Cake bakken met zoetstof

07-09-2010 13:26 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een recept voor een vetarme cake, en dat wil ik gaan proberen te maken.

Nu staat er in dat je 150gram suiker of vloeibare zoetstof moet gebruiken. Nu wil ik eigenlijk liever gewone zoetstof (poeder) gebruiken. Maar 150 gram daarvan, is wel erg veel! Hoeveel zou ik dan moeten gebruiken denken jullie??
Afgezien van het feit dat het mij echt niet lekker lijkt....ik zou eerst eens kijken of de zoetstof die je hebt wel geschikt is om te verhitten. Sommige kunnen nl niet verhit worden.

Met de hoeveelheid kan ik je niet helpen helaas.
Gadverdamme.
Liever elitair dan een pauper!
Ieuw. Als je toch zo bezig gaat, gebruik dan ook margarine of "vloeibaar" in plaats van echte boter

Oh slecht gelezen, het wordt al vetarm.

Brrrr.

Eet gewoon iets dat van zichzelf licht is.
Het lijkt me dat je geen zoetstof poeder kunt gebruiken, volgens mij moet je daar de vloeibare variant voor hebben, die kun je wel verhitten.

Maar je cake lijkt me allesbehalve lekker, zonder vet en zonder suiker? brrrrr.
vetarme cake klinkt al niet te vreten, want cake is vooral lekker met roomboter

zou het maar gewoon niet doen, je kunt beter 1 plakje échte cake eten (met volle producten) dan 5 kcal arme
Staat er op de verpakking van de zoetstof niet x gram zoetstof staat gelijk aan x gram suiker? Dan kun je het gewoon omrekenen.

Succes ermee, ben het wel eens met de eerdere reacties, cake zonder suiker en boter lijkt me niet echt meer cake.
lijkt me smerig, maar ja.

ik weet wel hoe het zit met suiker en zoetstof......

1 kopje suiker = 1 kopje zoetstof (veel minder qua gewicht dus)
quote:mayls schreef op 07 september 2010 @ 13:42:

lijkt me smerig, maar ja.

ik weet wel hoe het zit met suiker en zoetstof......

1 kopje suiker = 1 kopje zoetstof (veel minder qua gewicht dus)Dat is vreemd, 1 klontje suiker is in volume veel meer dan een zoetje. Ik dacht dat de zoetheid in een zoetstof meer geconcentreerd was.
Ik zou een lekker boterhammetje nemen en van het weekend een echt lekkere cake gaan bakken.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Oh brrr, wat klinkt dat vies! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hele recept van de cake. Zou je dat hier neer willen zetten?

Ik vermoed dat ze verwachten dat je het zelf omrekent.

Dan staat er dus niet: "Neem 150 gr suiker of 150 gr vloeibare zoetstof"

Maar: "Neem 150 gr suiker of gebruik vloeibare zoetstof"
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:borderwalk schreef op 07 september 2010 @ 13:46:

[...]

Dat is vreemd, 1 klontje suiker is in volume veel meer dan een zoetje. Ik dacht dat de zoetheid in een zoetstof meer geconcentreerd was.Maar zoetstof is losse poeder en een zoetje is helemaal samengeperst.
quote:Poezewoes schreef op 07 september 2010 @ 13:47:

Oh brrr, wat klinkt dat vies! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het hele recept van de cake. Zou je dat hier neer willen zetten?

Ik vermoed dat ze verwachten dat je het zelf omrekent.

Dan staat er dus niet: "Neem 150 gr suiker of 150 gr vloeibare zoetstof"

Maar: "Neem 150 gr suiker of gebruik vloeibare zoetstof"

Misschien dat Sonja of frank het al wel heeft omgerekend....

Als het vetarm en zonder suiker moet, eet ik liever geen cake...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoetstof

Ik zou het niet doen, maar is er niet zoiets als diksap? Heb dat wel eens gelezen als alternatief voor suiker, maar weet het niet meer zeker. Voor de een is dat goed en voor de ander weer niet.

Ik geloof dat het gewoon bij de AH te krijgen is.

Probeer anders hier op het forum te googlen op suikervij.
quote:mayls schreef op 07 september 2010 @ 13:52:

[...]

Maar zoetstof is losse poeder en een zoetje is helemaal samengeperst.

dat zal het idd zijn.

Dus TO moet alleen even met zo'n maatbeker waar suiker meel etc op staat aan de slag.
Misschien deze? recepten koek en cake zonder suiker
of de hoeveelheid suiker afwegen in een kopje/schaaltje/beker oid.

op de keukenweegschaal

en dan kijken hoe vol dat kopje/schaaltje/beker zit.

suiker teruggieten in het pak en dan de zoetstof erin doen.
ik zou eens zoeken op de site van S.B.

Maar waarom? Als je snoept doe het dan goed.

neem 1 plak echte lekkere cake ipv jezelf voor de gek te houden met vetarme suikervrije cake. (en daar 4 plakken van op te snoepen en je dan alsnog schuldig te voelen)
quote:borderwalk schreef op 07 september 2010 @ 14:01:

[...]

dat zal het idd zijn.

Dus TO moet alleen even met zo'n maatbeker waar suiker meel etc op staat aan de slag.

Teveel is wel laxerend

Er zit een maxium voor de inname per dag aan van 12 g of zo.

Kijk maar eens op de pakjes van suikervrij snoepgoed. Daar staat het op.
..en zoetstof kan wel 500x zoeter zijn dan gewone suiker.

150 gr gedeeld door 500 = hoeveel korreltjes?

Vloeibaar mengt gewoon beter.
@koa75, op de verpakking van de zoetstof staat de vergelijking met de hoeveelheid suiker. Ik heb even op mijn Canderel-poeder gekeken en daar staat op dat het geschikt is om te koken. Als verhouding geven zij aan dat 10 gram Canderel vergelijkbaar is met 100 gram suiker. Op de vloeibare Natrena staat dat 8 druppels vergelijkbaar is met 4 gram suiker (1 klontje suiker) en dat 4 ml vergelijkbaar is met 50 gram suiker. Ook de Natrena is geschikt om te koken.

Trek je bovendien niets aan van het commentaar op het gebruik van zoetstof. Dat moet je helemaal zelf weten. Ik gebruik zelf ook altijd vloeibare "light" margarine van Bleu Band en mijn cakes krijgen altijd veel bijval en complimenten.

Succes!
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
Nou inderdaad, al wil ze een cake bakken zonder vet, suiker en eieren...laat haar toch. Ze vraagt toch om advies omtrent de suiker, niet 'zal ik een echte cake bakken met roomboter en suiker of toch maar liever vetarm en met zoetstof?' Mensen klinken een beetje jaloers hier, misschien zit ze wel op een bepaald dieet en mag ze bepaalde dingen gewoon niet hebben.
Oh ja, ik ben inderdaad heel jaloers

Wanneer gaan mensen eens wennen aan het feit dat je op een forum allerlei reacties kunt krijgen, niet alleen de reacties die precies in een of ander straatje passen?
quote:pantalaimon schreef op 07 september 2010 @ 15:20:

Wanneer gaan mensen eens wennen aan het feit dat je op een forum allerlei reacties kunt krijgen, niet alleen de reacties die precies in een of ander straatje passen?Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als iemand op het forum een vraag stelt daar geen antwoord op wordt gegeven maar posters over elkaar heen buitelen om maar hun persoonlijke mening te geven over (het voornemen van) TO. Geef gewoon antwoord op de vraag en als je dat niet interessant vind of je wilt iets anders weten, open dan zelf een topic.
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
Aandoenlijk zoals jij je opstelt als forum-politie, Dorah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven