappels bij, en een tartaartje.
En slemp, hoe maakt je dat? Slemp klinkt echt naar hete slurp met alcohol (zit ik er ver naast?)
dinsdag 30 november 2010 om 12:27
quote:Perel schreef op 30 november 2010 @ 12:17:
mmmm... goeie ideeën...
Blokjes jong belegen komijnenkaas gaat er bij mij door de spitskoolstamp.
Dat trekt dan van die lekkere lange draden.... Helaas kan je in Zwitserland geen komijnenkaas kopen, dus maar wachten tot ik weer in Nederland ben.
mmmm... goeie ideeën...
Blokjes jong belegen komijnenkaas gaat er bij mij door de spitskoolstamp.
Dat trekt dan van die lekkere lange draden.... Helaas kan je in Zwitserland geen komijnenkaas kopen, dus maar wachten tot ik weer in Nederland ben.
dinsdag 30 november 2010 om 12:28
graag stampot, kaasfondue (maar dat kan niet elke dag/week) en wat ik ook erg lekker vind met koud weer is alpenmacaroni.
Dat is penne (of een andere soort pasta die je lekker vindt) met gebakken ui, spekjes, aardappelsblokjes, kaas en wat room.
Heel machtig maar erg lekker met koud weer!
Recept komt van Zwitserse vriendin.
Dat is penne (of een andere soort pasta die je lekker vindt) met gebakken ui, spekjes, aardappelsblokjes, kaas en wat room.
Heel machtig maar erg lekker met koud weer!
Recept komt van Zwitserse vriendin.
dinsdag 30 november 2010 om 12:28
dinsdag 30 november 2010 om 12:29
quote:Mylene_Valerie schreef op 30 november 2010 @ 12:10:
Ik ben totaal geen soepmens. Maar mijn verwarming was een weekje kapot en ik heb heerlijke Italiaanse tomatensoep gegeten. Krijg ik het heerlijk warm van. Van cup a soup ook trouwens.
Ik heb gister trouwens jouw hachee gemaakt. Maar omdat ik dus (op jou aanraden) tomatenpuree erdoor gedaan, zodat het meer leek op goulasch zonder paprika.
Evenzogoed was het smullen hoor MV.
Ik ben totaal geen soepmens. Maar mijn verwarming was een weekje kapot en ik heb heerlijke Italiaanse tomatensoep gegeten. Krijg ik het heerlijk warm van. Van cup a soup ook trouwens.
Ik heb gister trouwens jouw hachee gemaakt. Maar omdat ik dus (op jou aanraden) tomatenpuree erdoor gedaan, zodat het meer leek op goulasch zonder paprika.
Evenzogoed was het smullen hoor MV.
dinsdag 30 november 2010 om 12:31
Slemp is eigenlijk niet zo heel spannend hoor! en zonder alcohol. Het is warme melk op smaak gebracht met kruiden en specerijen..
Even het recept voor je opzoeken..
knip plak van het net:
Recept
Slemp
Proef de gezelligheid van vroeger. Echt een drankje voor de winter als het flink koud is!
Ingrediënten
1 ltr melk - 1 theezakje (gewone thee) - schil van 1 citroen - 1/2 pijpje kaneel - 3 kruidnagelen - stukje foelie - (iets saffraan) - 2 eetl suiker - 10 gr maizena
Voorbereiding
Melk met theezakje, citroenschilletjes, kaneel, kruidnagelen, foelie en evt. saffraan aan de kook brengen en ? 1/2 uur laten trekken. Melk zeven.
Bereidingswijze
Suiker en maizena aanlengen met wat koude melk tot een papje. Slemp weer aan de kook brengen en met dit papje binden.
Serveertips
Drank lekker warm drinken
Even het recept voor je opzoeken..
knip plak van het net:
Recept
Slemp
Proef de gezelligheid van vroeger. Echt een drankje voor de winter als het flink koud is!
Ingrediënten
1 ltr melk - 1 theezakje (gewone thee) - schil van 1 citroen - 1/2 pijpje kaneel - 3 kruidnagelen - stukje foelie - (iets saffraan) - 2 eetl suiker - 10 gr maizena
Voorbereiding
Melk met theezakje, citroenschilletjes, kaneel, kruidnagelen, foelie en evt. saffraan aan de kook brengen en ? 1/2 uur laten trekken. Melk zeven.
Bereidingswijze
Suiker en maizena aanlengen met wat koude melk tot een papje. Slemp weer aan de kook brengen en met dit papje binden.
Serveertips
Drank lekker warm drinken
dinsdag 30 november 2010 om 12:37
dinsdag 30 november 2010 om 13:01