Eieren goed pellen

16-05-2020 18:36 39 berichten
Heeft iemand hier DE tip om gekookte eieren fatsoenlijk te pellen?
Sinds ongeveer een jaar ofzo lukt het hier voor geen meter meer. Vroeger zat er altijd zo’n ruw vliesje om het ei en als je die dan te pakken had pelde je het ei zo glad af. Maar de laatste tijd lijkt het wel of er een veel dikker vliesje of een dubbel vliesje omheen zit. Als ik die er af wil halen, trek ik hele stukken ei mee. Meer mensen hier last van? En wat is nu de beste manier? Ik kook ze en laat ze dan meteen goed schrikken in koud water. Dat ging dus altijd prima, maar het is nu 1 groot slagveld :(
Alle reacties Link kopieren
ik flikker mn eieren in de stoompan, zodra het water kookt 8 min. Halfzacht/hard heb je ze dan. meestal zijn ze goed te pellen. maar soms ook minder goed :proud:
mozza wijzigde dit bericht op 16-05-2020 19:59
26.07% gewijzigd

Mozza schreef:
16-05-2020 19:57
ik flikker mn eieren in de stoompan, zodra het water kookt 8 min. Halfzacht/hard heb je ze dan.
Die heb ik geen
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
16-05-2020 19:15
Mijn man en ik gebruiken dezelfde eieren en toch zijn die van hem altijd heel moeilijk te pellen en die van mij heel gemakkelijk. Het verschil is dat ik eerst het water aan de kook breng en dan pas met een lepel de eieren erin laat zakken. Hij pakt koud water, doet de eieren erin en zet ze dan op het vuur. Grote kans dus dat het daaraan ligt.

Laten schrikken in koud water doen we trouwens beiden.
Ik kook al 40+ jaar eieren zoals jouw man dat doet. Ging altijd prima, tot een jaar of 2 geleden. We zijn toen van het westen naar het oosten verhuisd en ik begon me al af te vragen of er hier andere kippen of eieren zijn. Kocht ze vroeger bij AH en nu bij de Coop. Maar als ik dit zo lees hebben mensen in 'heel het land' er 'last' van?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
16-05-2020 19:15
Mijn man en ik gebruiken dezelfde eieren en toch zijn die van hem altijd heel moeilijk te pellen en die van mij heel gemakkelijk. Het verschil is dat ik eerst het water aan de kook breng en dan pas met een lepel de eieren erin laat zakken. Hij pakt koud water, doet de eieren erin en zet ze dan op het vuur. Grote kans dus dat het daaraan ligt.

Laten schrikken in koud water doen we trouwens beiden.

Als je eerst het water kookt en dan pas de eieren er in doet, heb je wel kans dat er een barst in komt.
(Ik dacht trouwens dat jij geen eieren at? Of heb ik dat verkeerd onthouden?)
Ik zet ze gewoon met koud water op trouwens (geen zin om te wachten tot het water kookt) en ik prik geen gaatjes ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
16-05-2020 19:58
Die heb ik geen
hola. haal zo;n pan!

Alle reacties Link kopieren
.
mozza wijzigde dit bericht op 17-05-2020 11:14
97.59% gewijzigd

Weedbee schreef:
16-05-2020 20:10
Ik kook al 40+ jaar eieren zoals jouw man dat doet. Ging altijd prima, tot een jaar of 2 geleden. We zijn toen van het westen naar het oosten verhuisd en ik begon me al af te vragen of er hier andere kippen of eieren zijn. Kocht ze vroeger bij AH en nu bij de Coop. Maar als ik dit zo lees hebben mensen in 'heel het land' er 'last' van?
Hier geen last en echt verse eieren.
Om te koken: altijd prikken, toevoegen aan kokend water, en vervolgens koelen. De koeling zorgt ervoor dat de dooier los komt van de schaal.
Regelmatig kook ik vijf eieren tegelijkertijd, uit hetzelfde pak, op dezelfde manier en toch pellen ze verschillend.

Meestal breek ik ze gewoon doormidden en lepel ze uit. Of pellen onder water als ze heel moeten blijven.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
16-05-2020 20:13
Als je eerst het water kookt en dan pas de eieren er in doet, heb je wel kans dat er een barst in komt.
(Ik dacht trouwens dat jij geen eieren at? Of heb ik dat verkeerd onthouden?)
Klopt, maar ik kook ze wel voor mijn man en kinderen.
Mozza schreef:
16-05-2020 22:40
hola. haal zo;n pan!
Voor een paar eieren? Nee bedankt, heb pannen genoeg :)
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat koelen doet is de verdere garing stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
16-05-2020 23:53
Voor een paar eieren? Nee bedankt, heb pannen genoeg :)
Is ook geen must. Ik heb hem (die pan dus) ook maar betrokken vanwege de AHzegels destijds.
verder, in het kader van pellen: afschrikken idd. en, je ei onder de kraan pellen, zodat er water onder het vliesje komt, kan je de schil er meestal in een ruk vanaf rissen.

Alle reacties Link kopieren
Weedbee schreef:
16-05-2020 20:10
Ik kook al 40+ jaar eieren zoals jouw man dat doet. Ging altijd prima, tot een jaar of 2 geleden. We zijn toen van het westen naar het oosten verhuisd en ik begon me al af te vragen of er hier andere kippen of eieren zijn. Kocht ze vroeger bij AH en nu bij de Coop. Maar als ik dit zo lees hebben mensen in 'heel het land' er 'last' van?
Wat is de hardheid van het water in beide woonplaatsen? Mijn moeder kan geen ei pellen sinds haar trouwen, mijn vader merkt geen verschil. Moeder komt uit gebied met heel veel kalk, vader uit gebied met weinig kalk, wonen in kalkarme watergebied.

Hier een ontharder en sindsdien gooi ik een theelepeltje bakingsoda in het water. Ik kook eieren door ze op te zetten in koud water, 1 minuut te koken, vuur uit te doen en dan na 10 minuten te laten schrikken. Mijn man legt ze in kokend water met een theelepeltje bakingsoda, kookt 10 minuten en laat schrikken. Wij merken geen verschil, behalve dan dat bij hem meer schalen openbarsten.

Ik blief geen zachte dooier. Die spetten eigeel in hotels komen door mij, ik zie gekookt ei, met mijn ochtend brein, vergeet dat de horeca een ei het liefst te kort bakt/kookt, en tik het ei op tafel. Tada, nieuwe verf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven