Cake bakken met zoetstof

07-09-2010 13:26 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een recept voor een vetarme cake, en dat wil ik gaan proberen te maken.

Nu staat er in dat je 150gram suiker of vloeibare zoetstof moet gebruiken. Nu wil ik eigenlijk liever gewone zoetstof (poeder) gebruiken. Maar 150 gram daarvan, is wel erg veel! Hoeveel zou ik dan moeten gebruiken denken jullie??
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 14:39:

Trek je bovendien niets aan van het commentaar op het gebruik van zoetstof. Dat moet je helemaal zelf weten.

Dat moet inderdaad zelf weten. Maar het tegengeluid mag ook gegeven worden. Al dat zogenaamde magere is namelijk vaak helemaal niet gezond. In margarine kunnen transvetten zitten en om over kunstmatige zoetstoffen maar helemaal niet te spreken. Maar als jij wat dat betreft liever je kop in het zand steekt, prima!

@ TO: als gezonde zoetstof, zou je Stevia kunnen gebruiken.
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:24:

[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als iemand op het forum een vraag stelt daar geen antwoord op wordt gegeven maar posters over elkaar heen buitelen om maar hun persoonlijke mening te geven over (het voornemen van) TO. Geef gewoon antwoord op de vraag en als je dat niet interessant vind of je wilt iets anders weten, open dan zelf een topic.

In de eerste tien reacties staan al vijf goede tips. Ook de tip die jij later geeft (kijk op de verpakking) stond al bij de eerste tien reacties. Ik vind dat best een goede score en mensen geven een tip en zijn dan ook nieuwsgierig waarom TO een cake wil maken zonder een van de basis ingredienten van cake, tsja daar is het een forum voor.

1) ik zou eerst eens kijken of de zoetstof die je hebt wel geschikt is om te verhitten

2) Het lijkt me dat je geen zoetstof poeder kunt gebruiken, volgens mij moet je daar de vloeibare variant voor hebben, die kun je wel verhitten.

3) Staat er op de verpakking van de zoetstof niet x gram zoetstof staat gelijk aan x gram suiker? Dan kun je het gewoon omrekenen.

4) ik weet wel hoe het zit met suiker en zoetstof......

1 kopje suiker = 1 kopje zoetstof (veel minder qua gewicht dus)

5) Ik vermoed dat ze verwachten dat je het zelf omrekent.

Dan staat er dus niet: "Neem 150 gr suiker of 150 gr vloeibare zoetstof" Maar: "Neem 150 gr suiker of gebruik vloeibare zoetstof"
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:24:

[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat als iemand op het forum een vraag stelt daar geen antwoord op wordt gegeven maar posters over elkaar heen buitelen om maar hun persoonlijke mening te geven over (het voornemen van) TO. Geef gewoon antwoord op de vraag en als je dat niet interessant vind of je wilt iets anders weten, open dan zelf een topic.Er worden anders antwoorden te over gegeven. En daarnaast post men ook een mening. Dat mag, op een forum.

Ander kun je beter de firma Canderel BV mailen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Christiane04 schreef op 07 september 2010 @ 15:26:

[...]

Dat moet inderdaad zelf weten. Maar het tegengeluid mag ook gegeven worden. Al dat zogenaamde magere is namelijk vaak helemaal niet gezond. In margarine kunnen transvetten zitten en om over kunstmatige zoetstoffen maar helemaal niet te spreken. Maar als jij wat dat betreft liever je kop in het zand steekt, prima!

@ TO: als gezonde zoetstof, zou je Stevia kunnen gebruiken.

Noem jij een reactie in de trant van "bah, wat vies" een tegengeluid?

Ik steek mijn kop helemaal niet in het zand maar als ik mensen wil "bekeren", word ik wel Jehova-getuige. Ik ga iemand die een vraag stelt over vervanging van suiker door zoetstof en in welke mate, niet lastigvallen met mijn persoonlijke mening over het gebruik ervan. Simpelweg omdat TO daar niet om vraagt.
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
Even een tegengeluid:

"In de Verenigde Staten is het gebruik van Stevia verboden voor bijvoorbeeld het zoeten van frisdranken. In 1990 dwong de Amerikaanse voedings- en geneesmiddelenautoriteit FDA verschillende bedrijven de verkoop te staken omdat het middel niet was geregistreerd. Sinds 1995 mag het wel worden gebruikt als voedingssupplement. Het valt daarmee in de categorie van vitaminen en mineralen. Het blijft verboden gebruik te maken van de zoetende eigenschappen van de stof of daarnaar te verwijzen.

10 May 2010 - 10:48

De zoete bestanddelen van de plant stevia, dteviolglycosiden, zijn volgens de European Food Safety Authority (EFSA) veilig om te gebruiken als zoetstof in voedingsmiddelen.

Het is nog niet duidelijk of en wanneer het in Nederland wordt goedgekeurd. Officieel was stevia namelijk verboden (vanwege de omstreden veiligheid) en mocht het alleen als huidverzorgingsproduct aangeboden worden.

Zoetstoffen zijn niet per se nodig om goed de voedingsadviezen bij diabetes te kunnen uitvoeren. Het Diabetes Fonds adviseert evenals Diabetesvereniging Nederland (DVN) alleen zoetstoffen te gebruiken die door de EFSA zijn goedgekeurd.

Bron: DVN, 7 mei (zie ook het uitgebreide standpunt van de DVN over zoetstoffen)
King Louie, je weet wel, dat Oililly-spul voor rimpelige ouwe Viva-meisjes. Blijf van m\'n bakfiets af!
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:49:

Even een tegengeluid:

"In de Verenigde Staten is het gebruik van Stevia verboden voor bijvoorbeeld het zoeten van frisdranken. In 1990 dwong de Amerikaanse voedings- en geneesmiddelenautoriteit FDA verschillende bedrijven de verkoop te staken omdat het middel niet was geregistreerd. Sinds 1995 mag het wel worden gebruikt als voedingssupplement. Het valt daarmee in de categorie van vitaminen en mineralen. Het blijft verboden gebruik te maken van de zoetende eigenschappen van de stof of daarnaar te verwijzen.

De Europese Unie gaat nog een stap verder. Daar is Stevia zelfs volledig van de markt verbannen".

Nu snap ik het niet meer. Je schreef:

quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:42:

[...]

Ik ga iemand die een vraag stelt over vervanging van suiker door zoetstof en in welke mate, niet lastigvallen met mijn persoonlijke mening over het gebruik ervan. Simpelweg omdat TO daar niet om vraagt.En nu quote je een heel stuk over een spulletje dat Stevia heet en hier niet te koop is? To heeft het toch helemaal niet over Stevia gehad?
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:49:

De Europese Unie gaat nog een stap verder. Daar is Stevia zelfs volledig van de markt verbannen".Welnee. Gewoon te koop bij de natuurwinkel.
Aangezien TO nergens meer te bekennen is: Christiane, waar staat het bij de natuurwinkel? Bij welke produkten?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
En kun je het verhitten?

(nee ik ga geen cake bakken)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@ borderwalk. Dat klopt, TO heeft het niet over Stevia, dat is Christiane04 en met mijn posting reageer ik op haar pleidooi voor het gebruik van Stevia als zoetstof. Wat is daar onduidelijk aan? Ik geef geen mening over het al dan niet gebruiken ervan.
Stevia is een door de EU goedgekeurde hulpstof, namelijk E960.
anoniem_110893 wijzigde dit bericht op 07-09-2010 16:05
Reden: niet goed gelezen
% gewijzigd
quote:pantalaimon schreef op 07 september 2010 @ 16:03:

Stevia is een door de EU goedgekeurde hulpstof, namelijk E960.Ik heb mijn posting inmiddels aangevuld met het standpunt van het Diabetes Fonds/ Diabetes Vereniging Nederland over Stevia. Het verbod binnen de USA geldt overigens nog steeds.
Ik had mijn post aangepast, Dorah. Kun jij mijn quote aanpassen?
quote:Moonlight82 schreef op 07 september 2010 @ 15:58:

Aangezien TO nergens meer te bekennen is: Christiane, waar staat het bij de natuurwinkel? Bij welke produkten?

Bij de vitaminen en mineralen. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat dat per winkel verschilt.

Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling dat met de codex Alimentarius van de Europese commissie steeds meer vitaminen en mineralen als verboden worden beschouwd, terwijl door de lobby van bepaalde productschappen (zuivel, vlees, etc) mensen door de jaren heen steeds ongezonder zijn gaan eten.

Ik zeg niet dat je bij ernstige ziekten moet gaan beunhazen met alternatieve geneeswijzen. Ik zeg wel dat je bij onschuldige kwaaltjes beter eerst kan kijken wat de natuur biedt (bijvoorbeeld knoflook bij keelpijn).

Ik wil niemand bekeren tot Stevia, maar deze plantaardige zoetstof is gezonder dan alle kunstmatige troep. En nee, ik heb geen aandelen.
Ik ben een redelijk geliefde koker, zowel qua maaltijden als in gebak/cake. Geen mensen om me heen die erover zouden liegen maar no way dat ik roomboter gebruik. Vind het vies niet lekker ruiken.

Toch valt alle gebak in ruim goede aarde.

Qua zoetstof gebruik wel gewoon suiker en kan je dus geen verhoudingen doorgeven.
quote:Moonlight82 schreef op 07 september 2010 @ 15:59:

En kun je het verhitten?

Ja, ik meen tot 200 graden.

O, ja. Voor koolhydraten-haters (waaronder ik niet val): het is ook nog eens koolhydraatvrij.
quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 16:02:

@ borderwalk. Dat klopt, TO heeft het niet over Stevia, dat is Christiane04 en met mijn posting reageer ik op haar pleidooi voor het gebruik van Stevia als zoetstof. Wat is daar onduidelijk aan? Ik geef geen mening over het al dan niet gebruiken ervan.

Nou, TO vraagt enkel en alleen naar een hoeveelheid.

En jij plaatst wat schijnbaar in eerste instantie ongenuanceerd stuk was over een bepaald zoetmiddel, waar duidelijk een mening aan vast zit, nadat 1 iemand dit zoetmiddel aanraadt

Dat vond ik vreemd omdat je zelf eerst schrijft:

quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:42:

[...]

Ik ga iemand die een vraag stelt over vervanging van suiker door zoetstof en in welke mate, niet lastigvallen met mijn persoonlijke mening over het gebruik ervan. Simpelweg omdat TO daar niet om vraagt.quote:Dorah schreef op 07 september 2010 @ 15:24:

[...]

Geef gewoon antwoord op de vraag en als je dat niet interessant vind of je wilt iets anders weten, open dan zelf een topic.
Geinig ik zie net op een ander topic een forummer die Stevia heet
Heeft die ook een huisdier, Ainne?
Nee, wel een tattoo
Christiane bedankt voor je info.

Ik ben het wel met je eens. Mensen die niet gewend zijn etiketten te lezen of geen verstand hebben van voeding werken soms heel wat rotzooi naar binnen. Onder de noemer 'light' of 'gezonde keus'.
quote:pantalaimon schreef op 07 september 2010 @ 16:09:

Ik had mijn post aangepast, Dorah. Kun jij mijn quote aanpassen?Zie net je vraag, geen probleem. Gedaan.
NIET DOEN! Heb dat ooit geprobeerd met een brownietaart en die smaakte verschrikkelijk. Ben daar ook flink ziek van geworden, brrrrr.
@ Borderwalk, ik begrijp de verwarring/ verbazing. Ik had mijn post daarom aangepast/ aangevuld. Feit blijft dat wat in Europa geen enkel probleem is, in een ander werelddeel anders beoordeeld wordt.
quote:Moonlight82 schreef op 07 september 2010 @ 16:25:

Christiane bedankt voor je info.

Ik ben het wel met je eens. Mensen die niet gewend zijn etiketten te lezen of geen verstand hebben van voeding werken soms heel wat rotzooi naar binnen. Onder de noemer 'light' of 'gezonde keus'.

Ik ben een enorme etiketten-lezer maar dan nog vind ik het verschrikkelijk moeilijk om tussen de kleur/ geur-en smaakstoffen/ versterkers door te laveren. Echt alles zelf vers bereiden is een mogelijkheid maar soms heb ik daar gewoon de tijd niet voor.

In Trouw staat op zaterdag trouwens een hele leuke eetrubriek. Dan nemen ze een kant en klaar-produkt en gaan dit zelf met verse ingredienten namaken. Afgelopen zaterdag was dat pesto Genovese, geloof ik en ze hebben ook een keer Italiaanse tomatensoep met mascarpone van (merk?) "nagemaakt". Veel lekkerder dan het "origineel" van de fabriek. Het kan dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven