besparen op de boodschappen

01-10-2008 19:39 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een boodschappenrekening waar aankopen bij de supermarkt van worden gedaan. Daaraan gekoppeld zit een internetspaarrekening om het geld dat maandelijks overblijft naar toe te sluizen voor etentjes e.d.



De laatste maanden of misschien al wel jaar gaat daar eigenlijk geen geld meer naartoe. Deels is dit natuurlijk logisch, ons boodschappen budget is niet gestegen maar verpakkingstax, duurdere stapelgoederen, gewone inflatie tikken aan. Daarnaast zijn we verhuisd en zit inplaats van de Jumbo de Appie nu dichterbij, ook een slok op een borrel... Kortom tijd om eens kritisch naar het budget te kijken, al was het maar om niet op mijn schoonmoeder te gaan lijken die geen flauw idee heeft wat een liter melk kost. (terwijl zij wel de boodschappen doet)



De feiten; Het maandelijks boodschappenbudget: 292 euro. Benodigdheden; eten, drinken, schoonmaakmiddelen en een deel van dingen als shampoo, deo e.d. voor twee personen. Geen huisdieren, geen kinderen. Winkel; bijna uitsluitend AH



Doelstelling; Zonder al te veel aanpassingen 10% overhouden aan het eind van de maand, zodat er zo'n 30 euro extra per maand naar leuke dingen kan. (natuurlijk kan het nog veel beter maar het hele punt is om niet wezenlijk er op achteruit te gaan alleen bewuster te kopen/ eten)



Hoe; Het idee is dat door beter te plannen, minder weg te gooien, meer in het seizoen te eten, minder vlees, en nauwkeuriger porties koken er geld overblijft.



Dit topic is er ter motivatie en verslaglegging, wellicht zelf anderen die mee willen denken/ doen. Goede ideeen uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
FF off topic:



heeeeeee mevrouw de kees, dat is lang geleden, zag nu pas dat het jouw topic was.



De laatste keer dat ik jou sprak was op de woonpijler over : hoe schoon is jouw huis.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt allemaal niet heel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Zonder koekjes, chips, sap en frisdrank klinkt het vrij saai moet ik zeggen.

Niet dat je altijd aan de chips moet zitten hoor, maar het klinkt zo karig allemaal...
Alle reacties Link kopieren
En kaas? Shampoo? Waspoeder? Koffie? Ik weet als dat in mijn mandje ligt, dat ik bij de kassa altijd denk: wát?!?
In mijn eentje denk ik dat ik zo'n 50 euro per week uitgeef aan boodschappen, dus 292 is voor 2 personen helemaal geen vetpot. Nu moet ik wel zeggen dat ik veel luxe producten koop: scampi's/seafood, kant en klaar, voorgesneden etc.
Alle reacties Link kopieren
Dames, dames, niet katten! X-D De gekookte gelderse worst in mijn koelkast kost trouwens E1,09 voor 150 gram. Er staan ook nog plakken kaas en slankie smeerkaas in..
Nou, ik vind het knap hoor, om met ¤ 90,- uit te komen.

En ik zie het in realiteit toch niet gebeuren, maar oke. Knap als je het kan. Maar dan eet je niet zoals in een gemiddeld huishouden.

Wat hier goed werkt is idd een weekmenu, aanbiedingen van spul wat je altijd al gebruikt inslaan, regelmatig naar Aldi en Lidl, en veel vers, weinig pakjes/zakjes en mixjes.En 1 keer boodschappen doen. Eenpansgerechten in grote hoeveelheden maken en invriezen, bijv. de boerenkool/nasi etc.

Als de boerenkool in de aanbieding is eten we dat wel een keer die week, daar probeer ik ook op te letten. Hoef ik ook niet altijd zelf te verzinnen wat we eten.

Ik denk dat wij met 2 volwassenen ook wel aan die ¤ 300,- van TO komen, maar we hebben het brood van de bakker en het vlees van de slager, dat laatste haal ik absoluut niet bij AH, dat verschil in kwaliteit is ons te groot.
Lijkt me vreselijk karig 'n huishouden wat op 90 euro per maand draait. Dat dat vriendje het nog niet spuugzat is en zelf boodschappen haalt om lekker te kunnen eten. Klinkt allemaal zo oostblok, de voedingsmiddelen die er gegeten worden zonder lekkere extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof wel dat t kan hoor, wat Moordwijf (ofwel: het kan dus gewoon, want zij doet het zo). Dat veel mensen hiervoor passen, omdat ze het te saai/eentonig/karig/whatever vinden geloof ik ook meteen. Maar betekent niet dat het niet mogelijk is (idd ook bij de appie: brood voor 70ct, vleeswaren voor -netff gecheckt, want ook hier in huis, niet voor mij: ik ben een luxepaard ;-) - 60ct voor 150gr, cruesli voor 60ct -die vind ik overigens wél erg lekker- etc).

Anyway, ik denk dat 3 dingen belangrijk zijn:

- kijk wat je écht nodig hebt; en dan bedoel ik niet dat je karig of sober moet gaan leven, maar koop niet teveel in. Weggooien is zonde (zowel voor je portemonnee als voor het mileu)

- Stap af van de A-merken en ga de huismerken proberen. En goedkoop winkelen kan óók bij de appie. Bijv de euroshopper producten (of als je iets 'luxer' wilt, het AH merk). is echt prima spul hoor; je kunt het proberen en wil je je oude kwaliteit niet inleveren. Ook prima, maar accepteer dan dat, bijv een waldkornbrood, duurder is dan een gewoon volkoren.

- houd aanbiedingen in de gaten; zeker bij zaken als wasmiddel, toiletpapier etc loont dat de moeite.
Alle reacties Link kopieren
Off topic/ Zwaait naar Sprokkel, ja dat was een gezellig topic, zag je dat ik ook schoonmaakmiddelen noemde? ik maak heus wel schoon... gewoon niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
Nee, bezuinigen is niet gezellig...

Maar aan het eind van de maand boodschappen moeten halen van je statiegeldflessen ook niet! ;-)



Wat bij ons goed werkte, was het bijhouden van de uitgaven. Heel raar, maar daardoor gingen wij al goedkoper shoppen. Het wordt een soort sport. (vind ik ook al niet zo gezellig :-p )
Alle reacties Link kopieren
Heyhey!



Wat een leuk/interessant topic. ¤ 292 per maand voor boodschappen, zal ik echt blij mee zijn. Ik ben ¤ 400 per maand kwijt. Jaja ik weet dat het goedkoper kan, maar woon samen met een buitenlandse partner en de zuidelijke/bourgondische levens-etensstijl overgenomen. Verder denk ik ook vaak: ik kan het makkelijk betalen en vind het dus niet erg om hiervoor wat meer te reserveren.

Wij eten dus veel en uitgebreid eten savonds. Elke dag vlees/vers vis en ook veel vlees. Hoewel ik minder behoefte heb aan grote hoeveelheden vlees dan mijn vriend.



Verder gaan er (inclusief lunch voor op ´t werk) toch wel 16 sneetjes brood per dag doorheen. En zo ongeveer 1 tot 3 liter melk per week. Koekjes en snoep kopen we niet veel. Chips dan wel weer (soms).



Ik geef gelijk toe we kopen bij de AH, maar wel huismerk/ES. En ik ging in het verleden nog wel eens groot inslaan op de markt (vis en vlees), maar dat is er zo langzamerhand een beetje uitgeslopen. En ik moet toegeven af en toe gaan we van dit budget ook uiteten. Niet naar dure luxe restaurants, maar toch. En verzorgings- en schoonmaakproducten worden ook van dit budget betaald.



Ik blijf meelezen of er nog interessante tips voorbij komen.



Liefs Ana
Ik moet bekennen dat het hier ook wel lukt hoor, voor 100 euro per maand, ben dan samen met mijn dochter, en weekends komt mn vriend nog langs. We eten gewoon lekker brood en eten genoeg groente en fruit. Ook komt de chips regelmatig voorbij, bij de thee hebben we een lekker koekje. Ik koop gewoon al mn boodschappen bij de Lidl en Aldi, het is soms even wennen aan de smaak, ik heb ook liever DE koffie, maar mn saldo laat dat niet toe, door goedkoper boodschappen te doen kan ik mn dochter nog wel een lekker stukje fruit mee geven naar de peuterschool, en kunnen we in het weekend gewoon af en toe eens de Lidl varkenshaas eten, niks mis mee.



Ik hoop dat je hier wat tips krijgt, maar dat zal haast wel!
Ow, en shampoo en wasmiddel etc koop ik gewoon bij de Action, scheelt echt een flinke slok op een borrel!
Moordwijf schreef op 01 oktober 2008 @ 20:19:

[...]





Bedankt dat je me een leugenaar noemt!



Iedere week zijn er vleeswaren in de aanbieding, verder zijn er ook nog voorverpakte vleeswaren waarvan sommige (niet allemaal) ook echt lekker zijn.

Schoonmaakmiddelen kosten geen drol en koekjes chips sap en frisdrank komt er hier niet in. (behalve af en toe voor mijn vriend, maar goed laat dat een kostenpost van 2 euro per maand zijn)






Ik vind het ook heel moeilijk te geloven eigenlijk. :)

90 euro in de maand? Als je alleen maar brood met pindakaas eet lukt dat wel. Maar je hebt toch ook shampoo, koffie, wasmiddel, vleeswaren, kaas enz. nodig? Fruit en groente? Dat zijn de dure dingen.



90 euro is echt ongelooflijk weinig en als het echt zo is dan vraag ik me af wat je dan allemaal koopt. Of beter gezegd niet koopt.
Alle reacties Link kopieren
Moordwijf, mag ik een maandje met je mee lopen? Ik geef iedere week 100 euro uit aan boodschappen, en zou daar dolgraag minder van maken... Maar het lukt me gewoonweg niet!
...
Alle reacties Link kopieren
Poeh, 90 euro per maand zou ik nooit redden, ik ben al blij als ik gemiddeld 90 euro per week kwijt ben.

Wij zijnmet zijn 3en (man/vrouw/kind 17 maanden) en ik geef toe, mijn man is een grote eter, hij werkt in wisselende diensten dus ik kook altijd extra veel en wat er over is neemt hij mee naar zijn werk. Verder is onze fruitschaal altijd heel goed gevuld en aan het eind van de week is alles op. Er gaat zo'n 6 liter melk per week doorheen (soms meer) en ook zijn er altijd koekjes of chips in huis. Wasmiddelen, luiers heb ik van A-merken, maar deze koop ik altijd in de aanbieding. Ik ga 1 x per week naar de Lidl en/of Aldi en koop daar veel basisgoed, verder 1-2 x per week naar AH om wat vers brood of nog wat extra dingen te kopen. Ik vind het de laatste tijd echt een crime om met het geld uit te komen, dus ik hou het topic zeker in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
queenie1 schreef op 01 oktober 2008 @ 20:54:

Moordwijf, mag ik een maandje met je mee lopen? Ik geef iedere week 100 euro uit aan boodschappen, en zou daar dolgraag minder van maken... Maar het lukt me gewoonweg niet!


Zo hé, met z'n hoevelen zijn jullie?

¤ 292 per maand voor 2 personen vind ik ook echt wel veel. Ik geef per week zo'n ¤ 60 uit voor 3 personen en dat zou ook nog wel minder kunnen, maar ja wij houden wel van lekker eten. Maar ik let altijd op de aanbiedingen, ga elke week naar Lidl, soms naar Aldi, de rest doe ik meestal bij Albert Heijn of soms bij Jumbo. Ik doe op één dag de boodschappen voor 5 dagen en doe dan in het weekend nog een keer boodschappen.

Mijn andere tips:

Let op aanbiedingen en eet fruit en groente uit de aanbieding. Shampoo, tampons, deodorant en wasmiddel kun je inslaan als ze in de aanbieding zijn.

Fruit en groente op de markt kopen scheelt ook een hoop.

Kijk eens naar goedkopere alternatieven voor de producten die je altijd koopt.
Alle reacties Link kopieren
Voordat onze zoon er was deden we boodschappen bij de C1000, veel snel klaar en mixpakjes, veel frisdrank, chips, repen voor op het werk enzo. Denk dat we met 75,- per week voor twee personen makkelijk uitkwamen.



Sinds onze zoon er is hebben we het roer omgegooid en koop ik biologische groenten, fruit, vlees etc. Ik spendeer vaak meer dan 500,- per maand aan boodschappen inclusief wasmiddelen etc. Ik vind het echt veel en voel het rood naar mijn wangen stijgen als ik sommige bedragen hier lees, werkelijk!



En dan hebben we hier ook nog een bezorgservice van de bioboer, die goedkoper is dan de biowinkel. Ben wel bewuster gaan inkopen (anders was ik nog veel meer kwijt) dus iedere dag van de week vooruit plannen. Kan ook niet anders; ik bestel voor een hele week vooruit. Ik zou niet graag meer terug willen naar een kilo gehakt voor 2,- omdat ik me bewust ben van de reden van de lage prijs. Daar had ik voorheen nooit echt bij stilgestaan. Nu wel. Ik denk dat als wij het budget zouden moeten aanpassen ik wel zou kunnen besparen op de huidige boodschappen. Dan wordt het wel erg sober, maar afstappen van het biologische zou ik niet meer zo snel doen. Eerder hutspot koken waarvan de helft in de vriezer gaat voor de week erop ofzo. Vooral in de wintermaanden is dat een uikomst. een salade in de zomer is namelijk niet lekker van de vorige dag, maar een stamppotje uit de vriezer is prima te doen! Zou voor de lol eens moeten proberen met 100,- minder toe te kunnen deze maand........



In ieder geval: petje af voor diegenen die alle eindjes aan elkaar moeten knopen en zo creatief boodschappen kunenn doen voor een 5 e deel van mijn budget!
Alle reacties Link kopieren
shining schreef op 01 oktober 2008 @ 20:53:

[...]





Ik vind het ook heel moeilijk te geloven eigenlijk. :)

90 euro in de maand? Als je alleen maar brood met pindakaas eet lukt dat wel. Maar je hebt toch ook shampoo, koffie, wasmiddel, vleeswaren, kaas enz. nodig? Fruit en groente? Dat zijn de dure dingen.



90 euro is echt ongelooflijk weinig en als het echt zo is dan vraag ik me af wat je dan allemaal koopt. Of beter gezegd niet koopt.


Ok, gewoon een opsomming;

Voor 7 dagen groente

Voor 7 dagen fruit

Magere kwark

2 broden

Vleeswaren

Vlees

macaroni/rijst/pasta/aardappels

verzorgingsproducten

schoonmaakmiddelen

melk

thee

olijfolie

tomatenpuree



En dta was het wel. Olijfolie koop ik natuurlijk maar zelden en schoonmaakmiddelen heb ik ook niet iedere week opnieuw nodig.
Ik vind dat knap Moordwijf. Mij lukt dat echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Icke schreef op 01 oktober 2008 @ 21:08:

Voordat onze zoon er was deden we boodschappen bij de C1000, veel snel klaar en mixpakjes, veel frisdrank, chips, repen voor op het werk enzo. Denk dat we met 75,- per week voor twee personen makkelijk uitkwamen.



Sinds onze zoon er is hebben we het roer omgegooid en koop ik biologische groenten, fruit, vlees etc. Ik spendeer vaak meer dan 500,- per maand aan boodschappen inclusief wasmiddelen etc. Ik vind het echt veel en voel het rood naar mijn wangen stijgen als ik sommige bedragen hier lees, werkelijk!



En dan hebben we hier ook nog een bezorgservice van de bioboer, die goedkoper is dan de biowinkel. Ben wel bewuster gaan inkopen (anders was ik nog veel meer kwijt) dus iedere dag van de week vooruit plannen. Kan ook niet anders; ik bestel voor een hele week vooruit. Ik zou niet graag meer terug willen naar een kilo gehakt voor 2,- omdat ik me bewust ben van de reden van de lage prijs. Daar had ik voorheen nooit echt bij stilgestaan. Nu wel. Ik denk dat als wij het budget zouden moeten aanpassen ik wel zou kunnen besparen op de huidige boodschappen. Dan wordt het wel erg sober, maar afstappen van het biologische zou ik niet meer zo snel doen. Eerder hutspot koken waarvan de helft in de vriezer gaat voor de week erop ofzo. Vooral in de wintermaanden is dat een uikomst. een salade in de zomer is namelijk niet lekker van de vorige dag, maar een stamppotje uit de vriezer is prima te doen! Zou voor de lol eens moeten proberen met 100,- minder toe te kunnen deze maand........



In ieder geval: petje af voor diegenen die alle eindjes aan elkaar moeten knopen en zo creatief boodschappen kunenn doen voor een 5 e deel van mijn budget!
Tja als je het geld ervoor hebt, maar het klinkt niet als echt verantwoord. Natuurlijk goed dat je alles biologisch doet, maar ¤ 500 per maand van de biowinkel klinkt nog steeds alsof je heel veel consumeert.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met z'n 3-en. Manlief, zoonlief (1) en ikzelf. We doen altijd boodschappen bij de AH, ik koop veel van het AH merk zelf,of van de euroshopper. Ik doe al de boodschappen voor de hele week. Ging ook wel eens naar de Lidl, maar daar merk ik niet echt veel van, het is er wel goedkoper, maar ik blijf op die 100 euro zitten. Waarschijnlijk komt dat door de muffins daar:-)

Verder haal ik ook veel groente, fruit, vis etc. op de markt, maar ik blijf op die 100 zitten... Ra ra ra... Nu moet ik wel zeggen dat als ik zie dat iets voordelig is, flink insla. We eten hier niet veel koek/chips/nootjes etc. Alleen voor visite. Frisdrank/alcohol wordt ook niet/zelden gedronken. Het meeste gaat echt op aan de maaltijden. Ik kook wel elke dag, en aardig uitgebreid. Vaak kook ik met recepten etc. en dan heb je allerlei liflafjes nodig, dus dat tikt best aan.
...
Op zich zou 't wel leuk zijn om gedurende de hele maand oktober hier op te schrijven hoeveel we aan boodschappen hebben uitgegeven. Eerlijk gezegd houd ik het helemaal niet bij en die 50 euro per week is gewoon 'n wilde gok. Ik voel het ook niet in mijn portomonee of ik 50 euro meer of minder uitgeef, dus dan heb je dat ook niet zo snel door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven