Broodbakmachine

13-02-2010 16:23 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er over te denken een broodbakmachine te kopen en vraag me af of het echt wat toevoegt of dat je het net zo makkelijk zelf maakt.

Iemand ervaring ermee?
quote:Hemera schreef op 13 februari 2010 @ 16:49:

Heb je dr een lekker recept van?Ja als ie gelukt is dan maak ik er een foto van en plaats ik hem op Gevuld brood. Heerlijk met rode ui, geitenkaas en tijm.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Oh mijn vriend heeft er 1 aan mij voor zijn verjaardag gevraagd. Hij wil dus een dure... maakt het uit? Welke hebben jullie? Lijkt me wel leuk en lekker om er 1 te hebben. Goede tip om er dan ook een boek bij te kopen met recepten!
quote:sartan schreef op 13 februari 2010 @ 18:11:

[...]

Misschien wil MV hem?

ja als iemand er last van heeft en m "perse" kwijt wil , dan is er hier nog wel een die spijt heeft dat ze destijds tegen een vriendin zei dat ze misschien beter iemand anders er blij mee moest maken.

quote:Cherise1981 schreef op 13 februari 2010 @ 18:15:

Oh mijn vriend heeft er 1 aan mij voor zijn verjaardag gevraagd. Hij wil dus een dure... maakt het uit? Welke hebben jullie? Lijkt me wel leuk en lekker om er 1 te hebben. Goede tip om er dan ook een boek bij te kopen met recepten!Goeie tip is het heerlijke topic van Gevuld brood uit te printen en erbij te geven.
quote:Cherise1981 schreef op 13 februari 2010 @ 18:15:

Oh mijn vriend heeft er 1 aan mij voor zijn verjaardag gevraagd. Hij wil dus een dure... maakt het uit? Welke hebben jullie? Lijkt me wel leuk en lekker om er 1 te hebben. Goede tip om er dan ook een boek bij te kopen met recepten!Joh, een hele dure is niet per sé beter hoor. Aldi (al genoemd) en Blokker hebben ook een eigen BBM en die zijn prima! Een receptenboek heb ik er ook bij inderdaad da's leuk om mee te starten, Dat van mij heb ik via Bol.com gekocht het is een basis boek van Jennie Shapter. (link ) Kost maar 3,50! Ik heb het gebruikt om mijn machine mee te verkennen, niet alle recepten kloppen helemaal maar door een beetje te spelen leer je ermee om gaan.
Volgens mij heb ik dezelfde als de foto van Gamuza

En ik vind het apparaat ideaal! Gekregen van mijn moeder, die liever haar broden in een normale oven bakt. Ik denk dat ik hem wel bijna elk weekend gebruik. En als de kinderen in dat weekend bij mij zijn is het brood al in één dag op, zo lekker vinden we het!
Sartan, heb je een recept voor die burek?

Ik heb er ook een maar gebruik hem minder vaak dan ik zou willen. Ik woon namelijk alleen en ik krijg zo'n heel brood niet op natuurlijk. Helaas blijft het brood niet zo lang vers (toch die tip van dat ei proberen) dus dan kan ik de helft weer weggooien en dat is natuurlijk zonde.

Zuivel toevoegen bevordert de versheid trouwens ook maar dat heb ik niet standaard in huis.
Coffeepot, jazeker, het staat op "wat eten we vandaag" topic!

Yoghurt toevoegen aan je brood helpt ook om het langer vers te houden maar als je liever zelfgebakken brood dan kant en klaar hebt zou je ook kunnen overwegen om alleen deeg te maken met de machine (op de meeste zit een deegstand), dan het deeg in 2en te verdelen en de helft in te vriezen en met de andere helft een klein broodje te bakken. Moet je alleen niet vergeten dat als je het deeg ontdooid hebt dat het nog voor een 2e keer moet rijzen
Als ik er ruimte voor had dan kocht ik ook zeker een BBM. Mijn opa en oma en hebben er ook 1, en mijn opa maakt het brood (best uitzonderlijk daar in huis ). Ze hebben sinds ze de BBM hebben geen brood meer gekocht bij de supermarkt of bakker

Als ik zelf brood in de oven maak (wat een k*tklus trouwens) dan wordt het nooit helemaal gaar. Dus dat heb ik maar opgegeven.
Omdat ik moeilijk aan brood kon komen dat in een tarwevrij dieet past ben ik het zelf gaan bakken. Ivm reuma is de broodbakmachine een uitkomst. Ik ben begonnen met een goedkoop apparaat van ongeveer 30 euro (aanbieding). Later ben ik overgestapt op een "dure". Die is zijn geld meer dan waard.

Mijn schoonzusje bakt ook in een goedkoper apparaat, maar zij gebruikt alleen de kant en klare broodmixen. Daar is ie meer dan prima voor.

Het laatste jaar heb ik weinig gebakken (dieet is niet meer zo strikt) maar ik miste het zelfgebakken brood wel. Ben dus weer begonnen. Binnenkort een bezoekje aan de molen en dan kan ik weer varieren.

Als ik brood in de oven bak (vlechtbrood van JS bv) laat ik de machine het kneedwerk en de 1e rijs doen.

Brood blijft hier ongeveer 3 dagen goed als ik het in een theedoek wikkel als het helemaal afgekoeld is. Als ik over hou doe ik het ook wel gesneden in de diepvries. Gaat ook prima.

Marina
Wij hebben een broodbakmachine van de Lidl. Best wel een goed toestel. We maken een 3-tal broden per week. Mijn man gooit dan een aantal bloemsoorten door elkaar.

Het brood is - bij ons toch! - wel zwaarder dan brood van de bakker, maar het is heel lekker. We hebben ook meteen een snijmachine gekocht. Véél makkelijker dan het zelf te snijden met een broodmes.

In een brooddoos van tupperware houdt het brood toch vrij lang goed; een 3-tal dagen.

Het duurt wel een tijdje vooralleer het klaar is; 3,5u.
.
Een gevuld brood kan heeel goed in de BBM.

Je moet alleen eerst laten rijzen. Dan als het belletje gaat voor dingen toevoegen pak je het deeg eruit.

Dan vul je dit en doet dit weer terug nadat je de kneedhaak/haken eruit hebt gehaald.

Werkt perfect.

En idd de Vit.C tabletjes! 2 is goed.
Hier komt er eentje als we er plek voor hebben (in onze volgende woning dus, nog een paar jaartjes wachten...)
quote:sartan schreef op 13 februari 2010 @ 18:20:

[...]

Dat van mij heb ik via Bol.com gekocht het is een basis boek van Jennie Shapter. (link ) Kost maar 3,50! Ik heb het gebruikt om mijn machine mee te verkennen, niet alle recepten kloppen helemaal maar door een beetje te spelen leer je ermee om gaan.

Dank U voor de tip, deze heb ik besteld. Hij ligt nu ingepakt in mooi papier klaar voor woensdag, dan is vriend jarig. Wat een mooi en leuk boek voor die prijs!

Woensdag komt ook de bestelde BBM binnen. Vrijdag vieren we zijn verjaardag met eten erbij en dan willen we dus op het buffetje ook een paar soorten zelfgemaakt brood! Leuk en heb er al helemaal zin in!
Leuk topic...zat me vandeweek af te vragen of ik toch niet een keer zo'n ding moest aanschaffen. Zal hem heus niet overdreven vaak gaan gebruiken, maar voor zo heel af en toe lijkt het me toch best leuk! Toch maar doen dus binnenkort...

Ik lees nog even mee voor de goede tips!

(MV...je woont volgens mij bij mij in de buurt, als het zover komt mag je hem gerust af en toe lenen, als het je niet lukt er één te scoren!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven