Bloemkool?

12-02-2009 12:52 39 berichten
Weer een receptenvraagje.. (kon het weer niet vinden bij MV)

Bloemkool, erg lekker met een ham kaas sausje, of verwerkt in een ovenschotel, met aardappeltjes gehakt en veel kaas, maar wat kun je er nog meer mee doen? Heb al gegoogled, 476765786 recepten gevonden (sja, heeeeel veel dus) maar ik wil het van ervaringsdeskundigen horen, zo van: "was zo lekker, we vraten onze vingers erbij op!"

Snaak is gek op broccoli, maar dat hebben we nu wel eens gehad, en simpel standaard gekookte aardappels met bloemkool vind ik ook zo afgezaagd..
ik vond dit recept heerlijk:

Saffron Roasted Cauliflower

Bloemkool geroosterd in de oven. De eerste keer dat ik het maakte had ik niet de genoemde specerijen in huis maar met wat kerriepoeder lukt het ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er gisteren dit van gebrouwen:

Ui met knoflook fruiten, gehakt, paar tomaten in blokjes, fijngemalen komijn en hindoestaanse kerrie erdoor, voorgekookte aardappels en bloemkool even meebakken. Bouillon erbij en laten pruttelen.

Extra kerrie en zout erbij. In ovenschaal, plakken komijnekaas erboven op en in de oven.

Erg lekker!
Bloemkoolschotel ala Stroganoff

Ingrediënten voor 2 personen:

600 gram aardappelen

1 kleine bloemkool

stukje prei

150 gram rundergehakt

peper en zout

1 zakje Stroganoff sauspoeder

ca. 150 ml melk

nootmuskaat

Bereiding:

Schil de aardappelen en kook ze in water in 20 minuten gaar. Maak de bloemkool schoon en snijd hem in roosjes. Maak de prei schoon en snijd in smalle ringen. Kook de bloemkool in ca. 8 minuten in weinig water net gaar. Bak het gehakt in een braadpan gaar en rul. Bak de preiringen enkele minuten mee. Maak het mengsel op smaak met zout en peper.

Roer het sauspoeder volgens de verpakking en giet bij het gehakt-preimengsel. Breng dit aan de kook. Maak van de aardappels met hete melk een smeuïge puree. Maak de aardappelpuree op smaak met peper, zout en nootmuskaat.

Schep de helft van de aardappelpuree in een ovenvaste schaal en verdeel het gehaktmengsel erover. Schep de bloemkool erop en dek dit af met de rest van de puree. Laat het gerecht onder een hete grill of in een voorverwarmde hete oven lichtbruin kleuren.

Tip: i.p.v. een stukje prei kun je ook een paar lente-uitjes meebakken.
Hier wordt heel vaak bloemkool/aardappel curry gegeten.

Soms doe ik ook wel eens heel eenvoudig met wat boter erover en dan met maanzaad bestrooien.
Een heerlijk recept!

1 bloemkool

1 rode paprika

300 gr. rundergehakt

30 gr. boter

2 uien

1 tl oregano

1 tl chilipoeder

1 blikje tomatenpuree

1 tl azijn

mespuntje suiker

3 dl bouillon

peper

zout

Kook de bloemkool in roosjes beetgaar. Bak het gehakt rullend, samen met de stukjes paprika en ui. Voeg vervolgens de kruiden, tomatenpuree, azijn, suiker en de bouillon toe. Laat het geheel smoren (15 min) en voeg na 10 min de bloemkool toe. Breng het op smaak met zout en peper.

Tip: lekker met rijst (kan ook met aardappelpuree/aardappels)

Doe er voor wat extra smaak een beetje selderij overheen.

Eet smakelijk!!

Echt een lekker maaltje dit!
quote:RosieRo schreef op 12 februari 2009 @ 13:04:

of gaar stomen, fijnwrijven met room, nootmuskaat, zout peper en verse basilicum, en de aldus onstane prut serveren over groene tagliatelle met verse parmezaan erover geraspt.

Dit ga ik dus vanavond proberen! Het nadeel van bloemkool vind ik dat het wit is en dus niet leuk combineert met aardappels (ziet er zo saai uit op je bord) maar dit klinkt fantasisch!

Hoe lang stoom je de bloemkool?
Er zijn duizend en één recepten voor ovenschotels met bloemkool te vinden op 't web.
quote:Dyaa schreef op 25 mei 2010 @ 15:56:

Er zijn duizend en één recepten voor ovenschotels met bloemkool te vinden op 't web.

Oh, ik was te snel, dat wil je niet.

Ik zal thuis eens in mijn map kijken dan kom ik hier graag op terug.
quote:lolapaloeza schreef op 12 februari 2009 @ 13:00:

Gebakken bloemkool! Haal de gewassen roosjes door met peper en zout gekruide bloem. (je kunt ook kerriepoeder of iets dergelijks er aan toevoegen). Dan bakken in een laagje hete olie. Kinderen vinden dit bijna allemaal super.(en ik eigenlijk ook)

Heerlijk, maakt mijn moeder ook.

Maar dan met een creme-sausje.

Wel voorkoken, dacht ik.
Iets heel anders, maar ook met bloemkool en ik vind het erg lekker: Makreelcurry met naan en bloemkool.
Ik heb een keer een bloemkoolrecept gemaakt met pasta. Moest je bloemkool roerbakken geloof ik in 'gesmolten' ansjovis.

Lekker was het!
Bloemkoolsoep. En dan met flink veel kruiden, gerookte zalm en crème fraîche. Gesnipperde ui met uitgeperste teentjes knoflook zachtjes bakken, water en (natriumarm kruiden)bouillonblokje erbij, bloemkool in roosjes toevoegen en met het deksel op de pan koken tot de bloemkool gaar is. Pureren in de blender, proeven en goed kruiden zoals (natriumarm) zout, peper en beetje nootmuskaat erbij doen. Hoopje van circa 2 eetlepels gerookte zalmsnippers op een bord met een lepeltje creme fraiche daarop en daar dan de hete soep overheen. Fijn gesneden bosui-ringetjes erover strooien.

Bij ons is het ook altijd te veel zo'n hele bloemkool. Die soep vries ik in (zonder de gerookte zalm uiteraard) en eten we later nog een keer.
quote:rodeketting schreef op 25 mei 2010 @ 11:35:

[...]

Het nadeel van bloemkool vind ik dat het wit is en dus niet leuk combineert met aardappels (ziet er zo saai uit op je bord)

Als je wat maanzaad erover strooit heb je dit nadeel niet.

Plus dat het lekker is.
Heb vandaag gegeten (en 't was verrassend lekker):

Bloemkooltaartje

Voor 1 persoon:

2 plakjes deeg voor hartige taart

bloemkool voor één persoon

2 plakjes ham

1 ei

50 gram magere kwark

40 gram geraspte kaas

nootmuskaat

peper

bieslook

Deeg ontdooien, bloemkool schoonmaken, in kleine roosjes verdelen en 5 min. koken. Ei kloppen, ham in reepjes erbij, samen met kwark, kaas, peper, nootmuskaat, bieslook. Deeg in klein (15 cm) springvormpje maken. Gekookte bloemkool mengen met ei-kwarkmengsel. In vorm doen en ca. 30 min. in de oven op 220 graden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven