EN wat eten we vandaag?
maandag 22 maart 2010 om 21:26
vrijdag 26 maart 2010 om 17:58
Oja, als je er sla enzo bij ziet, dan is het een voorgerecht. Maar als je het recept leest snap je het wel, gewoon die portobello maken. Even het stukje over de portobello's eruit vissen. Anders even vragen, ik ben vanavond thuis, dus ik kijk hier wel een paar keer. Oh ik heb ze uit mijn kookschrift maar zie dat ze ook bij Ah online staan met foto.
Gevulde portobello's
Ingrediënten
4 portobello champignons
3-4 eetlepels olijfolie extra vierge met basilicum
4 plakjes roomboterbladerdeeg (diepvries), ontdooid
200 g gorgonzola (kaas), ontkorst
2 sjalotten, in flinterdunne ringen
1 eetlepel verse tijmblaadjes
50 g rucolasla
Voorbereiden
(enkele uren tevoren): Bakplaat bekleden met bakpapier. Steeltjes uit portobello's snijden en paddestoelen rondom dun bestrijken met basilicumolie. Plakjes bladerdeeg op bakplaat leggen en op elk plakje deeg portobello leggen. Deeg rond paddestoelen omhoog vouwen. Gorgonzola in 4 platte stukken snijden en deze in holte van portobello's leggen. Sjalotringen erover verdelen. Tijmblaadjes en peper erover strooien en nog wat basilicumolie erover druppelen. Bakplaat tot gebruik afgedekt in koelkast bewaren.
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Bakplaat in midden van oven schuiven en portobellotaartjes in 20-25 min. goudbruin en gaar bakken. Portobellotaartjes over vier borden verdelen en handje rucola rondom leggen.
Portobello's
Ingrediënten
2 portobello champignons
2 eetlepels olijfolie
2 plakken zachte geitenkaas (a ca. 75 g, Bettinne Blanc)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g, AH)
1 bakje balsamicodressing (100 g)
2 eetlepels pijnboompitten
2 panini's (broodafdeling)
Bereiden
Grill voorverwarmen op hoogste stand. Champignons schoonvegen met keukenpapier en harde steeltje aan binnenkant wegsnijden. Champignons met bolle kant naar boven in ovenschaal leggen en bestrijken met 1 eetlepel olie. Schaal ca. 10 cm onder hete grill schuiven en ca. 4 minuten grillen. Champignons keren. Op elke champignon plak geitenkaas leggen en rest van olie erover sprenkelen. Champignons ca. 10 cm onder hete grill schuiven en in ca. 5 minuten goudbruin grillen. Pijnboompitten in droge koekenpan goudbruin roosteren. Veldsla met bietjes over twee borden verdelen en gevulde champignons er voorzichtig op leggen. Dressing over borden verdelen en pijnboompitten erover strooien. Broodjes apart erbij serveren.
Portobello's
ngrediënten
2 teentjes knoflook
2 portobello champignons
4 takjes peterselie
4 eetlepels parmezaanse kaas
4 eetlepels olijfolie
1/2 theelepel tijm
1/2 bekertje creme fraiche (à 125 ml)
50 g pijnboompitten
1/2 eetlepel citroensap
150 g spaghetti
zout
1 zakje rucola (à 30 g)
Voorbereiden
Knoflook pellen en fijnsnipperen. Portobello's schoonvegen met keukenpapier. Steeltjes erafsnijden en in kleine stukjes snijden. Boven kommetje peterselie fijnknippen en mengen met 2 eetlepels parmezaanse kaas. In koekenpan 1 eetlepel olie verhitten. Helft van knoflook, paddestoelenblokjes en tijm ca. 3 minuten roerbakken. Crème fraîche, pijnboompitten en peterselie/kaasmengsel erdoor roeren. Portobello's vullen met paddestoelenmengsel.
Bereiden
Oven voorverwarmen op 175 ºC of gasovenstand 3. Portobello's in schaal leggen. In kommetje 2 eetlepels olijfolie mengen met citroensap en portobello's ermee besprenkelen. Portobellos in midden van oven in ca. 20 minuten bakken.Intussen spaghetti met snufje zout volgens gebruiksaanwijzing gaar koken. Rucola in stukjes scheuren. Spaghetti, rucola, rest van knoflook en olijfolie door elkaar scheppen en over twee borden verdelen. Portobello's erop leggen. Serveren met tomatensalade.
Gevulde portobello's
Ingrediënten
4 portobello champignons
3-4 eetlepels olijfolie extra vierge met basilicum
4 plakjes roomboterbladerdeeg (diepvries), ontdooid
200 g gorgonzola (kaas), ontkorst
2 sjalotten, in flinterdunne ringen
1 eetlepel verse tijmblaadjes
50 g rucolasla
Voorbereiden
(enkele uren tevoren): Bakplaat bekleden met bakpapier. Steeltjes uit portobello's snijden en paddestoelen rondom dun bestrijken met basilicumolie. Plakjes bladerdeeg op bakplaat leggen en op elk plakje deeg portobello leggen. Deeg rond paddestoelen omhoog vouwen. Gorgonzola in 4 platte stukken snijden en deze in holte van portobello's leggen. Sjalotringen erover verdelen. Tijmblaadjes en peper erover strooien en nog wat basilicumolie erover druppelen. Bakplaat tot gebruik afgedekt in koelkast bewaren.
Bereiden
Oven voorverwarmen op 200 °C. Bakplaat in midden van oven schuiven en portobellotaartjes in 20-25 min. goudbruin en gaar bakken. Portobellotaartjes over vier borden verdelen en handje rucola rondom leggen.
Portobello's
Ingrediënten
2 portobello champignons
2 eetlepels olijfolie
2 plakken zachte geitenkaas (a ca. 75 g, Bettinne Blanc)
1 zakje veldsla met bietjes (75 g, AH)
1 bakje balsamicodressing (100 g)
2 eetlepels pijnboompitten
2 panini's (broodafdeling)
Bereiden
Grill voorverwarmen op hoogste stand. Champignons schoonvegen met keukenpapier en harde steeltje aan binnenkant wegsnijden. Champignons met bolle kant naar boven in ovenschaal leggen en bestrijken met 1 eetlepel olie. Schaal ca. 10 cm onder hete grill schuiven en ca. 4 minuten grillen. Champignons keren. Op elke champignon plak geitenkaas leggen en rest van olie erover sprenkelen. Champignons ca. 10 cm onder hete grill schuiven en in ca. 5 minuten goudbruin grillen. Pijnboompitten in droge koekenpan goudbruin roosteren. Veldsla met bietjes over twee borden verdelen en gevulde champignons er voorzichtig op leggen. Dressing over borden verdelen en pijnboompitten erover strooien. Broodjes apart erbij serveren.
Portobello's
ngrediënten
2 teentjes knoflook
2 portobello champignons
4 takjes peterselie
4 eetlepels parmezaanse kaas
4 eetlepels olijfolie
1/2 theelepel tijm
1/2 bekertje creme fraiche (à 125 ml)
50 g pijnboompitten
1/2 eetlepel citroensap
150 g spaghetti
zout
1 zakje rucola (à 30 g)
Voorbereiden
Knoflook pellen en fijnsnipperen. Portobello's schoonvegen met keukenpapier. Steeltjes erafsnijden en in kleine stukjes snijden. Boven kommetje peterselie fijnknippen en mengen met 2 eetlepels parmezaanse kaas. In koekenpan 1 eetlepel olie verhitten. Helft van knoflook, paddestoelenblokjes en tijm ca. 3 minuten roerbakken. Crème fraîche, pijnboompitten en peterselie/kaasmengsel erdoor roeren. Portobello's vullen met paddestoelenmengsel.
Bereiden
Oven voorverwarmen op 175 ºC of gasovenstand 3. Portobello's in schaal leggen. In kommetje 2 eetlepels olijfolie mengen met citroensap en portobello's ermee besprenkelen. Portobellos in midden van oven in ca. 20 minuten bakken.Intussen spaghetti met snufje zout volgens gebruiksaanwijzing gaar koken. Rucola in stukjes scheuren. Spaghetti, rucola, rest van knoflook en olijfolie door elkaar scheppen en over twee borden verdelen. Portobello's erop leggen. Serveren met tomatensalade.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 26 maart 2010 om 18:54
Die portobello-recepten ga ik ook even opslaan.
En fuck de Pannenkoekdag, ik roep bij deze 26 maart uit tot Couscoussalade-dag!
Die van mij is heerlijk. Hoe ik 'm gemaakt hebt:
Erwten gekookt, aubergine en stukjes en dan de grillpan in. Dressing maken van olijfolie, citroensap, honing, African pepermix, zout, djahé en verse koriander.
Door de dressing: fetablokjes, fijngesneden tomaat, gewelde rozijnen en gegrilde auberginestukjes.
Daarna dat mengsel met sla en erwten door de couscous en klaar is je salade!
En fuck de Pannenkoekdag, ik roep bij deze 26 maart uit tot Couscoussalade-dag!
Die van mij is heerlijk. Hoe ik 'm gemaakt hebt:
Erwten gekookt, aubergine en stukjes en dan de grillpan in. Dressing maken van olijfolie, citroensap, honing, African pepermix, zout, djahé en verse koriander.
Door de dressing: fetablokjes, fijngesneden tomaat, gewelde rozijnen en gegrilde auberginestukjes.
Daarna dat mengsel met sla en erwten door de couscous en klaar is je salade!
vrijdag 26 maart 2010 om 19:15
Ja ik heb er ook eigen foto's bij maar zat toen straks even in nood qua tijd. De recepten laten gelukkig bovenin mijn recepten boek want ik wilde het binnenkort weer eens maken. En qua smaak kijk ik altijd welke kaas het lekkerste is erbij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 26 maart 2010 om 19:57
Meiden, wat is het hier gezellig (bedenk de hoge schreeuwtoon uit de reclame er zelf bij...).
Ik heb net pasta met bolognese (hoe schrijf je dat toch?) saus gegeten.
Zondag krijg ik een eter dus ik ga me laten inspireren door alle recepten hier.
Enne: Patak is helemaal super. Hier nog een snel/gezond en slank gerecht onder de noemer: ' lui-huisvrouwen-voer'
Grote ui snipperen en 3 paprika's (zo'n stoplicht) snijden en roerbakken. Eventueel blokjes kip of vegetarische blokjes meebakken. 2 blikken linzen (van Bonduelle heb ik altijd) erbij mieteren en een grote pot Patak Tikka Massala. Nog even kort doorwarmen.
De echte culi gooit er een hand gesnipperde koriander of peterselie overheen.
Serveren met witte (pandan of Basmati) rijst.
Hier eten 4 mensen (of 1 mens 4 dagen) hun buikje van rond.
Ik heb net pasta met bolognese (hoe schrijf je dat toch?) saus gegeten.
Zondag krijg ik een eter dus ik ga me laten inspireren door alle recepten hier.
Enne: Patak is helemaal super. Hier nog een snel/gezond en slank gerecht onder de noemer: ' lui-huisvrouwen-voer'
Grote ui snipperen en 3 paprika's (zo'n stoplicht) snijden en roerbakken. Eventueel blokjes kip of vegetarische blokjes meebakken. 2 blikken linzen (van Bonduelle heb ik altijd) erbij mieteren en een grote pot Patak Tikka Massala. Nog even kort doorwarmen.
De echte culi gooit er een hand gesnipperde koriander of peterselie overheen.
Serveren met witte (pandan of Basmati) rijst.
Hier eten 4 mensen (of 1 mens 4 dagen) hun buikje van rond.

vrijdag 26 maart 2010 om 21:32
Haha, ook ik ben groot fan van Patak! Vriend vindt dat je alles zelf moet maken, maar voor de makkelijk grijpen we nog weleens naar de Patak hoor.
Mijn favoriete pannenkoeken zijn naturel met stroop of donkere basterdsuiker of aardbeienjam, spekpannenkoek met stroop, kaaspannenkoek, of een appel-rozijnenpannenkoek. Heb ook weleens een pannenkoek gemaakt met runderrookvlees, ging ook prima en was lekker! Ik las hier net de tip over een lepeltje creme fraiche over de ietwat droge hartige pannenkoek, dankjewel! Klinkt erg lekker namelijk.
Vanavond heb ik na t sporten even naan in de oven geschoven, aloo gobi van afgelopen woensdag opgewarmd en raita erbij. Simpel en lekker.
Mijn favoriete pannenkoeken zijn naturel met stroop of donkere basterdsuiker of aardbeienjam, spekpannenkoek met stroop, kaaspannenkoek, of een appel-rozijnenpannenkoek. Heb ook weleens een pannenkoek gemaakt met runderrookvlees, ging ook prima en was lekker! Ik las hier net de tip over een lepeltje creme fraiche over de ietwat droge hartige pannenkoek, dankjewel! Klinkt erg lekker namelijk.
Vanavond heb ik na t sporten even naan in de oven geschoven, aloo gobi van afgelopen woensdag opgewarmd en raita erbij. Simpel en lekker.

zaterdag 27 maart 2010 om 10:37
quote:Lampje2204 schreef op 26 maart 2010 @ 16:56:
Veel plezier vanavond, Age, en je couscoussalade heb ik opgeslagen...
Juniper, maak je de citroentaart van vanavond zelf? Ik ben niet zo van taarten, maar dit klinkt wel lekker fris.
Ja Lampje ik had 'm zelf gemaakt. Vond het alleen zelf niet zo'n succes. De gasten gelukkig wel, dus die hebben de overgebleven stukken opgegeten.
Ik wilde inderdaad een lekkere frisse taart maken, maar ik vond 'm veel te zoet en te vet. Jammer, daar hou ik niet zo van.
Als je het recept zoekt moet je googelen op druipende citroentaart.
Voor Pasen ga ik een Engelse cake maken. Het recept stond in de nieuwe Allerhande met bloedsinaasappel. Volgens mij wordt die beter
Veel plezier vanavond, Age, en je couscoussalade heb ik opgeslagen...
Juniper, maak je de citroentaart van vanavond zelf? Ik ben niet zo van taarten, maar dit klinkt wel lekker fris.
Ja Lampje ik had 'm zelf gemaakt. Vond het alleen zelf niet zo'n succes. De gasten gelukkig wel, dus die hebben de overgebleven stukken opgegeten.
Ik wilde inderdaad een lekkere frisse taart maken, maar ik vond 'm veel te zoet en te vet. Jammer, daar hou ik niet zo van.
Als je het recept zoekt moet je googelen op druipende citroentaart.
Voor Pasen ga ik een Engelse cake maken. Het recept stond in de nieuwe Allerhande met bloedsinaasappel. Volgens mij wordt die beter
zaterdag 27 maart 2010 om 12:24
zaterdag 27 maart 2010 om 12:55
Heb je 'druipende citroentaart' even opgezocht, Juniper. Ziet er mooi uit maar kan me voorstellen dat het wat te zoet werd met suiker in het beslag, de siroop en het glazuur. Heb ook de Engelse cake gezien: ziet er ook prachtig uit. We horen wel hoe hij geworden is als het zover is.
Nou, vandaag wordt het geen pizza, zoals ik gister zei, maar de gnocchetti met garnaaltjes en verse tomatensaus die ik eigenlijk gister had moeten eten ( ik volg het zelf bijna niet meer...) , maar uiteindelijk heb ik een tartaartje met gewokte groenten gegeten en man lamslapjes (hij is gek op lam en ik absoluut niet).
Nou, vandaag wordt het geen pizza, zoals ik gister zei, maar de gnocchetti met garnaaltjes en verse tomatensaus die ik eigenlijk gister had moeten eten ( ik volg het zelf bijna niet meer...) , maar uiteindelijk heb ik een tartaartje met gewokte groenten gegeten en man lamslapjes (hij is gek op lam en ik absoluut niet).
zaterdag 27 maart 2010 om 13:12
vandaag semi-verse ravioli 4kazen van AH met zelfgemaakte pittige tomatensaus met geroosterde puntpaprika's en een kleine salade caprese
@Juniper: is die druipende citroentaart naar recept van Jamie Oliver?Ik heb die ook aantal keer gemaakt maar dan zonder de siroop en glazuurlagen erover, dan is ie wel lekker fris!
@Juniper: is die druipende citroentaart naar recept van Jamie Oliver?Ik heb die ook aantal keer gemaakt maar dan zonder de siroop en glazuurlagen erover, dan is ie wel lekker fris!
zaterdag 27 maart 2010 om 13:27
Suuz, volgens mij wel ja. Had 'm van een of andere receptensite geplukt. Misschien is dat beter inderdaad, zonder die siroop vooral. Bahbah, niet lekker..
Ik hou ook niet van slagroomtaarten enzo, het moet altijd fruitig zijn bij mij. Heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik een zelfgemaakte taart niet lekker vond
Scheelde wel weer in de calorieën haha..
Ik hou ook niet van slagroomtaarten enzo, het moet altijd fruitig zijn bij mij. Heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik een zelfgemaakte taart niet lekker vond

Scheelde wel weer in de calorieën haha..