Echt Hollands menu?

02-04-2012 11:18 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande woensdag komen er twee amerikaanse ( nou ja, de ene is van spaanse komaf de andere taiwanees) collega's van mijn man eten. Ik wil graag een nederlands menu, of iig een menu met een fiks nederlands tintje maar ik heb geen inspiratie. Wie helpt me aan goede ideeën?
quote:belletje2 schreef op 02 april 2012 @ 15:55:

Boekweit met stroop, lijkt me geen goed plan. De rillingen lopen me al over de rug als ik het alleen maar lees. Brrrr

tis wel echt hollands!

Of van die droge gehaktballen met aardappels en bloemkool met 2 plakjes kaas. *gruwel aan de kookkunsten van m'n moeder*

Paling is ook heel hollands?
Balkenbrij en Kruutmoes.

Weet je zeker dat het de eerste en de laatste keer is dat je dit moet doen.

Stressed is just desserts spelled backwards
Of broek-in-de-zak, dat is iets met getrokken karnemelk..

Wat is balkenbrij? en Kruutmoes?
Balkenbrij!!! ik kende dat voor ik man kon niet!

Net als bloempap met stroop
quote:pichegru schreef op 02 april 2012 @ 12:16:

Advocaat is idd heel Nederlands en valt enorm in de smaak in het buitenland.

Is het Amerikaanse eggnog niet ongeveer hetzelfde als onze advocaat?
Het water loopt me echt in de mond!

Haring, stamppot, erwtensoep, kroketten, stroopwafels.. Wat hou ik van Nederland! En verdomme, wat krijg ik een zin in asperges als ik dit topic doorlees....
Laat ik als niet ' Ollander' even inbreken..

Wat ik het allerallerallerleukste vond van eten bij Nederlandse mensen toen ik hier net woonde (Hell.. hoe oubollig ook.. het blijft een favoriet van me)

GOURMETTEN

Ik weet, oubolligheid ten top, maar ik vind dat zo Nederlands en zo vreselijk leuk!!! Daar kan geen stamppot tegen op :-)
Asperges zijn net zo frans en Belgisch als dat ze Nederlands zijn . Die kun je overal krijgen. Die zou ik niet doen.
http://www.hollandserecepten.eu/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
AMSTERDAM - Mannen met een kinderwens moeten met hun eetpatroon terug naar de Hollandse school. De klassieke Hollandse pot van vlees, aardappelen en groenten is goed voor de vruchtbaarheid.

Mannen die dit structureel eten hebben een bijna twee keer hogere concentratie zaadcellen als mannen die dit niet eten.

Vragenlijsten en vruchtbaarheid

Op deze conclusie promoveert Marijana Vujkovic woensdag aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ze onderzocht het voedingspatroon van 161 koppels die op spreekuur kwamen bij de IVF-kliniek van het Erasmus Mc. De koppels vulden vragenlijsten in over onder andere hun eetpatroon. Ook werd de vruchtbaarheid gemeten.

De mannen die het 'Hollandst' aten hadden gemiddeld 62 miljoen zaadcellen per milliliter sperma. Bij 'anders-etenden' was dit met 37 miljoen een stuk lager. Voor vrouwen geldt dit vruchtbaarheidsdieet niet. Mediterraans eten, met veel groente, fruit, vis en plantaardige olie werkt voor hen het best.

Beide diëten zorgen voor een verhoging van het foliumzuurgehalte. Dat resulteert in zeventig procent minder risico op aangeboren afwijkingen als een open ruggetje.
Maar BGB. wil de TO kinderen van die Spanjaard en Taiwanees dan?
http://www.receptenenzo.nl/recepten/Gerechten/Hollands

Erwtensoep, drie-in-de-pan, stamppot rauwe andijvie met een bal gehakt, hutspot/ peen-en-uien, rode kool met appeltjes, hachee, spruitjes, groentensoep, hopjesvla, bloemkool met een sausje.....
quote:Oriane schreef op 02 april 2012 @ 16:48:

Maar BGB. wil de TO kinderen van die Spanjaard en Taiwanees dan? Geen idee, maar voor het geval dat... En het is een leuk feitje.
http://www.kookse.tv/recepten/hollands

Schorseneren, spitskool.
Eens met Oriane qua gourmet en daarbij vind ik er vrij veel uitgesproken smaken langskomen (asperges, lam etc.) waar je mij (Hollandse Pot Liefhebber) niet blij mee zou maken. Zou het zelfs niet uit beleefdheid eten. Ik houd die dingen niet binnen.

Ik zou ook zeker wat meer aanbieden dan 1 soort vlees, 1 soort aardappels en 1 groente ook al zijn het maar 2 gasten.
schorseneren vind ik een goeie, ik ken een recept voor schorsenerensoep met hollandse garnaaltjes wat altijd erg in de smaak valt
Nasi goreng met een spiegelei en een plak ham er op.

Met sate en pindasaus.

Is behoorlijk hollands (geen indonees die bij een blinde smaaktest het als indonesisch zou herkennen) en toch lekker.
StabiloBoss, 30 minuten geleden

Nasi goreng met een spiegelei en een plak ham er op.

ik snap die plak ham dus echt nooit! Maar die rode saus vd "Chinees" ook niet.
Kan je niet gewoon iets heel lekkers koken waar je goed in bent en dan als toetje of 'voor bij de koffie' iets heel erg Hollands doen?
@Mylene

WOW jouw stampotten zien er geweldig uit!!

Ik zit voornamelijk in een Engelse kring en ik maak als Hollands gerecht inderdaad ook (zuurkool) stampot met rookworst/gehakt bal of ook Nasi goreng met kip en satésaus, gebakken banaan, omelet reepjes, kroepoek,etc. Beide altijd populair!
quote:Oriane schreef op 02 april 2012 @ 16:48:

Maar BGB. wil de TO kinderen van die Spanjaard en Taiwanees dan? Ik heb ze eens goed bekeken vanavond , maar nee dat wil ik niet. Waren wel erg plezierige gasten. Menu viel goed in de smaak, ook de haring en garnalenhapjes vooraf.
Wat was het menu dan?
quote:helene31 schreef op 02 april 2012 @ 11:51:

Ik vond dat hoofdgerecht van asperges met zalm en peterselieaardappeltjes wel heel mooi. Niet superhollands natuurlijk (ook een deel Frans), maar toch.Dat dus!
leuk dat het zo'n succes was, gefeli!
Thanks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven