Eetbare bloemen

13-12-2008 11:16 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eetbare bloemen; ik heb ze nog nooit ergens gezien. Nu heb ik ergens gehoord dat je ze op de Zwarte Markt in Beverwijk kan kopen. Laat ik daar nou binnenkort heen gaan.



Nou heb ik 2 vragen, hebben jullie er lekkere recepten ermee?



En nog belangrijker, ik krijg geen eters in die week nadat ik bij de ZM ben geweest. Kan je ze ook invriezen? Is het erna nog te eten?



Oh en nog een laatste vraag, waar smaakt het naar? Dan kan ik misschien ook zelf recepten verzinnen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Waar smaakt het naar?? Snoes, dat hangt natuurlijk van de bloem af!



Ik gebruik voor salades wel de bloemen van het komkommerkruid (borago), van eigen dakterrras. Die zijn blauw en hebben een frisse smaak.

Artisjokken zijn natuurlijk ook bloemen en kappertjes zijn bloemknopjes.



Op mijn weblog staat een link naar een site over eetbare bloemen, kijk maar eens.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
En ik zou ze niet invriezen. Daar zijn ze te kwetsbaar voor. Wat steviger bloemen kun je misschien wel in de koeling bewaren. (Of gewoon in de schuur, met dit weer)
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn vrij neutraal van smaak en je hoeft niet persee naar de markt..ook bloemen uit de bloemenwinkel kan je soms gewoon eten. Google er gewoon even op...
Alle reacties Link kopieren
Uit m'n hoofd ken ik alleen de volgende drie bloemen om te eten:



De bloemen van de Oostindische kers kun je eten (de bladeren trouwens ook), smaken een beetje pittig. Mooi in een salade.







Kleine bosviooltjes worden wel eens gebruikt in ijs of ter garnering of gefrituurd







En het meest bekend als eetbare bloem is volgnes mij de bloem van de courgette. Deze kun je erg lekker vullen met bijv. rijst of ricotta. In Italie heb ik vaak pizza's gegeten met deze bloemen en stukjes cougette.



Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Op internet zijn er nog veel meer te vinden:



http://www.gezondheid.be/...useaction=art&art_id=3903



Bloemsoort

Smaak

Bereidingstips



Bloemen van Oost-Indische kers

pittig, kruidig

- geschikt voor frisse zomersalades of bij exotisch fruit



Bloemen van de bernagie

komkommerachtig

- heerlijk in salades of pudding



- vries de bloem in een ijsblokje in en serveer het in een cocktail



Goudsbloemen

pittige, peperachtige saffraansmaak

- kan saffraan vervangen in soep en rijstschotels



- een aftreksel van de bloemblaadjes geeft een mooie kleur aan pannenkoeken en gebak



Tuinanjers

pikante, zoete smaak,



vergelijkbaar met kruidnagel

- de bloemblaadjes smaken versuikerd het best, bijvoorbeeld als garnering in salades



Pompoenbloemen, courgettebloemen

zachte smaak

- vul de bloemen op met een groentemousse offrituur ze



- lekker om soep van te maken



Lavendelbloemen

frisse, typische smaak

- strooi ze over ijs



- geschikt om te verwerken in vleesgerechten, marinades voor vlees en een vruchtencompote



- geschikt voor salades samen met de bloemen van de bernagie, de Oost-Indische kers, viooltjes en daglelies



Vlierbloesem

zoete smaak

- lekker als vlierbloesembeignets



Bloemen van de muntplant

frisse smaak

- lekker bij aardbeien, in een vruchtensla



- geschikt voor frisse zomersalades



Bloemen van de tijmplant

zoete smaak

- lekker bij cottage cheese, brie, gerechten met tomaten, ijscoupes



Bloemen van de bieslookplant

- geschikt om te frituren



- lekker bij runds- of tonijncarpaccio
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Besuikerde viooltjes



Vooral heel erg mooi! Neem eiwit en evenveel water. Klop het eiwit met het water stijf. 'Verf' de bloemen vervolgens met dit mengsel. Strooi hier poedersuiker over. Laat de besuikerde viooltjes twee uur droog in de oven op de laagste stand.



Lavendelsuiker



Kneus 20 gedroogde lavendelbloemetjes in 450 gram suiker. Laat het een aantal dagen staan. Deze (gezeefde) suiker is heerlijk in b.v. cakes en ijs. Voor nog meer recepten met lavendel (b.v. kip met lavendel en tijm) kijk op deze site: http://www.coastallivingmag.com/seafood ... rlime.html



En nog wat recepten:

http://www.smulweb.nl/zoe...emen&type-recepten=recept



Leuk idee trouwens MV. Alleen is het denk ik wel een moeilijk seizoen om aan zulke bloemen te komen, lijk tme...
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes >> zou je die link ook hier kunnen plaatsen? Ik weet niet waar je weblog is :o)



Ik ben eigenlijk nog eens op zoek naar een bloemenkookboek maar ben tot nu toe niet succesvol, kent iemand een titel?
Alle reacties Link kopieren
Sorry JWvB, komt ie: KLIK
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Niet bloemen uit de bloemwinkel eten! Die zijn vaak gemaakt met veel bestrijdingsmiddel enzo, mooi om in een vaasje naar te kijken maar niet zo fijn om op te eten.



Je zult niet na de eerste hap schuimbekkend tegen de vlakte slaan, maar echt goed is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat een leuke reacties. Ik zie normaal al niet hier van die eetbare bloemen maar volgende week ga ik naar de Zwarte Markt en dan hoop ik ze te zien. Maar kopen en er niets mee kunnen doen leek me ook niet zo'n strak plan, vandaar dat ik dacht, even kijken wat ermee te doen is.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes >> bedankt. Ligt het aan mij of werken de linkjes bovenin niet (ik zag ergens 'kerstrecepten' maar kan er niet op klikken.



Niemand kent een kookboek? MV >> misschien zie je die op de zwarte markt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even kijken voor je JWvB, lijkt me ook leuk een kookboek. Maar geen idee of dat er is. Weet niet waar je woont maar als er eentje is die niet zo duur is, moet ik er eentje voor je meenemen? Kan ik dan wel naar je toe sturen. Zelf vind ik het ook wel heel leuk maar ik zou er niet teveel geld aan besteden. Ik wil ook nog sparen voor een leuk kookboek over je eten mooi serveren. Ben even de titel kwijt. En nog wat keukenspulletjes.



Ik zie net een kookboek staan als ik zoek op kookboek eetbare bloemen bij MP, maar die is 17,50, vind ik te duur.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Als je er eentje vind, mag je hem inderdaad meenemen. Ik heb al een speurtocht op internet gehouden, en ik kijk of op de verkeerde sites, of het is er niet (maar ik denk dat het gewoon aan mij ligt).



Ik woon in Friesland, maar daar komt de postbode ook hoor :o)
Alle reacties Link kopieren
Oke, je kan me ook mailen op mijn nickname en dan hetemail erachter en punt com. Als je het prettig vind en ik vind een boek dat ik je bel of je het wilt hebben. Ik ga er as zondag heen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nummer genoteerd. Ik ga zo naar de ZM, je hoort van me of ik het vandaag heb kunnen vinden. Ik bel je. Groetjes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Gister een hele grote toko gevonden op de Zw.markt. Met allemaal indische/chinese en buitenlandse hapjes. Echt een groothandel. Een walhalla. Helaas geen tijd om er lang rond te snuffelen. Maar ze zijn dinsdag t/m zondag open dus ik ga er nog een keer heen. Ze hadden eetbare bloemen, alleen de Indische orchidee, paars.

(die je ook ziet in de laatste aflevering van zondag The taste of Life)



Kookboeken erover kon ik helaas niet vinden. Ach wie weet zie ik het ooit maar ik ga er verder niet echt meer naar zoeken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven