Draadjesvlees

05-12-2017 19:19 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Draadjesvlees dus! Ik ben op zoek naar het beste recept. Hebben jullie tips?

Dat is dan voor de eerstvolgende ronde handig. Voor nu: ik heb het vlees net aangebraden, en zie ineens staan dat er een el witte wijnazijn bij moet :O

Ik heb natuurazijn, is dat een goeie reserve optie?

Dank alvast!
pejeka schreef:
05-12-2017 20:05
Kan, Maar over het algemeen is het altijd zo geweest dat generatie op generatie de basis van koken van huis uit mee kreeg. Verbaas me er soms echt over dat er zo veel jongeren zijn die niet meer weten hoe te koken, die nog geen pan hutspot kunnen klaarmaken bij wijze van spreken, en die hooguit weten hoe ze een pak macaroni moeten gaar krijgen en er dan een pot kant-en-klaar saus overheen moeten mikken, maar geef ze een bloemkool of een rode kool of een bos prei, en ze weten echt niet hoe dat klaar te maken... Triest toch?
wees blij, dan kun jij ons overdonderen met jouw kennis
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alles zit in de pan! (uitje, knoflook, wortel, tomaat, bier, rundvleesbouillon, peperkoek, mosterd, scheutje azijn, laurierblaadjes, kruidnagel - en ik gooi er nog een paar jeneverbessen in zo dan)

En pjk, geen jonkie hier nee. Maar gelukkig ben jij een receptenboek!
Ik gooi er nog mosterd, ontbijtkoek en appelstroop doorheen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
esther55 schreef:
05-12-2017 19:57
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... runderfond

2 potjes van deze.

Best prijzig, want hij is 2 x zo duur als de AH huismerk niet biologische fond.....

Ik maal gewoon echt veel, wat niet op gaat vries ik in. Hoef ik een keer op een zondag alleen spruiten ofzo te koken. Het is lekker met zilvervliesrijst.
Dank je! Als ik stoofvlees maak maak ik ook altijd een grote pan.
En, heeft het gesmaakt Henk?
Lucylucille schreef:
05-12-2017 20:15
Er zat mensen die van huis uit leren koken, maar niet iedereen is volslagen geobsedeerd door de Hollandsche jaren 50 keuken.
Dus nee, niet iedere ziel op de planeet weet hoe je draadjesvlees maakt.
In ieder land in Europa worden de nationale/lokale recepten gekoesterd en van generatie op generatie doorgegeven. Maar als je dat in Nederland wilt, is het opeens "geobsedeerd door de jaren '50" ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
prada schreef:
06-12-2017 18:46
En, heeft het gesmaakt Henk?
Het is een best prima gelukte versie, maar wat aan de flauwe kant helaas. Ik wil er liever niet teveel zout in gooien, dus nu bedenken hoe ik 'm qua smaak wat steviger kan maken. Of gewoon toch maar wel extra zout of bouillon erin en niet te moeilijk daarover doen :idee:

Maar voordat ik een nieuwe poging waag, ga ik eerst een paprikasoep proberen morgen. Ik heb ooit een geweldige versie gehad, kijken of het lukt die na te maken.

(Ik heb tijd over deze week :yes: )
pejeka schreef:
06-12-2017 19:17
In ieder land in Europa worden de nationale/lokale recepten gekoesterd en van generatie op generatie doorgegeven. Maar als je dat in Nederland wilt, is het opeens "geobsedeerd door de jaren '50" ofzo?
Jij loopt te zeuren dat jongeren niet meer leren koken.

Je weet niets over to.
Je weet niet hoe oud ze is of wat haar afkomst is.
Maar volgens jou heeft ze bij voorbaat niet leren koken, want ze weet niet exact hoe ze draadjesvlees kan maken.
Misschien is TO wel ster in de Surinaamse keuken hè?!

Maar goed. Ik zou beter moeten weten.
In jouw vocabulaire zetten drie woorden de toon; 'vroeger' , 'tegenwoordig' en 'jongeren'.

To, ik hoop dat het je gesmaakt heeft!
Lucylucille schreef:
06-12-2017 23:20
Jij loopt te zeuren dat jongeren niet meer leren koken.

Je weet niets over to.
Je weet niet hoe oud ze is of wat haar afkomst is.
Maar volgens jou heeft ze bij voorbaat niet leren koken, want ze weet niet exact hoe ze draadjesvlees kan maken.
Misschien is TO wel ster in de Surinaamse keuken hè?!

Maar goed. Ik zou beter moeten weten.
In jouw vocabulaire zetten drie woorden de toon; 'vroeger' , 'tegenwoordig' en 'jongeren'.

To, ik hoop dat het je gesmaakt heeft!
Dat hoop ik ook. En tegelijkertijd vind ik het jammer dat we in Nederland zo slordig omgaan met het doorgeven van recepten, of voedselkennis.

Ga naar een doorsnee jongere, druk die een rode kool in de hand, of een bloemkool of een paar ongekookte bietjes, en vraag hen die op Hollandse wijze klaar te maken. Ik denk dat 9 van de 10 je schaapachtig aankijken en bijgod niet weten wat ze met die groente moeten beginnen, man of vrouw, maakt niet uit. Ja spaghetti in een pan gooien, wat gehakt rullen en er een pot saus bij kwakken, dat kunnen ze. Maar de Hollandse keuken? Ik durf te zeggen dat negen van de tien het niet weten onder de 25.

En dan vind ik een opmerking als "ja maar dat is toch eigenlijk ook erg jarn '50" belachelijk. In Italië, in Frankrijk, in België, in Duitsland, worden nationale recepten gewoon van generatie op generatie doorgegeven. Sterker nog, wij Nederlanders vinden dat helemaal geweldig, want dan kunnen we op een verjaardag vertellen van dat verdomd leuke Franse restaurantje met authentieke streekrecepten en lékker dat het was... Maar tegelijkertijd weet onze eigen jeugd niet eens meer hoe je een rode kool klaarmaakt, of draadjesvlees...

Triest toch eigenlijk?
pejeka schreef:
07-12-2017 19:32
Dat hoop ik ook. En tegelijkertijd vind ik het jammer dat we in Nederland zo slordig omgaan met het doorgeven van recepten, of voedselkennis.

Ga naar een doorsnee jongere, druk die een rode kool in de hand, of een bloemkool of een paar ongekookte bietjes, en vraag hen die op Hollandse wijze klaar te maken. Ik denk dat 9 van de 10 je schaapachtig aankijken en bijgod niet weten wat ze met die groente moeten beginnen, man of vrouw, maakt niet uit. Ja spaghetti in een pan gooien, wat gehakt rullen en er een pot saus bij kwakken, dat kunnen ze. Maar de Hollandse keuken? Ik durf te zeggen dat negen van de tien het niet weten onder de 25.

En dan vind ik een opmerking als "ja maar dat is toch eigenlijk ook erg jarn '50" belachelijk. In Italië, in Frankrijk, in België, in Duitsland, worden nationale recepten gewoon van generatie op generatie doorgegeven. Sterker nog, wij Nederlanders vinden dat helemaal geweldig, want dan kunnen we op een verjaardag vertellen van dat verdomd leuke Franse restaurantje met authentieke streekrecepten en lékker dat het was... Maar tegelijkertijd weet onze eigen jeugd niet eens meer hoe je een rode kool klaarmaakt, of draadjesvlees...

Triest toch eigenlijk?
Nou PJK, mij maak je niet blij met de standaard Hollandse kost. Stamppotten, mosselen en draadjesvlees uitgezonderd.
Maar AGV is niet een mij besteed. Gelukkig ook niet aan mijn moeder die daardoor diverse kooklessen heeft gevolgd. Heerlijk als je moeder Indische, Italiaanse en gerechten uit andere landen op tafel kan zetten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het is ontzettend triest, pjk. Echt afgrijselijk, afschuwelijk, abject en infaam!
Tornacense schreef:
05-12-2017 20:00
Ik vond het stoofvlees (draadjesvlees) van mijn moeder walgelijk.

Interesseerde me dus geen bal hoe zij dat klaarmaakte.
dat en Pejeka's recept zou voor mij ook geen succes zijn, over smaak valt niet te twisten

http://www.smulweb.nl/recepten/1395970/ ... lees?print

8 ons Stoofvlees rund (bv
riblappen) - uitje gesneden -
teentje knoflook, gesneden - koek
en speculaas kruiden (verstegen,
zonder zout) - paar deciliter port -
stroop (3 eetlepels - scheutje
balsamico azijn (4 eetlepels) -
bouillonblokje (rundvlees) - plak
ontbijtkoek - 2 laurierblaadjes -
braadboter (150 gram) - olie
(flinke scheut)

Ik gebruik roomboter ipv braadboter en rode uien, ipv witte uien.
pejeka schreef:

Triest toch eigenlijk?
wat een onzin en wat een voordelen.
Ook genoeg van de oudere generaties die niet kunnen /konden koken, groente tot snot koken, nootmuskaat,peper en zout als standaard kooktoolbox.

Daarnaast hoef je onder 25 geen ster in de keuken te zijn, als je geen huishouden hebt.
Ik woonde thuis en daarna studeerde ik en dat geldt voor iedereen.

De hollandse keuken is niet complex hoor.

Hoe moeilijk kan hutsput,stampot, witlof uit de oven zijn. Stoofvlees heeft mijn moeder geleerd van een vriendin.
Ik zat huilend aan tafel, net als bij hutspot trouwens.

Tranen met tuiten, wij eten in ons huishouden divers.
Als ik elke dag hollandse pot zou moeten eten zou ik nu niet bepaald een blije eter zijn.
We proberen wel te eten wat het seizoen bied.
Pompoen, pastinaak,wortel,erwten,boerenkool,andijvie,spinazie,rode kool ,bloemkool in de winter

Alles behalve de stampot , pasta & couscous/rijst gerechten eigenlijk uit de oven
pejeka schreef:

Triest toch eigenlijk?
Eens.
Tietenhenk schreef:
06-12-2017 22:42
Het is een best prima gelukte versie, maar wat aan de flauwe kant helaas. Ik wil er liever niet teveel zout in gooien, dus nu bedenken hoe ik 'm qua smaak wat steviger kan maken. Of gewoon toch maar wel extra zout of bouillon erin en niet te moeilijk daarover doen :idee:

Maar voordat ik een nieuwe poging waag, ga ik eerst een paprikasoep proberen morgen. Ik heb ooit een geweldige versie gehad, kijken of het lukt die na te maken.

(Ik heb tijd over deze week :yes: )
pepertje erbij, en ik vond vaak ook het vlees wat flauw, ondanks alle kruiden en specerijen,dus tegenwoordig marineer ik het vlees eerst een uur of wat en mik het dan in de pan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
09-12-2017 23:52
pepertje erbij, en ik vond vaak ook het vlees wat flauw, ondanks alle kruiden en specerijen,dus tegenwoordig marineer ik het vlees eerst een uur of wat en mik het dan in de pan
Klinkt als een goeie oplossing. Waarin marineer je het vlees, gewoon in het stoofvleeskruidenmengsel?
Je kunt het ook heel lekker maken met gewoon alleen peper en zout. aanbraden en dan net onder zetten met scheutje azijn. Na drie of vier uur sudderen met de deksel erop haal ik het vlees er uit en kook het vocht in tot saus. Dan het vlees er weer bij en klaar.
Ik prik de kruidnagels in de ui, (oma's trucje) en laat het vlees (schouderlappen meestal) een aantal uren sudderen in bouillon op een laag vuur. Laurierblaadjes erbij en peperkorrels, zout komt al uit de bouillon. Gaat het hele huis heerlijk van ruiken :)
Tickel schreef:
07-12-2017 20:56
Nou PJK, mij maak je niet blij met de standaard Hollandse kost. Stamppotten, mosselen en draadjesvlees uitgezonderd.
Maar AGV is niet een mij besteed. Gelukkig ook niet aan mijn moeder die daardoor diverse kooklessen heeft gevolgd. Heerlijk als je moeder Indische, Italiaanse en gerechten uit andere landen op tafel kan zetten.
Héél jammer dat je nooit kennis hebt mogen maken met de goede Nederlandse keuken. Net zo min als dat de dagelijkse kost van Italianen model staat voor hun keuken-variatie is dat in Nederland zo. Blijkbaar heb jij alleen kennis gemaakt met de "arbeiderskeuken", maar de authentieke Nederlandse keuken biedt veel meer, net zo goed als dat de Italiaanse keuken meer biedt dan wat er dagelijks bij de gewone man daar op tafel komt.
Wauw, de "arbeiderskeuken"
Ik kreeg een signaal van mijn tokkieradar, geheel terecht dus.
Wat is dat, de "arbeiderskeuken"? Kook je dan met zware sjek? Moet je de Internationale zingen voor je het vlees aanbraadt? Werkt de andijvie in ploegen?
vrouwjagersma schreef:
12-12-2017 20:24
Wauw, de "arbeiderskeuken"
Ik kreeg een signaal van mijn tokkieradar, geheel terecht dus.
Wat is dat, de "arbeiderskeuken"? Kook je dan met zware sjek? Moet je de Internationale zingen voor je het vlees aanbraadt? Werkt de andijvie in ploegen?
Nope, dat is gewoon de simpele alledaagse kost van de gewone man, zoals die in alle landen in Europa bestaat. Mens, spring niet gelijk zo op de kast, heb je een complex?

De Italiaanse, Griekse, Indische, en noem maar op welke buitenlandse nog meer, gerechten die we hier eten, zijn allemaal het luxere eten uit die landen, echt niet wat de gewone man elke dag op tafel heeft staan. Dat bedoelde ik.

En hetzelfde geldt uiteraard voor Nederland, de authentieke Nederlandse keuken is ook rijker dan wat de doorsnee persoon elke dag op tafel heeft staan.

Maar gek genoeg vinden we die doorsnee keuken van Nederland wél "Dé Nederlandse keuken", en vinden we van de buitenlandse gerechten juist de luxe versie "Dé Italiaanse/Griekse/Indische keuken". Lijkt me geen eerlijke vergelijking.
maar wat is voor jou dan de goede Nederlandse keuken, Pjk?
rosanna08 schreef:
12-12-2017 20:55
maar wat is voor jou dan de goede Nederlandse keuken, Pjk?
Iets met asperges denk ik.

Maar goed, juist de geliefde Italiaanse keuken is van oorsprong een armeluiskeuken (cucina povera). Ik heb wel van alles, maar aan het feit dat ik vroeger met wortels en aardappels gevoed werd, heb ik geen complex overgehouden.
wortels en aardappels zijn ook heel lekker en gezond
asperges ook trouwens

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven