besparen op de boodschappen

01-10-2008 19:39 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een boodschappenrekening waar aankopen bij de supermarkt van worden gedaan. Daaraan gekoppeld zit een internetspaarrekening om het geld dat maandelijks overblijft naar toe te sluizen voor etentjes e.d.



De laatste maanden of misschien al wel jaar gaat daar eigenlijk geen geld meer naartoe. Deels is dit natuurlijk logisch, ons boodschappen budget is niet gestegen maar verpakkingstax, duurdere stapelgoederen, gewone inflatie tikken aan. Daarnaast zijn we verhuisd en zit inplaats van de Jumbo de Appie nu dichterbij, ook een slok op een borrel... Kortom tijd om eens kritisch naar het budget te kijken, al was het maar om niet op mijn schoonmoeder te gaan lijken die geen flauw idee heeft wat een liter melk kost. (terwijl zij wel de boodschappen doet)



De feiten; Het maandelijks boodschappenbudget: 292 euro. Benodigdheden; eten, drinken, schoonmaakmiddelen en een deel van dingen als shampoo, deo e.d. voor twee personen. Geen huisdieren, geen kinderen. Winkel; bijna uitsluitend AH



Doelstelling; Zonder al te veel aanpassingen 10% overhouden aan het eind van de maand, zodat er zo'n 30 euro extra per maand naar leuke dingen kan. (natuurlijk kan het nog veel beter maar het hele punt is om niet wezenlijk er op achteruit te gaan alleen bewuster te kopen/ eten)



Hoe; Het idee is dat door beter te plannen, minder weg te gooien, meer in het seizoen te eten, minder vlees, en nauwkeuriger porties koken er geld overblijft.



Dit topic is er ter motivatie en verslaglegging, wellicht zelf anderen die mee willen denken/ doen. Goede ideeen uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, ik kook zelf voor de kleine, heb nooit dure fruit en groente potjes gekocht.



Vind het ontzettend knap Moordwijf! Maar ik zou dan heel erg honger hebben de hele dag:-)
...
Alle reacties Link kopieren
Goed, met de billen bloot: ik heb eens ff in de boodschappentassen lopen neuzen en een typische ‘weekbon’ gevonden. Natuurlijk is de ene week de andere niet maar goed, ter illustratie. Afgerekend bij de kassa: E 80,08.

Niet eten of drinken: euroshopper toiletpapier 1,99 en tandpasta 0,67 cent.



Eten en drinken: limonadesiroop, wijn, sparood (huismerk), melk, ketjap, sinaasappelsap, frambozen (vriezer), varkensreepjes, koffie, champions, gehakt, kipfilet, sperciebonen, bananen, tartaar, kipvleugels, brood, smeerkaas, feta, appels, farfalle, komkommer, sour cream, aardappelschijfjes, worteltjes, achterham (brood), minikrieltjes, rijst, amandelen, rucola, mozzerella, tomaten, doritos, koffiemelk, koekjes.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee Elninjo! Vandaag heb ik niets uitgegeven:-)
...
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 21:20:

Goed, met de billen bloot: ik heb eens ff in de boodschappentassen lopen neuzen en een typische ‘weekbon’ gevonden. Natuurlijk is de ene week de andere niet maar goed, ter illustratie. Afgerekend bij de kassa: E 80,08.

Niet eten of drinken: euroshopper toiletpapier 1,99 en tandpasta 0,67 cent.



Eten en drinken: limonadesiroop, wijn, sparood (huismerk), melk, ketjap, sinaasappelsap, frambozen (vriezer), varkensreepjes, koffie, champions, gehakt, kipfilet, sperciebonen, bananen, tartaar, kipvleugels, brood, smeerkaas, feta, appels, farfalle, komkommer, sour cream, aardappelschijfjes, worteltjes, achterham (brood), minikrieltjes, rijst, amandelen, rucola, mozzerella, tomaten, doritos, koffiemelk, koekjes.




Pff als ik zo'n lijstje zie denk ik echt, 80 euro O_o

Toch belachelijk zoveel geld voor wat je hebt? Maar ja, bij mij gaat het natuurlijk precies zo. Sta je daar met je boodschappen... 90 euro... Pardon? Wat heb je nu eigenlijk!
...
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me leuk, dat lijstje volgt van mij dan wel pas dit weekend, doen meestal op zaterdag boodschappen.
queenie1 schreef op 01 oktober 2008 @ 21:20:

Goed idee Elninjo! Vandaag heb ik niets uitgegeven:-)


Ik ook niet :-)



Maar morgen ga ik weer om boodschappen.



Benzine telt niet mee mag ik aannemen?
Alle reacties Link kopieren
Moet ik bij zeggen dat er vlees in de aanbieding was dus dat het voor meer dan een week vlees was en we bijvoorbeeld ook niet iedere week limonade/ koffie kopen. Maar ja, je hebt er natuurlijk iedere week dingen tussen zitten die je maar af en toe koopt...
Alle reacties Link kopieren
queenie1 schreef op 01 oktober 2008 @ 21:23:

[...]





Pff als ik zo'n lijstje zie denk ik echt, 80 euro O_o

Toch belachelijk zoveel geld voor wat je hebt? Maar ja, bij mij gaat het natuurlijk precies zo. Sta je daar met je boodschappen... 90 euro... Pardon? Wat heb je nu eigenlijk!
Ik vind alles ook belachelijk duur geworden. Elke week zie ik in AH dat de spullen weer duurder zijn geworden. Ik zei laatst al tegen een medewerker dat ze beter bordjes kunnen ophangen met 'In prijs verhoogd' dan 'In prijs verlaagd' voor elke lullige verlaging met 3 cent.
Alle reacties Link kopieren
Nope elninjoo echt de supermarktdingen... Partner kan het niet schelen trouwens maar ik wil dit budget nog een langere tijd toereikend houden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 2 personen, een hond, 3 katten en in de weekend minimaal 1 kind. Wij komen rond van 60 euro per week.



Kopen veel dingen idd bij de action (scheelt echt enorm) en kopen vaak de goedkope versie van dingen. Groenten en fruit in de aanbieding en anders op de markt. Brood koop ik vaak wel bij de bakker, vindt het zoveel lekkerder. 3 maal in de week lunchen vriend en ik op ons werk dus dat scheelt wel.

Vriezen ook vaak vlees in wanneer het goedkoop is om later op te eten.

Wij geven meer om eten als om drinken dus we drinken eigenlijk veel goedkoop spul. Cola light van de lidl (52 cent anderhalve liter) en water. Wil ik eens iets anders dan wacht ik op een aanbieding.

Sommige dingen ben ik erg merkvast (como vuilniszakken, calgonit vaatwas tabletten enz.) dergelijke dingen probeer ik dan in de aanbieding te kopen of soms bij de makro is dan ook wel goedkoper.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Alle reacties Link kopieren
Alleen supermarkt? Maar toch ook groente/fruit op de markt, brood bij de bakker etc?



Ik kook nu ook ongeveer 2 dagen per week voor een gezin met 4 pers. En die boodschappen haal ik gewoon tegelijk met de mijne, dus beetje lastig, maar goed dat maakt niet uit.
...
Alle reacties Link kopieren
queenie1 schreef op 01 oktober 2008 @ 21:50:

Alleen supermarkt? Maar toch ook groente/fruit op de markt, brood bij de bakker etc?





Ja, die ook, maar ik ga dus niet zo druk over de markt... Ik bedoel eten drinken, schoonmaakmiddelen en basis- persoonlijke verzorging*.



* dagcreme, haarverf, make-up gaan niet van dit budget maar shampoo, mondwater, watteschijfjes enzo komt vaak wel van de suup.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrik me ook nog steeds het leplazerus als ik alle weekboodschappen bij AH koop, wat wel scheelt is het ES of eigen huismerk. Sommige dingen zijn echt niet duurder dan bij Aldi of Lidl, bijv. plakjes kaas of pakken 'nep'dubbelfris, die kosten tegenwoordig ook maar 65 ct bij AH. Ik vind de ES cola light niet lekker, dus die koop ik bij Lidl (37ct per 1,5 liter) die vind ik zelfs lekkerder dan echte cola light.

Wat ik soms wel een nadeel vind van de hele week boodschappen doen is dat je echt goed de datum van bijv. voorgesneden verpakte groente in de gaten moet houden. Ik heb al een paar x een zak roerbakgroente weg kunnen gooien omdat die op de dag dat ik er zin in had over de datum was.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar moordwijf, drink je dan nooit een wijntje, nooit s,avonds iets hartigs op tafel. Nooit een kopje koffie. En hoe doe je dat als je visite krijgt ?
Alle reacties Link kopieren
layla1969 schreef op 01 oktober 2008 @ 22:01:

Wat ik soms wel een nadeel vind van de hele week boodschappen doen is dat je echt goed de datum van bijv. voorgesneden verpakte groente in de gaten moet houden. Ik heb al een paar x een zak roerbakgroente weg kunnen gooien omdat die op de dag dat ik er zin in had over de datum was.
Ik maak altijd een weekmenu en let er dan bij het boodschappen doen op dat ik producten koop die nog houdbaar zijn op de dag dat ik ze nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink geen alcohol, drink ook geen koffie. Wel thee. Als ik iets hartigs wil pak ik een cracker met wat vleeswaar en komkommer erop. Verder krijg ik niet zo vaak visite, is dit wel het geval dan bak ik een appeltaart. Kost 3 euro en is nog lekke rook.
Alle reacties Link kopieren
Roelfien schreef op 01 oktober 2008 @ 22:05:

[...]



Ik maak altijd een weekmenu en let er dan bij het boodschappen doen op dat ik producten koop die nog houdbaar zijn op de dag dat ik ze nodig heb.
Ik bedenk idd ook van te voren wat ik ga eten. En verder heb ik altijd wel alles in huis om iets anders te maken mocht ik geen zin hebben in het gene wat ik gepland had.
Alle reacties Link kopieren
Van de site van het Nibud, de kosten per maaltijd, per gezinslid,



ontbijt 2e brood-maaltijd w.maaltijd tussen-doortjes totaal

peuter 1-3 jaar ¤ 0,27 ¤ 0,45 ¤ 1,24 ¤ 0,72 ¤ 2,68

kind 4-6 jaar ¤ 0,32 ¤ 0,59 ¤ 1,63 ¤ 0,85 ¤ 3,40

kind 7-9 jaar ¤ 0,35 ¤ 0,75 ¤ 1,83 ¤ 0,94 ¤ 3,86

kind 10-12 jaar ¤ 0,36 ¤ 0,85 ¤ 2,05 ¤ 1,05 ¤ 4,32

kind 13-15 jaar ¤ 0,45 ¤ 0,91 ¤ 2,18 ¤ 1,30 ¤ 4,83

kind 16-18 jaar ¤ 0,41 ¤ 1,00 ¤ 2,15 ¤ 1,56 ¤ 5,06

volwassene ¤ 0,37 ¤ 0,93 ¤ 2,13 ¤ 1,47 ¤ 4,89

* de bedragen zijn gebaseerd op tweepersoonshuishoudens

Cijfers september 2008



/ sorry niet helemaal mooi, kreeg ik niet voor elkaar.
Ik ben geen planner en weet vandaag echt nog niet waar ik morgen (laat staan de rest van de week) trek in heb, dus ik doe meermaals per week boodschappen en dan kan ik ook wel 'ns iets scoren met 35% korting als ik van plan ben dat diezelfde dag nog op te eten.
dan bak ik een appeltaart. Kost 3 euro en is nog lekke rook.
toch wel met echte boter mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
Maar Moordwijf, krijg jij nooit 's avonds visite? En heb je daar dan nooit koffie of iets fris voor in huis, laat staan een biertje of wijntje?



Kijk ik heb ook niet altijd 3 soorten fris ofzo maar alleen thee zou ik nogal sneu vinden. (wordt er als koffiedrinker ook altijd een beetje meewarig van als dat er niet is, ongastvrij vind ik dat)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen en mijn vriend eet ongeveer 1 tot 2 keer per week bij mij en omgekeerd eet ik ook ongeveer 1 tot 2 keer bij hem. Ik schat dat ik zo'n 50 tot 60 euro per week kwijt ben aan de boodschappen. Tuurlijk, het kan goedkoper maar ik kan het betalen, heb geen zin en de tijd er niet voor over om lang in de super te wikken en te wegen, op zoek te gaan naar aanbiedingen etc. En we houden van een glaasje wijn op zijn tijd, een lekker stukje kaas, nootjes of iets dergelijks. Verder koop ik de versproducten zoals fruit, groente, vlees en vis dus ook echt vers en niet als ze in de aanbieding zijn zodat ik ze dezelfde dag nog op moet eten. Ik koop meestal een halve week vooruit dus moeten spullen nog wel even houdbaar zijn. Rijden naar een andere super doe ik evenmin, want dat kost me tijd en natuurlijk ook geld aan benzine. Moet wel zeggen dat ik niet vaak gesneden groente en vlees koop, dat snijd ik het liefst zelf, want dan vind ik het verser.
Alle reacties Link kopieren
Weekbudget volgens Nibud: 68,48. Volgens het Nibud zijn we heel gemiddeld! :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdekees schreef op 01 oktober 2008 @ 22:12:

Maar Moordwijf, krijg jij nooit 's avonds visite? En heb je daar dan nooit koffie of iets fris voor in huis, laat staan een biertje of wijntje?



Kijk ik heb ook niet altijd 3 soorten fris ofzo maar alleen thee zou ik nogal sneu vinden. (wordt er als koffiedrinker ook altijd een beetje meewarig van als dat er niet is, ongastvrij vind ik dat)


Nee eigenlijk niet. Ik zit vaak tot een uur of 7 op school. Daarna nog sporten e.d. Visite is van harte welkom in het weekend!

En ik heb een senseo. En pads. Maar goed die hoef ik dus maar zo zelden te kopen dat ik dat niet meereken als post.



Verder drinkt mijn visite ook geen alcohol. Ze moeten vaak nog terug met de auto.
Moordwijf schreef op 01 oktober 2008 @ 22:16:

[...]



Verder drinkt mijn visite ook geen alcohol. Ze moeten vaak nog terug met de auto.


Als 't er niet is, dan weet je niet of ze liever wel 1 of 2 glaasjes gedronken hadden. Dat mag namelijk gewoon als je moet rijden.



Als ik visite krijg haal ik lekkere franse kaasjes en diverse salades en gaat er wijn en bier doorheen. Als je naar iemand toegaat reken je toch eigenlijk op 'n zelfde bourgondische avond en eet je bij voorbaat minder voordat je weggaat. Als je dan onaangenaam wordt verrast met alleen 'n koekje en je moet de rest van de avond op 'n houtje bijten, zou ik daar niet blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, gelukkig krijgt de visite in ieder geval nog koffie, Moordwijf.

Scheelt weer (iets).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven