Een echt lekkere quiche?

04-04-2011 09:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Komende week krijg ik eters. Ik wil graag weer eens een quiche maken. Nu ben ik op zoek naar een heerlijk recept.

Ik maak regelmatig hartige taarten maar steeds mis ik iets, misschien een beetje pit? Ik vind de hartige taart deeg van Koopmans ook niet zo lekker, beetje smakeloos.

Wat gebruiken jullie?

Wie heeft er een lekker recept of wat goede tips zodat ik een eens echt lekkere quiche kan maken?

De eters en wij vinden alles lekker dus kom maar op

Alvast bedankt!
Ik gebruik vaak croissantdeeg. Uitrollen, in vorm doen en een paar minuutjes 'voorbakken' in de oven, anders wordt 't zompig.
Geen traditionele, wel erg lekker: 5 eieren met 100 ml ongezoete slagroom in de keukenmachine met peper, zout, chili en paprikapoeder mixen. 350 gr. gehakt rulbakken met fijn geaneden uitje en knoflook. Groente naar keuze kort voorkoken of roerbakken (ik vind spinazie met tomaatjes en paprika bv lekker). 3/4 eieren-slagroommengsel in ingevette ovenschotel gieten. Gehakt erop, groente mengsel daarop. Andere deel van eieren-slagroommengsel erover heen gieten. Halfuur in de voorverwarmde oven op 180 c. Flink wat kaas raspen en in de laatste 5 min. laten smelten. Ik vind het erg lekker en de proefkonijnen die ik het heb laten eten ook (0: Had er ook nog een salade bijgemaakt.
Dan vulling met broccoli en pijnboompitten! Voor de pittig een klein pepertje door het eimengsel of een lekker pittige kaas gebruiken.
zelf korstdeeg maken: alle ingrediënten even fluks mengen met de deeghaken van de mixer en vervolgens er met de hand een bal van maken. Is tien minuten werk en zoveeel lekkerder.
Brocolli met cashewnoten! En evt spekjes erdoor.
Als je couscous op je deeg strooit word het ook krokant.
Ik maak zelf deeg van bloem, ei, boter, fijngehakte hazelnoten en provencaalse kruiden. Vervolgens een vulling van gepureerde gegrillde rode paprika's, eieren, room en parmezaan. Die puree wissel ik af met heel dunne plakken courgette (als een soort 'lasagna' in de taart dus). Mmmm!
Ok, ik ga mijn eigen deeg maken. Leek me best moeilijk maar als ik het zo lees valt dat dus best mee. Inderdaad dat zal het lekkerst zijn, leg je de deegbal na het maken in de koelkast en voor hoelang?

@Mlle_i, kun je mij de exacte hoeveelheden van de ingredienten geven van jou quiche?
mijn ervaring met kant en klaar deeg is niet zo goed en eigenijk is het maken van je eigen deeg niet zo veel meer werk.

Dit is het recept van bakker holtkamp en het is heel lekker:

Deeg:

175 g bloem

125 g roomboter

mespunt zout

1/2 ei

eimengsel:

250 g slagroom

2 eieren

1eidooier

nootmuskaat

zout

peper

evt peterselie

Vulling:

100 g kaas (bv gruyere)

250 g spekblokjes of zalm of pekelvlees

(of groente, mits niet te nat)

verwarm de oven op 190 graden

meng de bloem met de boter en het zout, kneed het ei erdoor. Laat het deeg even rusten in de koelkast.

rol het deeg uit tot 1 1/2 cm dikt en bekleed een quichevorm van 18 cm. prik wat gaatjes in de bodem en laat rusten terwijl je de vulling maakt.

Meng de slagroom met de eieren/eidooier, voeg nootmuskaat, zout en peper naar smaak toe.

leg je vulling in de vorm en giet je mengsel er over

25 minuten bakken in de oven.

Tip bij quiche: hoog op smaak en proef je eimengsel (hoef je niet door te slikken)
Ik maak ook vaak mijn eigen deeg. Mijn ervaring is wel dat het van snel werken (dus niet heel intensief gaan staan kneden) & een uurtje rusten in de koelkast echt lekkerder wordt.
Deze doet het bij ons goed en is eventueel koud ook lekker:

Spaanse hartige taart:

ingrediënten:

-200 gram chorizo in dunne plakjes

-1 courgette

-2 tomaten

-1 potje zwarte olijven zonder pit

-200 gram verse geitenkaas (zachte)

-1 pakje croissantdeeg

-boter

-1 eidooier

-2 eieren

-peper en zout

bereiding:

-oven voorverwarmen op 200 graden

-courgette in heel dunne plakjes snijden, in een vergiet leggen en bestrooien met zout. Ongeveer 15 min uit laten lekken en droogdeppen met keukenpapier.

-taartvorm invetten met boter en bekleden met croissantdeeg

-tomaten en olijven in plakjes snijden

-de hele eieren loskloppen, ongeveer een derde van de geitenkaas er in kleine stukjes doormengen, peper toevoegen (ik doe er ook nog vaak wat andere kruiden bij, bijv paprikapoeder, tijm)

-op de bodem van het deeg een laagje chorizo leggen, daarop courgette, vervolgens tomaat, bestrooien met wat peper

-op de tomaat wat plakjes olijven en dan de laagjes herhalen tot het op is, eindigen met tomaat.

-het losgeklopte ei erover schenken

-afdekken met de rest van de geitenkaas

(-evt de taart sluiten met het deeg en bestrijken met de eidooier: ik maak meestal 'ruitjes')

-30 minuten in de oven
P.s kan natuurlijk ook met eigen deeg, mmmmmm!
Als ik geen tijd heb mijn eigen deeg te maken, begin ik niet eens aan hartige taart. Die kantenklare deeglappen van Koopmans vind ik namelijk eigenlijk écht niet lekker. Mijn deegrecept is niet te vet en ook lekker stevig, omdat ik bloem én meel (is wat grover) gebruik

125 gr bloem

125 gr volkoren meel

75-100 gr boter/margarine

1 dl water (soms íetsjes meer)

snufje zout

beetje citroensap (iets minder dan een halve uitgeknepen citroen)

Ik schaaf de boter in dunne plakjes door het meel. Als je iedere keer even schudt komen de plakjes onder het meel te zitten en plakken ze niet vast. Dan prak ik de boter er goed doorheen, dat er geen grote klonten meer zitten. Citroensap en water erbij, nog even doorprakken. Het is inderdaad beter om niet te kneden, maar mij lukt dat nooit, dus ik kneed het héél even tot een samenhangend deeg. Deze hoeveelheid is genoeg voor een springvorm van 26 en zelfs 28 cm.

Heerlijke vulling die ik dit weekend heb gemaakt:

1 grote of 2 kleine uitjes

1-2 teentjes knoflook

600 gr verse spinazie

ong 100 gr walnoten

ong 175 gr blauwe kaas (kan even niet meer op de naam komen... een lekker pittige!)

5 eieren

De uitjes fruiten, de knoflook even meebakken. Dan de spinazie erbij zodat het wat slinkt. De walnoten in stukjes erdoor. De hele handel in de met deeg beklede springvorm.

Eieren loskloppen met wat peper en zout, de kaas in stukjes erdoor. Over de spinazie gieten.

Ongeveer drie kwartier bakken op 180 graden (na een half uurtje even kijken of het niet te bruin wordt, anders alu folie eroverheen).
Italiaanse grogonzolataart

- 50 g boter of margarine

- 12 zongedroogde tomaten in olie

- 50 g zwarte olijven zonder pit

- 3 bosuitjes

- 200 g gorgonzola (blauwaderkaas) op kamertemperatuur

- 4 eieren (M)

- 200 g zelfrijzend bakmeel (pak ` 500 g)

- 1 duopakje hamreepjes (ca. 250 g)

Oven voorverwarmen op 200 °C of gasovenstand 4.

Taartvorm invetten.

Tomaten in reepjes snijden. Olijven in plakjes snijden. Bosuitjes schoonmaken en in ringetjes snijden.

Boter smelten. In kom 150 g gorgonzola met vork prakken en mengen met boter.

Eieren één voor één toevoegen en er doorheen kloppen.

Bakmeel toevoegen en door boter-eimengsel scheppen.

Tomaten, olijven, bosuit en ham door beslag scheppen.

Beslag in taartvorm gieten en gladstrijken.

Rest van gorgonzola in plakjes snijden en op beslag leggen.

Taart in midden van de oven ca. 30 minuten bakken.

Lekker met groene salade.
Een goede deegtip voor beginners: 's ochtends even je deegje maken. Alle ingrediënten snel mengen met de deeghaken van je mixer. En dan even snel een bal maken. Goed laten rusten in de koelkast en 's avonds uitrollen. Dan plakt het deeg minder. Wees zuinig met het water toevoegen. Van teveel gaat het deeg plakken.

De verhoudingen voor dit hkorstdeeg zijn goed. Ik doe overigens niet aan het vriezer gedoe
quote:Zima schreef op 04 april 2011 @ 10:02:

Een goede deegtip voor beginners: 's ochtends even je deegje maken. Alle ingrediënten snel mengen met de deeghaken van je mixer. En dan even snel een bal maken. Goed laten rusten in de koelkast en 's avonds uitrollen. Dan plakt het deeg minder. Wees zuinig met het water toevoegen. Van teveel gaat het deeg plakken.

De verhoudingen voor dit hkorstdeeg zijn goed. Ik doe overigens niet aan het vriezer gedoe

en goed inpakken in plasticfolie. Als je het deeg zo ver vn te voren maakt kun je het iets vochtiger maken zodat het mooi soepel is als je het 's vonds wil gebruiken.

Het deeg bij het holtkamp recept is trouwens ook korstdeeg.
De Spaanse tomatentaart van AH is hier altijd een topper op feestjes en etentjes. Is met chorizo, dus met de pit zit t wel goed.

Ik forum nu mobiel, dus kan niet linken.

Maar als je zoekt op Spaanse tomatentaart op de AH site vind je het recept.
Hier is een niet bepaald traditionele taart favoriet, bij mijzelf, kinders, vrienden en andere mee-eters: Kip-kersen-taart

Nodig: (4 pers)

Danerole croissantdeeg voor 6 extragrote croissants

500gr kipfilet

twee (grote) potten kersen

bekertje creme fraise

1/2 zakje mix voor kerriesaus (bijv. maggi of knorr)

theelepel sambal

1 teentje knoflook

geraspte kaas

Hoe

-Kipfilet in stukjes snijden en in olie bakken

-kersen laten uitlekken in vergiet en bij de kip gooien en roeren

-creme fraise en kerriesauspoeder erbij

-knoflook en sambal erbij

-pan van het vuur

-grote ovenschaal invetten (of bakpapier erin) en het croissantdeeg erin leggen en randjes tegen elkaar duwen. Zorg voor 'overhangende' flappen over de zijkant van de ovenschaal.

-kipkersenmix erin

-croissantdeeg dichtvouwen met die flappen en geraspte kaas erover

-ong. 20 min in de oven op 200 graden, tot het croissantdeeg mooi lichtbruin is.

Bij mij wordt het deeg het lekkerst, als ik het eerste kwartier de ovenschaal bijna onderin de oven heb staan, en de laatste 5 minuten net boven het midden. Dan is het deeg overal lekker gaar, en is het bovenop mooi gerezen en is de kaas wel lekker gesmolten maar is de bovenkant niet te donker geworden.

Ik maak er altijd een lekkere groene salade bij: met sla, tomaat, komkommer, paprika, pijnboompitjes, etc.

Mmmmm heb er al trek in als ik het opschrijf. Dat moeten we morgenavond maar weer eens een keertje eten!
Oh my god, dit gaat nog moeilijk kiezen worden!! Wat lekker allemaal, loop hier te watertanden

Ik sla al jullie recepten op enkomende tijd zullen er hier veel hartige taarten op het menu staan denk ik

Maar laat die recepten maar komen!!
Inderdaad is zelf het deeg maken het lekkerst. En helemaal niet moeilijk.

Vulling:

*Broccoli met cashewnoten en brie. Is een recept uit de allerhande.

*Spek en ui.

*nasi/bamipakket, bakken met gember, sambal. Satesaus en geklutste eieren erdoor mengen. Dit in de taartvorm doen en hamreepjes bovenop strooien.
Ik vind hartige taart met spinazie (mits goed op smaak gebracht) met zalm en geitenkaas erg lekker, afgelopen weekend nog gemaakt.
* spinazie, walnoten en gorgonzola

* uien, spekjes

* prei, ham, champignons
jeetje ik heb echt ook weer een bak inspriratie op gedaan.

Vraagje:

Vriezen jullie de quiches ook wel eens in om een tijdje later op te eten. Opwarmen via magnetron of oven?
quote:Zima schreef op 04 april 2011 @ 10:02:

Ik werd helemaal enthousiast van jullie recepten en bedacht vanochtend dat ik ook wel eens een quiche met 'echt' deeg wilde maken. Heb dat vanochtend gemaakt (volgens recept van Jesje) en in plasticfolie in de koelkast gelegd. Nu wil ik het gaan uitrollen, maar het is helemaal hard...? Zou mijn koelkast de koud staan? Of heb ik iets verkeerd gedaan?

Ik vond het deeg overigens ook best wat kruimig blijven vanochtend. Heb dat kruimige wat naar binnen 'geduwd' en wat wel zacht daar overheen gedaan, zodat het er niet uit kon vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven