Draadjesvlees

05-12-2017 19:19 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Draadjesvlees dus! Ik ben op zoek naar het beste recept. Hebben jullie tips?

Dat is dan voor de eerstvolgende ronde handig. Voor nu: ik heb het vlees net aangebraden, en zie ineens staan dat er een el witte wijnazijn bij moet :O

Ik heb natuurazijn, is dat een goeie reserve optie?

Dank alvast!
Pasta met flink wat saus is toch eigenlijk ook gewoon traditioneel Nederlands. Amper een Italiaan die het op die manier eet.

Toevallig heb ik van de week voor het eerst in jaaaaren draadjesvlees gemaakt (met een bosje tijm uit eigen tuin) en überhaupt voor het eerst snijbonen gesmoord. Hele aardige maaltijd geworden.
rosanna08 schreef:
12-12-2017 20:55
maar wat is voor jou dan de goede Nederlandse keuken, Pjk?
Ovenschotel met spruitjes.

Maak verse aardappelpuree.
Blancheer spruitjes.

Vet een ovenschaal in met roomboter. Maakt daarin een bodem van aardappelpuree, leg daarop een laag geblancheerde spruitjes en strooi er geraspte oude kaas overheen. Dek af met een laagje ontbijtspek. Daarop weer een tweede laag aardappelpuree en spruitjes en kaas en ontbijtspek. Scheutje bouillon erin gieten, bovenlaag afdekken met aardappelpuree en wat geraspte kaas. In de over goudbruin laten worden.

Bron: recept van mijn overgrootmoeder uit ca. 1890.

De Hollandse keuken dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
05-12-2017 20:05
Kan, Maar over het algemeen is het altijd zo geweest dat generatie op generatie de basis van koken van huis uit mee kreeg. Verbaas me er soms echt over dat er zo veel jongeren zijn die niet meer weten hoe te koken, die nog geen pan hutspot kunnen klaarmaken bij wijze van spreken, en die hooguit weten hoe ze een pak macaroni moeten gaar krijgen en er dan een pot kant-en-klaar saus overheen moeten mikken, maar geef ze een bloemkool of een rode kool of een bos prei, en ze weten echt niet hoe dat klaar te maken... Triest toch?
Mijn oma kookte afschuwelijk, mijn moeder had een hekel aan koken en mijn vader kan het vrij aardig. Ik ging met koud achttien op mezelf en had alleen geleerd dat je moet proeven wat je maakt. Kwam helemaal goed hoor. Behalve die rode kool, de AH doet dat voor mij in een pot, hoef ik niks meer aan te doen.

Stoofvleestechnisch heb ik het liefst Rendang, met een biertje, rode peper, knoflook ui, scheutje ketjap, gember, laos en ketoembar, santen en wortels. Lekker bij witte rijst met spersiebonen. Maar hutspot kan ook. WIl ik mijn kind best leren hoor, maar zelf een beetje experimenteren heeft wel zijn charme.
pejeka schreef:
13-12-2017 20:13

Blancheer spruitjes.

Vet een ovenschaal in met roomboter. Maakt daarin een bodem van aardappelpuree, leg daarop een laag geblancheerde spruitjes en strooi er geraspte oude kaas overheen. Dek af met een laagje ontbijtspek. Daarop weer een tweede laag aardappelpuree en spruitjes en kaas en ontbijtspek. Scheutje bouillon erin gieten, bovenlaag afdekken met aardappelpuree en wat geraspte kaas. In de over goudbruin laten worden.

De Hollandse keuken dus.
Spruitje adervervetting. :P :D
Zo kun je poep lekker maken zou mijn moeder (die ene, die niet kan koken, zeker niet Hollandsch) zeggen. Maar ze lusten geen kaas en geen spruiten hier, dus nieuwerwetse Hutspot met chorizojus en zelfgedraaide ballen met een beetje chilipeper erdoor ook goed?
RegretteRien schreef:
13-12-2017 21:37
Mijn oma kookte afschuwelijk, mijn moeder had een hekel aan koken en mijn vader kan het vrij aardig. Ik ging met koud achttien op mezelf en had alleen geleerd dat je moet proeven wat je maakt. Kwam helemaal goed hoor. Behalve die rode kool, de AH doet dat voor mij in een pot, hoef ik niks meer aan te doen.

Stoofvleestechnisch heb ik het liefst Rendang, met een biertje, rode peper, knoflook ui, scheutje ketjap, gember, laos en ketoembar, santen en wortels. Lekker bij witte rijst met spersiebonen. Maar hutspot kan ook. WIl ik mijn kind best leren hoor, maar zelf een beetje experimenteren heeft wel zijn charme.
Rendang is zeker lekker, niks mis mee.

Maar ik denk dat het probleem is dat vele mensen de goede Nederlandse keuken niet eens meer kennen en oprecht denken dat die puur uit tot snot gekookte groente en aardappelen bestaat. En dat is heel jammer want ook de Nederlandse keuken kent veel smakelijke gerechten, alleen, in tegenstelling tot veel andere landen, interesseert koken ons blijkbaar weinig en worden steeds minder recepten doorgegeven naar de volgende generatie.

Ik heb zelf nog het (grotendeels handgeschreven) receptenboek van mijn betovergrootmoeder, het begint rond 1840, en is daarna overgegeven van moeder op dochter, die steeds zelf weer hun eigen recepten erin zetten, of knipsels van recepten die ze tegenkwamen. In dat boek staan dus recepten die 170 jaar terug gaan, puur Nederlandse keuken (destijds had men niet anders), maar geweldig lekker. En soms ook verbazend "modern", ik bedoel, we mogen dan denken dat we spinaziesalades e.d. pas 20 jaar geleden uitgevonden hebben, in 1870 waren daar al recepten voor...
Ik ben het met je eens dat liefdevol, smakelijk eten zelf klaarmaken van meerwaarde is. Ik zie alleen niet in waarom dat dan perse Hollands moet zijn en van generatie op generatie overgedragen. Zoals gezegd: mijn oma's konden helemaal niet koken, de een had er een hekel aan en was maar wat blij toen de K&K op de markt kwam en de ander was altijd veel te vet en dood gekookt. Geef mij dan maar smaakvol, vers en zelfgegoogled hoor.
pejeka schreef:

Blancheer spruitjes.

De Hollandse keuken dus.
lekker, maar beetje karig antwoord. En je vergeet dat er een hele generatie opgegroeid is juist met doodgekookte groente en zo.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik pleit er niet voor doorgekookte groente lekker te vinden. Net zo min als dat een Fransman of een Italiaan de kooksels van een grootmoeder die niet kan koken zal propageren.

Waar het mij om gaat is dat heel veel mensen wél openstaan voor allerlei buitenlandse keukens, zonder hun eigen nationale keuken eigenlijk goed te kennen. En dan wordt die afgedaan als vieze tot pap gekookte groente e.d. Maar de goede Nederlandse keuken biedt net zo veel als de goede Duitse, Franse, Italiaanse, of welke keuken dan ook. Waarom dan de weerzin (of het gebrek aan zin) om je daarin te verdiepen, en dan liever "Italiaans" te koken ofzo? Stiekem denk ik dan "gemak". Want wat wij Italiaans noemen, zal de gemiddelde Italiaan nog met geen tang aanraken. Dus komt het neer op in 5 minuten pasta koken, wat gehakt in een pan mikken en saus erbij en dan vinden we onszelf al helemaal geweldig als we er zomaar verse kruiden in knippen... 15 minuten en klaar.

Maar wees nou eens eerlijk, hoe goed ken je de echt goede Hollandse keuken nou? (En nee niet aankomen met het smoesje dat je oma niet kon koken en dus....)
Ik kook nooit gehakt+saus uit een pakje Italiaans. Ik eet ook nooit aardappelpuree die in puree of poedervorm uit de supermarkt komt. Ik kan prima Hollandse pot maken. Net als dat ik prima Italiaanse pasta kan koken en Indiase curry. Allemaal zonder pakje.

Lijkt me volstrekt logisch met al die mogelijkheden tot je beschikking dat je je dan niet beperkt tot 1 keuken.
pejeka schreef:
13-12-2017 22:31
Ik pleit er niet voor doorgekookte groente lekker te vinden. Net zo min als dat een Fransman of een Italiaan de kooksels van een grootmoeder die niet kan koken zal propageren.

Waar het mij om gaat is dat heel veel mensen wél openstaan voor allerlei buitenlandse keukens, zonder hun eigen nationale keuken eigenlijk goed te kennen. En dan wordt die afgedaan als vieze tot pap gekookte groente e.d. Maar de goede Nederlandse keuken biedt net zo veel als de goede Duitse, Franse, Italiaanse, of welke keuken dan ook. Waarom dan de weerzin (of het gebrek aan zin) om je daarin te verdiepen, en dan liever "Italiaans" te koken ofzo? Stiekem denk ik dan "gemak". Want wat wij Italiaans noemen, zal de gemiddelde Italiaan nog met geen tang aanraken. Dus komt het neer op in 5 minuten pasta koken, wat gehakt in een pan mikken en saus erbij en dan vinden we onszelf al helemaal geweldig als we er zomaar verse kruiden in knippen... 15 minuten en klaar.

Maar wees nou eens eerlijk, hoe goed ken je de echt goede Hollandse keuken nou? (En nee niet aankomen met het smoesje dat je oma niet kon koken en dus....)
ik? Behoorlijk goed, ik kan prima hachee maken, zelf rode kool stoven en voor spruitjes en witlof draai ik ook mijn hand niet voor om. Ik ben het ook zeker met je eens dat we hier in Nederland echt wel goede gerechten hebben.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:

Blancheer spruitjes.

De Hollandse keuken dus.
Studentenhap noem ik dat :).

Ik heb dan ook leren koken als student.

Als de jeugd (???) van tegenwoordig roerbak ik spruiten meestal, met spek, noten en ketjap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven