Echt Hollands menu?

02-04-2012 11:18 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande woensdag komen er twee amerikaanse ( nou ja, de ene is van spaanse komaf de andere taiwanees) collega's van mijn man eten. Ik wil graag een nederlands menu, of iig een menu met een fiks nederlands tintje maar ik heb geen inspiratie. Wie helpt me aan goede ideeën?
Kaas blokjes met een augurkje of zo n zilverui erop geprikt vind ik wel typisch Hollands.

Maar dat is denk ik meer hollandse verjaardag
Borrelhapjes: blokjes kaas met aan augurk op een prikker. Lokale metworst.

Avondeten: verschillende stamppotjes met gehaktbal en rookworst. Mosselen.
Boerenkool :P

Nee, kan je niet een aantal kleinere, typische dingen maken. Soort klein buffet en dan met eh...tja, echt nederlands he...ff denken, een stamppot iig, groentesoep met balletjes, kleine worstenbroodjes. Mijn inspiratie qua nederlandse gerechten is klein haha!
augurk met een cervelaatworst eromheen, bitterballen, coktailworstjes, zure bom, zuilverui, kaas met ananas of mandarijn en meer kan ik ff niet bedenken.
warm eten of borrelhapjes.

Met hollands menu warm eten, bloemkool balletje gehakt piepers.

Of ouderwetse stoofpeertjes, stoofpotje
Erwtensoep met roggebrood, stamppot met worst. En bij de koffie kun je boterkoek of stroopwafels serveren.
Ik zou gaan voor een lekkere stamppot, met bal gehakt of rookworst. En natuurlijk appelmoes .

Wil je ook nog tips voor voorafjes en toetjes?
Aardappelen, vlees en groente. Suddervlees en rode kool b.v

Als toetje vla.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als hapjes bittergarnituur

Als hoofdgerecht frites met stoofvlees en zelfgemaakte appelmoes. Of als je iets heel anders wilt: Indische rijsttafel.
Ik zou ook 2 verschillende stamppotten maken en apart rookworst en gehaktballetjes serveren.

Of asperges met pom duchesse, ei en zalm uit de oven.

Stoofvlees met aardappelpuree en rode kool met appeltjes blijft ook favoriet, wat de andere al zeiden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nasi met wat erbij, kroepoek enzo.
Stamppotten buffet, of sushi van stamppot

haring vooraf?
Iets van stamppot, hutspot oid?

Met idd vla als toetje :D
Ik zou denk ik ook gaan voor een aantal verschillende stamppotjes (bij de action heb je van die leuke kleine eenpersoons- pannetjes om ze in te serveren).
ik vind stamppot nou niet iets dat je je gasten voorzet. Maar ik ben dan ook geen stamppotfan.

Ik zou een salade maken met haring erin, of iets van een amuse met haring en roggebrood.

ideeën voor hoofd- en bijgerechten:

- Mooie kleine lente-aardappeltjes bestrooid met peterselie,

- biefstukje,

- sperziebonen met stukje spek eromheen.

- asperges

- tomatensalade

- stoofvlees (hoewel ik dat meer voor de winter vind)

- bietensalade
bitterkoekjespuding?

dropsoep? (ja dat bestaat, lijkt me zoooo vies!)
Echt hollands: Indonesische rijsttafel! Serieus, wij nemen gasten altijd mee naar een Indonesisch restaurant, vinden ze echt te gek! Kennen ze in het buitenland niet op die manier.

Ook pannenkoeken op z'n NLds (met spek en stroop) vonden onze am. gasten altijd leuk en lekker. Of gehaktballen en een goede andijviestamppot, met spekjes en gekookte eieren.
oja dessert:

iets met een bolletje ijs en een kletskop erop?

rijstepudding

aardbeien

vlaflip

hangop met fruit
Haha, bij de eerste reactie schrok ik een beetje. Alsof ons nederlandse culinaire erfgoed louter uit borrelhappen bestaat. Verder veel goede ideeën, stamppot is wel iets maar daar ben ik een beetje klaar mee na de winter. Asperges had ik ook al gedacht, op z'n brabants of met zalm ( heeft ah die warmgerookte weer nu voor pasen) en hollandaise. Misschien tartaar van haring vooraf of een ouderwets groentesoepje. Zo'n literpak vla is natuurlijk wel hèt hollandse toetje, maar misschien is stroopwafelijs net wat feestelijker.
Indonesische rijsttafel had ik ook al bedacht maar vind ik toch wat veel werk, en de bedoeling is om hier thuis te eten.
Koninginnesoep vooraf iets?

En toe een vlaflip of zelfgebakken poffertjes met fruit, ijs en slagroom?
Als Hollandse trien moet ik al niet denken aan roggebrood met haring. Denk wel bij zoiets, alleen die geur doet je maag al omdraaien als je het niet lust of kent. Ik zou dat niet doen. Het is leuk om een Hollands tintje eraan te geven maar je wilt toch ook dat je gasten genieten van het eten.

Kan je uit dingen kiezen dan zit je iig al veiliger.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
kaasplankje!
tartaar van haring lijkt me een hele goeie!

stamppot is idd niet heel sjiek zoals Starshine zegt. Maar er zijn ook varianten met munt, doperwtjes, etc. opdienen in een mooi rondje op het bord met een mooi stukje vis of vlees erbij en jus eromheen. ziet het er wel sjiek uit! (sorry, moest het even opnemen voor de stamppot )

asperge is een goed idee, in andere landen kennen ze vooral de groene, niet de witte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven